Vegatopia Forum

Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Tapas
« Reactie #180 Gepost op: 22 februari 2015, 20:49:04 »
Hartige popcakes, dat is eigenlijk wel een leuk idee. Maar is een popcakemaker iets anders dan zo'n vorm die je in de oven zet? Want dan kan ik net zo goed mijn minicupcakevorm gebruiken.

Ik zal hier binnenkort mijn papas aliñasrecept posten, één van de nieuwe recepten die ik in september in Andalucia oppikte. Simpel maar erg lekker, vooral als het straks weer zomer is  :super-cool: Jee, wat zie ik daar naar uit.



Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Tapas
« Reactie #181 Gepost op: 23 februari 2015, 09:50:11 »
Ik had onder andere mini-aardappeltortilla uit de pie-maker (dat werkt echt perfect)

Ha, dat idee had ik ook al, maar nog niet geprobeerd. Goed om te weten!
Tot hoe ver vul je het en hoe lang laat je het ongeveer zitten Sam?
Ik maak eerst het tortillamengsel van blokjes aardappel, ui, en paprika, bakken tot dit gaar is (kleine aardappel, kleine ui, halve paprika). Af laten koelen, voor 2 pies 1 geklustst ei erbij, blokjes verse tomaat en kruiden zoals paprikapoeder, peper, zout, wat oregano. Verdelen tot net onder het randje van de pie-maken, en dan 12-14 minuten bakken. Eventueel leg ik er de laatste 5 minuten nog een schijf verse tomaat en wat geraspte kaas op. Het is echt zo makkelijk en snel in vergelijking met tortilla in de oven maken, en het ziet er ook nog eens erg leuk uit.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Karelische rijsttaartjes
« Reactie #182 Gepost op: 06 maart 2015, 13:00:11 »
Karelische rijsttaartjes

Karelische rijsttaartjes, karjalan piirakka in het Fins, zijn één van de meest iconische recepten uit de Finse keuken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten zijn de taartjes niet zoet maar hartig. Ze worden gegeten als aperitiefhapje of bij de borrel, en zijn dus zeer geschikt voor Vrijdag Snackdag!

Source: Karelische rijsttaartjes
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2015, 14:20:13 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Hartige soesjes met romige champignons
« Reactie #183 Gepost op: 07 maart 2015, 13:00:19 »
Hartige soesjes met romige champignons

Afgelopen dinsdag kon je hier Jessi's recensie van het bakboek Klassiekers van Paul Hollywood lezen. Vandaag een recept uit dit boek voor hartige soesjes met romige champignons. Ideaal voor een Feestelijke Zaterdag!

Source: Hartige soesjes met romige champignons

Vegatopia

[Koken] Vrijdag Snackdag: mac and cheese minitaartjes
« Reactie #184 Gepost op: 24 april 2015, 13:00:03 »
Vrijdag Snackdag: mac and cheese minitaartjes

Deze mac and cheese minitaartjes heb ik in Schotland leren kennen. Hoewel ik de twee dagen ervoor ook al macaroni met kaas gegeten had, kon ik toch de verleiding niet weerstaan. Ik heb het recept niet letterlijk gekopieerd, maar eerder verwerkt tot een meer Belgisch-Nederlandse versie.

Source: Vrijdag Snackdag: mac and cheese minitaartjes

Vegatopia

[Koken] Francesinha vegetariana
« Reactie #185 Gepost op: 05 augustus 2015, 13:00:43 »
Francesinha vegetariana

Francesinha is een modern streekgerecht uit de Portugese stad Porto dat ontstaan is in de jaren 1950 of 1960. De uitvinding van het gerecht wordt toegeschreven aan Daniel David Silva, een teruggekeerde migrant die in Frankrijk kennis had gemaakt met de typische 'croque monsieur'. Na zijn terugkeer in Portugal wilde hij deze tosti 'verbeteren' op typisch Portugese wijze. De naam francesinha betekent 'kleine Franse' of 'Frans meisje'.

Source: Francesinha vegetariana

Vegatopia

[Koken] Champignonbitterballen
« Reactie #186 Gepost op: 14 augustus 2015, 13:00:22 »
Champignonbitterballen

Bitterballen: het perfecte gezelschap voor bij een biertje op een terras in de zon. Helaas zijn ze meestal niet erg vega-vriendelijk. Gelukkig kun je je vaak vermaken met uienringen, kaasblokjes of nacho’s voor bij je borrel, maar als je echt zin hebt in de gefrituurde ronde knapperigheid van een bitterbal, is hier een makkelijk recept om zelf bitterballen te maken!

