Vegatopia Forum

Pasen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #140 Gepost op: 16 april 2014, 22:46:12 »
Zijn de paasmenu's al klaar bij jullie?

Eieren verven met behulp van bloemen en uienschillen.



En wat dacht je van deze felle kleurtjes, verkregen met rode kool, rode biet en kurkuma: https://www.facebook.com/Vegatopia/posts/682168575163328?stream_ref=10

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #141 Gepost op: 17 april 2014, 09:44:55 »
Ik doe mee met de VeganChallenge UITGEREKEND met Pasen. Zucht. Nu vind ik dat zelf niet zo'n probleem, maar we vieren de verjaardag van mijn vader zondag met een paaslunch/diner.

Mijn carnivore zus en moeder kunnen nog net begrip opbrengen voor het feit dat ik vegetarier ben, maar veganistisch eten is echt een brug (of 2) te ver en hoewel mijn moeder best graag kookt, verzuchtte ze gisteren aan de telefoon dat ze ECHT GEEN idee heeft wat je nog kunt eten als je OOK al geen eieren en kaas 'mag' eten.

Dus ik duik zaterdag de keuken in om allerlei lekkers te maken (veganistische gevulde eieren, geweldig: http://vegetus.nl/veganistische-gevulde-eieren/ en lekkere gevulde bladerdeegflapjes). Vooraf eten we een veganistisch soepje (knolselderij/aardappelsoep en/of tomatensoep).
Voor bij de koffie maak ik een veganistische cheesecake (http://www.degroenemeisjes.nl/tag/vegan-cheesecake bodem van Lotuskoekjes en kokosvet ipv pecannoten). Dinsdag heb ik hiervan een miniversie gemaakt om te proberen, het is echt su-per-lekker.

Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #142 Gepost op: 17 april 2014, 13:33:55 »
Wow, goed bezig Helen! Ik ben benieuwd wat je van de eitjes vindt.

Ik ga ook naar mijn ouders met Pasen. Die zijn inmiddels wel gewend aan onze vegan eetgewoontes (het scheelt dat ze zelf ook grotendeels vegetarisch eten). Mijn moeder koopt lekkere broodjes, sojayoghurt en luxe muesli voor ons. Ik neem zelf rijstmelk chocolade eitjes en Wilmersburger kaas mee en ik ga denk ik nog een notenbrood met spijsvulling bakken.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #143 Gepost op: 17 april 2014, 14:12:47 »
Handig Cornelie, dat je ouders ook grotendeels vegetarisch eten. Mijn moeder vindt het allemaal nog wel ingewikkeld volgens mij. We hebben hetzelfde kookboekje (100 Vegarecepten of iets dergelijks) en dan krijg ik een smsje van haar: 'We hebben gesmuld van bladzijde 84! We hebben er dan wel een stukje vis bij gedaan'.

Ik ken de Wilmersburger-kaas niet. Is het de moeite waard om er 20km voor om te rijden? In mijn woonplaats verkopen ze het niet, zie ik op de website. Krijg bij vegan kaas een beetje een 'mwoah' gevoel.

Verder bevalt het veganistisch eten heel goed, ga zeker een heel stuk minder 'verborgen' zuivel eten (in kant en klaarproducten ed). Denk dat ik een stukje biologische kaas niet afsla, maar geen nare zuivel meer voor mij.

Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #144 Gepost op: 17 april 2014, 14:41:23 »
Ow, kan me voorstellen dat het frustrerend is als je familieleden per se overal dieren bij willen eten.

Ik vind Wilmersburger heel fijn. Ik eet het graag op crackers en als tosti. Het smaakt bijna precies als goedkope Goudse kaas uit de supermarkt, en daar hield ik vroeger wel van  :bloos: Of je daar 20 km voor om wilt rijden is afhankelijk van je smaak.

Veel succes met de rest van de challenge!
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #145 Gepost op: 17 april 2014, 16:11:17 »
Ik doe mee met de VeganChallenge UITGEREKEND met Pasen. Zucht. Nu vind ik dat zelf niet zo'n probleem, maar we vieren de verjaardag van mijn vader zondag met een paaslunch/diner.

Zo doet het de naam challenge in elk geval wel eer aan, toch? ;)
En je krijgt koningsdag er ook nog bij! :king: :ekflag:

Over die Wilmersburgerkaas; die heb ik een paar weken terug bij de vegaslager meegenomen. De verkoopster raadde me aan het op een tosti te eten.
Mijn omnivore vriend vond het wel te doen, maar ik kreeg toch wel vegancheeseflashbacks en heb het laatste deel van m'n tosti maar aan hem gegeven.

Ik weet zelf nog niet precies wat ik wil gaan maken (of kopen) voor de paasbrunch of wat is het, high tea oid bij mijn ouders. Mijn familie is ook nogal vleeseterig, waardoor ik direct riep dat ik dan wel wat hartigs wilde meenemen (heb geen zin in alleen maar zoet, maar ook niet echt in fabriekskaas ofzo).
Ik ben van plan eens te proberen notenkaas te maken (de cashews staan al in de week, heb ook macadamia's in huis) met dit cashewrecept en een van deze recepten, maar zit ook te kijken of iets van deze spreads me aanstaat. Dan bij voorkeur iets geels of groens, het is wel pasen immers!  :kip:
Alhoewel het geloof ik eerder de bedoeling is een gerechtje mee te nemen dan een dip (dit moet ik nog even afstemmen). Maar ik heb niet zo veel inspiratie voor een (liefst) vegan paaswaardig high teaïg gerechtje.
Nouja, met lekker brood erbij wordt het vanzelf een gerechtje natuurlijk. Of het daarmee high teaïg is is weer een ander verhaal, maar als ik het vervolgens in de vorm van een driehoekje snijd kan niemand er meer iets op aanmerken, me dunkt. 8)
« Laatst bewerkt op: 19 april 2014, 13:43:01 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Paasontbijtjes inspiratie
« Reactie #146 Gepost op: 19 april 2014, 10:59:28 »
Sin chile, no tiene chiste!

