Mei 24, 2012, 15:40:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Ingrediënt van de maand: amarenen

Koken Pasta met verse kapucijners en vegaspek - Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 45   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hardlopen  (gelezen 91881 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Elsbeth
Gast
« Gepost op: April 12, 2005, 11:47:44 »

Ik heb op www.hardloopschema.nl een hardloopschema voor mijzelf ontwikkeld, beginner (nog nooit hardgelopen). Ik wil graag gaan hardlopen: park dicht in de buurt, je kan het in je eigen tijd doen en goed opbouwen is ook mogelijk (als ik de websites mag geloven). Ik wil graag een betere conditie en wat afvallen. Mijn vraag: zijn er ervaren hardlopers bij Vegatopia die mij tips kunnen geven en positief kunnen stimuleren? Ik zie het helemaal zitten!
Aiko
Koning Slachter
Mega-forummer

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: April 12, 2005, 12:01:38 »

Ja, hier eentje.

Ik neem aan dat je totaal geen hardloopconditie hebt? Mijn ervaring is om in plaats van een hardloopschemaatje gewoon zelf een eind te gaan rennen totdat je echt denkt te moeten stoppen. Dan rustig uitlopen tot het moment je denkt weer een eind te kunnen rennen. Moet je weer stoppen dan doe je dat en loop je rustig uit. Dit houdt je zo vol totdat je het parcours afgelegd die je voor ogen hebt om geheel hardlopend te kunnen doen, ooit (ik zou dat parcours een beetje realistisch bepalen, naast niet te kort ook niet te lang. Het moet tenslotte onderhoudbaar zijn en dat wil je niet als je een halve marathon moet lopen tweemaal per week. Een kilometer of vier, vijf, zes is denk ik een prachtige afstand). Afijn, nu probeer je bij elk volgende keer de rennende delen wat langer te laten duren en de wandelende delen wat minder totdat je na een tijd het geheel rennend kan.

Regel een bij hardlopen; opwarmen, maar vooral ook wat rekken. Ik fiets altijd in tien minuten / kwartier naar de duinen waar ik hardhobbel, dat is voor mij een goede opwarming, dat fietsen. Dan even de kuitspieren en bovenbeenspieren met gestrekt tergen en dan kan ik los. Na afloop van het geren hetzelfde. Indien je nalaat je spieren goed te rekken zal afgrijselijke spierpijn je ten deel vallen. Is het rekken voor het lopen niet goed genoeg, dan ga je dat geheid merken tijdens het lopen zelf.

Houd er rekening mee dat je zeker de eerste week best eens flink spierppijn kunt hebben, ook nog op het moment dat de volgende keer hardlopen weer eens moet plaatsvinden. Op de tanden bijten en er doorheen gaan, zeg ik. Ik adviseer tweemaal per week op een vaste dag te gaan lopen. Ben je gemotiveerd het vaker te doen, dan kan dat, ik zou het niet gaan minderen.

Ik laat het wellicht overkomen als een hel, dat geren, maar het is leuk hoor, zeker als je vooruitgang in de resultaten ziet.

« Laatste verandering: morgen om 16:28:05 door Aiko »
Elsbeth
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 12, 2005, 12:05:21 »

Spierpijn is enerzijds rot, maar je hebt dan wel het gevoel alsof je iets gedaan hebt! En dat is precies wat ik wil!  Smiley
Lovelocker
Geitenwollen Sock
Mega-forummer

« Antwoord #3 Gepost op: April 12, 2005, 14:00:01 »

Dat rekken en strekken is volgens schrijver van een artikeltje in de Trouw achterhaald. Maar je moet wel degelijk aan een warming-up doen door eerst een tijdje een heeeeel rustig tempo te lopen.
M.a.w.: rekken en strekken hoeft niet, maar wel inzwemmen, inlopen, infietsen enz.
Voor wat het waard is...ik las het een week of 2 geleden.
Ik loop onregelmatig regelmatig, al een jaar of vier nu, denk ik. Heb daarvoor 2 pogingen gedaan die mislukten. Toen heb ik mijzelf inderdaad opgelegd om minstens 1 maand 2x per week te lopen en dan te beslissen of het wat voor me was. Zou niet meer zonder willen...inderdaad is het heerlijk een goede conditie te hebben. Ik ben niet fanatiek, ik loop mijn vaste route van zo'n 8 km doorgaans. Zonder veel moeite. Voer dat alleen op als ik met mijn zus de damloop ga doen, of zo.
« Laatste verandering: April 12, 2005, 17:18:55 door Lovel¤cker » Gelogd

de tuin: dat ben ik
Elsbeth
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: April 12, 2005, 14:33:23 »

Het lijkt mij ook heerlijk om een goede conditie te hebben, mijn huidige conditie is nul komme nul, mijn hartslag gaat als enorm omhoog als een stukje fiets!  Shocked Da's gewoon niet normaal: ik wil een betere conditie, ben notabene 20! Iets afvallen is ook mooi meegenomen.
Maar Aiko en Lovelocker, over het algemeen vinden jullie 't dus leuk en fijn? Nemen jullie muziek mee bij het hardlopen? Is het nooit eens saai?
Aiko
Koning Slachter
Mega-forummer

« Antwoord #5 Gepost op: April 12, 2005, 14:44:56 »

Ik vind het niet saai. Het is een ideaal moment om je gedachten te laten gaan. Als je van muziek houdt kun je zo'n muziekdinges meeslepen, maar ik doe het niet. Zo'n dinges hobbelt maar met je mee, lijkt mij niets.

Ik moet wel zeggen dat ik altijd in de avonden loop. Ik zie voor mij dus louter duisternis en zie dus ook niet echt goed welke grote afstand er nog voor mij ligt. Dat kan demotiverend werken, wellicht? Zo 's-avonds lopen is voor mij een prettige manier om het lopen zelf niet zo te beleven. En dat is fijn, er zit zo af en toe ongetwijfeld een dag tussen dat je niet vooruit te branden bent, dat het benauwd is of dat je lichaam gewoon niet wilt. Geen idee wat muziek voor invloed heeft wat betreft afleiding, zeker in combinatie met daglicht en uitgestrekte paden of wegen.

Oh, niet vlak voor het hardlopen gaan eten. Een van de rotste dingen die je kunt doen. Tenzij het in erge mate is. Of je van dat hardlopen 'echt' gaat afvallen betwijfel ik eigenlijk. Je zal meer spiermassa krijgen dat denk ik de vermindering in vetweefsel wel aardig compenseert. We hebben het dan puur over het gewicht natuurlijk.

Je rookte toch? Ben je al gestopt met roken? Ik denk dat je conditie ook sterk(er) verbetert als je eens stopt met de koolstofmonoxidevergiftiging die sigaretten heet.

Elsbeth
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: April 12, 2005, 14:49:45 »

Je rookte toch? Ben je al gestopt met roken? Ik denk dat je conditie ook sterk(er) verbetert als je eens stopt met de koolstofmonoxidevergiftiging die sigaretten heet.
Ja ja ja ja ja.. dat weet ik zelf ook wel  Smiley
Aiko
Koning Slachter
Mega-forummer

« Antwoord #7 Gepost op: April 12, 2005, 14:59:24 »

Dus...?
Vraag ik vaderlijk.

Jacqueline
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

Jacqueline Blase Vd Meer @JacquelineBlase
« Antwoord #8 Gepost op: April 12, 2005, 16:43:36 »

Hey hardlopers, op mijn werk organiseren we voor het tweede jaar de Schweitzerloop  is dat niets voor jullie?

