Vegatopia Forum

Fondue/gourmet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de_veelvraat

Fondue/gourmet
« Gepost op: 06 december 2003, 12:55:35 »
Geen idee of dit onder de kersttopic moet komen, if so, zwier maar daarheen en mijn excuses voor het ongemak.

De kerst komt er weer aan en vastgeroest als mijn familieleden zijn, vieren we dit zoals alle voorbijgaande jaren met fondue. Voor vleeseters is dat gemakkelijk, een simpel uitstapje naar de slager. Maar een vegetariër? Vorige keer ben ik bij de natuurwinkel om kleine burgertjes gegaan maar ik zou er dit jaar geen probleem vinden om zelf wat spulletjes te maken die ik in de fonduepot kan dopen. Iemand ideetjes?
-die graankroketjes uit puur vegetarisch, zouden die het houden? zoja, kan iemand me daar het receptje van geven?
-eventueel die bitterballen van vetara uit de diepvries?

zowel kant-en-klare hapjes als door mij te fabriceren ideeën zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 06 december 2003, 13:52:14 door de_veelvraat »

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Fondue
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2003, 13:01:13 »
Tempura, gepaneerde champignons, krieltjes, falafelballetjes?
Kun je ze niet overtuigen dat gourmetten leuker is? Dan kun je tenminste echt lekkere dingen maken en hoef je je pannetje niet te delen met vleesbereiders...
Stiekem toch een banaan!

de_veelvraat

Re:Fondue
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2003, 13:51:59 »
Goed idee! we hebben hier nog zo'n stelletje staan zelfs.
Tips voor gourmet zijn ook welkom. waarschijnlijk kan zowat alles, als de stukjes tenminste niet te groot zijn zodat ze niet te lang moeten garen maar smakelijke ideetjes zijn steeds welkom.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2003, 15:30:44 »
ik vind vleesfondue zoiets raars, dat je dingen aan tafel gaan frituren.
Eet je kaas? Dan zou je misschien voorjezelf een apart kaasfonduepannetje kunnen doen, daar kun je allerlei lekkere groentetjes in dippen.
voor in de normale fondue misschien zelfgemaakte risottobitterballen?
,,,,فلافل

de_veelvraat

Re:Fondue/gourmet
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2003, 13:42:29 »
wegens een beperkt aantal fonduepotten worden de vegetariërs hoogstwaarschijnlijk aan het gourmetstelletje gekluisterd. mij niet gelaten. tips zijn steeds welkom.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2003, 15:40:32 »
Ik weet nog dat we voor Silent Seadragon ooit een gourmet-draad van enkele meters hadden, maar wat daarmee is gebeurd?

Anyway, hier een draad met wat frituurgoed

Als je je niet druk maakt om je cholesterol raad ik aan om te frituren in ghee (of zelfgeklaarde roomboter), spat minder, smaakt beter.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

de_veelvraat

Re:Fondue/gourmet
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2003, 16:47:06 »
Dank!

o zwijgzame zeedraak, die draad toevallig niet bewaard?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Kaasfondue
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2003, 09:36:36 »
Ik kreeg via de mail de vraag waar de kaasfondue-recepten in Vegatopia stonden. Vreemd genoeg blijk ik die hier dus helemaal niet te hebben.

Iemand zin om de hare/zijne te delen? Wat voor kaas gooien jullie erin? Die kant-en-klare pakjes? Of een bijzonder eigen mengsel? En wat kan er eigenlijk verder nog in?

Ik zal zelf eens gaan speuren naar een knaloranje jaren-zeventig-boekje met fondue-recepten dat bij ons thuis ergens moet rondslingeren.

ellen

Re:Kaasfondue
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2003, 09:45:02 »
We hebben ze wel eens gehad.

Ik maak nooit kaasfondue, want dat is een culinair genot dat een beetje aan mij voorbij gaat. (een soort existentiele angst meer ;)).

Het is niet zo moeilijk om te maken en vast veel lekkerder.

De AH heeft ook een boekje met fondues, met ook heel veel kaasfondues, heb ik volgens mij ergens gezien.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2003, 09:45:23 door LL de Ling »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kaasfondue
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2003, 09:48:59 »
Hier staat een recept wat mij redelijk origineel lijkt voor de echte Zwitserse kaasfondue. Wat ik mij weet te herinneren is dat toen ik het in Zurich heb gehad ze er ook aardappeltjes in de schil bij hadden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kaasfondue
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2003, 10:10:21 »
Nou, het boekje is boven water! Het is uit 1971, geschreven door ene Mary Schuurman, die blijkens de flaptekst 'culinair eindredaktrice' was bij de Telegraaf en omroepster bij de TROS. Dit is haar Fondue Royale ("een exorbitante fondue voor de dag dat u de honderdduizend hebt gewonnen!")

1 blikje truffels
400 gram fondue-kaas (Half Gruyère, half Emmenthaler)
3 deciliter Champagne
1 teen knoflook
1 borrelglaasje Kirsch (of, in dit speciale geval zou het ook cognac kunnen zijn)
1 lepel maizena

Ga geheel volgens het oorspronkelijke fondue-recept * te werk, doch gebruik Champagne in plaats van witte Fendant. Hak de truffel fijn, bewaar vooral het truffelnat uit het blikje en voeg gehakte truffel en vocht op het allerlaatste ogenblik toe bij de zacht-pruttelende kaasfondue. Het aroma van deze fondue met Champagne en truffels is om nooit meer te vergeten!


