Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Kookvragen
« Reactie #4920 Gepost op: 08 oktober 2014, 21:24:25 »
Ik heb eens spekkoek gemaakt met de volgende ingrediënten:
125 g boter, 200 g suiker, 6 eierdooiers, 125 g bloem, 1 tl kruidnagelpoeder, 1 tl geraspte nootmuskaat, 1,5 tl kaneel, 0,5 tl kardemom, 6 eiwitten, zout en 0,5 pakje roomboter. Met de gesmolten roomboter bestrijk je steeds het laagje als het uit de oven komt en dan doe je het volgende laagje beslag erover.

Het was geen hoge spekkoek, maar hij smaakt wel lekker.

Misschien kun je er wat mee om te vergelijken met het recept van je vader.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #4921 Gepost op: 09 oktober 2014, 10:42:02 »
Ik heb eens spekkoek gemaakt met de volgende ingrediënten:
125 g boter, 200 g suiker, 6 eierdooiers, 125 g bloem, 1 tl kruidnagelpoeder, 1 tl geraspte nootmuskaat, 1,5 tl kaneel, 0,5 tl kardemom, 6 eiwitten, zout en 0,5 pakje roomboter. Met de gesmolten roomboter bestrijk je steeds het laagje als het uit de oven komt en dan doe je het volgende laagje beslag erover.

Wat is het verschil tussen boter en roomboter?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4922 Gepost op: 09 oktober 2014, 11:13:53 »
Er is geen verschil tussen boter en roomboter, alleen gebruiken veel mensen het woord boter voor alle boterhamsmeersels zoals margarine en halvarine. In een recept waar echt, echt, echt roomboter in hoort, kun je het dus maar beter uitschrijven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4923 Gepost op: 18 oktober 2014, 11:12:56 »
Gewoon een beetje curious. Is er ook vegan-roomboter? En smaakt die heel anders?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4924 Gepost op: 19 oktober 2014, 04:05:25 »
Nee, er is strikt gesproken geen vegan roomboter, wel halvarine en margarine. Halvarine en margarine zijn eigenlijk al roomboter imitaties, sommige met dierlijke vetten en andere plantaardig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4925 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:51:41 »
Hoe lang kun je een geopend potje miso (gefermenteerde sojabonen, gerst, zeezout, koji) bewaren in de koelkast?


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4926 Gepost op: 31 oktober 2014, 18:57:42 »
Heel lang! Maanden, misschien jaren zelfs.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4927 Gepost op: 31 oktober 2014, 18:59:21 »
Ah, dat zou mooi zijn, want zo'n pot is wel heel veel om snel op te krijgen... Op de verpakking staat trouwens 'beperkt houdbaar', maar dat kan natuurlijk ook maanden of jaren zijn ;D.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4928 Gepost op: 31 oktober 2014, 19:37:12 »
Goed afgesloten (even overdoen in een afsluitbaar bakje) blijft het echt heel lang goed. Ik doe er ook altijd maanden mee, want je gebruikt meestal maar een klein beetje tegelijk.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Kookvragen
« Reactie #4929 Gepost op: 06 november 2014, 22:56:12 »
Oh, dan heb ik ook nog een miso-vraagje, welke soort is het beste om mee te beginnen? Ik vind miso-soep erg lekker, en van die japanse aubergines met miso.
Ik had ergens gelezen dat witte (lichtbruine) het milds is?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4930 Gepost op: 07 november 2014, 08:14:39 »
Oh, dan heb ik ook nog een miso-vraagje, welke soort is het beste om mee te beginnen? Ik vind miso-soep erg lekker, en van die japanse aubergines met miso.
Ik had ergens gelezen dat witte (lichtbruine) het milds is?

