Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4880 Gepost op: 18 juni 2014, 13:27:49 »
Ik zou eerder voor kokosslagroom gaan, hoewel ik niet weet of dat ook goed te bakken is:

http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/feestdagen/161-feestdagen/11757-vegan-monchoutaartje-met-pepernotenbodem-chocoschotsen-en-sinaasappelmarmelade

Ik heb gisteren in een lokale supermarkt de laatste 2 blikjes oude stijl van Fair Trade kokosmelk gekocht. De nieuwe blikjes waren allemaal volledig vloeibaar :(.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4881 Gepost op: 18 juni 2014, 13:37:32 »
Ik heb gisteren in een lokale supermarkt de laatste 2 blikjes oude stijl van Fair Trade kokosmelk gekocht. De nieuwe blikjes waren allemaal volledig vloeibaar :(.

Ik kom in toko's ook wel merken tegen die wel de room bovenop hebben. Ik zal eens kijken hoe die merken heten.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4882 Gepost op: 18 juni 2014, 13:42:57 »
Ik heb gisteren in een lokale supermarkt de laatste 2 blikjes oude stijl van Fair Trade kokosmelk gekocht. De nieuwe blikjes waren allemaal volledig vloeibaar :(.

Ik kom in toko's ook wel merken tegen die wel de room bovenop hebben. Ik zal eens kijken hoe die merken heten.

Ja!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4883 Gepost op: 26 juni 2014, 20:26:11 »
Ik wil die beruchte tempehribbetjes nou eens een keer maken, alleen vroeg ik me af wat er precies met suikerstroop wordt bedoelt. Echt stroop die je normaal op je pannenkoek doet?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4884 Gepost op: 26 juni 2014, 20:31:10 »
Ah, antwoord al gevonden, kan dus ook met ahornsiroop :)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2014, 23:52:18 door M. »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4885 Gepost op: 26 juni 2014, 22:48:02 »
Ah, [url-http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11517-tempeh-van-de-barbecue]antwoord al gevonden[/url], kan dus ook met ahornsiroop :)

Ja je kunt pannenkoekstroop maar ook ahorn doen!  :) Lekker hoor. Het is trouwens gewoon tempeh met een klein zoetig smaakje vd bbq hoor, dat je je er nu ook weer niet heeeeeeeeeeeel veel van voorstelt  ;)
,,,,فلافل

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4886 Gepost op: 17 september 2014, 17:47:57 »
Ik heb een recept voor stampotandijvie koeken. Dus gewoon stampot andijvie gebakken eigelijk tot koek. Mijn vraag nu. Kan dit ook met stampotboerenkool of stampot wortel? (Ik vind andijvie stampot naar vloerkleed smaken)

Re: Kookvragen
« Reactie #4887 Gepost op: 17 september 2014, 17:51:48 »
Ik heb een recept voor stampotandijvie koeken. ... (Ik vind andijvie stampot naar vloerkleed smaken)

Is dat tweede misschien niet het gevolg van het eerste? Ik wil andijvie zou rauw mogelijk door de stamppot hebben, anders gaat het beslist minder fris smaken. En er een koek van bakken werkt dan niet echt mee lijkt me.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4888 Gepost op: 17 september 2014, 23:29:03 »
Kan ongetwijfeld ook met boerenkool of andere groente. Ik zou het gewoon proberen.

En inderdaad, ik vind andijvie ook rauw lekkerder. Eet het ook vaak in salade.

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4889 Gepost op: 18 september 2014, 06:09:19 »
Ik heb een recept voor stampotandijvie koeken. ... (Ik vind andijvie stampot naar vloerkleed smaken)

Is dat tweede misschien niet het gevolg van het eerste? Ik wil andijvie zou rauw mogelijk door de stamppot hebben, anders gaat het beslist minder fris smaken. En er een koek van bakken werkt dan niet echt mee lijkt me.

Ik heb de koeken nog niet gemaakt (Met nadruk op nog :D. Pas maar op stampot boerenkool). Ik vind andijvie echt niet te eten. We hadden het voor mn broertje vaak die vond het lekker .-.

Re: Kookvragen
« Reactie #4890 Gepost op: 18 september 2014, 16:32:04 »
Zal vast lekkerder zijn met een andere groente dan andijvie, maar dan nog... Van alle dingen waar je koeken, burgers etc. van kunt bakken staat stamppot helemaal onderaan de lijst met dingen die ik wil proberen. Dan heb ik liever rösti, of een ovenschotel, of gewoon gebakken aardappeltjes met de groente er los naast.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #4891 Gepost op: 18 september 2014, 17:21:36 »
Dat kan, je kunt van alle stamppotten (met twee p's) koeken bakken, als de stamppot maar vast genoeg is. Ik doe het met zuurkool en met boerenkool bijvoorbeeld. Hutspot gaat minder goed omdat dat meestal nogal vochtig is. Van stamppot rauwe andijvie gaat het zeker niet lukken, omdat als je dit langer verhit de andijvie gaar wordt en veel vocht loslaat.

