Vegatopia Forum

Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellen

Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2004, 21:14:01 »
Nou: ik impliceerde wel dat ik het niet zou verzinnen, maar daarom mag jij het wel leuk vinden hoor...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2004, 21:18:21 »
Nou: ik impliceerde wel dat ik het niet zou verzinnen, maar daarom mag jij het wel leuk vinden hoor...
;)

Ach, ik had niks te snacken in huis, dus ik dacht, laat ik dat ene recept eens proberen. Beter dan weer mais gaan poffen... Kost niet eens zo veel meer tijd en levert minder afwas op.

Binnenkort ga ik een keertje pittige cashewnoten maken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2004, 22:23:17 »
Voor vegetariers: de AH heeft een lekker champignonsalade. Het zit in een klein bakje, voor op een toastje. Het is de salade van de maand, voor febr. neem ik dus aan. Of de salade daarbij verdwijnt weet ik niet. Ik dacht eerst: champignong & salade: da's vast niet lekker. Maar het is dus wél heel lekker én vegetarisch verantwoord  :D

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #43 Gepost op: 06 maart 2004, 19:06:43 »
Zou ik met wat rauwe andijvie een soortement van tapenade o.i.d. kunnen maken?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #44 Gepost op: 06 maart 2004, 23:44:31 »
Zou ik met wat rauwe andijvie een soortement van tapenade o.i.d. kunnen maken?

misschien heel fijn hakken met wat gewone tomaat, basilicum, olijf, citroen- of limoensap en dan op een stukje knapperig brood serveren?
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #45 Gepost op: 07 maart 2004, 08:07:47 »
Zou ik met wat rauwe andijvie een soortement van tapenade o.i.d. kunnen maken?

misschien heel fijn hakken met wat gewone tomaat, basilicum, olijf, citroen- of limoensap en dan op een stukje knapperig brood serveren?
Weet je wat, ik doe eens gek, ik ga het vanavond gewoon proberen  :)
Me  :heart: my keukenmachine en een restje bevroren basilicum in de diepvries.
Xal laten weten hoe het beviel.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #46 Gepost op: 02 augustus 2004, 22:22:55 »
Woensdag ben ik van plan de nodige porties tapas te produceren voor m'n vaders verjaardag. Een van de beste hapjes die ik zelf ooit in deze categorie heb gegeten is een soortement van champignonragout waarbij duidelijk ook iets van sterke drank is gebruikt. Lekker om op een gegrild stuk stokbrood te scheppen en dan toe te slaan.

Iemand enig idee hoe je zoiets het beste kan fabriceren? Met name naar de soort likeur (en hoeveel je hier dan van bij moet gooien) ben ik geinteresseerd, de rest kan ik desnoods wel improviseren vanuit een "gewoon" ragoutrecept.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #47 Gepost op: 02 augustus 2004, 22:25:37 »
Kon je de smaak die de likeur gaf een beetje plaatsen? Of omschrijven?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #48 Gepost op: 02 augustus 2004, 22:32:41 »
ik gooi er port en honing bij, en ik heb wel eens een recept van Marieke gelezen en die doet er sherry bij. Een recept voor portchampignons die ook op de workshop is gemaakt vind je hier.
Maar volgens mij bedoel je iets met echt sterke drank, misschien met cognac ofzo. Ik zou dan denk ik champignons halveren en lang laten bakken (het geheim die dingen wel een minuut of 20 te laten bakken zodat het vocht er goed uit trekt) en dan slagroom er bij en zout en veel vers gemalen peper en veel schijfjes knoflook en de room in een minuut of 15 laten inkoken en dan de boel met cognac (een vol borrelglas voor 4 personen) flamberen en dan er verse peterselie over, en dan nog extra zout en peper.
Als je daar van houdt zou een verse rood pepertje mee bakken ook lekker zijn (dan die gelijk met de slagroom er door doen) maar dat maakt het geheel wat minder traditioneel.

edit: voor vegan variant uiteraard sojaroom gebruiken ipv slagroom en ahornsiroop ipv honing
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2004, 22:44:48 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #49 Gepost op: 02 augustus 2004, 22:37:56 »
trouwens.. wat ga je nog meer maken?
,,,,فلافل

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #50 Gepost op: 03 augustus 2004, 11:29:31 »
Kon je de smaak die de likeur gaf een beetje plaatsen? Of omschrijven?

Moeilijk te zeggen, maar ik ben dan ook geen likeurkenner. Het gaf in ieder geval een redelijk zoetige smaak.

Bedankt voor je suggestie Selly, die cognac-optie met ahorn en sojaroom gaat vast goed smaken.

trouwens.. wat ga je nog meer maken?