Vegatopia

[Actueel] Brunch & lunch op hun paasbest
« Reactie #147 Gepost op: 04 april 2015, 13:00:13 »
Brunch & lunch op hun paasbest

Na al dat eieren zoeken en kijken naar de zoon van Boudewijn de Groot aan het kruis, is het tijd voor lekker vegetarisch paas-eten. Of je nu met zijn tweeën of met een heel gezelschap bent: vul de tafel voor je uitgebreide paasbrunch- of lunch met hartige taartjes, paasbroden, eiergerechten en/of smoothies!

Source: Brunch & lunch op hun paasbest

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Pasen
« Reactie #148 Gepost op: 28 maart 2016, 20:34:49 »
Ook dit jaar hadden we weer een paas-high-teaächtige bij mijn ouders.
Daar heb ik dus dit brood voor gemaakt, tot ieders* enthousiasme. :)
Voor iets hartigs was ik geïnteresseerd geraakt in iets met gevulde aardappelen dat ik op fb had zien langkomen maar nergens meer terug kon vinden. M. tipte mij vervolgens dit recept van Isa Chandra en voorzag me ook nog eens :heart: van de benodigde kala manak (MAN wat ruikt dat spul eiïg  ;D).  Ik heb bieslook gebruikt ipv de dille cq tijm die in het recept werden genoemd. O en een keukenmachine o.i.d. is aan te raden als je dit maakt; als je de aardappel voor de vulling alleen plet met een vork ofzo dan raakt je slagroomspuit gegarandeerd verstopt.)
Beide gerechten waren zeer geslaagd! :D

* OK, bíjna ieders enthousiasme; mijn neefje en nichtje vreten nog immer niet wat de boer niet kent; gelukkig had ik eraan gedacht een rol kaneelbroodjes om zelf af te bakken van de AH voor ze mee te nemen, daar doken ze dan weer wel razend enthousiast bovenop. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Pasen
« Reactie #149 Gepost op: 28 maart 2016, 22:02:45 »
Leuk, klinkt lekker!
Wij hadden gisteren een kaasfondue met lekker brood en veel groentes om te dippen.
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Pasen
« Reactie #150 Gepost op: 10 april 2019, 13:13:10 »
Heeft iemand een tip voor de paaslunch op ons werk? Ik wil graag iets meenemen zonder al te veel moeite te doen (ik heb 's avonds weinig puf om lang de keuken in te staan). We zijn al redelijk goed voorzien van salades.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Pasen
« Reactie #151 Gepost op: 10 april 2019, 13:38:57 »
Heeft iemand een tip voor de paaslunch op ons werk? Ik wil graag iets meenemen zonder al te veel moeite te doen (ik heb 's avonds weinig puf om lang de keuken in te staan). We zijn al redelijk goed voorzien van salades.
Ik zou een spanakopita maken. Snel in elkaar te draaien en valt vrijwel altijd in de smaak.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Pasen
« Reactie #152 Gepost op: 10 april 2019, 18:03:15 »
Een frittata lijkt me wel wat en ter plekke in kleine stukjes snijden, of mensen zelf een stuk laten afsnijden.
Bv met wat je in huis hebt, of met asperges en doperwt. Wat kaas erdoor is ook altijd lekker.
Een clafoutis.
Stokbrood met een dip van doperwten, feta en munt.

,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pasen
« Reactie #153 Gepost op: 10 april 2019, 19:15:15 »
Hartige taart, couscoussalade, soep, een plukbrood met kaas (afbakciabatta bijvoorbeeld, die je net als hasselback aardappel insnijd, en dan kaas en knoflook ertussen stoppen), eimuffins.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Pasen
« Reactie #154 Gepost op: 11 april 2019, 08:55:40 »
Bedankt voor de tips! Ik ga voor of de dip (recept?), de spanakopita, of toch niks. Soep valt af (geen opwarmmogelijkheid).

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pasen
« Reactie #155 Gepost op: 11 april 2019, 11:16:29 »
Soep valt af (geen opwarmmogelijkheid).

Gazpacho  8)

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pasen
« Reactie #156 Gepost op: 11 april 2019, 11:52:10 »
Heeft iemand een tip voor de paaslunch op ons werk? Ik wil graag iets meenemen zonder al te veel moeite te doen (ik heb 's avonds weinig puf om lang de keuken in te staan). We zijn al redelijk goed voorzien van salades.

Foccacia of mini bolletjes belegd met rauwkost en kaas/ hummus/ vega filet americain.
Of fruitsalade.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Pasen
« Reactie #157 Gepost op: 11 april 2019, 12:31:52 »
Soep valt af (geen opwarmmogelijkheid).

Gazpacho  8)

Haha kan, maar vind ik zelf niet zo lekker.

Re: Pasen
« Reactie #158 Gepost op: 11 april 2019, 13:35:44 »
Gazpacho, aan mij ook niet besteed. Dat is net kouwe soep.  :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Pasen
« Reactie #159 Gepost op: 11 april 2019, 14:59:29 »
Gazpacho, aan mij ook niet besteed. Dat is net kouwe soep.  :P
Dat probleem heb ik nu ook met gazpacho  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch