Vegatopia Forum

paprika's

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
paprika's
« Gepost op: 16 november 2004, 11:44:16 »
Ik heb hier een recept voor me liggen waarin de schrijfster ontvelde paprika's gebruikt die daarna gepureerd gaan worden in een pan met bouillon. Ze schrijft dan: "Pureer hierin met de staafmixer de ontvelde paprika's en gebruik ook het tijdens het ontvellen vrijgekomen vocht." Nu ben ik zelf niet zo'n fervente paprika-ontveller, maar ik meen me te herinneren dat je ze daarvoor in de oven mikt of ze boven de gasvlam houdt en dan ruk je er zo het vel af. Maar daar komt toch helemaal geen vocht bij vrij? Is er misschien een mij onbekende manier van ontvellen waarbij dat wel gebeurt?
« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 11:44:36 door J@n »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Paprika's ontvellen
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2004, 11:46:25 »
Als je ze in de oven mikt komt er een beetje olie achtig spul van onder de schil vrij. Bij in een gasvlam houden is dat wat minder maar ook wel. Maar om deciliters vocht gaat het niet nee.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 11:47:02 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Paprika's ontvellen
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2004, 12:01:43 »
De laatste paar keren dat ik paprika's (in hun geheel) in de oven had gemikt, kwamen er wel flinke scheuten vocht uit als ik ze daarna opensneed. Ik vond het juist verbazingwekkend veel.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Paprika's ontvellen
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2004, 12:20:06 »
ja maar dat vocht komt niet bij het ontvellen vrij, maar bij het in stukkies snijden van de paprika. Dat komt van binnenuit de paprika. Dan zou er iets algemeners moeten staan als  'gebruik ook het paprikavocht', want met het ontvellen heeft dat vocht niets te maken, alleen met het verwarmen van de paprika ten behoeve van het ontvellen.
Tja  ::)
« Laatst bewerkt op: 16 november 2004, 12:21:13 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Paprika's ontvellen
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2004, 14:27:09 »
Ja oké, da's waar, jij wint. :)
Bij het ontvellen zelf heb ik nooit zo echt wat gemerkt van vrijkomend vocht trouwens. Hmmm.

Oké, ik zal weer ophouden met mijn nutteloze gekwaak. :bloos:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Tijani

Paparika'
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2006, 03:34:18 »
Oke iets uit de Marokkaanse keuken  ;D
Ik werkte ruim 10 jaar geleden als student in een Mexicaans restaurant. Ik had even niks te doen en ging een paprika grillen. De (Nederlandse) kok verklaarde mij voor gek. Maar als je het verbrande schilletje eraf haalt, heb je heerlijke paprika. Ik doe het in olie samen met wat tomaten en knoflook (en eventueel ui). Heerlijke saus. Je kunt het serveren met gebakken aardappels of met vis (voor de viseters).

beroepskok

Re:Gegrilde paprika
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2006, 02:28:09 »
Grilleren van paprika gaat het best op hoge temperatuur.

Een leuke variant is om de geplicheerde paprika (ontveld) in de blender te doen met azijn, er druppelsgewijs olie aan toe te voegen...verhouding 1:3. Op smaak maken met vers gehakte kruiden, bijvoorbeeld: koriander, basilicum of dille afhankelijk van de salade.
En natuurlijk beetje zout/peper en evt suiker/honing
Je hebt dan een smaakvolle dressing waarmee je oneindig kan varieren.

De kleur van de paprika bepaald de kleur van de dressing. Om een leuk kleurenspel te krijgen 2x het recept, maar dan van een specefieke kleur paprika.

Als je de smaak zachter van smaak wil maken kan er creme freche of kwark door de dressing.



« Laatst bewerkt op: 16 november 2006, 02:29:37 door beroepskok »

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gegrilde paprika
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2007, 12:41:07 »
Voor makkelijker te ontvellen kun je de geroosterde paprika's even in een afgesloten plastic zak laten liggen dan gaan ze nog een beetje "zweten"en laat het velletje nog beter los.
Wat ook heerlijk is, is met deze paprika's paprikasoep maken!
Agnes

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Gegrilde paprika
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2007, 22:54:13 »
mag ik het recept voor die soep agnes? :D