Hiernaast gaan er wat simpelere dingen gemaakt worden. Groentestengels van selderij, wortel, en komkommer met dipsauzen bijvoorbeeld. En toastjes met tapenade. Hierna komt er nog een hoofdgerecht waar ik me niet mee bemoei, en als toetje fabriceer ik de shake die Jamie Oliver in z'n laatste boek beschrijft. Hoe die heet ben ik even kwijt, het komt er simpelweg op neer dat in een colaglas op de bodem ijs wordt gedaan, daarop komt een laagje espresso (of cola, maar espresso lijkt me leuker), en op de top gesuikerde pecan- en walnoten.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #51 Gepost op: 04 augustus 2004, 19:47:05 »
Had ik ook al bij de snacks voor een verjaardag gezet, maar bij dezen nog een x:

Lekkere salade van krieltjes met tuinkers en avocado. Is van Jamie Oliver. Falafelballetjes met Turkse pide. De balletjes moet je dan op het laatst nog ff frituren, maar da's zo klaar. Rauwkost (verse bospeentjes, komkommer, cherrytomaatjes)met een lekker dipsausje. Flapjes met spinazie en feta vulling.
Als beleg voor op stokbrood is Hüttekäse gemengd met wat mayo, knoflook, zout/peper en peterselie errug lekker. Oh ja, en de oude vertouwde kruidenboter natuurlijk....
Wat ook lekker als beleg is : mayonaise, kerry, stukjes ananas en stukjes tofu. Soort kip kerrie, maar dan vegetarisch.

Smul ze!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
hapjes
« Reactie #52 Gepost op: 13 januari 2005, 19:11:04 »
22 januari ben ik terug in Nederland... nu krijg ik natuurlijk een welkomstfeestje :)

Nou ja ik organiseer het een beetje zelf natuurlijk. Gewoon even mijn familie, vrienden en kennissen uitnodigen voor een hapje en drankje.

Nu hoor ik graag tips van wat ik kan serveren/maken. Want alles word lekker veganistisch en biologisch.

Voor de visite moet het natuurlijk ook lekker zijn. Naast de standaard salades even iets anders.

Ik dacht aan bijvoorbeeld iets van sate-stokjes en pindasaus (recept?), stokbrood met verschillende soorten beleg ervoor. En ook wat snacks als minikroketjes. Ik las ergens eens iets van bloemkoolkroketjes? Zijn daar nog meer varianten mee te doen? Iemand recept?

Op curacao had ik ook eens gegeten bij een zaak waar ik broccoli met een soort deeg erover kreeg. Iemand een idee hoe ik dat kan maken?

Eigenlijk gewoon even een goede reden om weer eens lekker te koken als ik thuis ben.  :)

Dus als iemand tips en recepten heeft, dan hoor ik het graag...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:hapjes
« Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2005, 20:53:25 »
Op curacao had ik ook eens gegeten bij een zaak waar ik broccoli met een soort deeg erover kreeg. Iemand een idee hoe ik dat kan maken?

Is dat misschien Tempura?
Heb daar wel ergens een receptje voor, maar kan het zo snel niet vinden en moet nu weg... :-[
Maar kan dat op een ander moment wel even overtypen natuurlijk!

Kiwi

Re:hapjes
« Reactie #54 Gepost op: 13 januari 2005, 22:52:00 »
Ik las ergens eens iets van bloemkoolkroketjes? Zijn daar nog meer varianten mee te doen? Iemand recept?

Je bedoelt waarschijnlijk de boerenkoolkroketjes uit het Nederlandse feestmenu van dit jaar. (Niet vegan, trouwens)
Ik kan ze je aanbevelen!

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2005, 22:59:11 door bart »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #55 Gepost op: 14 januari 2005, 00:30:02 »
Als het Caribisch eten je nog niet de strot uitkomt zou ik vooral daarvoor gaan. Neem bijzondere dingen mee die je daar overal ziet maar waarvoor je je in Nederland naar de minder bedeelde wijken moet wagen, en ga daarmee heerschen. Als je even geen inspiratie hebt post je de ingrediënten gewoon hier, dan brainen we met je mee!
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:hapjes
« Reactie #56 Gepost op: 14 januari 2005, 18:14:14 »
Ik las ergens eens iets van bloemkoolkroketjes? Zijn daar nog meer varianten mee te doen? Iemand recept?

Je bedoelt waarschijnlijk de boerenkoolkroketjes uit het Nederlandse feestmenu van dit jaar. (Niet vegan, trouwens)
Ik kan ze je aanbevelen!

eh.. kan ook. Vast wel vegan te maken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:hapjes
« Reactie #57 Gepost op: 14 januari 2005, 18:16:43 »
Op curacao had ik ook eens gegeten bij een zaak waar ik broccoli met een soort deeg erover kreeg. Iemand een idee hoe ik dat kan maken?

Is dat misschien Tempura?
Heb daar wel ergens een receptje voor, maar kan het zo snel niet vinden en moet nu weg... :-[
Maar kan dat op een ander moment wel even overtypen natuurlijk!

Weet niet hoe dat heette... de franse kok die dat speciaal voor mij bereidde had het over dat het iets was wat in azie gedaan werd vaak. Ik zal eens zoeken op google naar tempura...

edit: denk idd tempura...
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2005, 18:19:00 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #58 Gepost op: 14 januari 2005, 18:18:46 »
zo'n tempura beslag is heel makkelijk met koud water en bloem te maken, het moet iets dikker dan pannekoekenbeslag zijn. Zout en peper erdoor, evt. wat komijn en dan groentes erdoor halen (het is ook lekker met oesterzwammen, ui en paprika) en dan frituren. Je olie moet je daarna wel zeven.
Niet vegans kunnen ook nog yoghurt door het beslag doen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:hapjes
« Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2005, 18:21:13 »

eh.. kan ook. Vast wel vegan te maken :)

nou.. dan zou ik er (extra) bloem doorgooien en het heel erg goed laten opstijven in de koelkast, anders flikkert het vast uit elkaar
Of er burgermix door heen gooien als die vegan is
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2005, 18:21:48 door Selly »
,,,,فلافل