Februari 10, 2012, 21:22:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Ingrediënt van de maand: karwijzaad

Koken Bombay aloo - Chili sin carne - Zopie (en koek)
Producten Comfort food - Soepboek Keet Smakelijk - The Art of French Baking - Ginette Mathiot
Actueel Januari 2012: een nieuw jaar, een nieuwe smaak - pizza voor spleetoog - Vegetarische workshop in de Librije - Blue Monday shoptherapie: vegetarisch-verantwoorde accessoires
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Meer dingen om met piepers te doen  (gelezen 4313 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
willem
Super-forummer

Geslacht: Man

« Antwoord #20 Gepost op: Mei 29, 2005, 10:40:32 »

Wat ik vaak doe is een middelgrote biologische aardappel in de schil in de magnetron. Anderhalve minuut op hoogste stand. Dan in blokjes en bakken met rookpaprika poeder. Je hebt dan het nadeel niet dat die stukjes uit elkaar vallen. En is zo klaar.

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken
Gabs
Gevorderde forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #21 Gepost op: Mei 29, 2005, 12:10:52 »

reifkoeken van mn oma:

aardappels en uien raspen, ei en wat bloem erdoor en dan deze prut als platte schijven bakken in olie. tenslotte zout erover... mmmm...
Kiwi
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: Mei 29, 2005, 12:13:30 »

Dat klinkt me een beetje rösti-achtig in de oren.
willem
Super-forummer

Geslacht: Man

« Antwoord #23 Gepost op: Mei 29, 2005, 14:05:09 »

reifkoeken van mn oma:

aardappels en uien raspen, ei en wat bloem erdoor en dan deze prut als platte schijven bakken in olie. tenslotte zout erover... mmmm...
Dat klinkt me een beetje rösti-achtig in de oren.
Nee hoor, dat is een Duits gerecht en heet daar Reibenkuchen. Reiben is Duits voor raspen. Het wordt tijdens markten verkocht in kraampjes. Lekker vegan (als er geen ei inzit) snack voor als je daar bent.
Je kunt er nog meer doordoen, zoals kaas, kleingesneden tofu stukjes, Quorngehakt e.d.
« Laatste verandering: Mei 29, 2005, 14:06:02 door willemk49 » Gelogd

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken
Kiwi
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: Mei 29, 2005, 14:13:53 »

Rösti is volgens mij ook gebakken geraspte aardappel met ui in de vorm van een plat rondje.
Monica
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: Mei 29, 2005, 14:41:05 »

Kugel is een Joods aardappelgerecht en wij eten het regelmatig. Er zitten wel eieren in. Het lijkt op rösti, maar dan met minder werk. Ik heb het recept trouwens wat aangepast zodat het wat minder vet bevat (er moest nl. nog extra olie/vet doorheen, maar zo is het ook al erg lekker)

Voor ongeveer 4 personen heb je nodig:

1 1/2 kilo aardappelen
4 eieren
1 grote ui
1 of 2 teentjes knoflook
peper en zout
boter om de vorm mee in te vetten

Vet een lasagnevorm in en zet de oven op 180 graden.
Kluts de eieren. Schil de aardappelen en maak de ui en knoflook schoon. Rasp de aardappelen en de ui in de keukenmachine ('t kan natuurlijk op de hand, maar je moet heel snel werken omdat de aardappelen anders verkleuren). Pers het teentje knoflook bij de aardappelen/uimassa en doe er de geklutste eieren, peper en zout door.
Dan de massa in de lasagnevorm doen en een uur onder in de oven op de laagste riggel zetten. Anders wordt het te snel bruin. Daarna de oven op 230 graden zetten en nog 10 minuten bruin laten bakken.
Als ik dit recept veganistisch zou maken dan zou ik er denk ik wel een flinke scheut lekkere olie (sesam of goede olijfolie) door doen. Dit heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, maar ik heb zo het idee dat het dan ook lekker wordt. En misschien een flinke hand verse kruiden, of couscouskruiden en verse koriander, zongedroogde tomaatjes en salie, olijven en salie erdoor doen. Volgens mij kun je met dit recept alle kanten op.
Jullie nog ideeën?  Roll Eyes
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: