Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2005, 11:01:54 »
In het verpleeghuis wordt regelmatig een beroep gedaan op Nurtricia e.a. voor genezing van wonden, preventie decubitus. Ik vraag mij nu opeens af wat je een doorliggende veganist geeft? Daar helpt geen sojaboon aan, ben ik bang.
Ik heb nog geen veganist meegemaakt in mijn carriere.
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2005, 11:03:45 »
Misschien zijn veganisten zo gezond dat ze nooit in een verpleeghuis terecht komen?  :P
Eet gezond & eet taartjes

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2005, 11:18:56 »
Of ze worden niet zo oud  :O

Beide stellingen vallen wel te onderbouwen met enige slechte wil  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2005, 12:35:05 »
Ja maar wat mij tegenstond is dat de kritische noot op melk werd afgedaan als: er is niet genoeg onderzoek naar gedaan.
Terwijl hij niet genoeg kon onderstrepen hoe gunstig melk kon zijn.

Onderzoek doen naar 1 bepaald voedingsmiddel is gewoon ontzettend moeilijk, omdat er zoveel andere factoren meespelen. Eigenlijk krijg je alleen consequente resultaten als je proefdieren gebruikt, waarvan je hun omgeving kan controleren. Met mensen zijn zulke testen niet mogelijk/ethisch haalbaar.

Ik kreeg absoluut niet het idee dat Katan pro-melk is, eerlijk gezegd. Het is juist goed dat hij weer een kritische noot heeft op de kritiek.

Ik denk dat vooral steeds meer duidelijk wordt dat je niet heel veel zuivel moet gebruiken.
Vergeet niet dat je wel aan voldoende kalk moet komen!!


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2005, 14:14:54 »
Reactie vh Voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=5399

Ik vind dat ze er niet echt heel diep op ingaan... Ze draaien er een beetje omheen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2005, 14:42:23 »
http://www.veganisme.non-profit.nl/nieuws/a1114517804.htm

Citaat
Kalfjes schreeuwen om zuivel` - Veganisten starten campagne tegen melklobby

PERSBERICHT, 26 april 2005

Met het openstellen van de website www.zuiveloffline.nl maakt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) een start met een anti-zuivelcampagne. Op www.zuiveloffline.nl worden uitgebreid allerlei minder bekende, negatieve aspecten van het zuivelgebruik voor mens, dier en milieu belicht. Daarnaast worden er volop plantaardige alternatieven gegeven voor zuivel.

De NVV acht een anti-zuivelcampagne hard nodig. De met subsidie doordrenkte reclamecampagne van de zuivelindustrie tracht het publiek aan te zetten tot het nog vaker consumeren van zuivelproducten. Door deze jarenlange campagne associëren mensen melk onterecht met gezondheid. De invloed van zuivel op de gezondheid wordt door tal van doktoren en wetenschappers minder positief bevonden dan de zuivelindustrie het laat voorkomen. Op www.zuiveloffline.nl vindt men informatie over de ongezonde kanten van zuivelgebruik.

In Nederland is de grote afname van melkproducten direct te relateren aan de dieronvriendelijke mestkalverenindustrie. Kalfjes zijn `restproducten` van de melkindustrie. Vooral de mannelijke kalfjes eindigen in het vleescircuit of gaan op internationaal transport om elders vetgemest te worden. De NVV heeft hierover een speciale brochure ontwikkeld met de titel `Oude koeien bestaan niet`. Deze brochure is in te zien en te bestellen via de website www.zuiveloffline.nl.

`De enigen die daadwerkelijk zouden mogen ``schreeuwen om zuivel``, zoals dat in de pro-zuivelcampagne wordt genoemd, zijn de pasgeboren kalfjes, die op de melkveehouderijen standaard bij hun moeders worden weggehaald,` aldus Tatjana Visak, woordvoerster van de NVV. `Bovendien bestaan er voldoende plantaardige en gezondere alternatieven voor zuivelproducten, die tegenwoordig in bijna iedere supermarkt verkrijgbaar zijn.`
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2005, 14:43:51 »
Ik vind dat ze er niet echt heel diep op ingaan... Ze draaien er een beetje omheen.

Net als www.zuivelonline.nl
Stem op de Partij voor de Dieren

Miezemiez

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #27 Gepost op: 26 april 2005, 14:45:06 »
Ja maar wat mij tegenstond is dat de kritische noot op melk werd afgedaan als: er is niet genoeg onderzoek naar gedaan.
Terwijl hij niet genoeg kon onderstrepen hoe gunstig melk kon zijn.

Ik denk dat vooral steeds meer duidelijk wordt dat je niet heel veel zuivel moet gebruiken.
Vergeet niet dat je wel aan voldoende kalk moet komen!!



Door de kritische professoren werd gezegd dat de aanmaak van kalk samenhangt met de aanmaak van vitamine D en dat je die kan aanmaken door voldoende beweging en buiten te zijn.
En er is vaak calcium toegevoegd aan sojamelk.
Dus er zijn alternatieven voor melk.
En ze zeiden ook dat je een kalktablet kon innemen en dat je dan het hele melk niet meer nodig had. Teveel negatieve effecten voor melk, de kalk die je uit melk haalt is maar een klein aspect.
Nou dan zie ik niet in dat we melk zouden moeten drinken. Ik drink geen melk, in mijn jongere jaren hebben mijn ouders het mij ook niet gegeven omdat ik het niet lustte en ik heb nog nooit een bot gebroken o.i.d. (*afkloppen*)

Miezemiez

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #28 Gepost op: 26 april 2005, 14:46:16 »
http://www.veganisme.non-profit.nl/nieuws/a1114517804.htm

Citaat

`De enigen die daadwerkelijk zouden mogen ``schreeuwen om zuivel``, zoals dat in de pro-zuivelcampagne wordt genoemd, zijn de pasgeboren kalfjes, die op de melkveehouderijen standaard bij hun moeders worden weggehaald,` aldus Tatjana Visak, woordvoerster van de NVV.

spijker op zn kop.

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #29 Gepost op: 26 april 2005, 17:20:59 »

Ik dacht ook eigenlijk dat het de bedoeling was dat die spijker dóór de kop moest.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #30 Gepost op: 26 april 2005, 19:23:05 »
Ik heb de uitzending op video gezet. Kon bepaalde dingen vanuit journalistiek oogpunt niet plaatsen. Waarom de beide Amerikanen niet reageerden op elkaar. De één had een standpunt dat je niet te veel moet gebruiken en de ander had een verhaal dat we ook via de website konden lezen: aanwijzingen voor meer kanker onder de melkdrinkers. Maar dan kom je met cijfers dat onder de melkdrinkers 20 op de 10.000 vrouwen borstkanker kregen en onder de niet drinkers 14. Lijkt me ook nog eens binnen de ruis te vallen. 2 promille of 1.4 promille. Ik begreep niet dat radar dit verder liet liggen.
Kalk krijgen via melk likt mij voldoende onderzocht en onderuit gehaald. Het aspect zuivel en vitamine B12 werd slechts heel even aangetipt. Radar moet toch weten (ook door de presentatrice die veggie is) dat dit een probleem wordt als je in een programma zo maar verkondigt dat melk niet meer moet. Beetje raar allemaal en oppervlakkig. Ik denk dat Zembla het veel beter zou hebben aangepakt.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2005, 19:24:02 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #31 Gepost op: 26 april 2005, 19:30:06 »
Ik heb de uitzending op video gezet. Kon bepaalde dingen vanuit journalistiek oogpunt niet plaatsen. Waarom de beide Amerikanen niet reageerden op elkaar. De één had een standpunt dat je niet te veel moet gebruiken en de ander had een verhaal dat we ook via de website konden lezen: aanwijzingen voor meer kanker onder de melkdrinkers. Maar dan kom je met cijfers dat onder de melkdrinkers 20 op de 10.000 vrouwen borstkanker kregen en onder de niet drinkers 14. Lijkt me ook nog eens binnen de ruis te vallen. 2 promille of 1.4 promille. Ik begreep niet dat radar dit verder liet liggen.
Het is een eerste aanzet tot kritiek geweest. Radar heeft maar een half uurtje. Misschien moet een ander programma dit even verder uitlichten.

Citaat
Kalk krijgen via melk likt mij voldoende onderzocht en onderuit gehaald. Het aspect zuivel en vitamine B12 werd slechts heel even aangetipt.
Ja, maar daar is ook niet veel over te vertellen. De B12 komt denk voornamelijk via vlees binnen bij de mensen toch?

Citaat
Radar moet toch weten (ook door de presentatrice die veggie is) dat dit een probleem wordt als je in een programma zo maar verkondigt dat melk niet meer moet. Beetje raar allemaal en oppervlakkig. Ik denk dat Zembla het veel beter zou hebben aangepakt.
Ik hoop dat het de industrie miljoenen gaat kosten :) Het programma kan mensen weer wat laten denken over hun consumptie van melk. En nu nog even deze site promoten: www.zuiveloffline.nl  :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #32 Gepost op: 26 april 2005, 19:50:23 »
aanwijzingen voor meer kanker onder de melkdrinkers.

....daar las ik vandaag iets over in de Nieuwsbrief van Wakker Dier. Met als doel de weidegang van koeien te bevorderen en het kopen van biologische zuivel. Daar lees ik dit:
Citaat
Uit recent onderzoek blijkt melk van weidekoeien ook gezonder dan melk van stalkoeien. Weidemelk bevaat meer rumenzuur en vacceenzuur die remmend werken op kanker en aderverkalking
Bron: Wakker Nieuws, april 2005, pagina 5 Koe in de wei.
de tuin: dat ben ik

Ben

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #33 Gepost op: 26 april 2005, 22:45:04 »
Reactie vh Voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=5399

Ik vind dat ze er niet echt heel diep op ingaan... Ze draaien er een beetje omheen.
Voedingscentrum=eenrichtingsberichten. Waarom hebben ze daar geen forum?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #34 Gepost op: 27 april 2005, 01:26:18 »
Voedingscentrum=eenrichtingsberichten. Waarom hebben ze daar geen forum?

En hoe kan je ze per email bereiken?
Stem op de Partij voor de Dieren

knabbelenbabbel

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #35 Gepost op: 27 april 2005, 07:53:48 »
Voedingscentrum=eenrichtingsberichten. Waarom hebben ze daar geen forum?

En hoe kan je ze per email bereiken?

Het voedingscentrum stelt zeer ongenuanceerd en niet onderbouwd dat de conclusies van Campbell en Willet (met name de laatste van Harvard wordt wereldwijd als autoriteit gezien op dit gebied) NIET JUIST zijn.

Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie weet ik zeker dat het voedingscentrum nat gaat voor deze beschuldiging.

 Melk- en zuivelproducten horen in een gezonde voeding

26 april 2005

 

Maandagavond besteedde Tros Radar aandacht aan de mythes rond melk. In de uitzending werden vraagtekens geplaatst bij het aloude advies ‘melk is goed voor elk’.

Het Voedingscentrum is van mening dat zuivel een belangrijke bron is van eiwit, B-vitamines en mineralen zoals calcium. Om de hoeveelheid verzadigd vet te beperken, is het advies niet meer te gebruiken dan de aanbevolen hoeveelheden en te kiezen voor halfvolle of magere varianten.

 

"In de uitzending werd de indruk gewekt dat melk ongezond is en van nature alleen bedoeld is voor baby’s. Gebruik van melk zou de kans op botontkalking (osteoporose) vergroten en zorgen voor een groter risico op chronische ziekten zoals kanker. Deze stellingen van de Amerikaanse wetenschappers Campbell en Willett zijn onjuist en gebaseerd op beperkt en deels gedateerd wetenschappelijk onderzoek. Ook worden ze niet ondersteund door onafhankelijke (inter)nationale voedingsinstanties."

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #36 Gepost op: 27 april 2005, 08:37:47 »
Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie
Nou, doe dat, zou ik zeggen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

bienne

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #37 Gepost op: 27 april 2005, 08:41:52 »
Te veel van iets is nooit goed... Je kan op die manier niks meer nuttigen. Ik vind dit alles wel wat overdreven hoor.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #38 Gepost op: 27 april 2005, 10:20:57 »
Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie
Nou, doe dat, zou ik zeggen.

Dat gebeurd nog wel. En zullen mensen vast ook wel gedaan hebben.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 10:21:54 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

knabbelenbabbel

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #39 Gepost op: 27 april 2005, 10:44:00 »
Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie
Nou, doe dat, zou ik zeggen.

Lijkt me bij uitstek geschikt voor de veganisten die net hun nieuwe campagne kalfjes schreeuwen om zuivel lanceerden.