Vegatopia Forum

Kookblunders

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Kookblunders
« Gepost op: 14 december 2004, 23:36:44 »
Waar er gekookt wordt, gaat er wel eens iets mis. Kan zijn omdat je je vergist hebt, of erger, uit pure onwetendheid. Dé klassieker is natuurlijk suiker ipv zout gebruiken, of omgekeerd. Daarnet heb ik zelf nootmuskaat over een gebakken banaan gestrooid ipv kaneel.

Maar... het kan veel erger! Een kennis van mijn zus wou voor een speciale gelegenheid een rollade feestelijk klaarmaken, met truffel enzo. Het uiteindelijke resultaat vond ze helemaal niet lekker en ze snapte niet eens waarom want ze had het recept nauwgezet gevolgd. "De chocoladesmaak was er gewoon teveel aan", kloeg ze. "Hoezo? Truffels zijn toch altijd van chocolade gemaakt?" ...

Wat zijn nu jouw ergste kookblunders? Of wat is het ergste wat je ooit voorgeschoteld kreeg op een etentje? Aarzel niet om het te posten!
« Laatst bewerkt op: 14 december 2004, 23:43:49 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kookblunders
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2004, 23:46:35 »
Oh blunders te over. Het niet goed gaar koken van de nasi kuning en dat terwijl ik een kok te eten had ::)
Boter laten aanbranden en zo al je aardappels wel gebakken krijgen, maar met een aangebrande smaak.
Dat zakje komijn wat nog steeds in een potje moest half uit mijn handen laten glijden en dus een nogal komijnerig gerecht krijgen...  
Moeders ooit verrast met kaas en mosterd op brood als ontbijt op moederdag. Ze heeft me vanwege mijn jonge leeftijd vergeven gelukkig.
Per ongeluk dragon ipv oregano over mijn pizza strooien en ga zo maar door...

Het meest ranzige wat ik ooit voorgeschoteld heb gekregen was een Japans experiment van mijn moeder (ze gooit nooit dingen weg, behalve dit.), jachtschotel met een saus waar je bestek in bleef staan :pukey: en slavinken, al is dat laatste culinair nog verantwoord schijnt het...

De raarste combi was mijn moeders witlof in kruidensausje met rijst en knakworstjes, met dank aan mijn mams huisgenote's wansmaak.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Kookblunders
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2004, 14:41:09 »
ik heb een keer een focaccia doodgeslagen

er stond in het recept dat je er stevig mee op het aanrecht moest slaan, en dat heb ik dus gedaan, maar voor het slaan rees ie goed, en daarna niet meer
het brood was uiteindelijk een soort platte, knapperige pizzabodem, het was wel lekker, maar niet helemaal zoals het moest zijn

en idd een paar keer yoghurt of brood met banaan weg moeten gooien omdat ik er nootmuskaat op gedaan had ipv kaneel
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kookblunders
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2004, 14:54:06 »
Pan propvol met risotto. Roepen dat het aan de risotto lag, maar de boel kon gewoon niet koken. Inschattingfout, moesten we patat halen (leuk, nodig je je ouders eens uit...)

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2004, 15:01:21 »
1x had ik een recept keurig gevolgd maar waren het hele kleine porties geworden (en dat terwijl ik juist grote eters aan tafel had). Sindsdien kook ik vaak voor gasten te veel: beter te veel dan te weinig!!
Eet gezond & eet taartjes

de_veelvraat

Re:Kookblunders
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2004, 18:55:10 »
Penne arrabiata die echt niet te eten was wegens veeeel te pikant. Snap dat recept nog altijd niet (staat nochtans in een kookboek), veel te veel rode pepers. En ik had er nog wel zo'n zin in. Nu kan ik dat gerecht ondertussen gelukkig heel goed maken.
Leuke topic!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Kookblunders
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2004, 23:41:59 »
niet echt een blunder, maar in Ekko heb ik vanwege een slecht functionerende oven ooit eens quiches staan afgieten  :o (deed me denken aan een poster van Loesje overigens). Daarna nog ff in de oven gezet, waren prima quiches verder maar wel een weirde ervaring.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kookblunders
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2004, 23:53:30 »
Penne arrabiata die echt niet te eten was wegens veeeel te pikant.

Dat ken ik  ;D
Verouderde Ethiopische kruiden zijn vast niet zo pittig dacht mijn mams. Wel dus... Zelfs na het afblussen met een pot appelmoes van 720 gram was het nog ruig voor mijn mams. En die heeft er gewoond en Indiers gedate, dus je zou denken dat ze wel wat kon hebben...
Na die overwinning ( op die stoofpot ja) kon ik makkelijker pittig eten haha.

Tijdens het koken met een goede vriend van mij, kwam hij tot de ontdekking dat wanneer je rode pepers snijdt, je daarna vooral niet even je lens moet proberen goed te doen... ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Kookblunders
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2004, 23:57:46 »
oh ja, en ik ben ook een keer aangevallen door een eitje dat gefrituurd werd  ::)
,,,,فلافل

Re:Kookblunders
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2004, 00:05:56 »
Een keer met kamperen was het zo koud dat we het water om de macaroni te koken niet aan de kook konden krijgen. We konden niet veel anders doen dan de macaroni ongaar te nuttigen. :apukey: (die mis ik ook)  :pukey:

« Laatst bewerkt op: 16 december 2004, 00:06:17 door kerst@ñgel »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kookblunders
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2004, 00:43:13 »
Huisgenote die zowel ei als knakworstjes heeft laten ontploffen in de magnetron, het niet opruimde en er ook niet van leerde, dus het gebeurde vaker >:(
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kookblunders
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2004, 06:55:45 »
Niet een blunder van mij maar van mijn moeder. Mijn vader was jarig geweest dus die moest trakteren op het werk. Kortom mijn moeder had een appeltaart gebakken. Maar mijn moeder had voor de appels geen kaneel maar koffie erover gestrooid. Nu hoort ze het elke keer weer als er een appeltaart gebakken word.
Stem op de Partij voor de Dieren

anjo

Re:Kookblunders
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2004, 21:53:01 »
In de pan waar ik gebruikelijk altijd de aardappels of rijst afgiet, heb ik de bouillon voor de soep staan afgieten, pas halverwege gestopt hiermee, ik moet het nog steeds horen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2004, 17:32:51 »
Urban Legend:

Most everyone in town knows these two ladies, so they will remain anonymous for obvious reasons. [So reported a small-town Canadian newspaper in 1982.]
The first lady was to bake a cake for the church ladies' group bake sale, but she forgot to do it until the last minute. She baked an angel food cake, and when she took it out of the oven, the center had dropped flat.

Oh dear, there was no time to bake another cake, so she looked around the house for something to build up the centre of the cake.

She found it in the bathroom, a roll of toilet paper. She plunked it in and covered it with icing. The finished product looked beautiful, so she rushed it to the church.

She then gave her daughter some money and instructions to be at the sale the minute it opened and to buy that cake and bring it home.

When the daughter arrived at the sale, the attractive cake had already been sold. The lady was beside herself.

A couple of days later the same lady was invited to a friend's home where two tables of bridge were to be played that afternoon.

After the game a fancy lunch was served, and to top it off, the cake in question was presented for dessert.

After the lady saw the cake, she started to get off her chair to rush into the kitchen to tell her hostess all about it. But before she could get to her feet, one of the other ladies said, "What a beautiful cake!"

The first lady sat back in her chair when she heard the hostess say, "Thank you, I baked it myself."
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Kookblunders
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2004, 19:31:09 »
Wel gevaarlijk om in een klein dorp een zelfgemaakte cake te kopen, om vervolgens te claimen dat je 'm zelf gemaakt hebt. Zeker tijdens een theekransje waarbij alle potentiële cake-baksters verzameld zijn.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2004, 22:22:18 »
De eerste keer dat ik zelf ooit kookte, maakte ik ontbijt op bed voor mijn ouders, inclusief een gekookt eitje. Dit eitje heb ik in een pan vol water gedaan en 6 minuten op het vuur gezet. Was dus niet gaar, maar de intentie was goed ::)
Eerste keer dat ik in mijn eigen huisje macaroni met saus uit een pakje maakte was er een miscommunicatie tussen mijn ogen en mijn hersens. Er moest 0,5 dl water bij het poeder, maar ik heb er een halve liter bij gegooid. Mijn buik heb ik toen maar gevuld met snickers...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2005, 12:25:55 »
Kerstavond stond ik uuuuuren in de keuken om ravioli te maken, gevuld met ricotta en spinazie. Op ieder laagje een massa bloem, zodat de boel niet zou plekken.... niet dus?!?! :-\ Na de soep ging ik dus pasta koken en constateerde dat het boeltje heel erg aan elkaar plakte. We hebben alles in sliertjes uit elkaar getrokken en zo in het kokend water laten vallen. Gelukkig was de gevulde roomsaus erbij wel lekker. Lelijk hoopje... maar wel lekker

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Kookblunders
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2005, 15:04:45 »
te kleine pan gebruikt? Het spul moet tijdens het koken goed in beweging kunnen blijven terwijl je roert
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2005, 15:08:22 »
Beter lezen: het plakte al voordat het de pan inging. Wat hiertegen helpt is 1) een niet al te vochtige vulling kiezen; die lekt dan door en dan wordt het een kliederzooi. Knijp de spinazie bijvoorbeeld goed uit.
2) Zo mogelijk niet stapelen.
3) Veel bloem (maar dat had je zelf al bedacht).
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Kookblunders
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2005, 15:15:30 »
er staat helemaal niet dat de boel al voor het koken plakte:

Citaat
Na de soep ging ik dus pasta koken en constateerde dat het boeltje heel erg aan elkaar plakte.

Ja, hmm je zou het ook anders kunnen lezen, maar ik nam aan dat het 'niet dus' naar de toekomst verwees.
,,,,فلافل