Lovelocker
Geitenwollen Sock
Mega-forummer

« Antwoord #9 Gepost op: April 12, 2005, 17:26:25 »

Leuk initiatief! Maar...ik ben geen wedstrijdloper. Ik heb 2x de Damloop gelopen met mijn zusje namens haar werkgever. En 1x de pierloop, omdat het verpleeghuis waar ik toen werkte een team formeerde.
Ik heb ook geen muziek bij me...maar ja: ik babbel ook zeer zelden in het mobieltje en als ik reis met de trein heb ik ook nooit muziek bij me. En ik heb een beeldschone route: door weilanden, door de binnenduinen, langs een bosrand en een mooie laan met prachtige tuintjes en een park. De cadans waarin je loopt, werkt op mij heel rustgevend. Ik loop nooit 's avonds, ook omdat een deel van de route onverlicht is. Je moet je eigen manier vinden, Elsbeth.
Zou hele goede schoenen kopen...als je door gaat zetten. De rest is bijzaak. Soms draag ik 's zomers een zweetbandje.

fem fatale
Forumkenner 2010
Mega-forummer

« Antwoord #10 Gepost op: April 12, 2005, 19:27:32 »

Het lijkt mij ook heerlijk om een goede conditie te hebben, mijn huidige conditie is nul komme nul, mijn hartslag gaat als enorm omhoog als een stukje fiets!  
mijn hartslag gaat al omhoog als ik even mijn adem inhoud

volgens mijn moeder moet je ook niet letten op de snelheid waarmee je hartslag omhooggaat, maar op de snelheid waarmee die weer omlaag gaat als je niet meer actief bent

ik zou ook wel willen hardlopen, omdat ik, vroeger lang lang geleden toen ik dat nog regelmatig deed, veel beter kon ademen tijdens het sporten (ik heb alle hoop dat ik in rust nog goed ga ademen al opgegeven)
nu vraag ik me af of ik met een joga-cursus oid hetzelfde kan bereiken

Supercalifragilisticexpialidocious!
Marie
Mega-forummer

« Antwoord #11 Gepost op: April 12, 2005, 22:20:55 »

Zou hele goede schoenen kopen...als je door gaat zetten. De rest is bijzaak. Soms draag ik 's zomers een zweetbandje.

Idd, als je het wat langer doet. Mijn moeder heeft afgelopen week voor het eerst een paar sportschoenen gekocht om buiten te rennen en ze doet toch al wel een jaar of 15 aan conditietraining waarbij ze in de lente en zomer buiten rennen. Nu heeft ze een paar simpele Nikes van Scapino.
Mijn vader laat zijn voeten om de zoveel tijd filmen en dan kijken ze welke schoenen het beste bij de loopstijl passen. Maar hij loopt minstens 3 keer in de week en dan ook hele grote afstanden.

Ik wil eigenlijk zelf ook gaan rennen. Ik heb al eerder een poging gedaan, maar dat ging niet echt goed. Ik krijg heel snel last van mijn ademhaling. Ik krijg een soort dikke prop in mijn keel en ga hyperventileren. Een geneeskundestudente die ik ken zei dat dat wel eens kon wijzen op inspanningsastma. Daar heb ik vandaag iets over gelezen en het komt veel voor bij mensen bij wie een allergie op de neus slaat (wat ik nu dus waarschijnlijk blijk te hebben). Volgende week moet ik waarschijnlijk voor de allergie naar de dokter (de neusspray doet niet echt zijn ding) dus dan zal ik het eens vragen.

Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid
animal lover
Gevorderde forumgebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: April 13, 2005, 09:47:27 »

Ik wil ook gaan hardlopen.Ik woon notbene aan een park. Heb een tijdje geleden zelfs een boek over hardlopen op internet gewonnen,maar ben nog maar een keer geweest.
Piek
Super-forummer

« Antwoord #13 Gepost op: April 13, 2005, 10:21:08 »

Ik wil ook gaan hardlopen.Ik woon notbene aan een park. Heb een tijdje geleden zelfs een boek over hardlopen op internet gewonnen,maar ben nog maar een keer geweest.

Er is een boekje met leuke renroutes door amsterdam, die zijn er ook vast wel voor andere steden. Ik heb me voorgenomen om dat te kopen en ook even goede schoenen aan te schaffen.
Maar aan de andere kant... ik sport al zo vaak...

