Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #40 Gepost op: 27 april 2005, 11:11:07 »
Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie
Nou, doe dat, zou ik zeggen.

Lijkt me bij uitstek geschikt voor de veganisten die net hun nieuwe campagne kalfjes schreeuwen om zuivel lanceerden.

Ja, maar hoe meer klachten des te beter natuurlijk.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #41 Gepost op: 27 april 2005, 13:25:16 »
Als iemand een klacht in zou dienen bij de Reclame Code Commissie
Nou, doe dat, zou ik zeggen.

Lijkt me bij uitstek geschikt voor de veganisten die net hun nieuwe campagne kalfjes schreeuwen om zuivel lanceerden.

Je kan ook helpen natuurlijk.
:)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #42 Gepost op: 29 april 2005, 18:37:39 »
NZO in geweer tegen campagne veganisten

Utrecht – De Nederlandse Zuivel Organisatie ( NZO) beraadt zich op juridische stappen tegen de Nederlandse Vereniging voor Veganisme ( NVV). De veganistenorganisatie is een campagne gestart tegen de consumptie van zuivel. De daartoe gelanceerde website, www.zuiveloffline.nl, lijkt precies op de website van de Nederlandse Zuivel Organisatie ( NZO), www.zuivelonline.nl. ” De veganisten hebben uiteraard het recht op vrijheid van meningsuiting, maar je moet dan wel strijden met open vizier”, stelt een woordvoerder van de NZO.


:D
« Laatst bewerkt op: 29 april 2005, 18:38:09 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #43 Gepost op: 29 april 2005, 22:37:07 »
De daartoe gelanceerde website, www.zuiveloffline.nl, lijkt precies op de website van de Nederlandse Zuivel Organisatie ( NZO), www.zuivelonline.nl.

 :O Dat was dan ook precies de bedoeling!

[edit] Een aantal (misschien wel allemaal?) van die fotootjes van mensen die op de homepage staan van zuiveloffline zijn gemaakt bij het etentje in De oude plek. Er werd toen gevraagd wie mee wilde werken om een nieuwe site tegen zuivel op die van het Zuivelbureau te laten lijken.  ;D
« Laatst bewerkt op: 29 april 2005, 22:40:33 door Kiwi »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #44 Gepost op: 29 april 2005, 23:41:09 »
De daartoe gelanceerde website, www.zuiveloffline.nl, lijkt precies op de website van de Nederlandse Zuivel Organisatie ( NZO), www.zuivelonline.nl.

 :O Dat was dan ook precies de bedoeling!

[edit] Een aantal (misschien wel allemaal?) van die fotootjes van mensen die op de homepage staan van zuiveloffline zijn gemaakt bij het etentje in De oude plek. Er werd toen gevraagd wie mee wilde werken om een nieuwe site tegen zuivel op die van het Zuivelbureau te laten lijken.  ;D
Niet allemaal, ik was er ook niet bij  :P de kinderen die er op staan ook niet en die mooie dame rechtsboven ook niet.  :)
Maar waarom wilde jij niet op de foto???   8)
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #45 Gepost op: 29 april 2005, 23:49:16 »
De daartoe gelanceerde website, www.zuiveloffline.nl, lijkt precies op de website van de Nederlandse Zuivel Organisatie ( NZO), www.zuivelonline.nl.

 :O Dat was dan ook precies de bedoeling!
Nee hoor... ik had gewoon een goed ontwerp gemaakt...maar toevallig bleek het te lijken op die andere site :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #46 Gepost op: 30 april 2005, 09:35:20 »
Als Wakker Dier in een paar bijzinnen "weidemelk" promoot, zijnde houdende meer anti-kankerstoffen en elders wordt zuivel weer verdacht van kanker veroorzaken, endezo: dan wordt mijn vermoeden bevestigd dat men argumenten selectief bij het eigen gelijk gaat halen.
Qua voedingsprodukt moet ik dan ook denken aan bijvoorbeeld pindakaas. Daar wordt ook van alles en tegenstrijdigs over als bewezen aangevoerd. Zei het dat je met pinda's minder medelijden kunt hebben, natuurlijk. Dat is een feit.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2005, 09:36:22 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #47 Gepost op: 30 april 2005, 09:50:51 »
Maar waarom wilde jij niet op de foto???   8)

Ten eerste omdat ik niet zonodig met m'n kop op internet hoef, en ten tweede omdat het een beetje hypocriet zou zijn om op een site tegen zuivel te staan terwijl ik zelf wel zuivel gebruik.  :P

Tamara

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #48 Gepost op: 01 mei 2005, 13:31:00 »
Wat mij opviel is dat er gezegd werd dat China het minste zuivel consumeerd van alle landen, terwijl China 1 van de meest dieronvriendelijkste landen is die  je maar bedenken kunt :o
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2005, 13:31:16 door Magic Aura »

Rosanna

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #49 Gepost op: 01 mei 2005, 14:03:34 »
Maar dat ze dieronvriendelijk zouden zijn heeft toch niks te maken met de hoeveelheid zuivel die geconsumeerd zou worden?

Tamara

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #50 Gepost op: 01 mei 2005, 14:05:46 »
[
Citaat
Maar dat ze dieronvriendelijk zouden zijn heeft toch niks te maken met de hoeveelheid zuivel die geconsumeerd zou worden?


Nee, maar het is wel zo, hoe meer dierlijke producten je consumeerd, hoe dieronvriendelijker het is, toch? ;)


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #51 Gepost op: 02 mei 2005, 16:13:29 »
Citaat
WEBLOG MARIANNE THIEME

2 mei 2005
ETTER EN PUS IN MELK
Er was afgelopen week veel te doen om melk. Het programma RADAR hekelde de melk-propaganda van de zuivel-industrie en veel wetenschappers beargumenteerden waarom melk helemaal niet zo gezond is voor elk. Het Voedingscentrum koos zoals gewoonlijk de kant van de bio-industrie en stelde dat zuivelconsumptie ‘hoort in een gezonde voeding’. Mijn gezonde verstand gelooft hier niets van! De mens is de enige diersoort die nog zuivel drinkt na de zoogtijd en dan ook nog eens van een andere soort; volstrekt onnatuurlijk. Het voedingscentrum moet dus niet zeggen dat het nodig is want dat is lariekoek en dat weten ze zelf ook best. Zonder nadere onderbouwing betiteld het voedingscentrum uitspraken van Harvard professor Walter Willett, een autoriteit op het gebied van voeding met een eredoctoraat in Wageningen als ”Onjuist”. Daarmee stelt het Voedingscentrum zich wel heel erg rechtstreeks op als belangenbehartiger van de zuivelindustrie. Wellicht zouden ze eens wat kunnen vertellen over etter en pus die in melk zit, want dat zouden consumenten best wel willen weten.

Een groot deel van de melkkoeien heeft uierontsteking (mastitis) mede veroorzaakt door de enorm gestegen melkgift. Net als bij een puistjes, komt hier etter en pus bij vrij; dat is vuil met witte bloedcellen die de ontsteking hebben bestreden. Die witte bloedcellen komen in de melk terecht, het zogeheten celgetal. Minder dan 100.000 cellen per milliliter melk wordt in de melkveehouderij als redelijk gezien en bij 500.000 cellen per milliliter heb je een probleemkoe en wordt kwistig rondgestrooid met anti-biotica. Als je berekent hoeveel 100.000 cellen per milliliter is dan kom je al snel aan een vingerhoedje pus en etter per paar liter melk. Komt daar die weeïge smaak vandaan? Dat zou ik wel van het voedingscentrum willen weten! Lees verder: http://www.notmilk.com/pusmilk.html
www.wakkerdier.nl
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 16:13:41 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #52 Gepost op: 02 mei 2005, 16:15:14 »
[
Citaat
Maar dat ze dieronvriendelijk zouden zijn heeft toch niks te maken met de hoeveelheid zuivel die geconsumeerd zou worden?


Nee, maar het is wel zo, hoe meer dierlijke producten je consumeerd, hoe dieronvriendelijker het is, toch? ;)

Ja dat is denk wel de regel. In china is het dierenleed denk te vinden in de toenemende consumptie van vlees (McD etc.) en de nog steeds veel met die potentieverhoogende middeltjes handel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #53 Gepost op: 02 mei 2005, 16:31:32 »
Te lang om te quoten, reactie op het citaat van Marianne Thieme.
Vooral "Mijn gezonde verstand gelooft hier niets van".
Het ging in het programma op dat moment niet meer over kalk, maar over de extra voedingswaarde die melk kan geven in de vorm van hoogwaardig eiwit en vitamine B12. Ze heeft gelijk dat de mens de enige soort is die als volwassene melk gebruikt en dan ook nog van een andere diersoort. Maar de mens is ook het enige zoogdier dat B12 via voeding moet binnenkrijgen. Ontken je dit dan ontken je de hele evolutie van de diersoort mens. Zeker, veganisten zijn erin geslaagd om B12 op een andere manier effectief binnen te krijgen, maar via voeding is zuivel een prima weg. Hoewel er etische vraagtekens bij te zetten zijn. En als MT zich daartoe zou beperken (tot die etische vragen) dan was het voor mij heel goed te accepteren. Nu lijkt het alsof ze verbanden legt die erg discutabel zijn.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #54 Gepost op: 02 mei 2005, 16:44:29 »
Het ging in het programma op dat moment niet meer over kalk, maar over de extra voedingswaarde die melk kan geven in de vorm van hoogwaardig eiwit en vitamine B12. Ze heeft gelijk dat de mens de enige soort is die als volwassene melk gebruikt en dan ook nog van een andere diersoort. Maar de mens is ook het enige zoogdier dat B12 via voeding moet binnenkrijgen. Ontken je dit dan ontken je de hele evolutie van de diersoort mens.
Niet echt. B12 komt in de natuur zeker voor. Zo zijn er in India veganisten die dus geen b12 tekort krijgen en niks bijslikken. B12 komt op groente en fruit voor, maar in NL zijn we erg hygienisch en word dit er af gewassen enzo. Ook in de natuur zie je dieren die af en toe hun eigen uitwerpselen eten. Daar zit b12 in. We zijn alleen in ons gedrag verandert waardoor we iets niet binnen krijgen enzo.

Citaat
Zeker, veganisten zijn erin geslaagd om B12 op een andere manier effectief binnen te krijgen, maar via voeding is zuivel een prima weg. Hoewel er etische vraagtekens bij te zetten zijn. En als MT zich daartoe zou beperken (tot die etische vragen) dan was het voor mij heel goed te accepteren. Nu lijkt het alsof ze verbanden legt die erg discutabel zijn.
Ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat melk een andere biologische functie heeft, dan dat de mens dat vind.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #55 Gepost op: 02 mei 2005, 16:48:29 »
Ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat melk een andere biologische functie heeft, dan dat de mens dat vind.

Vruchten zijn bedoeld om voor nieuwe vruchtenbomen en- struiken te zorgen, d.m.v. de pitten. En toch vindt de mens dat hij zomaar fruit mag eten. :o Daar is het biologisch helemaal niet voor bedoeld!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #56 Gepost op: 02 mei 2005, 16:51:20 »
De enige betrouwbare bron van B12 in voeding is via dierlijke producten. Of als het kunstmatig toegevoegd is. En dat laatste is een te respecteren manier. In India is de gemiddelde leeftijd lang niet zo hoog als in blanke wereld. Dat laatste (blanke) zeg ik niet vanuit dubieuze motieven, maar omdat de Europese mens als enige menssoort veel minder last heeft van lactoseallergie.
Ik ontken ook niet dat er vreemde trekjes zitten aan het gebruik van een product dat eigenlijk bedoeld is voor het laten opgroeien van zuigelingen. En helemaal niet dat het vreemd is dat van een andere diersoort te gebruiken. Mijn opmerkingen slaan erop dat in de loop van de evolutie de mens dingen is gaan eten die in een latere fase onontbeerlijk zijn geworden. Eten in de vorm van dierlijke eiwitten.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 16:54:25 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #57 Gepost op: 02 mei 2005, 16:52:16 »
 ::) En dacht zegt Kiwi

Het is juist de bedoeling dat een vrucht opgegeten wordt. Je poept de pitjes uit en een heel eind verderop een nieuw boompje/struikje, bemest en al.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #58 Gepost op: 02 mei 2005, 16:53:55 »
Dragonfly heeft wel deels een punt, maar ja...een heleboel dingen kunnen niet rauw gegeten worden door de mens, maar wel gekookt of gebakken. En welk dier kookt nu zijn potje?
de tuin: dat ben ik

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #59 Gepost op: 02 mei 2005, 16:56:53 »
::) En dacht zegt Kiwi

Het is juist de bedoeling dat een vrucht opgegeten wordt. Je poept de pitjes uit en een heel eind verderop een nieuw boompje/struikje, bemest en al.

Toch onnatuurlijk van je om dan jouw wc hygienisch schoon te gaan stomen. Misschien gaat er nog wel wat groeien als je hem met rust laat! ;)  
'fish are friends, not food!'