Vegatopiaan Bart had ook een recept voor erg lekkere boerenkool kroketjes, misschien ook een idee? Dat moet van hutspot or wortelstamppot ook lukken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4892 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:23:54 »
Is er verschil tussen de langkokende en kortkokende havermout, afgezien van de moeite?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re: Kookvragen
« Reactie #4893 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:27:24 »
Wikipedia zegt er dit van:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4894 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:54:14 »
Dat kan, je kunt van alle stamppotten (met twee p's) koeken bakken, als de stamppot maar vast genoeg is. Ik doe het met zuurkool en met boerenkool bijvoorbeeld. Hutspot gaat minder goed omdat dat meestal nogal vochtig is. Van stamppot rauwe andijvie gaat het zeker niet lukken, omdat als je dit langer verhit de andijvie gaar wordt en veel vocht loslaat.

Vegatopiaan Bart had ook een recept voor erg lekkere boerenkool kroketjes, misschien ook een idee? Dat moet van hutspot or wortelstamppot ook lukken.
Oo waar staat dat recept? :o

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4895 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:55:47 »
Wikipedia zegt er dit van:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
Ja dat snap ik, en langkokende wordt soms ook de hele nacht geweekt. Maar is het gezonder, lekkerder, of alleen veel moeite?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #4896 Gepost op: 06 oktober 2014, 11:35:40 »
Dat kan, je kunt van alle stamppotten (met twee p's) koeken bakken, als de stamppot maar vast genoeg is. Ik doe het met zuurkool en met boerenkool bijvoorbeeld. Hutspot gaat minder goed omdat dat meestal nogal vochtig is. Van stamppot rauwe andijvie gaat het zeker niet lukken, omdat als je dit langer verhit de andijvie gaar wordt en veel vocht loslaat.

Vegatopiaan Bart had ook een recept voor erg lekkere boerenkool kroketjes, misschien ook een idee? Dat moet van hutspot or wortelstamppot ook lukken.
Oo waar staat dat recept? :o
Uit een ver Vegatopiaverleden, kreeg ik eertijds het recept van boer'nkoolkroketten van mevrouwen Selly en / of Kiwi. De precisiteit; daar stokt mijn dertigerbrein.

Het programma luidt in ieder geval als volgt:

Boerenkoolkroketjes (10 stuks)

De basis van deze kroketjes is een boerenkoolstamppot met geitenkaas en zongedroogde tomaatjes. De avond voor kerstmis eten we dus gewoon stamppot, de restjes verwerken we tot voorgerecht. Zorg dat je iets meer boerenkool dan aardappelen hebt.

250 gram boerenkool, fijngesneden
200 gram pureeaardappelen
3 zongedroogde tomaten, in kleine stukjes
100 gram Hollandse geitenkaas, in kleine blokjes
Scheutje melk
Klontje roomboter
1 ei
Paneermeel
Olie of vet om in te frituren

Kook de aardappelen en de boerenkool gaar in lichtgezouten water. Giet ze af, en prak er samen met de melk, tomatenreepjes, boter, kaas, en eieren een stamppot van. Maak die op smaak met zout en peper en laat afkoelen. Vorm er dikke ronde staafjes van, en rol die door het paneermeel. Leg ze in de koelkast tot je ze wil gebruiken, en frituur ze dan op 170 graden tot ze mooi bruin zijn. Serveer met een aantal verschillende dingen om ze in te dopen: piccalilly, tomatenketchup, tartaarsaus, of zelfgemaakte sauzen.


Het klinkt alsof het met gemak een Selly-score van zeven moet kunnen halen, lijkt mij... Ik kom ze graag proeven, want in drie en een half jaar tijd heb ik de moed nog niet gehad te maken.



zo dat klinkt echt goed!!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Kookvragen
« Reactie #4897 Gepost op: 06 oktober 2014, 11:39:09 »
Wikipedia zegt er dit van:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
Ja dat snap ik, en langkokende wordt soms ook de hele nacht geweekt. Maar is het gezonder, lekkerder, of alleen veel moeite?
Ik vind de langkokende veel lekkerder dan de gebroken, maar vind het nog wel lastig om echt lekkere te vinden. Als iemand een merknaam heeft waar ik op kan zoeken, hou ik me aanbevolen!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Kookvragen
« Reactie #4898 Gepost op: 06 oktober 2014, 13:46:50 »
Ik was van het weekend eens begonnen recept-kaarten van mijn vader te scannen, en toen kwam ik ook het (familie?)recept voor spekkoek weer eens tegen.
Benevens (let je op, Aiko? Mooi woord!) een ontzagwekkende 2 pond boter (naast maar 200 400 g bloem als ik me wel herinner), vraagt het recept om 40 eieren. Met de opmerking ernaast geschreven, dat 'de eieren in Indië klein waren'. Maar hoe klein zou klein zijn, hoe moet ik dat omrekenen naar modern-Europese eieren?
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2014, 00:42:49 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4899 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:36:04 »
Wikipedia zegt er dit van:
  • (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten
  • snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
Ja dat snap ik, en langkokende wordt soms ook de hele nacht geweekt. Maar is het gezonder, lekkerder, of alleen veel moeite?
Ik vind de langkokende veel lekkerder dan de gebroken, maar vind het nog wel lastig om echt lekkere te vinden. Als iemand een merknaam heeft waar ik op kan zoeken, hou ik me aanbevolen!
Ik heb nu de kortkokende van zonnatura. Ik ben er niet weg van, maar het is lekker genoeg en het vult. Stiekem vind ik Brinta lekkerder maar dat smaakt wel als kinder-eten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken