Vegatopia Forum

Dadels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Dadels
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2005, 17:46:32 »
dadels vullen met iets van monchou of geitenkaas/honing en dan pistashnootjes eroverheen... ik vind het lekker


deze gaan het worden.....

ik kan deze dadels vast overdag al klaarmaken en dan alleen de honing en nootjes er op het laatste moment over heen doen, toch?

Waarom vul je ze niet met iets... leuks  :) Met monchou is wel erg ouderwets. Een walnoottapenade met stukjes gedroogde cranberry is al heel wat meer 2006.
Afijn, mocht je ze toch met roomkaas vullen, dat kan je idd wel van te voren maken en dan in de koelkast bewaren.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2005, 17:52:45 »
dadels vullen met iets van monchou of geitenkaas/honing en dan pistashnootjes eroverheen... ik vind het lekker


deze gaan het worden.....

ik kan deze dadels vast overdag al klaarmaken en dan alleen de honing en nootjes er op het laatste moment over heen doen, toch?

Waarom vul je ze niet met iets... leuks  :) Met monchou is wel erg ouderwets. Een walnoottapenade met stukjes gedroogde cranberry is al heel wat meer 2006.
Afijn, mocht je ze toch met roomkaas vullen, dat kan je idd wel van te voren maken en dan in de koelkast bewaren.

misschien ouderwets, maar ik blijf het een lekkere combi vinden, roomkaas brengt er iets fris bij
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2005, 19:25:30 »
Waarom vul je ze niet met iets... leuks  :) Met monchou is wel erg ouderwets. Een walnoottapenade met stukjes gedroogde cranberry is al heel wat meer 2006.
Afijn, mocht je ze toch met roomkaas vullen, dat kan je idd wel van te voren maken en dan in de koelkast bewaren.

Ik wil natuurlijk niets liever dan enorm 2006 zijn  ;)

walnoottapenade = gehakte walnoten, olie en gedroogde cranberry (haal ik dat bij de natuurwinkel?) in de blender?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Dadels
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2005, 20:14:38 »
walnoottapenade = gehakte walnoten, olie en gedroogde cranberry (haal ik dat bij de natuurwinkel?) in de blender?

Ja zoiets lijkt me ja  :). Goed op smaak brengen met iets zout en peper, omdat het anders nogal te zoet wordt. Evt. een klein beetje kwark of creme fraiche erdoor roeren (maar niet te veel want dan wordt het te vloeibaar). Die cranberry is idd bij de natuurwinkel te koop maar het is helaas wel duur vind ik.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2005, 20:15:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2005, 22:33:38 »
Gedroogde Cranberry is ook te koop bij de Tuinen. Een stuk voordeliger, maar dan natuurlijk wél met bestrijdingsmiddelen.....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Dadels
« Reactie #45 Gepost op: 30 december 2005, 22:38:23 »
Op Terschelling heten gedroogde, gesuikerde cranberries duinkusjes, lief hè  :heart:
Stiekem toch een banaan!

g11ling

Re:Dadels
« Reactie #46 Gepost op: 06 januari 2006, 14:57:58 »
Ik heb zelf nog een recept bedacht.... uitgeprobeerd in een intiem kerstdinertje met mn vriendje.


Dadel-kaastaart

5 plakkies bladerdeeg (of zelf deeg maken)
beetje paneermeel
boter
150 gram ontpitte dadels
1 rode ui, grof gesnipperd
100 gram blauwe kaas
150 gram (geraspte) emmentaler
150 gram gemengde noten (walnoten, macadamia's, cashewnoten etc)
3 eieren
1,5 dl melk
theelepel gedroogde tijm
zout, peper naar smaak


Vorm invetten, paneermeel erover strooien zodat de vorm bedekt is, overtollig paneermeel verwijderen. Bladerdeeg in vorm doen.
Dadels opensnijden, 1 laag over bodem verdelen, helft van de noten er over verdelen, helft van de geraspte emmentaler er over verdelen. Deel van de uiensnippers er over, blauwe kaas er over verbrokkelen. weer laag dadels, noten, uien en afsluiten met de geraspte kaas.
Mengsel maken van de eieren, melk, tijm en zout en peper. Goed kloppen en dit over de taart gieten.
Taart in een (voorverwarmde) oven van 180C ongeveer 45 minuten afbakken.
Smakelijk! (gegarandeerd!)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #47 Gepost op: 06 januari 2006, 15:11:52 »
Joh, dat ziet er lekker uit! Die ga ik ook een keer proberen!

g11ling

Re:Dadels
« Reactie #48 Gepost op: 06 januari 2006, 15:14:33 »
ben wel benieuwd wat je dr van vindt.... verbeteringen zijn altijd welkom  :)

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #49 Gepost op: 08 januari 2006, 13:41:46 »
M. en ik hebben gisteren broodjes buiten de deur gegeten en M. had een broodje/geroosterde panini met brie/dadels/pijnboompitten. Het was erg lekker! Thuis eenvoudig te maken als tosti.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #50 Gepost op: 11 januari 2006, 09:17:51 »
Helemaal vergeten te melden, de kaas-dadeltaart was heel erg lekker!
Ik heb eigenlijk geen verbeteringen op het recept, alleen maar op m'n eigen werkwijze, ik was helemaal vergeten om noten om m'n boodschappenlijstje te zetten, ben toen maar de kast ingedoken en heb daar nog wat hazelnoten en amandelen kunnen opduiken (van dat garneerspul bij het bakken van taart en cake enzo, van die kleine zakjes) en die maar gebruikt. Ik denk dat het nog lekkerder was geweest als ik pecannoten e.d. had gebruikt (ik ben gek op pecannoten!), dus dat doe ik de volgende keer.

