Vegatopia Forum

Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke
« Gepost op: 03 februari 2005, 20:46:44 »
Wat kan je daar nog meer mee doen?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2005, 23:42:12 door Sånde® »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:couscous
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2005, 21:11:32 »
Ik vind couscous meer wat voor de zomer...

Maar het gaat wel goed met tofu, groenten naar keuze en een saus op basis van yofu en indiase currypasta (patak) met pinda's en rozijnen.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:couscous
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2005, 21:19:51 »
heerlijk met een marrokaanse groente stoofpot (met wortels, courgette, kikkererwten, enz) of gebakken aubergine, ook heerlijk als salade met munt, komkommer, olijven, feta, enz.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:couscous
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2005, 21:33:45 »
in zo'n stoofpot is het ook lekker om gedroogde abrikozen te doen.
Je kunt ook een paprika vullen met cousous, samen met courgette en rozijnen bijvoorbeeld.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:couscous
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2005, 11:44:38 »
in zo'n stoofpot is het ook lekker om gedroogde abrikozen te doen.
Bah, vieze dingen!

Salade kan je beter met fijne bulgur maken. Couscous wordt bij mij altijd zo klonterig en ik maak het dan ook niet zo veel.

De klassieke vegetarische saus voor couscous is die met zeven groenten (ui, aubergine/pompoen, courgette, meiknol, wortel, tomaat, en kool) en kikkererwten. Met kruiden als kaneel, komijn, kruidnagel, saffraan of kurkuma, gember en paprikapoeder of cayennepeper, en peterselie of koriander als garnering.

Dat is dan genoeg voor een weeshuis.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:couscous
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2005, 12:33:02 »
Salade kan je beter met fijne bulgur maken. Couscous wordt bij mij altijd zo klonterig en ik maak het dan ook niet zo veel.

De klassieke vegetarische saus voor couscous is die met zeven groenten (ui, aubergine/pompoen, courgette, meiknol, wortel, tomaat, en kool) en kikkererwten. Met kruiden als kaneel, komijn, kruidnagel, saffraan of kurkuma, gember en paprikapoeder of cayennepeper, en peterselie of koriander als garnering.


Ik doe meestal verse gehakte peterselie door de couscous. Wij hebben die van de natuurwinkel en eigenlijk nooit problemen met niet droog worden, hoor! :)
'fish are friends, not food!'

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2005, 13:57:13 »
Ook ergens in een kookboek een variant met groenten en appelsien gevonden, zowel de geraspte pel als de sinaasappel in partjes zelf.
Naast rozijnen zijn ook amandelschijfjes er lekker bij.

Miriam

Couscous
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2006, 19:55:39 »
Hoe krijg ik mijn couscous goed? Ik wil het in groentebouillon doen, voor de smaak, maar mijn Honig verpakking zegt dat ik het in ruim water een minuut moet laten koken en daarna in een zeef moet afgieten... Wie heeft er nou een zeef die zo fijn is dat de couscous er niet gewoon doorheen spoelt  ???

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Couscous
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2006, 20:36:22 »
Mijn Albert Heijn-pak zegt op 150 gram couscous 250 ml kokend water gooien en dat zes minuten laten wellen. (En dat kan ook in bouillon)
Daarna willen ze nog dat je het droogbakt, maar dat heb ik zeker nog nooit gedaan.

Enne, ik heb zo'n zeef. Gewelde couscous is groter dan rauwe, dus dat valt niet door de zeef...
This is between me and the vegetable!

Miriam

Re:Couscous
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2006, 20:40:19 »
Maar als je het welt hoef je het niet meer af te gieten... vind ik toch iets handiger  :)
Dus 250 ml vocht op 150 gr couscous... thanks  ;D

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2006, 16:44:07 »
Ik meet dat zelfs niet zo af hoor, gewoon zien dat de couscous volledig bedekt is met kokend water (of groentenbouillon). Couscous is het snelste en makkelijkste om klaar te maken. Ik doe er ook beetje olijfolie bij.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2006, 23:20:31 »
ja gewoon wat kokend water erop gooien en dan even checkken of het voldoende geweld is en evt nog wat water erbij gooien (van ongewelde couscous krijg je echt enorme buikpijn, omdat het dan ik je buik verder gaat wellen)

Miriam

Re:Couscous
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2006, 11:13:26 »
(van ongewelde couscous krijg je echt enorme buikpijn, omdat het dan ik je buik verder gaat wellen)

Klinkt als het plot van een enge horrorfilm  :O

Monique

Re:Couscous
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2007, 16:43:38 »
Wat kan je daar nog meer mee doen?

