Mei 24, 2012, 15:35:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Ingrediënt van de maand: amarenen

Koken Pasta met verse kapucijners en vegaspek - Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Denemarken  (gelezen 6910 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mel723
Gast
« Gepost op: Maart 17, 2005, 18:14:59 »

Hoe is het gesteld met de mogelijkheden tot vegetarisch/vegan eten in Denemarken? Zowel in de horeca als in de supermarkten. Zweden ziet er (gezien het topic) veelbelovend uit, geldt hetzelfde ongeveer voor Denemarken?
« Laatste verandering: Maart 17, 2005, 18:15:25 door mel723 » Gelogd
NNXIII
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: April 19, 2005, 00:30:48 »

Ik ben vorig jaar juni op een conferentie in Denemarken geweest en daar hadden ze heerlijk vegetarisch en veganistisch eten. Er was wel speciale catering voor (allemaal deense vrijwilligers die hard aan het koken waren). Ik had toen wel vernomen dat Denemarken niet zo veggie-vriendelijk was als op die conferentie. Mocht je het echt heel nodig willen weten, dan kan ik misschien wat Deense kennissen om meer info vragen. Stuur dan even een PM (want ik kom hier nog maar zeer zelden de foro doorkijken).
Mloes
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 31, 2006, 14:17:29 »

ik ga eind deze week naar Denemarken...
Wat zijn de ervaringen met vegetarisch eten daar?

Toen ik er de vorige keer was toen at ik nog gewoon vlees, dus heb ik er niet echt op gelet...
Mloes
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 03, 2006, 14:38:17 »

ik heb inmiddels maar een hoop woorden vertaald naar het deens zoals vlees vis kip en groenten .... Smiley

Ik ga het wel merken hoe het loopt...
Ik zal mijn bevindingen wel posten , dan hebben anderen er ook wat aan !

Nou , tabee ,ik ben op vakantie
Mloes
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 22, 2006, 10:34:42 »

ik ben terug uit denemarken... echt een vleesland...
het is ook moeilijk om er iets zonder vlees te krijgen (broodjes bijvoorbeeld, allemaal belegd met vlees)

maar we hebben ook zelf gekookt en ze hadden in een grotere stad(dorp) ook veggie burgers... bij de Kvickly supermarkt.

Tofu was daar erg duur en ook alleen echt biologische te krijgen (in het biologische vak) en 5 euro voor een klein potje tofu.

Maar langs de weg bij een boer een grote courgette gekocht en daar konden we flink van eten... veel groente en aardappeltjes.

Zelf koken ging goed, met de burgers en falafelballetjes (!) en groenten kom je een heel eind.

Ze hebben in DK veel pizzaria's... je zou bijna denken dat zij het uitgevonden hebben. Daar is meestal wel een vegetarisch alternatief te krijgen. Bij de Pizzaria bij het centrum waar wij zaten hadden ze er 2 (vegatariana en margeritha). Ik heb nie t gevraagd of ze andere gerechten zonder vlees konden bereiden.

Als je ergens heengaat houd er dan rekening mee dat er qua hartige etenswaren en broodjes weinig keuze is. Wij wilden een broodje, wat goed vulde... bij de bakker hebben ze dan wat broodjes liggen maar allemaal met vlees en broodjes maken (zoals bij Bakker Bart bijv) kennen ze niet. Wel weer veel zoetigheid. (EzelOre is errugg lekker!!)

Maar al met al , als je zelf boodschappen doet en bij restaurants van te voren even de kaart bestudeerd kom je een heel eind Smiley

Wij hebben iig een goede vakantie gehad!
brenda_lelie
Redactie Vegatopia
Super-forummer

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 22, 2006, 12:11:03 »

