Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #60 Gepost op: 02 mei 2005, 16:59:04 »
::) En dacht zegt Kiwi

Het is juist de bedoeling dat een vrucht opgegeten wordt. Je poept de pitjes uit en een heel eind verderop een nieuw boompje/struikje, bemest en al.
Dat geldt voor een beperkt aantal bessen (lijsterbes) en andere vruchten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #61 Gepost op: 02 mei 2005, 17:05:46 »
Dragonfly heeft wel deels een punt, maar ja...een heleboel dingen kunnen niet rauw gegeten worden door de mens, maar wel gekookt of gebakken. En welk dier kookt nu zijn potje?

Dat heeft denk vooral met gewenning te maken. We zijn het gewent om te koken etc. Ik denk dat vlees en planten gewoon voedingsbronnen zijn in de natuur. Je ziet dieren dat ook doen. Echter in vergelijking met melk zie je geen ander dier bij een ander dier melk halen. Nou af en toe alleen als een dier een andere adopteert.
Maar de biologische functie lijkt me niet dat het voor volwassenen is en zeker niet bedoeld voor andere diersoorten.

Citaat
De enige betrouwbare bron van B12 in voeding is via dierlijke producten.
Voor zover het onderzoek zegt. En ik geloof dat er nog niet echt goed onderzoek naar verricht was. Marmite zou het bevatten en planten ook in bepaalde vorm soms. Misschien dat men daar nog eens verder onderzoek naar moet verrichten. De enige bekende betrouwbare bron van b12 in voeding is via dierlijke producten, sommige producten met b12 toegevoegd en als je voedingspillen als voeding bevat ook die supplementen :)

Citaat
In India is de gemiddelde leeftijd lang niet zo hoog als in blanke wereld.
Dat is niet meteen dat het slecht is ofzo. In dierenrassen ken je ook leeftijdsverschillen. Dat is denk ook wel genetisch bepaald. Of met vele factoren.

Citaat
Dat laatste (blanke) zeg ik niet vanuit dubieuze motieven, maar omdat de Europese mens als enige menssoort veel minder last heeft van lactoseallergie.
Dat is natuurlijk ook te betwijfelen. Wellicht hebben we er nog steeds last van alleen uit het bij ons later in de vorm van botontkalking, kankers, etc. terwijl het dan bij andere in eerdere ziektevormen uit. In India hebben ze ook last van botontkalking. Er drinken daar ook meer mensen melk. Waarschijnlijk door de engelsen geintroduceert (tenminste dat massale drinken).

Citaat
Ik ontken ook niet dat er vreemde trekjes zitten aan het gebruik van een product dat eigenlijk bedoeld is voor het laten opgroeien van zuigelingen. En helemaal niet dat het vreemd is dat van een andere diersoort te gebruiken. Mijn opmerkingen slaan erop dat in de loop van de evolutie de mens dingen is gaan eten die in een latere fase onontbeerlijk zijn geworden. Eten in de vorm van dierlijke eiwitten.

Dat het zonder kan lijkt me duidelijk, dus ik denk niet dat we iets van dierlijke eiwitten nodig hebben. Vroeger kregen vele malen minder dat ook binnen. Hoeveel meer zouden we nu binnen krijgen? Misschien 100 keer zoveel dierlijke eiwitten dan een paar honderd jaar terug?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #62 Gepost op: 02 mei 2005, 17:07:36 »
::) En dacht zegt Kiwi

Het is juist de bedoeling dat een vrucht opgegeten wordt. Je poept de pitjes uit en een heel eind verderop een nieuw boompje/struikje, bemest en al.
Dat geldt voor een beperkt aantal bessen (lijsterbes) en andere vruchten.

Ik denk voor heel wat hoor. Maar er zijn meerdere manieren denk ik. Eten en gegeten worden is ook onderdeel van natuurlijke selectie. Dat dieren dus planten of vruchten eten kan dus belangrijk zijn voor gezonde populaties van dieren en planten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #63 Gepost op: 02 mei 2005, 17:16:27 »
Eten in de vorm van dierlijke eiwitten.

Er bestaan helemaal geen essentiële eiwitten dus ook geen eiwitten uit dierlijke voeding die we absoluut nodig hebben.  Eiwitten worden altijd minimum afgebroken tot aminozuren.

Er bestaan wel essentiële aminozuren, aminozuren die we nodig hebben en niet zelf kunnen aanmaken, ook niet uit andere voedingsmiddelen.  Alle voor de mens essentiële aminozuren zijn ook uit plantaardige voeding te halen, alleen is de verhouding tussen de diverse aminozuren in plantaardig voedsel meestal niet zo optimaal als in sommige dierlijk voedsel en vereiste een evenwichtige inname van aminozuren dus wat meer oplettendheid voor vegetariërs of veganisten.  Over de hoeveelheden eiwitten (eigenlijk aminozuren) die een mens nodig heeft is nog heel veel meningsverschil.  Terwijl volgens sommige bronnen beweren dat het gemiddelde westerse voedingspatroon veel te veel eiwitten geeft zijn er andere bronnen die iedereen die wat aan sport doet of in gewicht wil toenemen aanraadt om aanzienlijk meer eiwitten te eten.
In ieder geval is eiwitinname geen echt probleem voor vegetariërs en veganisten en zeker geen reden om melk te drinken.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #64 Gepost op: 02 mei 2005, 17:21:36 »
Vruchten zijn bedoeld om voor nieuwe vruchtenbomen en- struiken te zorgen, d.m.v. de pitten. En toch vindt de mens dat hij zomaar fruit mag eten. :o Daar is het biologisch helemaal niet voor bedoeld!

Vruchten zijn echt wel bedoeld om opgegeten te worden, waarom zouden planten er anders zoveel tijd en energie in steken?!  Vruchten zijn echt niet enkel een beschermend manteltje rond pitten.
Natuurlijk worden er ook plantendelen gegeten die de plant er niet voor gemaakt heeft en zijn er diersoorten die vruchten eten zonder bij te dragen aan de verspreiding van de zaden, doordat ze de vruchten onrijp eten, omdat hun spijsverteringskanaal de zaden mee verteerd, ... maar vruchten die niet gegeten worden zijn nutteloos.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #65 Gepost op: 02 mei 2005, 17:42:47 »
Eten in de vorm van dierlijke eiwitten.

Er bestaan helemaal geen essentiële eiwitten dus ook geen eiwitten uit dierlijke voeding die we absoluut nodig hebben.  Eiwitten worden altijd minimum afgebroken tot aminozuren.

Er bestaan wel essentiële aminozuren, aminozuren die we nodig hebben en niet zelf kunnen aanmaken, ook niet uit andere voedingsmiddelen.  Alle voor de mens essentiële aminozuren zijn ook uit plantaardige voeding te halen, alleen is de verhouding tussen de diverse aminozuren in plantaardig voedsel meestal niet zo optimaal als in sommige dierlijk voedsel en vereiste een evenwichtige inname van aminozuren dus wat meer oplettendheid voor vegetariërs of veganisten.  Over de hoeveelheden eiwitten (eigenlijk aminozuren) die een mens nodig heeft is nog heel veel meningsverschil.  Terwijl volgens sommige bronnen beweren dat het gemiddelde westerse voedingspatroon veel te veel eiwitten geeft zijn er andere bronnen die iedereen die wat aan sport doet of in gewicht wil toenemen aanraadt om aanzienlijk meer eiwitten te eten.
In ieder geval is eiwitinname geen echt probleem voor vegetariërs en veganisten en zeker geen reden om melk te drinken.
Het blijft lastig om in een kort bestek de essentie weer te geven.
De eerste mens is door het maken van het vuur en het eten van dierlijk voedsel zo sterk gericht geraakt op het vinden van nieuw voedsel. Koken van dierlijk voedsel maakte het beter verteerbaar. Het is dus niet alleen gewenning. Het eten van eiwitten maakte ook het afhankelijk worden hiervan steeds sterker. natuurlijk bestaan eiwitten uit aminozuren. Maar dan heb je wel een situatie dat je essentiële aminozuren moet eten om de eiwitten binnen te krijgen. Je kunt dat ook via peulvruchten en granen doen. Maar via dierlijk voedsel (ook zuivel) gaat het efficiënter. Dit is met een ander voedingspatroon goed oplosbaar. Maar dan komt het grootste probleem, vitamine B12. Kijk maar terug wat er in die draad over gezegd is.
Veganisten zullen dat via een chemische weg tot zich moeten nemen omdat het niet van nature in plantaardig voedsel voorkomt. Ook niet in Marmite, daar is het aan toegevoegd. Net als bij plantaardige eiwitproducten.
Bij zuivel ging het niet om botontkalking, dat is genoeg aangetoond dat niet de melk daaraan een grote bijdrage hoeft te leveren. Nee, het gaat om die B12.
Een paarhonderd jaar geleden was het voedselpatroon zo, dat er veel meer vlees werd gegeten dan nu.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #66 Gepost op: 02 mei 2005, 17:48:25 »
Citaat
In India is de gemiddelde leeftijd lang niet zo hoog als in blanke wereld.
Dat is niet meteen dat het slecht is ofzo. In dierenrassen ken je ook leeftijdsverschillen. Dat is denk ook wel genetisch bepaald. Of met vele factoren.

