Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4940 Gepost op: 16 december 2014, 13:04:36 »
Goede oplossing van Lovelocker, gewoon een pannetje, ik ben geen fan van patat uit die hetelucht apparaten of oven. Ik heb wel eens van Dobbe kroketten in de oven geprobeerd, dat werd een plasje kroket, ik denk niet dat het in de airfryer beter gaat. Van ovenkroketten hebben ze geen vegetarische variant.

En het duurt best een tijd voor een pan zo ranzig wordt dat hij weggegooid moet worden hoor, wij hadden er thuis vroeger eentje van emaille en die bleef altijd perfect schoon. Friteuses worden volgens mij alleen maar zo ranzig omdat je ze nooit echt goed schoon kunt schrobben (behalve dan degene die ik nu heb, die kan voor 95% in de vaatwasser).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4941 Gepost op: 16 december 2014, 15:06:28 »
Ik kan het niet vinden maar heb hier wel es, ooit, een recept gevonden voor champignon goulash, en nu kan ik het recept nergens meer vinden en als ik google vind ik verschillende recepten. Dus wie kan mij aan het recept helpen? Zat karwei in, champignons natuurlijk, paprikapoeder, en ik weet dat ik als bouillon een pot tomatensoep basis van Maggi heb gebruikt maar dat stond vast niet in het recept.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4942 Gepost op: 16 december 2014, 15:13:12 »
Goulash, geen ragout?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4943 Gepost op: 16 december 2014, 15:16:30 »
Nee, was echt goulash. Maar wel al een paar jaar geleden, mss dat ik het daarom niet meer kan vinden.

Re: Kookvragen
« Reactie #4944 Gepost op: 16 december 2014, 15:22:47 »
Ik heb dit nog terug kunnen vinden.

Tsjee dat is al 8 jaar oud, goed geheugen heb je!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4945 Gepost op: 16 december 2014, 16:01:01 »
Dat is die helaas niet :(
Maar wel zo rond die tijd :P Ja het was dan ook heel erg lekker, hahaha.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4946 Gepost op: 16 december 2014, 16:15:09 »
Ik heb wel eens van Dobbe kroketten in de oven geprobeerd, dat werd een plasje kroket, ik denk niet dat het in de airfryer beter gaat. Van ovenkroketten hebben ze geen vegetarische variant.

In de halogeenoven hier viel het me mee moet ik zeggen, maar frituren blijft lekkerder en zeker knapperiger en bruiner.
Tijdje terug was er een demo van die groentefrietjes en daar gebruikten ze een airfryer bij. Dat was knapperiger dan wat ik hier aan ovenfriet krijg, dus dat vond ik wel verrassend. Verder geen vergelijkingsmateriaal, want die groentefrietjes zijn sowieso wat anders dan gewone natuurlijk.

Kwekkeboom heeft trouwens een nieuwe lijn ovensnacks en daar zit ook een kaassnack zonder gelatine bij die goed bleef in de halogeen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline silke

  • *
  • 10
Re: Kookvragen
« Reactie #4947 Gepost op: 20 december 2014, 07:49:34 »
ik plaats mijn tempeh altijd in de magnetron, maar nu lees ik overal dat je tempeh moet bakken om de bacteriën of iets te doden.
is het slecht om tempeh enkel in de magnetron op te warmen en zo te eten?

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4948 Gepost op: 21 december 2014, 12:31:54 »
Hoe hangt ervan af hoe lang je de tempeh opwarmt. Het is aan te raden om hem te laten koken in de magnetron en niet zomaar gedurende 50 seconden warm te laten worden. De magnetron doodt ook de bacteriën zolang je het maar lang genoeg kookt/opwarmt.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4949 Gepost op: 21 december 2014, 20:57:52 »
Spinazielasagne. Lekker decadent met een hele zak (500g) spinazie, voor één persoon (Kristof had concert en daar al wat meegesnoept). Binnen tien minuten in de oven en erg smakelijk.
Binnen 10 minuten? Kan je er dan wat meer over vertellen?
Ik kan gewoon goed multitasken 8). Het was ook geen heksenwerk: half uitje en pepertje gefruit, tegelijkertijd de spinazie in de slacentrifuge gewassen en gedroogd. Teentje knoflook in de pan, gevolgd door spinazie en zout. In de paar minuten die de spinazie nodig heeft om te slinken, heb ik de ovenschaal ingevet, de mozzarella gesneden en een paar lasagnebladeren uit de kast gehaald. Paar laagjes spinazie met bladeren ertussen, mozzarella er op, en hup in de oven.

Daarna was ik natuurlijk nog wel een minuutje of vijf bezig met opruimen en schoonmaken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4950 Gepost op: 21 december 2014, 21:21:19 »
Aha, maar dan moet het nog wel een tijd in de oven zeker? En is het niet saai met alleen maar spinazie? (Ik zou de peper ook nog weg moeten laten.)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4951 Gepost op: 21 december 2014, 21:47:46 »
Aha, maar dan moet het nog wel een tijd in de oven zeker? En is het niet saai met alleen maar spinazie? (Ik zou de peper ook nog weg moeten laten.)
Ja, dan moet het gewoon 25 minuten in de oven (maar in die tijd kun je andere dingen doen). Ik vind alleen maar spinazie helemaal niet saai (ik was de nootmuskaat nog vergeten te melden in mijn vorige post), maar ik ben dan ook dol op spinazie (Kristof houdt er absoluut niet van, dus ik eet het niet zo vaak). Je kunt natuurlijk ook nog wat champignons toevoegen (even in een pannetje apart bakken), of zo.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4952 Gepost op: 23 december 2014, 18:50:40 »
Goede oplossing van Lovelocker, gewoon een pannetje
1x gedaan inmiddels, ging prima, lekkere patatjes. Enig nadeel: ik wil er beslist bij blijven. Geen zin in vlam in de pan. Is te overzien. Gewoon combineren met een afwasje, radio luisteren e.d. Ik heb ze trouwens gebakken in arachide-olie=pinda-olie. Had ergens meegekregen dat die olie relatief weinig schadelijke transvetten geeft....of zoiets was het. Hoge verbrandingsdinges of zo...
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4953 Gepost op: 24 december 2014, 09:31:44 »
In de recepten uit het broodbakmachineboekje staat af en toe "melkpoeder" terwijl er dan ook water in gaat. Waarom dan niet gewoon melk of deels, wat in het recept voor witbrood bijv. wel genoemd staat?
de tuin: dat ben ik

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Kookvragen
« Reactie #4954 Gepost op: 24 december 2014, 10:01:28 »
Goede oplossing van Lovelocker, gewoon een pannetje
1x gedaan inmiddels, ging prima, lekkere patatjes. Enig nadeel: ik wil er beslist bij blijven. Geen zin in vlam in de pan. Is te overzien. Gewoon combineren met een afwasje, radio luisteren e.d. Ik heb ze trouwens gebakken in arachide-olie=pinda-olie. Had ergens meegekregen dat die olie relatief weinig schadelijke transvetten geeft....of zoiets was het. Hoge verbrandingsdinges of zo...

Ik doe het al jaren zo omdat ik het schoonmaken van de frituurpan teveel werk vind ::) . Ik gebruik zo'n zwart/blauwe BK braadpan, giet na elke keer de afgekoelde olie door een zeef een potje in (drie á vier keer te gebruiken - de olie dan, niet het potje, dat kan je nog veel vaker gebruiken  :P) en was dan die pan goed schoon. Dat gaat heel makkelijk en ik heb nog nooit reden gehad om de pan weg te gooien.
ipv frituurmandje gebruik ik een draadschuimspaan.

Re: Kookvragen
« Reactie #4955 Gepost op: 24 december 2014, 10:10:28 »
Ik doe het al jaren zo omdat ik het schoonmaken van de frituurpan teveel werk vind ::) .

Tip van de dames van 'hoe schoon is jouw huis' (als ik geen programmanamen aan het klutsen ben):
Vullen met water, en dan aanzetten. Als het kookt, een vaatwastablet toevoegen, ik geloof dat het wel fijn is als je het apparaat dan weer uitzet. Of misschien moet je het ook juist wel lekker laten doorborrelen, mijn geheugen laat zich daar niet duidelijk over uit.

Op eigen risico, ik heb het nog niet aangedurfd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Kookvragen
« Reactie #4956 Gepost op: 24 december 2014, 10:16:09 »
Moet ik eens rustig naar kijken of ik het wel aandurf. Ondertussen vraag ik me telkens weer af wat me ooit bezield heeft zo'n frituurding aan te schaffen, een pan gaat prima en past gewoon op het fornuis.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4957 Gepost op: 24 december 2014, 11:41:45 »
In de recepten uit het broodbakmachineboekje staat af en toe "melkpoeder" terwijl er dan ook water in gaat. Waarom dan niet gewoon melk of deels, wat in het recept voor witbrood bijv. wel genoemd staat?

Waarschijnlijk omdat de 'melk' die je zo krijgt, toch een andere verhouding heeft qua proteïnen, koolhydraten en vetten dan echte melk.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Kookvragen
« Reactie #4958 Gepost op: 24 december 2014, 18:35:47 »
Omdat er meer melkbestanddelen in moeten dan gewone melk levert, dacht ik. Dus twee keer melkpoeder en 1 x water is gelijk aan 1 x melkpoeder en 1 x melk. Dan is het practischer om alleen melkpoeder te gebruiken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4959 Gepost op: 28 december 2014, 20:58:35 »
Zou zweren dat ik er al eens naar had gevraagd, maar met de zoekfunctie kan ik het niet terug vinden.

Sake!
Welke zijn lekker en niet te duur? Om mee te koken (die auberginedinges met miso o.a.) en misschien ook een beetje gewoon te drinken..?
Sin chile, no tiene chiste!