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Gegrilde paprika
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2007, 01:53:44 »
gegrild en ontveld is paprika ook erg lekker om tempoera mee te maken.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gegrilde paprika
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2007, 22:50:12 »
Een grote fout die veel mensen maken is de gegrilde paprika van het velletje ontdoen door het onder stromend water eraf te pellen!
Aaaah, daar gaat je lekkere bbq smaak! Niet doen dus....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

mjets

Re:Gegrilde paprika
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2007, 15:12:51 »
Oke iets uit de Marokkaanse keuken  ;D
Ik werkte ruim 10 jaar geleden als student in een Mexicaans restaurant. Ik had even niks te doen en ging een paprika grillen. De (Nederlandse) kok verklaarde mij voor gek. Maar als je het verbrande schilletje eraf haalt, heb je heerlijke paprika. Ik doe het in olie samen met wat tomaten en knoflook (en eventueel ui). Heerlijke saus. Je kunt het serveren met gebakken aardappels of met vis (voor de viseters).

In mijn witteboekenhandelboekje "Meze" (Anne Wilson) voegen ze idd ui maar ook rodewijnazijn, chilivlokken en... WALNOTEN!! toe....alles ff in de chopper...... LEKKERRRRR (5 dagen te bewaren in luchtdichte trommel in koelkast) Al vind ik die geroosterde paprika's uit glazen pot ook al supadoepah!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gegrilde paprika
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2007, 18:03:25 »
Een tijdje terug paprikapannenkoekjes gemaakt, en dat was ook met geroosterde paprika's. (In 'het groot vegetarisch kookboek'.)


Appel

Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2007, 10:34:44 »
Heel blij met mijn 5 kg bio-paprika's.
Maar die eet ik natuurlijk niet in 1 weekeinde op.

Ik wil ze inpotten met azijn, olie enz. dan kan ik ze langer bewaren.

Wie weet hoe ik dit het beste kan doen?
Recepten welkom!

maria

Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:38:20 »
ik vries zo'n hoeveelheid altijd in

groetjes maria

Appel

Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:57:13 »
Door invriezen verliest het aan vitamines o.i.d ?

Kun je me vertellen hoe je dat doet: rauw, blancheren?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:04:03 »
De moeder van een vriendinnetje maakte ze schoon en sneed ze in kleine stukjes en gooide ze dan geportioneerd in de vriezer. Rauw dus.
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:42:05 »
Door invriezen verliest het aan vitamines o.i.d ?

Kun je me vertellen hoe je dat doet: rauw, blancheren?

Het is raadzaam om groenten altijd (indien mogelijk) te blancheren voor het invriezen, dat gaat ook zeker op voor paprika's.

Indien het invriezen relatief snel gebeurt dan is het vitamineverlies heel beperkt. Beter vers ingevroren paprika dan paprika's die al een paar dagen liggen.

(Industrieel ingevroren groentes bevatten meestal zelf meer vitamines dan 'verse' groenten uit de winkel.)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 22:43:33 door Ligfietsertje »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:36:03 »
Is dat blancheren niet alleen nodig voor groente die zoveel water bevat dat 'ie slinkt, dat dat kapotvriest anders? (Ik heb nog nooit gehoord van mensen die paprika's of bloemkool blancheren, maar eigenlijk ken ik dus ook niemand die dat überhaupt invriest...)
This is between me and the vegetable!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:51:55 »
Is dat blancheren niet alleen nodig voor groente die zoveel water bevat dat 'ie slinkt, dat dat kapotvriest anders? (Ik heb nog nooit gehoord van mensen die paprika's of bloemkool blancheren, maar eigenlijk ken ik dus ook niemand die dat überhaupt invriest...)

Blancheren doet men om verschillende redenen, kleurbehoud, het milderen van bepaalde smaken, de reden die jij noemt maar toch vooral als behandeling van groenten voor het invriezen.
Dit gebeurt vooral om bepaalde enzymen buiten werking te stellen waardoor de groenten beter hun kwaliteit behouden.  (Dat daarbij ook nog  allerlei schimmels en bacteriën worden worden gedood is alleen maar meegenomen.)

Om de Belgische 'kookbijbel' (Ons kookboek van de 'boerinnenbond') te citeren: " het onwerkzaam maken van enzymen die de kwaliteit en de houdbaarheid van een product verminderen.  Dit is een noodzakelijke behandeling bij het invriezen van groenten."

Je mag er zeker van zijn dat alle diepvriesgroenten die je in de winkel kan kopen eerst geblancheerd zijn geweest.