Vegatopia Forum

curries, dahls en roti's

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2004, 17:47:17 »
Dinsdag currydag, en ik wil niet voor Selly onderdoen:

Rijst, kidneybonencurry (restje van gisteren) en champignoncurry.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2004, 17:47:44 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2004, 19:00:42 »
Dinsdag currydag  :P

Prei, peen, koriander-tomaten-ui curry, met yofu en naan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2004, 19:24:40 »
echt gezellig dinsdag currydag  :D
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2005, 16:37:57 »
vanavond geweldige pompoencurry!! :D
recept uit vliegensvlug vegetarisch van Nadine Abensur
echt heerlijk en volgensmij vegan
mocht iemand t willen hebben, dan typ ik t zo over hoor!

 :bye:

Oke, komt 'ie!
Uit Vliegensvlug Vegetarisch van Nadine Abensur:

Pompoencurry

Voor 4 personen

1 eetlepel olijfolie
2 grote uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
1 theelepel gemalen korianderzaad
2 theelepels komijn
_ theelepel kurkuma (geelwortel)
1 kilo pompoen (met schil en al), in stukken van 2 cm gesneden
zeezout en versgemalen zwarte peper
2 rode cayennepepers, fijngehakt
1 groene cayennepeper, fijngehakt
3 cm verse gember, geraspt
1 eetlepel bruine basterdsuiker
90 gram kokoscrème (santen)
3-4 tomaten, in vieren gesneden
3 eetlepels fijngehakte, verse koriander
1 eetlepel olijfolie
3 eetlepels gemalen kokos

Verhit de olijfolie in een grote pan. Voeg de uien en de knoflook toe en bak tot ze glazig zien.

Voeg het gemalen korianderzaad, de komijn en kurkuma toe en laat dit bakken, voeg af en toe een lepel water toe om het een en ander van de bodem van de pan los te maken.Voeg dan de pompoen, wat zout en peper toe en laat ongeveer 10 minuten bakken, tot de pompoen wat bruin kleurt en zacht wordt.

Voeg de rode en groene pepers toe, maar houdt wat achter voor de garnering. Voeg de gember, de suiker en de santen toe en blijf, op een middelhoog vuur, roeren tot de kokos helemaal gesmolten is.

Voeg, als de pompoen zacht is maar nog wel z’n vorm behouden heeft, de parten tomaat en de koriander toe en roerbak voorzichtig tot de tomaten net niet meer rauw zijn. Roer er tenslotte de olijfolie door en 1 eetlepel van de gedroogde kokos. Schep in een schaal en garneer met de rest van de kokos en de peper. Serveer met basmati-rijst of warm naan-brood.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2005, 22:45:39 »
Ananascurry.
Kan dat, is het lekker, en wat zou je er nog meer bij doen dan ananas? Lijkt mij wel okee, maar ben nog in dubio over de andere ingredienten die er lekker bij zijn.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #25 Gepost op: 06 februari 2005, 23:00:27 »
Ananascurry.
Kan dat, is het lekker, en wat zou je er nog meer bij doen dan ananas? Lijkt mij wel okee, maar ben nog in dubio over de andere ingredienten die er lekker bij zijn.

babymais, peultjes?

overanalizing

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2005, 23:02:05 »
Ananascurry.
Kan dat, is het lekker, en wat zou je er nog meer bij doen dan ananas? Lijkt mij wel okee, maar ben nog in dubio over de andere ingredienten die er lekker bij zijn.

Ik maak wel graag een saus op basis van ananas, samen met typische currykruiden als curcuma, komijn, kardemon, gember... en natuurlijk pikante rode pepers. Samen met gebakken witte rijst, paprika, babymaïs en, ik zeg maar wat, kikkererwten.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2005, 23:02:45 »
De Thai gooien regelmatig fruit in hun loeischerpe curries, voor het contrast. Ananas zie je vaak in rode of paneang-curry, samen met van die doperwt-sized aubergientjes en vlee ehm garna, goh, ehm. En tofu of eieren?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2005, 23:07:11 »
Hmm interessante suggesties, bedankt  :) Peultjes, paprika en babyaubergines lijkt me wel wat. Babymais vind ik vies.
Ik zat zelf net nog aan Thaise basilicum ook te denken  :)
@ Bart: Paneangcurry, via google zie ik dat dat rode curry met koriander is, klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2005, 23:07:41 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2005, 23:14:01 »
Nee, werkt met o.a. die Di-plii pepers die ik je ooit gaf, samen met een recept voor Paneang-curry dat we in onze volgende Thaise workshop gaan gooien, remember?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2005, 23:23:14 »
cool eindelijk iets om met die pepertjes te doen  :D
Ik heb ze wel eens over een salade geraspt.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anne

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #32 Gepost op: 08 februari 2005, 18:08:01 »
Kan iemand een soort basisrecept voor curry geven?
Shame on me, maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt, en misschien 3 keer ergens gegeten ofzo..
Als het kan een beetje een standaard, niet al te pittig, ik wil het maken voor gasten.
Thnx!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2005, 22:46:36 »
Kan iemand een soort basisrecept voor curry geven?
:smaail:

Er zit zoveel variatie in, daar valt geen basisrecept voor te geven!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #34 Gepost op: 08 februari 2005, 22:55:19 »
wat voor soort curry zoek je?
Je hebt Indiase curry, met vooral een gedroogd kruidenmengsel met bijvoorbeeld komijn, kaneel, kurkuma, korianderbessen waarmee je van alles op smaakt brengt. Bv een aardappelcurry, bloemkoolcurry, etc. etc. Er zijn ook Thaise curries, waarin vooral verse kruiden zitten, als rode of groene pepers, citroengras, koriander. En dan bv met kokosmelk en groenten/tofu etc.
Nou ja Christiaan weet dit allemaal veel beter want dat is de currykoning, maar misschien moet je even posten naar wat voor smaak je op zoek bent.
Maar in deze draad staan dus ook wat recepten
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #35 Gepost op: 08 februari 2005, 22:57:49 »
Ik heb eigenlijk vooral verstand van curries van het Indiaase subcontinent, en dan vooral het noordelijke deel er van.

 ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

mirrrie

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #36 Gepost op: 09 februari 2005, 11:40:16 »
Shame on me, ik maak altijd curry uit een potje of pakje... Ik wil me er ooit eens in verdiepen, maar het is er nog niet van gekomen. Wat groente en aardappels, stomen in de pan, curry erbij gooien + eventueel wat kokosmelk/yoghurt en yummie!

Hier is het wel woensdag currydag. Dinsdag is al sportdag en dat gaat niet goed met pittige curry in mijn maagje.

Offline Anne

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #37 Gepost op: 09 februari 2005, 17:44:59 »
maar misschien moet je even posten naar wat voor smaak je op zoek bent.
Mijn idee bij een curry was groente (wortel, kool, champs, paprika, en wat er zo maar is), aardappel en evt tofu ofzo en dat dan in een dun sausachtig  iets bestaande uit kokosmelk, kerrie, komijn en verder weet ik het niet zo (vandaar dus dat ik een soort handleiding zoek hoe zoiets dan gemaakt moet worden)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #38 Gepost op: 09 februari 2005, 18:02:32 »
Ik maak curries meesta altijd aan de hand van een recept. Daarin heb je meestal combinaties van groenten en van specerijen die goed met elkaar werken. Als je zelf curries wil maken kan ik je alleen maar een algemene werkwijze geven:
  • Fruit ongemalen specerijen aan
  • Fruit uien, knoflook, gember, verse pepertjes mee
  • Fruit gemalen specerijen mee
  • Bak groenten mee
  • Voeg vocht toe en laat gaar koken en tot de gewenste dikte van de saus
  • Voeg kokosmelk pas tegen het eind toe en laat het niet meer te hard koken
  • Breng op smaak met zout en garneer met koriander
Over kruiden(combinaties) kan ik niet zo veel aanraden. Met je groenten en de kokosmelk ga je richting Thaise curries. Dan zou ik geen kerrie etc. gebruiken maar rode pepers, laos en sereh.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anne

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2005, 14:21:59 »
Over kruiden(combinaties) kan ik niet zo veel aanraden. Met je groenten en de kokosmelk ga je richting Thaise curries. Dan zou ik geen kerrie etc. gebruiken maar rode pepers, laos en sereh.

maar soms zijn curries zo leuk geel.. Is dat dan zonder kerrie, of is er iets anders geels, of is het zonder kokosmelk.
Ik dacht eigenlijk dat er altijd kokosmelk in moest, maar dat is dus ook niet waar.

Oja, en wat is sereh?