g11ling

Re:Dadels
« Reactie #51 Gepost op: 11 januari 2006, 21:37:42 »
tof! mn eerste recept wat ik hier plaats en dan ook nog een goeie resensie  ;) (met de complimenten aan de kok)...

k heb eigenllijk nooit pecannoten in huis, toch maar s aanschaffen want ik vind ze eigenlijk ook heel erg jummie!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2006, 21:30:25 »
M. en ik hebben gisteren broodjes buiten de deur gegeten en M. had een broodje/geroosterde panini met brie/dadels/pijnboompitten. Het was erg lekker! Thuis eenvoudig te maken als tosti.

Vandaag hebben we thuis tosti's gemaakt met danish blue en dadels. Ook erg lekker.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2006, 22:30:23 »
Paar dagen geleden dadelstroop gekocht. Had het lang geleden thuis al eens geproefd en steeds gemist. Je vindt dat blijkbaar enkel in natuurvoedingswinkels, en redelijk prijzig dan.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Dadels
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2006, 22:56:44 »
heb vandaag dadelkoekjes gemaakt voor het eerst. niet denderend gelukt, maar ze zijn eetbaar. ;)

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dadels
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2006, 23:08:57 »
heb vandaag dadelkoekjes gemaakt voor het eerst. niet denderend gelukt, maar ze zijn eetbaar. ;)

Receptuur graag, ikke is idolaat van dadels en koekjes. :P

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Dadels
« Reactie #56 Gepost op: 23 februari 2006, 01:33:03 »

Kuliçe (dadel of walnoten koekjes):

Ingrediënten:

Deeg:
* 3 koppen meel
* 1 kop zonnebloemolie (kan ook minder)
* 1 pakje vanille
* 1/2 theelepel zout
* 1 theelepel gist
* 1 kop lauw water

Vulling voor de kuliçe met walnoten:
* gehakte walnoten 300 a 400 gram
* 1/2 kop suiker
* 1 theelepel fijngemalen cardamom
* 1 theelepel kaneel
* 1 eetlepel water

Dit alles meng je weer samen. 1 eetlepel water is nodig om het geheel bij elkaar te houden, zodat je er goed mee kan werken.

Vulling voor de kuliçe met dadels:
* dadels (pit eruit uiteraard) 200 gram
* 2 eetlepels zonnebloemolie
* 1 theelepel fijngemalen cardamom
* 1 theelepel kaneel

Olie in een koekepan doen en de dadels erin. Op een laag vuurtje zetten en langzaam bakken totdat het een zacht geheel wordt. Kruiden toevoegen.

Werkwijze:

Deeg:
Dit moet je gewoon gaan mengen en kneden als gewone deeg. 1 kop water gebruik je er in principe voor, maar je hoeft niet alles te gebruiken! Je doet net zoveel water erbij totdat je een mooie stevige deeg krijgt. Zeker niet meer dan 1 kop water erin doen!

Vulling bereiden als hierboven beschreven

Maak van het deeg bolletjes in de gewenste grootte. Maak in de palm van je hand van ieder bolletje een klein plat cirkeltje. Leg in het midden van ieder cirkeltje wat vulling en vouw ze dicht. Je kunt er allerlei figuurtje mee maken natuurlijk.

Leg de koekjes op een ingevet bakblik (of op bakpapier) en bestrijk ze met wat ei, welke je eerst opklopt.
Nu ongeveer op 200 graden voor zo een 25 minuten de oven in.

Aiko

Re:Dadels
« Reactie #57 Gepost op: 24 september 2006, 14:34:22 »
Laatst gevonden bij de Turk: verse dadels. Iemand daar nog speciale variaties mee?

Vers, als in: ze zitten nog aan een takje?

Die heb ik hier nu liggen. Er werd mij verteld dat ze vanzelf bruin zouden worden. Nou, dat worden ze. Ook zacht. Als ik geen beter vermoeden zou hebben, zou ik denken dat ze nu gewoon wegrotten. Maar kan iemand mijn stille vermoeden bevestigen? Dat de dadels van de harde gele vrucht die ze eerst zijn aan een takje, in de loop van weken verworden tot zachte bruine rotlijkende vruchtjes? De geur is nog niet rot. Hooguit verdacht.

Aiko

Re:Dadels
« Reactie #58 Gepost op: 26 september 2006, 00:14:29 »
Ik heb de moed gehad. En ik ben er vooralsnog niet ziek van geworden.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Dadels
« Reactie #59 Gepost op: 26 september 2006, 09:13:42 »
Ik had laatst ook (gele) verse dadels, en die heb ik meteen opgegeten. Ging prima hoor! Er zat een beetje een wrange smaak aan, maar die was niet al te storend (voor de meesten die hebben geproefd althans. ;))
Ik wil vega bananenschuimpjes.