Couscous (die van Albert Heijn waar ook een zakje kruiden en een zakje rozijnen inzit), met roerbakgroente en vegetarisch gehakt (niet zo'n blok gehakt, maar roerbakgehakt van bijvoorbeeld Albert Heijn)  :kwijl:

Heel simpel klaar te maken: doe het gehakt roerbakken in een beetje olie, doe de roerbakgroente en zakje kruiden erbij, roerbak dit een minutt of 5/6 op niet al te hoog uur. Ondertussen doe je de couscous en het zakje rozijnen samen in een pan en giet daar gekookt water over (zodat de couscous net onder water zit) en roer dit tot al het vocht in de couscous is getrokken. Als dat gebeurd is, is zo ongeveer ook de roerbakgroente en gehakt klaar.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Couscous
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2007, 10:51:37 »
Couscoussalade. Couscous voor het weken kruiden met wat zout, komijnzaad, kardemom en kurkuma (geeft ook een mooie gele kleur). Erdoorheen fijngesneden groenten, zoals wortel, paprika, courgette, broccoli (geblancheerd), kikkererwten of feta. Op smaak brengen met olijfolie, balsamico, korianderblad en oregano. Vooral lekker in de zomer, maar ook in de winter niette versmaden.

De genoemde couscous met zeven groenten. Welke groenten ik daarvoor gebruik, is variabel, maar meestal een keus uit wortelen, courgette, koolrabi, paprika, sperziebonen, kikkererwten, rozijnen. Wokken in knoflook en gember. Bouillon toevoegen, verder kruiden met kurkuma, kardemom, oregano, korianderblad en chilikruiden. Scheutje ketjap manis en wellicht nog wat suiker. Serveren met sambal. Vrij naar een bijzonder lekkere maaltijd bij een Marokkaan in Parijs.

Ook 'gewoon' met gewokte groenten is couscous lekker. De groenten dan kruiden met knoflook, gember, kerrie en oregano. Serveren met (koude) yoghurt of een simpele kerriesaus.
Gemüse ist mein Fleisch

anna ja

Re:Couscous
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2007, 18:35:07 »
Wanneer je een couscous met verschillende groenten maakt, kun je er ook zoete aardappel in doen. Een notencouscous is ook erg lekker. :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2007, 12:57:57 »
voor in de winter is een stoofpotje erg lekker met courgette, wortel, aubergine, uien, kikkererwten, enz. lekker flink gekruid in veel boullion. in de zomer eten we vaker couscous salade met munt en rauwkost erdoor.

jorien

Re:Couscous
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2007, 22:15:47 »
Ik heb een leker couscous recept voor je! Met de recept heb ik vorig jaar de 3e prijs in de wedstrijd van het Llink programma Mc Donalds Kitchen gewonnen.  

Tropische groentetajine met couscous (3 a 4 personen)

Nodig:
1 pak couscous
1 ui en 1 sjalotje (gesnipperd)
1 courgette (niet in te kleine stukjes)
1 aubergine (in blokjes, bestrooien met zout)
een kwart stuk oranje pompoen in blokjes
2 tenen knoflook
1 rode paprika (in halve reepjes)
1 blik tomatenblokjes op sap
1 blik/potje tomatenpuree
10 grote gedroogde vijgen (gehalveerd)
6 abrikozen (gehalveerd)
klein zakje ras-al-hanout (Marokkaans kruidenmengsel)
kaneel, komijn, paprikapoeder, peper en zout
evt. een snuf kokosstrooisel
klein bosje koriander (de helft fijngesneden)
stukjes gekruide geitenkaas of fetablokjes

Bereiding
Maak de couscous klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking en zet de pan even 'aan de kant'. Fruit de ui en sjalot aan in olijfolie in een brede hapjespan (of in een echte Tajine!). Voeg courgette, aubergine en pompoen toe en roerbak kort op hoog vuur. Knijp de knoflook boven het groentemengsel uit en roerbak nog even. Voeg de paprika toe. Roerbak 3 minuten en voeg vervolgens de tomatenblokjes, -puree, vijgen en abrikozen toe. Doe het deksel op de pan en laat het mengsel 8 minuten pruttelen op laag vuur. Voeg dan het zakje ras-al-hanout, een snuf kaneel, een snuf komijnzaadjes, een beetje zout, wat kokos en een flinke snuf peper toe. Laat het weer lekker 5 minuten pruttelen met het deksel half op de pan. Voeg op het laatst de gesneden koriander toe aan het mengsel. Giet een beetje olie in een grote koekenpan of wok en schep de couscous over in deze pan. Laat even bakken en strooi dan wat paprikapoeder over de couscous. Dien als volgt op: schep een bergje couscous op de borden en daarop een flinke schep van de tropische tajine. Garneer met blokjes geitenkaas of feta en wat verse koriander. Lekker met olijven!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Couscous
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2007, 10:00:58 »
couscous is bij mij altijd klonterig en ik weet niet wat ik verkeerd doe. Teveel water of juist te weinig? Geen idee. Heb al van alles geprobeerd, maar volg eigenlijk in de meeste gevallen de gebruiksaanwijzing. Bulgur lukt bij mij altijd veel beter.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2007, 10:16:48 »
Goed omscheppen, als je het water erbij doet en ook een paar keer als het staat te "weken". Dat werkt bij mij altijd goed. Ik doe er zoveel water bij dat de couscous net onder water staat.