Vegatopia Forum

Kookblunders

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Kookblunders
« Reactie #580 Gepost op: 19 november 2013, 09:47:26 »
Bij de Xenos hebben ze niet al te dure weckpotten.
Ik heb ze nu bij Ikea gekocht, daar waren ze ook goed geprijsd. Xenos is een goede tip, denk dat ik er misschien nog wel meer kan gebruiken (heb er nu zes bij gekocht, heb er nu in totaal tien).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #581 Gepost op: 19 november 2013, 11:13:38 »
Gewoon potten met schroefdeksels daarvoor nemen. Voor grote potten (1,5 liter) kan je daar potten met augurken voor kopen (ik heb me daar een zomer voor klemgegeten aan augurken (best lekker op brood, samen met kaas en mosterd)), voor kleinere potten (rond de halve liter) kan je daar pindakaaspotten voor kopen bij de Ekoplaza. Ik heb er erg veel van staan van het laatste, allemaal met dezelfde witte schroefdeksel en inhoud ongeveer 650 milliliter. Hebben?
Bedankt voor het aanbod, maar potten met schroefdeksel zijn helaas ook niet bestand tegen die beesten, ze leggen eitjes onder de rand. Heb dit zowel met een pot tahin als met een oude mayonaisepot waar bloem in zat gezien.

Ik heb oorwurmen gehad die via de schroefdraad naar binnen konden wandelen...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #582 Gepost op: 19 november 2013, 13:40:59 »
Gadver ik word helemaal iebelig van dit draadje. Doet me denken aan die camping in de Pyreneeën waar we deze zomer stonden, waar de oorwormen hun onderkomen zochten onder het flapje bij de rits van de tent. Als we hem open ritsten renden er echt minstens 50 van die beesten weg, brrrrrrr.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kookblunders
« Reactie #583 Gepost op: 21 november 2013, 18:47:23 »
Gisteren wilde ik lasagna gaan maken, maar ik plaats van gehakt deed ik quorn stukjes in de pan. Toen ging ik maar een pasta-ovengerecht maken, ook van Bertolli. Desondanks deed ik gewoon het lasagnapakket open. 
Wat over was van het ovengerecht deed ik in een bakje om vandaag op te eten. Vandaag bakje in de magnetron gedaan, en na een minuut eten bedenk ik, "hm, er zit geen pasta in." Ik had een ander bakje opgewarmd.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #584 Gepost op: 15 december 2013, 18:35:11 »
Morgen, als alles goed gaat, vertrek ik naar Nicaragua. Om het gastgezin van de dochter daar te laten kennismaken met iets typisch Belgisch bakte ik speculaas... Maar vergat de speculaaskruiden :-/ maar ochja, die weten toch niet hoe het normaal zou moeten smaken   ::)
Special touch: ik sneed enkele marsepeinaardappeltjes in stukjes, en drukte in ieder koek een stukje, dat dan wel. Toch niet helemaal een fiasco!

Aiko

Re:Kookblunders
« Reactie #585 Gepost op: 15 december 2013, 19:04:18 »
iets typisch Belgisch bakte ik speculaas...

Nou zeg, een beetje onze culturele hoogstandjes stelen. En we hebben al zo weinig naast boerenkool en hutspot.
Dan zijn frietekes en wafels vanaf nu typische Nederlands!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Kookblunders
« Reactie #586 Gepost op: 15 december 2013, 23:25:24 »
Wij hebben stroopwafels. ;D
Groetjes, Antje

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re:Kookblunders
« Reactie #587 Gepost op: 16 december 2013, 16:52:45 »
Zeeuwse bolussen, bossche bollen, vlaardingse ijzerkoekjes, arnhemse meisjes en de poezen van de Hema. Dit is zomaar een kleine bloemlezing Nederlandse koekcultuur, volgens mij hebben we helemaal niet zo weinig.
We waarderen onze eigen keukencultuur niet voldoende (IMHO), voor chocolade kijken we naar de buren hoewel we wereldwijd bekend staan om goede cacaoproducten, voor koffie prefereren we Italiaanse afkomst terwijl onze branders internationaal gewaardeerd worden, de eigen kazen zijn simpel broodbeleg maar voor een feestje verkiezen we Franse terwijl de hele wereld kwijlt van 'Goeda' en zo ken ik er nog meer.

Ik vind het leuk, die historische culturele overlap tussen Nederland en België waardoor speculaas in beide landen als typisch eigen wordt beschouwd.

 

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Kookblunders
« Reactie #588 Gepost op: 06 augustus 2014, 01:34:30 »
Meer een koopblunder dan een kookblunder. Bij de Poiesz in Leeuwarden kocht ik couscous, ergens in het schap tussen de rijst en de pasta. Ik vond het al een beetje overbodig dat de couscous 'Marokkaanse couscous' heette en dat het 'nieuw' was. Bleek dat de couscous was gekruid met allerlei specerijen, waaronder kokos(!). Niet echt een succes (de Nederlanders vonden het wel lekker, gelukkig). Maar ik had er echt geen moment aan gedacht dat men couscous zou verkopen die niet naar couscous smaakt. Waarom ook?

Voor de zekerheid even gecheckt: de risotto die ik heb gekocht is '100% risottorijst' (of het arboriorijst is, staat niet op de verpakking). Vanzelfsprekend is het blijkbaar niet, want mijn ouders hebben een 'authentiek' risottopakket in huis - met daarin een marinade (voor het vl33s), een rijstmix (de rijst wordt niet risottorijst genoemd) en een kruidenmix. Hoog tijd voor een cursus risotto-maken.

Voor de grap mijn vader gevraagd wanneer hij voor het laatst bleekselderij had gegeten. 'Ergens in de jaren '70, we hadden niet veel, enzovoort.' Nee, vanavond nog had je bleekselderij in je couscous met 'zeven groenten'.

Als we ooit toch naar Nederland verhuizen, moeten we duidelijk op onze hoede zijn. De AH biedt gelukkig naast de viercomponentenmaaltijden wél groente en andere ingrediënten zonder poespas aan.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #589 Gepost op: 06 augustus 2014, 07:47:37 »
Hoe Marokkaans is dat eigenlijk, kokos in je couscous  ???
Heb ik echt nog nooit van gehoord.... vreemd.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Kookblunders
« Reactie #590 Gepost op: 06 augustus 2014, 16:21:49 »
De ingrediënten voor zogenaamde 'tropische couscous' zijn onder andere couscous en kokos. ;D ;)
Het recept van jorien (op ditzelfde Vegatopia forum) vind je hier.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2014, 16:34:58 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kookblunders
« Reactie #591 Gepost op: 27 augustus 2014, 20:42:14 »
Ik kreeg onlangs een joekel van een kalebas/flespompoen. Van 1/3 maakte ik soep, de rest kooktek tot pompoenpuree, en omdat ik geen plaats had in de diepvriezer, dacht ik slim te zijn en de puree gloeiend heet in steriele bokaaltjes te gieten en net als confituur omgedraaid te laten afkoelen, zodat ik er later allerlei lekkers mee kon maken, halloween-pumpkin-pie ofzo. Helaas pindakaas, na 3 dagen kwam ik er toevallig op uit dat de potjes in een plas vocht stonden, en toen ik een pot opendraaide zat er heel veel kracht achter. Het hele boeltje is enorm gaan gisten :-(

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Kookblunders
« Reactie #592 Gepost op: 15 januari 2015, 19:44:04 »
Was met mijn zusje aan het bellen en gooide een grote plens water bij de risotto en dacht: "Straks wat roeren en dan wordt het wel wat".

Helaas moest ik eerst de risotto nog een beetje afgieten. Het is nooit goed om alles tegelijk te willen doen ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookblunders
« Reactie #593 Gepost op: 08 juni 2015, 01:14:37 »
Een snijblunder. Voor mijn eerste maaltijd voor veertig personen dit weekend kreeg ik een mooi, groot koksmes in de hand gedrukt. Na een beetje experimenteren had ik de 'professionele snijtechniek' (het mes in de rechterhand leiden met de linkerhand, die telkens de gewenste afstand opschuift) onder de knie, en kon in razend tempo de wortels in plakjes snijden. Bescheiden als ik ben, heb ik dat natuurlijk vol trots opvallend onopvallend gedaan. Om vervolgens met datzelfde mes een paprika door de helft te hakken, waarbij het mes net iets anders dan verwacht door de paprika kliefde en daarbij mijn linkerduim trof. Gevolg: een zeer oppervlakkig maar theatraal bloedend wondje, een greep in de verbanddoos en bezorgde gezichten. 'O jee, doet het pijn?' Nee, ik merk er zelf niets van, het gezichtsverlies is erger en de dubbele pleister is vooral bedoeld om de vegetarische maaltijd vegetarisch te houden  ;D.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2015, 01:36:30 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookblunders
« Reactie #594 Gepost op: 08 juni 2015, 18:33:24 »
Auw!

Ik pakte gisteren, gekleed in mijn leuke nieuwe shirtje, de fles zonnebloemolie van de bovenste plank. Helaas kneep ik er iets te hard in en zat de dop er niet goed op, zodat ik een halve liter olie over mezelf heen goot....

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookblunders
« Reactie #595 Gepost op: 03 juli 2015, 11:44:11 »
Als zelfs Obama zich er in mengt, dan moet het echt wel een blunder zijn....

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookblunders
« Reactie #596 Gepost op: 07 januari 2019, 12:36:55 »
Mijn eerste werklunch van het jaar: ik had nog wat fusilli over, dus gemengd met wat groente en kidneybonen voor een warme lunch uit de magnetron. Helaas glipte na opwarmen de box uit mijn handen, met schoonmaakwerk en geen eten als gevolg. Ik behelp me nu maar met een Cup of Soup asperge, die gelukkig een stuk minder chemisch smaakt dan de andere soorten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookblunders
« Reactie #597 Gepost op: 07 januari 2019, 22:41:56 »
Ah, balen is dat. Ik had een keer zoiets bij een picknick op het strand. We hadden pastasalade mee en ik wilde het nog een beetje door elkaar husselen dus ik pak de bak en begin te schudden, zat het deksel er helemaal niet goed op, aaargh.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookblunders
« Reactie #598 Gepost op: 14 september 2019, 13:06:37 »
Ik heb net stukjes kurkuma geschild om in te vriezen. Ik dacht dat m'n handen insmeren met olie wel voldoende zou zijn tegen verkleuring, maar blijkbaar toch niet  ::) Aardig gele vingertoppen heb ik nu, goede kleurstof!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Kookblunders
« Reactie #599 Gepost op: 14 september 2019, 15:17:46 »
Ha, ja, kurkuma wordt al eeuwen gebruikt om textiel te kleuren ;)
OOk een van de lastigste vlekken als je curry hebt gemaakt, oplosbaar in olie!