* het oorspronkeleijke recept rept van het raspen van de kaas en die in de caquelon leggen die je "tevoren met de doorgeneden knoflookteen zorgvuldig en omstandig hebt ingewerven, zodat de hele schotel ernaar geurt. Giet de wijn op de kaas en zet het geheel op een laag pitje met een vlamverdeler (het kan ook al op de spiritusbrander, maar dan duurt het allemaal vrij lang). Begint de wijn te pruttelen, roer dan met een houten lepel in de vorm van een 8 door de massa - normaal roeren belet de volledige vermenging van alle smaakjes. Na betrekkelijk korte tijd en enkele minuten rustig roeren in acht-vorm, raakt de massa gebonden. U hebt inmiddels de maizena vermengd met de Kirsch. Dit mengsel voegt u nu onder gestadig roeren aan de pruttelende fondue toe. U maalt er nog wat peper door, eventueel een flinter nootmuskaat (en voor sommige liefhebbers ook nog een theelepeltje Franse mosterd), zet de caquelon op uw spiritsbrander midden op tafel - maar dan wel op de laagste vlamstand, want wordt het kaasmengsel te warm, dan wordt het taai als klei (om het u makkelijker te maken: blijt het niet heet genoeg, dan zit u alras met een onontwarbare dradenmassa)."

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Gourmetten
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2004, 09:58:04 »
Ja ja, de kerst komt er weer aan en masaal gaat NL aan de gourmet.
Hebben jullie tips wat je als vegetariër op de gourmet kan maken?
Groetjes, Laura
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gourmetten
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2004, 10:13:28 »
Mijn gourmet-feest van vorig jaar was heel saai: vegadingetjes van AH maar dan klein gesneden, groente, stokbroodjes met kaas en heeeeeel veeeel pannenkoekjes.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #13 Gepost op: 05 november 2004, 10:39:05 »
je kunt echt heel lekkere groentegerechtjes maken. gooi vanalles wat je lekker vind in het pannetje.... en omdat het zo weinig is kun je eindeloos veel combinaties maken.

cherrytomaten, cougette, ui, paprika, champignons, kaas, knoflook, ei, aardappeltjes, pannenkoekjes... wat lekker kruiden en sausjes erbij....

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2004, 14:14:43 »
ik vind het toch een beetje treurig. Gourmetten doe ik nooit, omdat ik nog trauma's heb aan kinderfeestje met rauwe champignons, zwartgeblakerde paprika, bevroren rostirondjes, en roerbak pannekoek. Is gourmetten gewoon sowieso vies eten of je nou vlees eet of niet en wordt het omwille van de gezelligheid gedaan (dat zou verklaren dat er alleen in Nederland gegourmet wordt) of kun je best lekker vegetarisch gourmetten als je de goede zaken gourmet?

,,,,فلافل

Kiwi

Re:Fondue/gourmet
« Reactie #15 Gepost op: 06 november 2004, 14:31:55 »
Wij hebben wel regelmatig gegourmet, en ik vind het behalve gezellig ook best lekker hoor. Wij bakken altijd de volgende dingen: plakjes champignon, stukjes ui, stukjes paprika, geklutst ei, pannenkoekmix (met appel, rozijn e.d.), voor gegaarde aardappelschijfjes, kant-en-klare vegadingen als nuggets en worstjes. Daarbij eten we stokbrood, salade, allerlei sausjes en rauwkost (tomaat, komkommer, augurk e.d.).
« Laatst bewerkt op: 06 november 2004, 16:05:44 door Kiwi »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #16 Gepost op: 06 november 2004, 15:02:54 »
Is gourmetten gewoon sowieso vies eten of je nou vlees eet of niet en wordt het omwille van de gezelligheid gedaan

Echt niet!

Voorzetje voor 'Japans Gourmetten':

- verschillende soorten woksauzen, zoals vegetarische oestersaus, hoi-sin, black-bean en zoetzure saus, etc
- verschillende soorten (chinese) paddestoelen, zowel vers als uit blik
- gekruide tofu-stukjes
- bamboe
- peultjes
- stukjes winterpeen (alle groenten even voorkoken/blancheren)
- sesamolie (en gewone olijfolie, om in te bakken)
- bak met mie (vantevoren koken zodat je het alleen nog maar even hoeft mee te roerbakken)
- knoflookpasta
- etc., ik vergeet vast nog wel iets

 :kwijl:

Mocht je zelf nog leuke ingredienten verzinnen, laat het dan gerust even weten :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Fondue/gourmet
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2004, 15:59:47 »
ik denk dat je met oesterzwammen en seitan ook wel kan scoren.

En falafelburgertjes, zou dat werken?

Voor de rest vind ik het maar prutswerk. Geef mij maar een grote bak linzensoep hoor! ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Heleen

Kaasfondue
« Reactie #18 Gepost op: 01 december 2004, 22:31:44 »
Help, de kerststress slaat toe Met een aantal vrienden gaan we aan de kaasfondue. Heeft iemand ideeen, tips, recepten voor gerechtjes erbij. Er is iemand bij voor wie kaasfondue niet de favoriet is en met wat gerechtjes erbij is er voor elk wat wils.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:kaasfondue
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2004, 22:37:31 »
Bruschetta, cherrytomaatjes, gevulde champignons (of de port-honing champignons van Selly)