 :o

Citaat
Citaat
Dat laatste (blanke) zeg ik niet vanuit dubieuze motieven, maar omdat de Europese mens als enige menssoort veel minder last heeft van lactoseallergie.
Dat is natuurlijk ook te betwijfelen. Wellicht hebben we er nog steeds last van alleen uit het bij ons later in de vorm van botontkalking, kankers, etc. terwijl het dan bij andere in eerdere ziektevormen uit. In India hebben ze ook last van botontkalking. Er drinken daar ook meer mensen melk. Waarschijnlijk door de engelsen geintroduceert (tenminste dat massale drinken).

Ik zou niet zo snel leeftijd aan het wel of niet drinken van zuivel en het wel of niet vaak voorkomen van lactoseallergie koppelen zeg. De levensstandaard in India ligt gewoon veel lager dan in de meeste Westerse landen en het is dus niet zo raar dat het sterftecijfer in landen als India veel hoger ligt en mensen jonger overlijden.
De laatste decennia worden mensen hier ook veel ouder door de verbeterende gezondheidszorg, voedsel en hogere hygienestandaarden.
Ik vind het nogal kort door de bocht om zulke causale verbanden te zien als jij suggereert en een hele hoop van verschillende en complexe factoren die aan een uiteindelijke leeftijd bijdragen zo te reduceren en op een grote hoop te gooien.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 17:51:12 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #67 Gepost op: 02 mei 2005, 18:23:48 »
Ik vind het nogal kort door de bocht om zulke causale verbanden te zien als jij suggereert en een hele hoop van verschillende en complexe factoren die aan een uiteindelijke leeftijd bijdragen zo te reduceren en op een grote hoop te gooien.
Zoals ik zeg kan het leeftijdsverschil afhangen dus van vele dingen. Dat kan ook wel te koppelen zijn aan voeding.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #68 Gepost op: 02 mei 2005, 18:35:43 »
Het blijft lastig om in een kort bestek de essentie weer te geven.
De eerste mens is door het maken van het vuur en het eten van dierlijk voedsel zo sterk gericht geraakt op het vinden van nieuw voedsel.

Kan je dat verduidelijken, want volgens mij heeft de mens in zijn zoektocht naar nieuwe voedselbronnen wel gebruik gemaakt van toenemende kennis en kunde (zoals het maken van vuur) maar kwam de zoektocht zuiver voort uit noodzaak.  De mens is zich volgens mij helemaal niet gaan richten op het vinden van nieuwe voedingsmiddelen door het maken van vuur.

Ik ben het er wel met eens dat een veranderende levenswijze mogelijk invloed heeft gehad op onze fysieke vermogens om bepaalde stoffen aan te maken, te verteren, ...

Maar dan heb je wel een situatie dat je essentiële aminozuren moet eten om de eiwitten binnen te krijgen. Je kunt dat ook via peulvruchten en granen doen. Maar via dierlijk voedsel (ook zuivel) gaat het efficiënter. Dit is met een ander voedingspatroon goed oplosbaar.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je eiwitten moet eten om essentiële aminozuren binnen te krijgen.  Voor de rest ben ik het met je eens.

Maar dan komt het grootste probleem, vitamine B12. Kijk maar terug wat er in die draad over gezegd is.
Veganisten zullen dat via een chemische weg tot zich moeten nemen omdat het niet van nature in plantaardig voedsel voorkomt. Ook niet in Marmite, daar is het aan toegevoegd. Net als bij plantaardige eiwitproducten.
Bij zuivel ging het niet om botontkalking, dat is genoeg aangetoond dat niet de melk daaraan een grote bijdrage hoeft te leveren. Nee, het gaat om die B12.

Ook hier geef ik je volkomen gelijk.

Een paarhonderd jaar geleden was het voedselpatroon zo, dat er veel meer vlees werd gegeten dan nu.

Dat durf ik heel erg te betwijfelen, heb je daar betrouwbare gegevens over?  Volgens mij is, niettegenstaande enkele uitzonderingen, vlees bijna altijd een luxeproduct geweest voor vele mensen.  In de middeleeuwen aten de adel misschien massa's vlees, maar het 'gewone volk' kon zich dat echt niet veroorloven.  En voor veel van de vroegere boeren of veehouders was hun veestapel zo waardevol dat er zelden dieren werden geslacht voor eigen gebruik.  Hoe de verhouding enkele tienduizenden jaren geleden was weet ik niet.  In bepaalde culturen (Inuits, ...) was vlees- of vis wel de primaire voedingsbron.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #69 Gepost op: 02 mei 2005, 18:51:40 »
Zeker, veganisten zijn erin geslaagd om B12 op een andere manier effectief binnen te krijgen, maar via voeding is zuivel een prima weg.

Tja, ligt er maar net aan wat je onder 'prima' verstaat. :smeerie:

Ik begin zo onderhand het idee te krijgen dat hoe ouder de Vegatopiaan, hoe meer gehersenspoeld door de zuivelindustrie (want het meest blootgesteld aan die achtelijke Joris Driepinter- en andere spotjes)... ;)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #70 Gepost op: 02 mei 2005, 18:52:56 »
Reactie op Viz. Het was niet mijn bedoeling om verband te leggen tussen zuivel en vroege sterfte. Dragonfly wees op India en suggereerde dat het daar ook zonder zuivel werd geleefd door veganisten. Het meten wordt echter wat lastig als je een land neemt wat door jou genoemde oorzaken een lage gemiddelde leeftijd heeft. Het is altijd lastig om kort en bondig te zeggen wat je wilt zeggen als in een andere bijdrage veel dingen staan waar je op wilt reageren. Dat merk je ook in jouw bijdrage.
Overigens de relatie tussen lactoseallergie ziekteverschijnselen en zuivel werd gelegd door de Amerikaanse wetenschappers in de t.v.uitzending. Ik heb het nog even weer bekeken. In Zweden heb je 20 gevallen van borstkanker per 10.000 vrouwen en in China 'slechts' 14.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 19:16:12 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #71 Gepost op: 02 mei 2005, 19:11:14 »
Reactie op Ligfietsertje.
De zoektocht naar nieuw en ander voedsel was inderdaad noodzakelijk. Er bleef weinig anders over dan over te gaan op het eten van vlees. Ik stel mij zo voor dat onder invloed van een drastische klimaatverandering én vuur werd gebruikt én voedsel werd gebruikt door andere dieren te eten. Het werd al gedaan (chimpansees doen het ook) en het werd afgekeken van roofdieren. Maar voor het verteren is met het darmstelsel van de mens vele uren nodig. Waarschijnlijk door een toeval heeft die mens ontdekt dat bij het vuur vlees beter te eten werd. Maar het veranderde voedingspatroon bracht ook mee dat andere voedingsstoffen van invloed werden. Mijn veronderstelling is dat B12 ineens essentieel werd. Dan krijg je het versterkende effect. Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die in grote mate B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.
Je standpunt over voeding is waarschijnlijk ingegeven van de tijd na de industriële revulutie. Voordien was er een agrarische samenleving. die samenleving wist heel goed hoe je vlees, zuivel, graan en groenten moest gebruiken om te leven. Ook wisten ze hoe ze door de winter moest komen. Wij zijn dat allemaal vergeten. Een beest was voor die agrariër een prachtige opslag van voedsel. Tegen de tijd dat de groetes op waren had je nog het vlees en de zuivel. Toen was het dierlijke eiweit dus noodzakelijk. Voorjaarmoeheid kreeg je als de groentes op waren, scheurbuik en zo, vanwege gebrek aan vitamine C weten we nu. De scheepslieden naar Indië konden er over meepraten. De aardappel is pas van de 18e eeuw bijvoorbeeld en werd alleen als bijgerecht geserveerd.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 19:35:17 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #72 Gepost op: 02 mei 2005, 19:11:59 »
Zeker, veganisten zijn erin geslaagd om B12 op een andere manier effectief binnen te krijgen, maar via voeding is zuivel een prima weg.

