Vegatopia Forum

Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patronum

Couscous
« Reactie #20 Gepost op: 15 juli 2007, 23:43:09 »
Vanavond maakte ik deels tot mijn eigen verbazing de lekkerste couscous die ik gegeten heb. Dus heb ik besloten het recept met jullie te delen.

Ingredienten:
Couscous
100 gram Feta (bij voorkeur Turkse feta, verkrijgbaar bij de Turkse supermarkt)
Kappertjes
Courgette
2 sjalotjes
2 teentjes knoflook
Couscouskruiden (van de markt)
Kurkuma
Pikant paprikapoeder

Maak de couscous klaar zoals op de verpakking staat, voeg een scheut olijfolie en naar smaak kurkuma toe.

Bak de sjalotjes, de knoflook en de in stukjes gesneden courgette op hoog vuur in de wok. Voeg vervolgens de in blokjes gesneden feta, 3 theelepels kappertjes, 2 theelepels couscouskruiden en een theelepel paprikapoeder toe en warm het geheel nog even goed door.

Doe een hoeveelheid couscous en de groente op je bord en klaar is je heerlijke vegetarische couscous.

Ik weet niet of feta dierlijk stremsel bevat. Evt. vervangen door vegetarische feta

Jippia

Re:Couscous
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2007, 22:31:12 »
Klinkt goed.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Couscous
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2007, 00:00:18 »
Feta wordt wel gemaakt met stremsel. En stremsel wordt juist gebruikt om melkbestanddelen samen te laten klonteren, niet andersom.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 00:01:15 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Patrick

Re:Couscous
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2007, 15:48:59 »
is dat het zelfde als Bulgur??

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Couscous
« Reactie #24 Gepost op: 27 november 2007, 18:00:06 »
Nee.
Het lijkt wel een beetje op elkaar.
,,,,فلافل

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Couscous
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2007, 13:07:23 »
Bulghur is een ander soort gewas meen ik... Kun je vast googlen. (Ik vast ook, maar ben lui)

Bulghur is naar mijn idee wat stugger dan couscous en je hebt grove korrels voor rijst en fijne (die heeeel erg op couscous lijken) voor de salade. Ik vind zelf Bulghur lekkerder, maar goed, dat ben ik ook gewend.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Couscous
« Reactie #26 Gepost op: 28 november 2007, 16:32:38 »
Mijn couscous wordt altijd veel te plakkerig. Ik doe het precies volgens gebruiksaanwijzing, maar ik krijg het nooit mooi droog. Die vraag heb ik al eens eerder gesteld, maar ik krijg het niet goed voor elkaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Couscous
« Reactie #27 Gepost op: 28 november 2007, 17:06:10 »
Ik gebruik altijd couscous van de toko. Verhouding couscous:water=1:1. Couscous in schaal (of in koekenpan, als je het later nog met een klontje boter wil opbakken), beetje zout (en evt. komijnpoeder en/of kardemompoeder) erover. Kokend water erover (let op de verhouding), kort en goed door elkaar husselen en dan rustig laten wellen. Na zo'n vijf minuten goed doorscheppen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Couscous
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2007, 17:30:58 »
Ik doe ook altijd 1:1, om mee te beginnen. Ik zet het weg, en na 10 minuten ga ik het te lijf met een vork. Meestal heb ik dan van die enorme harde brokken, dus dan doe ik er nog een beetje vocht bij, of wat meer als ik een salade maak.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Couscous
« Reactie #29 Gepost op: 02 december 2007, 15:29:37 »
Ik heb ook wel eens op tv gezien (volgens mij bij Ready Steady Cook) dat ze er "iets" mee paneerde (dat iets was geloof ik iets vissigs). Misschien kan dat ook met tofu? Zelf nog niet geprobeerd....
Edit: gewoon droge cous cous trouwens. Dus niet de gewelde.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2007, 15:30:16 door Laurita_25 »
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Couscous
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2013, 00:57:44 »
Ik diep maar weer eens een oud draadje op. Vanavond was er een leuke aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over couscous. Toch maar weer geleerd dat zowel couscous als bulgur van durumtarwe wordt gemaakt. Couscous is dus griesmeel, en bulgur is de hele korrel (in verschillende gradaties van grofheid). Maar dat is eigenlijk niets nieuws.

Interessant vond ik dat die dame van dat Habibi-restaurant de instant-couscous (van het merk Dari) niet gewoon een paar minuten in kokend water liet inweken, om vervolgens met wat olie of boter kort te braden. Nee, zij stoomde de (voorgestoomde) couscous nog eens twee keer 30-45 minuten (hier het recept). Het resultaat leek inderdaad veel beter te zijn, maar dat kan toch niet de bedoeling van instant-couscous zijn (de Marokkaanse meneer van Dari deed er ook wat geheimzinnig over; aan de ene kant suggereerde hij dat het in de fabriek voorstomen veel hygiënischer is, maar thuis aan tafel vond hij dat de 'snelle' receptuur op zijn verpakking eigenlijk voor de Europeanen bedoeld was, en dat je de voorgestoomde couscous het beste nog eens kunt stomen).

Dus maar weer eens op herhaling: hoe kun je couscous het beste klaarmaken?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Couscous
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2013, 02:48:42 »
Stomen is echt beter. Ik ben doorgaans echt te lui daarvoor, maar toen een Marokkaanse buurvrouw een traditioneel 3x gestoomde couscous kwam brengen was ik echt heel erg verrast door hoe lekker dat eigenlijk was. Heerlijk fluffy, dat lukt echt niet met de snelle opgietmethode hoe zeer je die opfluft met boter of wat dan ook.
Stomen dus!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.056
Re:Couscous
« Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2013, 10:58:49 »
Stomen is veel en veel lekkerder. De ideale manier voor stomen die ik gebruik is een beetje een hybride, sneller dan dubbel stomen maar langzamer dan wellen. Een grote zeef vullen met de couscous, couscous even kort afspoelen zodat het goed nat is, zout toevoegen en doorroeren, dan de zeef boven een pan met ratatouille hangen die je net opgezet hebt. Deksel erop en iedere 5 minuten de couscous omscheppen (en de ratatouille doorroeren). Na een half uur, 40 minuten is de ratatouille gaar en heb je prachtige losse couscous die ook de geur van de ratatouille opgenomen heeft. Klont roomboter erdoor is ook erg lekker.
Ik vind overigens de fijne couscous veel lekkerder dan de middelmaat (moyen) die je overal koopt, maar hij is lastig verkrijgbaar.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Couscouspannenkoek met sperziebonen en tomaat
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2015, 13:00:11 »
Couscouspannenkoek met sperziebonen en tomaat

Op een culinair eetfestijn eerder dit jaar zag ik de kreet 'couscous met appelmoes'. Het idee erachter was dat keukens uit verschillende culturen vaak uitstekend samengaan. Al zou je appelmoes ook kunnen associëren met kinderen onbekende smaken laten eten. Wie kreeg vroeger niet een beetje appelmoes op zijn spinazie/witlof/andijvie om toch vooral die groenten maar binnen te krijgen? Of moest eerst zijn bordje leeg eten voordat het bakje appelmoes aan de beurt was?

Source: Couscouspannenkoek met sperziebonen en tomaat
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 14:03:38 door Eelco »

Vegatopia

Vegatopia Test: Freekeh
« Reactie #34 Gepost op: 06 januari 2015, 13:00:43 »
Vegatopia test: freekeh

Freekeh is een graan, en granen zijn hip, zoveel is wel duidelijk. Maar dit is geen modeproduct, in het Midden-oosten gebruiken ze freekeh al heel lang en veel. Bovendien is het ook nog eens heel erg lekker, en sinds kort goed verkrijgbaar in Nederland. Tijd voor een test dus.

Source: Vegatopia test: freekeh

Vegatopia

[Koken] Groen met citroen: salade van freekeh en boerenkool
« Reactie #35 Gepost op: 12 maart 2015, 13:00:41 »
Groen met citroen: salade van freekeh en boerenkool

Groen met citroen is mijn favoriete thee, wekelijks gaan er heel wat zakjes doorheen. Maar wat als je met die titel in je hoofd een recept bedenkt, met alleen met groene ingrediënten? Dan krijg je bijvoorbeeld deze salade met 'supergraan' freekeh, geroerbakte boerenkool, kappertjes, knapperige groene appel en een frisse citroendressing.

Source: Groen met citroen: salade van freekeh en boerenkool

Vegatopia

[Koken] Freekeh: wat kun je er mee? + recept nasi en granola reep
« Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2015, 13:02:08 »
Freekeh: wat kun je er mee? + recept nasi & granola reep

Je hebt het al een paar keer langs zien komen op Vegatopia: freekeh. Freekeh is een graan in opkomst, jonge geroosterde groene tarwe om precies te zijn. Artisan Grains en de Culinaire Werkplaats organiseerden een bijeenkomst over freekeh om te laten zien wat je er allemaal mee kunt doen.

Source: Freekeh: wat kun je er mee? + recept nasi & granola reep
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2015, 10:53:37 door Eelco »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke
« Reactie #37 Gepost op: 12 mei 2015, 19:20:45 »
Welk merk heeft van die lekker geurende basmatirijst? Ik heb nu 2 soorten van de AH geprobeerd, maar die ruik je niet. Hetzelfde geldt voor die van De Nieuwe Band, terwijl vroeger de geur daarvan dagen in huis bleef hangen).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke
« Reactie #38 Gepost op: 12 mei 2015, 19:50:15 »
Welk merk heeft van die lekker geurende basmatirijst? Ik heb nu 2 soorten van de AH geprobeerd, maar die ruik je niet. Hetzelfde geldt voor die van De Nieuwe Band, terwijl vroeger de geur daarvan dagen in huis bleef hangen).

Btw, voor de persoon (Miranda of Jol?) die laatst vroeg naar droogkokende rijst: die van De Nieuwe Band geeft een super resultaat. Keurig droog, losse korrels, echt :thumbsup:

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tarwe, couscous, freekeh, bulgur en dergelijke
« Reactie #39 Gepost op: 12 mei 2015, 20:10:20 »
Welk merk heeft van die lekker geurende basmatirijst? Ik heb nu 2 soorten van de AH geprobeerd, maar die ruik je niet. Hetzelfde geldt voor die van De Nieuwe Band, terwijl vroeger de geur daarvan dagen in huis bleef hangen).
Ik koop mijn basmatirijst altijd bij de toko. Tilda is natuurlijk erg goed, maar ook vrij duur. Scheherazade vind ik eigenlijk ook prima (die heb ik nu in huis). En beide geuren lekker.
Gemüse ist mein Fleisch