Ja Witte inderdaad (shiro) maar eigenlijk is die inderdaad heel lichtbruin.
Kijk voor het woord shiro.
Handig ook mirin te kopen als je die aubergines (heerlijk!) wil maken. En die miso is ook geschikt voor soep. Op justhungry staan ook goede tips voor misosoep (ik kan de link opzoeken als je wil).  :)
op just hungry staat trouwens ook goeie info over de verschillende miso's  :D
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kookvragen
« Reactie #4931 Gepost op: 07 november 2014, 08:16:00 »
Heel lang! Maanden, misschien jaren zelfs.

ja behalve als je miso met minder zout hebt die veel zoete is (die ik net op de kop heb getikt en waar ik erg benieuwd naar ben), die is maar een paar maanden goed, maar die zie je zelden, dus kleine kans dat iemand die heeft.  :)
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4932 Gepost op: 07 november 2014, 08:39:19 »
En miso in saladedressing is ook heel lekker. Met sojasaus, sesamolie, beetje (palm)suiker en limoensap bijvoorbeeld.  :yummie:

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4933 Gepost op: 13 december 2014, 11:53:50 »
Gisteren zag ik een STER-spotje over Tefal actifry. Ik zag dat er ook een mini-uitvoering van was. Best wel prijzig, maar ik denk er serieus over. Het spreekt mij aan dat je er patat in kunt bakken met 1 lepel olie. Ik heb altijd wantrouwen bij frituurvet. Is al gauw niet gezond. Een ellende om een frituurpan goed schoon te houden, sowieso al geen hobby van mij, schoonmaken. Het zou een fluitje van een cent zijn het ding schoon te maken. Je kunt er veel meer in bereiden, maar het gaat mij vooral om patat en misschien een veg. kroket, die van Dobbe, vind ik erggg lekker
Iemand ervaring:
- is de patat lekker uit het ding
- kloppen de claims van 1 lepel olie, van- fluitje -van -een -cent schoonmaken?
- zeker bij dure apparaten een huiver bij mij voor plastic klepjes en andere dingesjes die duidelijk niet voor de eeuwigheid zijn, dan breekt er iets lullig af en in het ergste geval heb je niets meer aan het apparaat, soms kun je nog een onderdeeltje gratis van de fabrikant krijgen, of kun je zonder
de tuin: dat ben ik

Offline Dee

  • ***
  • 131
Re: Kookvragen
« Reactie #4934 Gepost op: 13 december 2014, 12:52:57 »
Ik ben fan. De frietjes proeven uiteraard niet zoals gewone frietjes uit de friteuse,  eerder als ovenfrietjes.

Wel makkelijk schoon te houden. Geen idee of je er kroketachtige dingen in kan maken, dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4935 Gepost op: 13 december 2014, 19:29:01 »
Ik ben geen fan. Mijn moeder heeft zo'n ding. De frietjes vind ik droog en dat geldt eigenlijk voor alles dat eruit komt.

Schoonmaken is wel echt gemakkelijk en er hoeft inderdaad maar heel weinig olie in. Maar ik vind wat eruit komt dus niet lekker.

Re: Kookvragen
« Reactie #4936 Gepost op: 13 december 2014, 20:17:54 »
Actifry topic.

Samenvatting: Patat is beter dan je verwacht van zo'n apparaat, maar legt het af tegen echt gefrituurde.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4937 Gepost op: 15 december 2014, 12:32:37 »
Ik zou dus de patat eerst moeten proeven, begrijp ik. Bedankt voor de reacties. Wat een verschillen in prijs, trouwens, voor hetzelfde ding....
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4938 Gepost op: 15 december 2014, 12:53:51 »
Ik heb net besloten dat ik het volgende ga proberen: ik koop af en toe een oud pannetje bij de kringloop-  Daar frituur ik in. Ik zeef de frituurolie en dat gebruik een keer of 5. Het pannetje flikker ik weg als het ranzig wordt en koop weer een oud pannetje bij de kringloop-
de tuin: dat ben ik

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Kookvragen
« Reactie #4939 Gepost op: 16 december 2014, 12:19:00 »
Ik zou dus de patat eerst moeten proeven, begrijp ik. Bedankt voor de reacties. Wat een verschillen in prijs, trouwens, voor hetzelfde ding....

Ik begrijp hier juist uit dat je er een kroket uit zou moeten proeven, en dat je patat net zo goed in de oven kunt maken.
Ik wil vega bananenschuimpjes.