Tja, ligt er maar net aan wat je onder 'prima' verstaat. :smeerie:

Ik begin zo onderhand het idee te krijgen dat hoe ouder de Vegatopiaan, hoe meer gehersenspoeld door de zuivelindustrie (want het meest blootgesteld aan die achtelijke Joris Driepinter- en andere spotjes)... ;)


Zou best eens kunnen, alleen ik gebruik niet zo veel zuivel. Dus dan klopt het niet zo.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #73 Gepost op: 02 mei 2005, 19:19:43 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #74 Gepost op: 02 mei 2005, 19:21:44 »
Zou best eens kunnen, alleen ik gebruik niet zo veel zuivel. Dus dan klopt het niet zo.

Tuurlijk wel, je verdedigt zuivel op basis van algemene opvattingen, en niet op basis van feiten.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #75 Gepost op: 02 mei 2005, 19:23:55 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)

Maar niet allemaal hoeven ze het binnen te krijgen via voedsel.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #76 Gepost op: 02 mei 2005, 19:25:27 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)
Je hebt gelijk, door de snelheid iets te bondig geformuleerd. De mens is het enige zoogdier dat via voeding B12 moet aanvullen. Zo had ik het moeten opschrijven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #77 Gepost op: 02 mei 2005, 19:26:56 »
Zou best eens kunnen, alleen ik gebruik niet zo veel zuivel. Dus dan klopt het niet zo.

Tuurlijk wel, je verdedigt zuivel op basis van algemene opvattingen, en niet op basis van feiten.

Dit is toch wel een zogenaamde slag in de lucht. Ik beweer dat zuivel een goede bron is van B12 en dan verdedig ik het? Wat zijn die feiten dan die onderuit gehaald kunnen worden? Jij koppelde leeftijd aan de vanzelfsprekendheid dat je daarom ook wel een verdediger moest zijn!?
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2005, 19:28:45 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #78 Gepost op: 02 mei 2005, 19:27:26 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)
Je hebt gelijk, door de snelheid iets te bondig geformuleerd. De mens is het enige zoogdier dat via voeding B12 moet aanvullen. Zo had ik het moeten opschrijven.

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD5.HTM#5.2

Vele dieren eten hun eigen poep zoals er staat. Dat is ook natuurlijk voeding :)

Uit de link: "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #79 Gepost op: 02 mei 2005, 19:29:40 »
Je neemt B12, krijgt mede daardoor een grotere hersencapaciteit, maar raakt daardoor afhankelijk van B12. Ik denk dat het zo gegaan is, omdat de mens de enige mensaap is die B12 nodig heeft en omdat er bij een tekort na verloop van tijd een aantasting van het centrale zenuwstelsel komt. Dus het is niet door het maken van vuur als oorzaak, maar het ene heeft het andere versterkt.

Alle dieren hebben b12 nodig. Behalve een enkele uitzondering. De huisvlieg is daar waarschijnlijk 1 van (bron: vitamineb12.nl)
Je hebt gelijk, door de snelheid iets te bondig geformuleerd. De mens is het enige zoogdier dat via voeding B12 moet aanvullen. Zo had ik het moeten opschrijven.

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD5.HTM#5.2

Vele dieren eten hun eigen poep zoals er staat. Dat is ook natuurlijk voeding :)

Uit de link: "Veel dieren (inclusief mensen) zijn simpelweg afhankelijk van wat ze aan B12 via het voedsel naar binnen krijgen. "
Het gaat om zoogdieren beste Dragonfly, zoals je in elke bijdrage van mij kunt lezen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken