Vegatopia Forum

Kookblunders

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2005, 15:17:43 »
Citaat
We hebben alles in sliertjes uit elkaar getrokken en zo in het kokend water laten vallen.
Suggereert dat het al plakte voordat er gekookt werd. Bovendien helpt bloem niet meer tegen het plakken op het moment dat je de boel in het water dondert.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2005, 15:18:16 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Kookblunders
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2005, 15:19:29 »
nee daarom moet je ook een ruime pan hebben en goed roeren  :-\

ohh...  :-[ ik dacht dat die sliertjes pas na het koken waren  :-[ ookee
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2005, 15:20:12 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2005, 15:45:18 »
Eén situatie staat mij en mijn ouders nog heel goed bij:
Ik was 10 en samen met een vriendinnetje wilde ik mijn ouders verrassen met een toetje.
We gingen naar de groentenboer en kochten rode paprika's en kiwi's.
Vervolgens pureerde we de kiwi's en holde we de paprika's uit. Hierna hebben de paprika's dus gevuld met de kiwi-moes , de kapjes er weer netjes opgelegd en zo als toetje geserveerd.
Ik weet nog dat mijn ouders verschrikkelijk moesten lachen en ik heel boos was, want "het was toch lekker en de kleuren combineerde zo mooi!" ;D
Gelukkig weet ik nu beter.....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2005, 15:51:11 »
Paprika's zijn op zich ontzettend zoet. Zou je wat mee moeten kunnen in toetjes.
Zo heb ik hier ergens een recept liggen voor appelsorbet met paprikasaus. Het is van Pierre Wind, dus of het ook lekker is kan ik niet beloven :)
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2005, 16:09:45 »
Hé, dus zo gek was het nog niet eens! :D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2005, 17:30:32 »
Ik heb al regelmatig voorgehad dat ik de verkeerde opening van het kruidenpotje gebruikte en er dus veel te veel van dat kruid in het eten terecht kwam. Meestal kan je dat nog wel redden. Als ik voor een gerecht schijfjes aubergine moet bakken mislukt het meestal doordat ik niet lang genoeg blijf bakken, het begint dan al hier en daar aan te branden en toch is het nog niet gaar genoeg. Te weinig olie denk ik?
Eerste keer dat we currypasta kochten ietwat teveel gebruikt, was onblusbaar.

Ongetwijfeld nog meer blunders, zeker in de kinder- en tienerjaren, maar ik herinner me ze nu niet.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Kookblunders
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2005, 18:44:35 »
Yep, Ik heb ook al een keer pijn in mijn maag gehad van de iets te grote hoeveelheid groene Currypasta...
En mijn pijnboompitten branden ALTIJD aan
En ik vergat in mijn enthousiasme nogal eens om mijn bakvorm in te vetten...

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2005, 21:57:07 »
Citaat
En mijn pijnboompitten branden ALTIJD aan
Droge koekenpan op een laag vuurtje, erbij blijven en regelmatig omschudden. Dan kán het niet mis gaan!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2005, 22:16:02 »
En, niet te vergeten: de pijnboompitten uit de pan halen zodra ze goed zijn. Als je de pan met pitten en al van het vuur haalt, blijft de bodem nog een tijdje gloeiend heet.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Kookblunders
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2005, 11:22:17 »
Jee, mijn pijnboompittenkookblunder veroorzaakte hier het een en ander. De toelaatbaarheid van pijnboompitten is inmiddels verplaatst naar de passende draad 'stijlpolitie in de keuken'. Dat overdadig gebruik, daar heb ik gelukkig nog geen last van gehad, maar ik kook dan ook het liefst lekker zelf.

Hebben jullie allemaal ook nog leuke kookblunders te vertellen?
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2005, 11:47:44 door renske »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kookblunders
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2005, 19:19:06 »
Mijn zusje belde net, ze had balsamico  :confused: door de tahin gedaan. De lepel bleef er nu rechtop in staan.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2005, 19:19:24 door Annemieke »

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2005, 01:12:48 »
Mijn zusje belde net, ze had balsamico  :confused: door de tahin gedaan. De lepel bleef er nu rechtop in staan.  :laugh:

Tahin is grotendeels olie. Ze heeft dus per ongeluk een emulsiesaus gemaakt, of in normale taal: mayonaise.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kookblunders
« Reactie #32 Gepost op: 14 januari 2005, 09:30:21 »
Mijn zusje belde net, ze had balsamico  :confused: door de tahin gedaan. De lepel bleef er nu rechtop in staan.  :laugh:
Tahin is grotendeels olie. Ze heeft dus per ongeluk een emulsiesaus gemaakt, of in normale taal: mayonaise.
Zo werkt dat ook met tehina, alhoewel je dan citroensap in plaats van balsamico gebruikt. En ik weet niet waar het door komt, maar het is nog redelijk stabiel ook, dus het gaat niet schiften. En persoonlijk vind ik dat een betere veganistische basis voor knoflooksaus dan van die nepmayos enzo.

Maar balsamico met tahin? Kan die combinatie ueberhaupt werken?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2005, 11:46:09 »
Ik zou er eerder citroensap indoen, denk ik.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kookblunders
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2005, 11:53:35 »
Mijn zusje kennende was het geen rationele keuze.

Aiko

Re:Kookblunders
« Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2005, 17:37:54 »
Geen geblunder met gekook, wel eraangerelateerd dus ook vast leuk genoeg. Ik was een hartige taart aan het maken en wilde een pak met bakmeel wegzetten, de mixer die liep zette ik op de rand van de bak waarin ik mixde zodat het die twee seconden dat ik het pak wegzet kan doormixen. Klabats! deed de mixer echter. In de tuimeling halfgepureerde kidneybonen en maiskorrels mijn keuken doorstrooiende, tot onder de kast aangeplakt aan toe.

Daarna; ik had andere groenten voor de taart voorgekookt en had het warme water na het voorkoken in een maatbekertje overgegoten om het te gebruiken om een brood mee te maken (zodat ik de boiler niet daarvoor hoefde aan te zetten; hoe efficient!). Onhandigheid deed de maatbeker op de rand van het aanrecht stuiteren en gloeiendheet water richting mijn mannelijkheid spoeiende met een voltreffer. Toen wilde ik mijn boiler maar aansteken omdat mijn warme water dus verspild op de grond lag en toch brood wilde maken, liet ik ook nog eens mijn lucifer in het water op de grond vallen. Wonder; hij (zij) wilde wel aan na enige moedige poging vanop mijn zijde.

Geen verloren dag vandaag dus, qua avonturen.

Aiko

Re:Kookblunders
« Reactie #36 Gepost op: 16 januari 2005, 19:17:54 »
De hartige taart was meer 'iets anders', ook nog eens!
Na de Amaretto is ook erdoorheengemalen kidneybonen weinig succesvol.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kookblunders
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2005, 23:41:11 »
Ik ben al een paar keer tot de ontdekking gekomen dat ik de deeghaak van mijn broodoven terug was vergeten te steken voor het opzetten van mijn broodoven maar nadat ik het bakblik al terug had gevuld met bloem, water, zout, gist, ....

Gelukkig heb ik dat altijd ontdekt voor het bakken was begonnen anders had ik wel een heel vreemd broodje gekregen (en mogelijk was de droge bloem dan in brand gevlogen).  Het was wel altijd een knoeiboel om de deeghaak er dan in te krijgen.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2005, 14:50:52 »
Omdat ik eens de kwarktaart van Marcello (zie lekkerplantaardig.nl geloof ik) wilde maken had ik in een toko 2 van die gele zakjes agar agar gekocht en verder nergens op gelet. Dus gisterochtend aan de slag en blijken beide zakjes met groene kleurstof te zijn en dat voor een aarbeienkwarktaart....
Na het mengen met de kwark was er niet zoveel meer van het groene te zien al is de uiteindelijke kleur een beetje grauwig. Hij smaakt gelukkig wel goed!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kookblunders
« Reactie #39 Gepost op: 15 juli 2005, 16:21:11 »
Ik heb ook een variant blunder op de yofutaart van LP.

Ik had agar agar nodig. Toen ik boodschappen ging doen, was de toko in de stad nog dicht. Ik gokte erop dat de toko/islamitisch/biowinkel in mijn buurt ook heus wel agar agar had. Dat was ook zo, maar op dat moment op.
Ik zocht iets vergelijkbaars in de supermarkt. Ik kon kiezen uit een ranzig instant puddingachtig iets om mee op te stijven. Of zakjes taartgelei. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat het gelei was, voor zo'n dun laagje OP een taart. Dus ik heb de yofu/water/suiker met 3 zakjes van de spul gemengd. Nu heb ik een niet opgestijfde, maar drillerige plaktaart die er werkelijk niet uit ziet.