Source: Champignonbitterballen

Vegatopia

[Koken] Heerlijke broodhapjes met geitenkaas en tomaat
« Reactie #187 Gepost op: 18 augustus 2015, 13:00:58 »
Heerlijke broodhapjes met geitenkaas en tomaat

Als je dacht dat je op een gezellige warme zomerdag alleen met vrienden aan een heet barbecuestel kon staan, dan heb je het mis. Een mooie tafel vol met heerlijke vegetarische hapjes of tapas is een smakelijk alternatief. Het voordeel is dat iedereen gezellig bij elkaar kan blijven, en dus niet zo nodig nog zijn of haar eten moet bereiden.

Source: Heerlijke broodhapjes met geitenkaas en tomaat

Vegatopia

[Koken] Vrijdag Snackdag: 3 auberginedips
« Reactie #188 Gepost op: 25 september 2015, 13:00:12 »
Vrijdag Snackdag: 3 auberginedips

Aubergine is een fantastische groente. Of vrucht eigenlijk, want ze groeien - net als tomaten, paprika's en courgettes - als vruchten aan de plant. Behalve dat ze er met hun dieppaarse schilletje prachtig uitzien, zijn ze ook nog eens hartstikke lekker en op veel verschillende manieren te gebruiken in de keuken.

Source: Vrijdag Snackdag: 3 auberginedips

Vegatopia

[Koken] Dip van yoghurt en feta
« Reactie #189 Gepost op: 06 november 2015, 13:00:05 »
Dip van yoghurt en feta

Denk: tzatziki getrouwd met een stuk feta. Knoflook optioneel. Klinkt goed toch? Ik vind dips heerlijk, zolang ze maar niet uit een supermarktbakje komen, want op een of andere wijze is dat nooit echt te eten. Op verjaardagen doe ik nog weleens een dappere dippoging, maar kom altijd van een koude kermis thuis. Met onderstaande dip maak je in elk geval een goede beurt. Hij mag natuurlijk ook gewoon op een vrijdag-avond gedipt, terwijl je het begin van het weekend inluidt.

Source: Dip van yoghurt en feta

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Dip van yoghurt en feta
« Reactie #190 Gepost op: 06 november 2015, 19:17:00 »
Wij mengen vaak Turkse yoghurt en schapenkaas.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Vegatopia

[Koken] Vegetarische mitraillette
« Reactie #191 Gepost op: 18 januari 2016, 13:00:38 »
Vegetarische mitraillette

Mitraillette betekent letterlijk 'machinegeweer' in het Frans, maar in Brussel is het vooral bekend als frituursnack: een stuk breed stokbrood met daartussen een hamburger en friet. Het ziet eruit als een mastodont, maar de meeste toeristen in de stad zwichten al er snel voor. Sommige jongeren willen tijdens hun verblijf in Brussel zelfs niets anders meer eten, hoewel dit ook wel iets met de relatief lage prijs te maken heeft. Toen ik nog in Limburg woonde, klonk friet tussen brood als een culinaire misdaad. In Brussel had ik echter de smaak al snel te pakken en kon ik me geen mitraillette of dürüm falafel zonder friet ertussen meer voorstellen.

Source: Vegetarische mitraillette

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: [Koken] Vegetarische mitraillette
« Reactie #192 Gepost op: 18 januari 2016, 15:59:07 »
Lekker Sven! Je kunt de hamburger ook voor het bakken al doormidden snijden tot twee dunne burgers, dan loop je minder kans om je vingers te branden aan de hete burger. Wat ook lekker is, is de gebakken burger even laten sudderen in vega-jus en ook een klein beetje jus op het brood te doen, voor je de patat er op doet.

* Sam moet dit nodig weer eens maken, er ligt nog patat franse friet in de vriezer. Mag dit met franse frietjes of is dat vloeken in de culinaire kerk?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: [Koken] Vegetarische mitraillette
« Reactie #193 Gepost op: 18 januari 2016, 16:09:32 »
Sam,

Er is minder kans dat je vingers verbrandt, maar anderzijds heb je wel 2 maal zoveel plaats in de pan nodig :) Aangezien mijn pan thuis erg klein is...

Sven
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Vegatopia

[Koken] Samosa veggie met mangochutney
« Reactie #194 Gepost op: 29 mei 2016, 13:00:47 »
Samosa veggie met mangochutney

Ken je dat, dat je de gerechten die je in een restaurant eet ook thuis zou willen koken? Deze samosa's met mangochutney at ik in het restaurant Hills en Mills in Delft. Het recept staat in het onlangs besproken kookboek Papa Kazmi Pure Cookbook. 

Source: Samosa veggie met mangochutney

Vegatopia

[Koken] Satésauskroket
« Reactie #195 Gepost op: 08 juli 2016, 13:01:10 »
Satésauskroket

Satésaus en kroketten behoren al een tijdje tot het Nederlandse culinaire erfgoed. Het wordt helemaal leuk wanneer je beide gerechten combineert. Vandaar dat we vandaag een vegetarische variant van de bekende satékroket maken. De vleesrestjes vervangen we niet met één of ander nepvlees, maar door wokgroenten. Hierdoor krijgt de kroket meer smaak en meer bite.

Source: Satésauskroket
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2016, 13:02:27 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Gefrituurde mozzarellabolletjes
« Reactie #196 Gepost op: 15 juli 2016, 13:01:26 »
Gefrituurde mozzarellabolletjes

Een tijdje geleden vond ik tijdens de “Italiaanse week” in de supermarkt gefrituurde mozzarellabolletjes, “mozzarelline fritte” in het Italiaans. Ik was meteen fan. Al snel realiseerde ik me dat het recept eigenlijk zeer eenvoudig is. Daarom delen we dit nu met jullie. De mozzarellabolletjes zijn erg lekker als borrelhapje. Je kan ze ook bovenop een salade serveren als alternatief voor de inmiddels saai geworden warme geitenkaas.

Source: Gefrituurde mozzarellabolletjes

Vegatopia

[Koken] Braziliaanse kaasbroodjes (Pão de queijo)
« Reactie #197 Gepost op: 29 juli 2016, 13:00:36 »
Braziliaanse kaasbroodjes (Pão de queijo)

Deze kaasbroodjes, pão de queijo [paa-oow djie kei-zjoe] in het Portugees, zijn één van meest iconische gerechten uit de Braziliaanse keuken. Over de oorsprong van de broodjes is weinig bekend. Bronnen vermelden dat ze reeds in de achttiende eeuw bij de koffie geserveerd werden aan de plantagemeesters in de staat Minas Gerais. Waarschijnlijk zijn ze tapiocameel gaan gebruiken omdat de kwaliteit van het tarwemeel in Brazilië destijds erg slecht was. Vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw hebben de broodjes hun weg naar de populaire eetcultuur gevonden en zijn ze in Brazilië letterlijk op elke straathoek verkrijgbaar.

Source: Braziliaanse kaasbroodjes (Pão de queijo)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2017, 12:48:50 door Eelco »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc
« Reactie #198 Gepost op: 20 september 2016, 14:11:20 »
Groothandel Hanos heeft deze week en fijne vegetariers-special. Er staan naast standaard hapjes nl ook veel leuke recepten in! Laten we hopen dat de professionals hier door geinspireerd worden.

De folder is ook digitaal in te zien:

http://folders.hanos.nl/vegetarische-keuken-special-2016-nl/page/1?utm_source=tripolis-nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=hoofdartikel&utm_campaign=16-special-de-vegetarische-keuken

Vegatopia

[Koken] Roodlofschuitjes met bloemkoolrijst, linzen, avocado & dukkah
« Reactie #199 Gepost op: 28 december 2016, 13:00:14 »
Roodlofschuitjes met bloemkoolrijst, linzen, avocado & dukkah

Een paar dagen geleden plaatsten we een bespreking van het boek Feest voor Iedereen van Alexandra Besel, dat van Machteld 4 sterren kreeg. Vandaag een recept uit dit kookboek voor een feestelijk hapje zonder gluten, dierlijke ingrediënten en zelfs (heel praktisch) bordjes! Later deze maand hebben we nog een recept voor worteltaartbonbons uit Feest Voor Iedereen.

Source: Roodlofschuitjes met bloemkoolrijst, linzen, avocado & dukkah