Eet gezond & eet taartjes
fem fatale
Forumkenner 2010
Mega-forummer

« Antwoord #14 Gepost op: April 13, 2005, 20:58:41 »

Ik krijg een soort dikke prop in mijn keel en ga hyperventileren. Een geneeskundestudente die ik ken zei dat dat wel eens kon wijzen op inspanningsastma. Daar heb ik vandaag iets over gelezen en het komt veel voor bij mensen bij wie een allergie op de neus slaat
ja, dat heb ik ook als ik ga rennen, en ik heb natuurlijk ook allergie en ik heb als kind iets astma-achtigs gehad, maar tijdens de karatetraining heb ik geen last van die prop
ik dacht dus dat ik die prop kreeg omdat ik slecht adem, veels te oppervlakkig, en vaak door mijn mond, toen ik veel rende ging dat na 5-10 minuten over in een diepe ademhaling en ging die prop ook weg, maar nu kan ik maar max 5-10 rennen, dus krijg ik t alleen maar verschrikkelijk benauwd, en pijn bij het ademen

Supercalifragilisticexpialidocious!
Annemieke
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

RozeMarijn_eet
« Antwoord #15 Gepost op: April 14, 2005, 10:27:52 »

Dansen is ook een goede vorm van beweging, en dat kan je als student in Amsterdam nog wel goedkoop doen.

Miezemiez
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: April 14, 2005, 12:04:29 »

Ik vind snel wandelen, stevig doorwandelen veel prettiger. Na jaren te hebben gehardloopt.
Overigens raadt ik je wel aan een schema te doen en niet gewoon maar te gaan rennen tot je niet meer kan.
Hoe ik het heb opgebouwd is 5 minuten hardlopen, 5 minuten wandelen (wel stevig doorwandelen).
De week daarop 6 minuten hardlopen, 4 minuten wandelen.
etc. etc.
En voordat je het weet loop je zo een uur achter elkaar.

Red je het niet, herhaal dan gewoon een week.
Of begin bij 4 minuten - 6 minuten wandelen.
« Laatste verandering: April 14, 2005, 12:05:04 door no good advice » Gelogd
Elsbeth
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: April 14, 2005, 13:54:07 »

Ik ga ook via een schema hardlopen hoor en dan begin je echt heel rustig, nl. 1 min harlopen op zo'n tempo dat je nog wel kan praten en niet hijgt, 2 min. wandelen en zo door. Ik kan namelijk echt géén 5 min achter elkaar rennen momenteel. Op den duur natuurlijk wel, dat wil ik ook graag. En als ik het volhoudt (leuk vinden is daarbij ook belangrijk voor mij) ga ik zeker goede schoenen aanschaffen.
Muziekje lijkt mij wel relaxed, maar aan de andere kant moet ik eerst maar even zien hoe het gaat zonder. Je hebt van die kleine scan-radiotjes (voor 5 euro bij Intertoys ofzo), lichtgewicht en gemakkelijk aan je kleren vast te klikken, daar zal ik dan geen last van hebben met lopen. But I'll see!
Elsbeth
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: April 14, 2005, 13:55:49 »

Dus...?
Vraag ik vaderlijk.
Ja dus.. wat moet ik zeggen? Ik rook sowieso alleen als ik uitga of een feestje heb. Alleen is dat wel 3 keer per week ofzo. Dus tjsa.. Ik ga dat roken bij het uitgaan en feestje niet opgeven, dat wil ik (nog) niet, maar dat ik overdag al nooit rook vind ik al best prima van mezelf.
Verdere opmerkingen over roken kan je je besparen, ik weet zelf namelijk ook wel dat het niet gezond is...  Kusje
« Laatste verandering: April 14, 2005, 13:56:46 door Elsbeth » Gelogd
Lovelocker
Geitenwollen Sock
Mega-forummer

« Antwoord #19 Gepost op: April 14, 2005, 20:30:44 »

Ik weet niet wat er bekend is over de combinatie hardlopen en roken. Heb wel gesport met rokers en er is mij nooit iets specifieks opgevallen. Maar ja: roken gaat zeer sluipend je longen aantasten. En dat zal helemaal langzaam gaan als je daar iets als hardlopen tegenover zet.

Maaruh...geen 5 minuten achter elkaar kunnen rennen...als je 20 bent. Dan moet je echt wat gaan doen!

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 45   Omhoog
  Print  

Ga naar: