Vegatopia Forum

curries, dahls en roti's

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2005, 14:32:13 »
Kurkuma kleurt de boel zo leuk geel.
Sereh is citroengras.
Sin chile, no tiene chiste!

teigetje

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2005, 18:12:38 »
Ik ben een beginnende curry fan, en ben nu eigenlijk op zoek naar een currykookboek waar redelijk wat vegetarische, of makkelijk vegetarisch te maken, curry recepten in staan, heeft iemand suggesties????

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2005, 19:07:50 »
misschien het world food cafe kookboek? Er staat in het kookboekenforum wel een recensie van en er is recent een goedkope versie verschenen
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2005, 19:49:23 »
De curries in WFC zijn voor als je doordeweeks een curry wil eigenlijk te bewerkelijk. Waar heb ik mijn curryrecepten (zoveel zijn dat er trouwens ook weer niet) vandaan? Overal en nergens. Een paar van internet, een paar her en der uit een boekje.

Internet is een goeie bron, ik ben ooit begonnen met curries van internet. Aloo gobi en aloo saag. En nu heb ik een simpel boekje met Nepalese recepten dat ik helemaal aanbid, maar het is oud en komt ik weet niet waar vandaan.

Of zocht je meer Thais?
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 19:51:27 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2005, 19:59:37 »
Als je het niet erg vindt om plaatjes van vleesgerechten te zien, biedt de Aziatische Keuken van uitgeverij Könemann waarschijnlijk de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Het is goedkoop, en heeft recepten voor Indiase, Sri Lankase, Thaise en Birmese curries, en nog voor andere dingen ook. Moet je wel zelf bedenken wat je erin gaat doen in plaats van vlees.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2005, 20:04:18 »
Op de Death by Curry site die Christiaan gepost heeft in de recensies van kookwebsitesdraad(http://rubymurray.com/ staan veel verschillende recepten. Ik heb er zelf een aantal geprobeerd en die waren goed gelukt.  :hungry:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2005, 20:04:48 »
Moet je wel zelf bedenken wat je erin gaat doen in plaats van vlees.
Ja, wat voor 'n zin heeft het om curries te gaan maken als je dan ook weer moet gaan verzinnen waarmee je het vlees moet gaan vervangen?

Eén van de grootste punten waarom ik zo op (Indiase) curries kick is dat ze uit een culinaire cultuur komen waarin wél aandacht is voor vleesloos koken, en dat je dus niet het idee hoeft te hebben dat je wat hebt vervangen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2005, 20:33:02 »
Ah. Ik weet niet hoe het in India gaat (in Zuid-India hadden ze nauwelijks curry op de kaart staan, en bovendien at ik de helft van de tijd witte rijst in verband met ehm reizigersziekte), maar in Thailand heb je een aantal basisrecepten voor curry (Rood, Groen, Geel, Massaman, Panaeng), waar je vervolgens in mag flikkeren wat je wil. De meeste eethuisjes hebben dan ook een soort multiple choice menu: Massaman met ei, rundvlees, kip of tofu.
Daar doelde ik meer op.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2005, 21:21:32 »
Voor mij is vegetarian cooking van Madhur Jeffreys nog steeds wel dé bijbel voor Indiaas/Oosters koken. Maar tegenwoordig ben ik een luie indiase kok. Meestal:
- basmati rijst
- naan brood
- een chutney (meestal mango...) met vooraf mini papadums
- dan één of 2 groentecurries, waarvan vaak ééntje van spinazie met gekookte aardappel en mosterdzaad, en de andere van restant groenten (paprika, prei, winterpeen... champignons... whatever) en daar mik ik een zootje kruiden door: gember, komijn, kardamom, koriander (liefst ook vers!), kurkuma, peper, zout en knoflook uiteraard. Dan meestal saus ik het wat op met wat water, tomatenpuree en evt. yoghurt. Dat is mijn basic snel door de week curry. Als ik eters kijk krijg maak in een menuutje uit de madhur bijbel.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2005, 22:48:24 door modub »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2005, 21:24:16 »
Als dat voor door de week is moet ik toch echt :worshippy: doen hoor!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #50 Gepost op: 24 februari 2005, 22:49:48 »
ik ben nou eenmaal curry freak, en hou van koken...... dus een uurtje in de keuken is voor mij geen straf, zeker als straks (na een jaar klussen  :-\ )onze nieuwe keuken af is... We eten weliswaar meestal pas om 8 uur of half 9, maar dat mag de pret niet drukken  ;D.

freesoul

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2005, 10:50:59 »
Ik heb een tijdje geleden in een Indisch restaurant in Frankrijk dal curry gegeten. Het was dus een curry met linzen. Nu zoek ik er een recept voor, maar dat blijkt niet zo makkelijk te vinden. Heeft er iemand hier misschien een recept ? Ook het recept voor spinazie met curry is welkom.

Ik heb wel al wat zelf liggen proberen, maar het liefst zou ik een authentieke bereidingswijze vinden. :)

daltonhoeksteen

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #52 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:39:10 »
Zou je om te beginnen wat meer informatie willen geven over wat voor daal je precies zoekt?
er zijn namelijk heel veel zoorten daal,en nog meer recepten
Dal turka,Aamti,chola dal etc. etc.
of als je de naam niet weet,was het groene daal of gele, rooie, een mix,zat er groente bij etc...
En wat de spinazie curry betreft daar is ook niet 1 authentiek gerecht voor,het beste kan je denk ik ff googelen en palak(spinazie) in toetsen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 17:57:33 door daltonhoeksteen »

Kiwi

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #53 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:42:45 »
Kijk hier eens bijvoorbeeld, daar staan al een aantal recepten (en anders moet je even wachten tot currymaster :worshippy: Christiaan weer online is, die schudt ze zo uit z'n mouw).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #54 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:44:42 »
Ik heb een tijdje geleden in een Indisch restaurant in Frankrijk dal curry gegeten. Het was dus een curry met linzen. Nu zoek ik er een recept voor, maar dat blijkt niet zo makkelijk te vinden. Heeft er iemand hier misschien een recept ? Ook het recept voor spinazie met curry is welkom.

Ik heb wel al wat zelf liggen proberen, maar het liefst zou ik een authentieke bereidingswijze vinden. :)
Kan je nog iets meer zeggen over die dal?

Spinaziecurries. Voor een simpele strooi je wat mosterdzaad in een pan met een beetje olie, gooi je er een gedroogd rood pepertje bij en laat je dat even bakken. Hup, aardappelblokjes er bij, en als die zacht worden er gewassen, gesneden en goed uitgelekte spinazie bij. Die laten slinken et voila.

Die curries van vegweb, mijd ze als de pest! ;)
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 18:46:34 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #55 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:49:13 »
Die curries van vegweb, mijd ze als de pest! ;)

We heten niet allemaal Christiaan he. :smeerie: :P

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #56 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:51:13 »
Okee, een simpele dal: (gespleten) rode linzen goed wassen, aan de kook brengen, afschuimen, en dan zout, kurkuma en misschien een gemberschijfje toevoegen. Laten koken tot de linzen verprutten. Water toevoegen om de juiste dikte te krijgen. Vervolgens in olie komijnzaad, knoflook, geraspte gember, en een fijngesneden pepertje kort aanfruiten en dat op het laatst door de dal roeren.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 18:54:35 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #57 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:53:34 »
Die curries van vegweb, mijd ze als de pest! ;)

We heten niet allemaal Christiaan he. :smeerie: :P
Een boel van die recepten van vegweb vind ik nogal dubieus. Er wordt te veel gebruik gemaakt van blikken saus of soep of andere produkten. Het is aardige alledaagse kokerij en een leuke blik in de keuken van andere vega's, maar het is vaak geen hoog niveau en roept heel vaak: kledder met soja.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #58 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:56:31 »
Dat valt juist bij die dal/curryrecepten nog wel mee dacht ik.

daltonhoeksteen

Re: curries, dahls en roti's
« Reactie #59 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:57:12 »
(Let wel niet traditioneel)Mijn versie van Palak paneer(spinazie met paneer((zelfgemaakte kaas))

Doe een beetje ghi(geklaarde boter) met een beetje komijn en sesam olie in een pan, klein beetje koriander zaad(gemalen) ,en een vers pepertje  .Dan verse of diepvries spinazie(niet gehakt) erbij.Laten slinken (of ontdooien-in dat geval in een aparte pan.)
Paneer maken en bakken in ghi. Limoentje uitknijpen over de palak(niet teveel..)en de gebakken paneer toevoegen.



ook lekker met pasta napolitana trouwens!!

Als we dan toch bezich zijn...
Maken we er een komplete thali van..

Dus dal er bij (naar keuze, ik hou van een fussion dal van verschillende dal soorten( rooie dal groene dal etc.) gemaakt met de kruiden en groente  van de turka dal..

En een gele rijst..(recept volgt later...)

En natuurlijk wat pakora's

En een simpele curry van aardappelen en dop -erwtjes en bloemkool ofzo.

Of..(en..)kikkererwten in zoete hete gekruide:(jeera vers. kor.) tom. saus

Een luxe thaili,een (roestvrij) stalen bord met daarop bakjes met de verschilende gerechten.

geserveerd met komkommer raita ,chappati's(of puri's nat. :)) en mango chutney..hmmmm lekker
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 20:33:44 door daltonhoeksteen »