Vegatopia Forum

Pasen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellen

Re:paaseten
« Reactie #20 Gepost op: 07 april 2004, 12:10:11 »
Als je zo'n botervormpje hebt (schaapje) dan kun je het misschien daar in maken?

Het lam Gods opeten? This is my blood you drink, this is..." Maar wel een goed plan.

Laten we het overigens eens over het weer hebben. Ik had eigenlijk in de planning dat het mooi zou worden. Als het zo blijft miezeren, dan...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:paaseten
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2004, 12:16:37 »
Het lam Gods opeten? This is my blood you drink, this is..."
Het valt me op dat er hier regelmatig liturgische en bijbelse teksten in het Engels geciteerd worden...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ellen

Re:paaseten
« Reactie #22 Gepost op: 07 april 2004, 12:17:28 »
Het lam Gods opeten? This is my blood you drink, this is..."
Het valt me op dat er hier regelmatig liturgische en bijbelse teksten in het Engels geciteerd worden...

Dat komt omdat het weer tijd is voor Jesus Christ Superstar!

Kiwi

Re:paaseten
« Reactie #23 Gepost op: 07 april 2004, 12:19:26 »
Citaat
Als het zo blijft miezeren, dan...
... gaan we toch gewoon naar de dierentuin. Lekker rustig juist!!

We hebben een abonnement voor Blijdorp (tot mei) en we zijn nog niet zo vaak geweest dit jaar. Dus het wordt wel weer eens tijd, en we hadden gepland om a.s. weekend weer eens te gaan.
Mooi weer is natuurlijk fijner, maar dan is het meteen ook wel een stuk drukker, dus het mag van mij wel 1 dag miezeren.
Heel even dan. Een klein beetje.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2004, 12:20:15 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:paaseten
« Reactie #24 Gepost op: 07 april 2004, 12:21:05 »
Het valt me op dat er hier regelmatig liturgische en bijbelse teksten in het Engels geciteerd worden...
Dat komt omdat het weer tijd is voor Jesus Christ Superstar!
Dus na Jezus die voor het eeuwig heil bemiddelt tussen God en de mens wordt het nu een unholy alliance tussen Broadway en Hollywood die tussen Jezus en de mens bemiddelt?
« Laatst bewerkt op: 07 april 2004, 12:25:24 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ellen

Re:paaseten
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2004, 12:25:22 »
Zo zou je het natuurlijk kunnen zien. :P

Maar ja, als ik het in het Grieks zou schrijven zou het ook zo arrogant overkomen denk ik dan.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:paaseten
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2004, 12:27:23 »
Maar ja, als ik het in het Grieks zou schrijven zou het ook zo arrogant overkomen denk ik dan.
Jezus schijnt Aramees gesproken te hebben. De liturgie is oorspronkelijk in het Latijn, en dan heb je ook nog de Nederlandse vertaling (kan je kiezen tussen de oudere versie van de protestantse kerken of die van de roomsen uit de jaren '60) voordat je naar het Engels moet overstappen ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ellen

Re:paaseten
« Reactie #27 Gepost op: 07 april 2004, 12:29:00 »
Het nieuwe testament is toch oorspronkelijk in het Grieks? (die heb ik ook, erg mooi... was wel makkelijk vertalen op school als je het verhaal een beetje kent ;))

Nou ja, boeien. Ik vind JCS toch de beste boekverfilming.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2004, 12:33:36 door LL de Ling »

Elsbeth

Re:paaseten
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2004, 12:32:39 »
Het nieuwe testament is toch oorspronkelijk in het Grieks? Nou ja, boeien. Ik vind JCS toch de beste boekverfilming.

Inderdaad in het Grieks. Daarom ook veel vertalingsverwarring, bijv. over het woord maagd. Het schijnt nml dat er een woord is in het Grieks dat jongevrouw en/of maagd betekent. Zo zou het hele idee dat Maria onbevelkt zwanger is geworden, bull shit kunnen zijn. Maar in principe kunnen zulke problemen natuurlijk bij elke vertaling voorkomen. JCS is inderdaad de gaafste Jezus-film. Ik kijk 'm ook elk jaar, dit jaar in combinatie met Ciske de Rat (ook mooi). Ik wil trouwens ook wel The Passion of the Christ zien, alhoewel ik het nog niet zeker weet.
De rabarbertaart zal ik hier posten zodra gemaakt, dan kan ik ook meteen vetellen of ie  :kwijl: of  :pukey: is. In de Ad Valvas, krantje van de VU, staat een recept voor een kwarktaart met heel veel eieren en eierdooier (stuks of 10), maar dus zónder gelatine. Deze wil ik ook wel proberen, maar niet deze pasen, want rabarbertaart heeft voorrang. Ik post dat recept ook wel ooit hier (want het is een paas taart, door de eieren, snappez-vous?!), of in de taart draad.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:paaseten
« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2004, 12:34:33 »
Het nieuwe testament is toch oorspronkelijk in het Grieks? Nou ja, boeien. Ik vind JCS toch de beste boekverfilming.
Inderdaad in het Grieks.
Volgens mij waren de boeken in het Nieuwe Testament in een aantal verschillende talen geschreven, maar ik kan het mishebben...