Ook net terug uit Scandinavie maar wel met een andere ervaring, mij is het zoooo meegevallen. Ik moet wel zeggen dat ik van Denemarken alleen Kopenhagen en Arhus heb bezocht. Super vega-restaurant in Arhus (Under Engle) en een bio-winkel. In Kopenhagen ook goed vega uit eten geweest bij een normaal restaurant, maar er zijn ook geheel vega-restaurants. En heerlijke belegde broodjes gegeten, óók veel vega-keuze naar mijn idee hoor! En ook bio-winkels. Maar Arhus en Kopenhagen is geen goede afspiegeling van heel denemarken. In de supermarkten (in heel scandinavie, ook in kleine dorpjes, heel vreemd, in Zweden is in elk klein dorp altijd een ICA én een Konsum, meestal in dezelfde straat, vaak naast/tegenover elkaar, altijd groot en tot 9 uur savonds open, en ook op zondag open, zonder uitzondering) hebben ze veel en mooie groente is mij opgevallen, erg fijn als je zelf kookt. Vleesvervangers eten wij nooit echt dus daar heb ik niet op gelet. Wat mij wel opviel (vooral in Finland) erg veel producten zonder lactose, daar zijn veel mensen alergisch voor, dus tofu, sojamelk, sojatoetjes etc. En wat mij nog veel meer opviel: het is allemaal helemaal niet zo duur als altijd wordt beweerd, dat is me nog wel het meeste meegevallen.

Oja bij veel restaurants kun je smiddags heel uitgebreid en vaak erg goedkoop lunchen en eigenlijk is er altijd wel een vega-optie.
« Laatste verandering: Augustus 22, 2006, 12:12:56 door brenda_lelie » Gelogd
Laurie
Global Moderator
Super-forummer

« Antwoord #6 Gepost op: Mei 04, 2009, 17:16:24 »

Afgelopen week was ik in Denemarken en ik vond het toch wel lastiger dan gedacht qua vega eten. We gingen kamperen en waren aangewezen op lokale supermarkten voor de boodschappen en daar was geen vegaburger te krijgen, hooguit tofu in pot. We zijn twee keer uit eten geweest, een keer pizza en een keer bij een leuk filmhuis in Haderslev, Nicolai Biograf og Cafe waar ze geen vega op de kaart hadden maar wel op verzoek een pasta konden maken die wel ok was.
LL de Ling
Global Moderator
Mega-forummer

ellendeling LLdeling
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 05, 2009, 09:26:31 »

Vorige week was ik een dagje in Kopenhagen. Als je snel even wat zoekt, is het ook wel lastig om iets leuks te vinden om te eten, vond ik. De menu's waren toch echt wel op vlees gericht. Uiteindelijk zijn we bij een thai terecht gekomen, die ook maar 2 vegagerechten op de grote kaart hadden. Maar het was wel lekker en niet zo duur.

Hetzelfde verhaal op de luchthaven. Het enige vegetarische broodje dat er verkocht werd, was bijna 8 euro.
Laurie
Global Moderator
Super-forummer

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 06, 2009, 17:25:27 »

Ik kon ook nauwelijks vega broodjes voor lunch vinden, overal zat wel iets van vleeswaar of vis in verwerkt. De keren dat ik voor lunch een belegd broodje haalde heb ik het ter plekke laten klaarmaken zodat duidelijk was dat ik 'no meats' en nee, dus ook geen bacon, garnalen of iets anders op mijn broodje wilde.
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #9 Gepost op: Mei 06, 2009, 18:55:24 »

Toen ik in Kopenhagen was had ik een hele lijst (zie ook: http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_reizen.php?subaction=showfull&id=1172510547&archive=&start_from=&ucat=46&) als je zo maar rond loopt kan het inderdaad moeilijk zijn iets te vinden! Op het vliegveld heb ik geloof ik een bord pasta gegeten.

,,,,فلافل
myrsky
Bekende op het forum
**

Geslacht: Man

« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 07, 2010, 22:15:04 »

DK is nog stees moeilijk voor Veggies, maar tenminste in de Supermarkten word het een beetje beter, meer Quorn in meer markten verkrijgbaar ezv. - In Henne Strand, Westjytland lekker Risotto in het Strandcafe gegeten ... anders nog steeds vaak niet EEN vegetarisches gerecht op de kaart ...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: