Vegatopia Forum

Eetmeter

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Eetmeter
« Reactie #160 Gepost op: 19 april 2015, 11:59:44 »
Rooibos is vast wel goed voor ze :)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Eetmeter
« Reactie #161 Gepost op: 19 april 2015, 12:04:42 »
Ik heb weleens gehoord dat in Zuid-Afrika baby's rooibosthee kregen. Is natuurlijk netjes gekookt water met een smaakje.

Zouden ze thee aanbevelen in plaats van frisdrank? Water of water met een drupje diksap ljkt me beter?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Eetmeter
« Reactie #162 Gepost op: 19 april 2015, 13:49:05 »
Maar rooibos heeft allerlei gezondheidsbevorderende eigenschappen vanwege de anti-oxidanten en mineralen, althans, dat zegt men. Het zou dus beter kunnen zijn dan gewoon water.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Eetmeter
« Reactie #163 Gepost op: 19 april 2015, 14:10:48 »
Das mooi, want ik drink eigenlijk alleen rooibosthee. :D

Die recepten zijn eigenlijk "grote mensen" menu's in het klein. Het voedingscentrum legt de laatste jaren ook veel nadruk om magere zuivel en lightdrankjes etc. Terwijl volle zuivel veel voedingsstoffen bevat, en je met light ook moet oppassen. Ik vind zelf de hoeveelheden groenten altijd te weinig.


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #164 Gepost op: 19 april 2015, 14:12:18 »
Voedingscentrum is volgens mij vaag, ze hebben ook 4 voorbeeldmenu's staan voor dreumes en peuters, ik heb echt 5 keer gekeken of het wel echt voorbeeldmenu's zijn voor gezonde voeding....
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/voorbeelddagmenu-voor-dreumes-en-peuter.aspx Vind het veeel te zout en te veel suiker, vooral de eerste 2. En moest goed zoeken waar de groente en fruit stond ::)
Kan je de leek uitleggen, waar dat zout dan in zit?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #165 Gepost op: 19 april 2015, 14:37:53 »
Voedingscentrum is volgens mij vaag, ze hebben ook 4 voorbeeldmenu's staan voor dreumes en peuters, ik heb echt 5 keer gekeken of het wel echt voorbeeldmenu's zijn voor gezonde voeding....
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/voorbeelddagmenu-voor-dreumes-en-peuter.aspx Vind het veeel te zout en te veel suiker, vooral de eerste 2. En moest goed zoeken waar de groente en fruit stond ::)
Kan je de leek uitleggen, waar dat zout dan in zit?

In brood zit veel zout. En dan staat er nog saus bij en die bevat ook vaak veel zout, zuivel bevat ook zout. Net als de meeste rijstwafels, beschuit, margarine uit een kuipje, vlees/vis/vleesvervangers, kaas, humus en biscuitjes.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #166 Gepost op: 19 april 2015, 14:52:56 »
Daniëlla krijgt nu 2 keer per dag een bord pap, en door de laatste fles nog een heel klein beetje, ipv brood. Gewone thee krijgt ze niet, theïne lijkt mij idd niet gezond voor een kind, ze drinkt meestal water en soms rooibosthee. Of wat ze ook heerlijk vindt is versgeperst sinaasappelsap met wat water erbij. Ze krijgt nu ook volle melk maar die leng ik aan met water omdat ze maar zo'n 300 ml mag hebben en voor de pap is 200 per keer nodig en 's avonds wilt ze warme melk hebben dus dan maar aanlengen. Margarine krijgt ze niet maar wel ongezouten roomboter, van die voor op het brood. Ook het consultatiebureau raad halfvolle producten aan maar ben toch weer overgestapt op volle, omdat het meer voedingsstoffen bevat. En hoeveelheden, daarmee wint ze van menig volwassene ::) Die eet gewoon een vol bord leeg hoor, meestal 2 stuks fruit en zo'n 150-200 gram groente. Alleen met zout en eiwitten kijk ik erg uit, en suiker krijgt ze niet behalve natuurlijke suikers.
12 mei naar de diëtiste, benieuwd wat ze zegt.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Eetmeter
« Reactie #167 Gepost op: 19 april 2015, 15:14:23 »
Ze groeide tot in het begin zo slecht? Dan is ze gewoon aan het inhalen  :)

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #168 Gepost op: 19 april 2015, 17:37:49 »
Ze groeide tot in het begin zo slecht? Dan is ze gewoon aan het inhalen  :)

Nee het zit helaas andersom, eerst groeide ze juist heel hard en nu buigt haar curve naar beneden af. Duurt echt zoooo lang dat wachten :(

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #169 Gepost op: 20 april 2015, 08:06:21 »
Ik dacht dat het onlangs gepubliceerd was dat zout helemaal niet zo slecht is, integendeel, dat te weinig zout ook niet goed is?!
Oa hier te lezen...

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eetmeter
« Reactie #170 Gepost op: 20 april 2015, 16:34:37 »
Dat is zo maar die recepten waren voor kinderen vanaf 1 jaar. Een kind van 1 jaar heeft genoeg aan een halve gram. In de volle melk die ik geef zit per 100 ml 0,1 gram en aangezien 300 ml wordt aanbevolen zit je daar al gauw aan.
Natuurlijk is jodium ook een punt, dat is ook nodig en is brood een goede bron van.