Edit: Mja...
« Laatst bewerkt op: 08 april 2004, 12:36:34 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:paaseten
« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2004, 16:43:25 »
Eerste paasdag moet ik werken,maar tweede paasdag eet ik middageten en avondeten bij een vriendin.Haar oudste zoon is jarig. Waarschijnlijk zal het wel een patatje worden. Ik ben niet echt iemand die op feestdagen speciaal wilt eten. Dat doe ik gewoon wanneer ik daar zin in heb. Moet zeggen een paasontbijt klinkt wel heel leuk & gezellig.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:paaseten
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2004, 17:42:49 »
Het nieuwe testament is toch oorspronkelijk in het Grieks? Nou ja, boeien. Ik vind JCS toch de beste boekverfilming.

Inderdaad in het Grieks. Daarom ook veel vertalingsverwarring, bijv. over het woord maagd. Het schijnt nml dat er een woord is in het Grieks dat jongevrouw en/of maagd betekent. Zo zou het hele idee dat Maria onbevelkt zwanger is geworden, bull shit kunnen zijn.
Even een misverstand uit de weg ruimen (maar we waren toch al off-topic :)) Onbevlekt ontvangen betekent dat  Maria's moeder haar gebaard heeft zonder bloedverlies, en dus zonder haar op te zadelen met de erfzonden van de mensheid. Het heeft niets te maken met het maagd zijn en de verwekking van Jezus zonder dat daar een Jozef aan te pas kwam.

Weer on-topic: ik hoop de hele Pasen nog restjes te kunnen eten van het Vegatopia eetfeestje ;) En ik ga zeker JCS kijken, heb hem op video. Heb zelfs de orginele vinyl dubbelelpee nog...
« Laatst bewerkt op: 08 april 2004, 17:44:56 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

ellen

Re:paaseten
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2004, 18:02:55 »
En wat ik ook wil doen is Lemon Curd maken.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:paaseten
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2004, 18:49:47 »
Ok, bij deze. Dit recept voor Lemon Curd is vertaald en is een origineel Engels recept.

Lemon curd
Bereidingstijd:  20-30 minuten  
Ingrediënten:
4 eieren, geklopt
1/4 kopje boter
3/4 kopje suiker
1 1/2 kopje verse citroensap
geraspte schil van 2 citroenen
1 tl gist  

Bereidingswijze:
Verwarm de ingrediënten au bain marie boven middelmatig vuur. Roer tot het mengsel dik wordt, ongeveer 10 minuten. Daarna koelen.  

Tip:
Het blijft ongeveer 2 weken goed, mits in de koelkast bewaard.  
 
groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:paaseten
« Reactie #34 Gepost op: 08 april 2004, 20:24:41 »
En wat ik ook wil doen is Lemon Curd maken.

Recept nodig of heb je die al?


Er stond er 1 in een Allerhande die ik laatst hopenlijk eruit gescheurd heb.
Najaaaaaaaa! Die citroen-limoen-curd? Najaaaaaaaa!Die heb ik dus net vandaag gemaakt! En hij smaakt naar de limoentaart uit een dessertkookboekje van de Aldi ooit. Lekker hoor, maar wel zoet!
Ik heb het gemaakt a) voor de leuk en b) om op cake ofzo te smeren (of de scones die ik gister had gemaakt, alleen zijn die jammerlijk mislukt, het zijn een soort pannenkoekjes geworden... hmmm. :-\).
Is het ook lekker op brood? En waar gaat het verder nog goed bij?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

ellen

Re:paaseten
« Reactie #35 Gepost op: 08 april 2004, 20:27:58 »
Is het ook lekker op brood? En waar gaat het verder nog goed bij?

Ik at het op vakantie altijd op geroosterd brood. Dat is prima te doen. ;)

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:paaseten
« Reactie #36 Gepost op: 08 april 2004, 20:31:13 »
Lemon Curd is heerlijk op brood! Ik hou dus NIET van citroen, maar Lemon Curd vind ik heerlijk. Dat wil wat zeggen.

Maar ze maken er in Engeland ook cake mee. Dan vul je een cake dus met dat spul. Jammie!

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:paaseten
« Reactie #37 Gepost op: 08 april 2004, 22:19:21 »
Inmiddels weet ik wat ik ga maken zondag.

Het worden aardappelkroketjes (die waren erg goedkoop bij de Appie  ;D ) met sperziebonen met pijnboompitten en zelfgemaakte kaas-champignonburgers. En voor na ga ik een chocoladetruffeltaart maken. Ik heb gewoon zin om eens flink uit te sloven en dat lukt met zo'n taart wel.

Het wordt dus uiteraard een diner, geen ontbijt of lunch.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:paaseten
« Reactie #38 Gepost op: 09 april 2004, 10:24:46 »
Zondag gaan we naar de ouders van mijn vriend toe; we hebben net gister een tulband gebakken om mee te nemen. :yummie: Voor bij mijn ouders maandag gaan we geloof ik niet echt iets maken (ik had eigenlijk wel zin om iets van een paasbrood ofzo uit te proberen, maar we hebben niet echt meer tijd daarvoor de komende dagen).
Ik denk dat we wel curd mee kunnen nemen (is vrolijk geel, ten slotte, en ik heb nu toch drie potten staan). Daarnaast hebben we een lading paaschocotroep om voor mijn ouders te verstoppen in de tuin. :O (Zij verstoppen al jaren eieren voor mijn zussen en mij; sinds vorig jaar doen we ook andersom. ;)) En ik denk dat we witte en gele nougatrondjes mee gaan nemen in een zelfgefabriekt mandje van groen papier. Da's tenslotte goed truttig. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Paaseten
« Reactie #39 Gepost op: 09 april 2004, 16:04:55 »
lemoncurd is ook lekker met citrensorbetijs
,,,,فلافل