Vegatopia Forum

Poll

Hoe vaak per dag poep je, gemiddeld?

Vega: 1x per dag
52 (33.1%)
Vega: 2x per dag
53 (33.8%)
Vega: 3x of meer per dag
16 (10.2%)
Vega: 1x per 2 dagen of minder
16 (10.2%)
Niet vega: 1x per dag
11 (7%)
Niet vega: 2x per dag
6 (3.8%)
Niet vega: 3x of meer per dag
1 (0.6%)
Niet vega: 1x per 2 dagen of minder
2 (1.3%)

Totaal aantal stemmen: 67

Hoe vaak poep jij?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Monique

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #40 Gepost op: 16 juni 2005, 12:33:04 »
Vegetariers schijnen meer te poepen dan de niet-vegetariers. Geldt dat ook voor de Vegatopianen?

Ik heb er eigenlijk niet zo opgelet of ik nu meer of minder poep dan toen ik nog geen vegetarier was.
Ik kan het me dat ook niet meer herinneren om heel eerlijk te zijn.
Maar veel verschil zal het bij mij niet zijn anders had het me wel opgevallen.
Komt misschien ook omdat ik mijn hele leven (voordat ik vegetarier werd) weinig vlees heb gegeten en het verschil van wel/geen vlees daardoor niet echt groot was.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2005, 12:48:57 »
Ik mis de optie: 2 tot 3 keer. 2 keer soms, vaker 3 maar zeker niet meer dus is 3> ook niet goed.
Bij deze dus, ik ga wisselend 2 tot 3 keer naar het toilet om me te ontlasten.  :-X Weer een nieuw alternatief, maar ik vind het smeriger klinken dan poepen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2005, 12:52:12 door Sæna »

Miezemiez

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2005, 14:06:14 »
Bij mij ligt het eraan. Iig 1 x per dag. Maar volgens mij gaan vega's vaker dan vleeseters. En veganisten helemaal vaker omdat puur plantaardig voedsel sneller verteert. En dat is volgens mij helemaal goed! Ik denk dat als iets lang in je darmen zit, dat dat alleen maar schadelijk is. Ik heb iig wel een verandering gemerkt toen ik van vegetarier naar veganist ging. Van vleeseter naar vegetarier niet zo, maar ik at nooit veel vlees.

En praten hierover vind ik wel cool, 'ontlastig' zegt veel volgens mij over hoe gezond je lichaam is enzo.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2005, 14:07:21 door Kirsten »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2005, 14:10:40 »
Maar volgens mij gaan vega's vaker dan vleeseters. En veganisten helemaal vaker omdat puur plantaardig voedsel sneller verteert.
hmm, ik dacht dus altijd dat herbivoren veeeeel langere darmen hadden dan carnivoren en dus dat vlees sneller verteerd dan plantaardig voedsel
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2005, 14:40:05 »
Maar volgens mij gaan vega's vaker dan vleeseters. En veganisten helemaal vaker omdat puur plantaardig voedsel sneller verteert.
hmm, ik dacht dus altijd dat herbivoren veeeeel langere darmen hadden dan carnivoren en dus dat vlees sneller verteerd dan plantaardig voedsel

Dat klopt ook, plantaardig voedsel verteerd moeilijker dan vlees en het kost meer tijd en moeite (voor het lichaam) om er de voedingsstoffen uit te halen.  De meer extreme voorbeelden daarvan zijn b.v. koeien die diverse magen hebben en herkauwen om alles wat er uit gras te halen valt er ook uit te halen.

Aan de andere kant versnelt het gebruik van vezels wel de darmtransit.  Ik vermoed dat er ook een bepaald volume nodig is om alles vlot te laten verlopen.

Plantaardig voedsel zou in een kort darmstelsel onvoldoende verteerd weer worden uitgescheiden.  Vlees blijft in een lang darmstelsel dan weer veel te lang zitten, lang nadat het eigenlijk al verteerd is en alle voedingswaarde er uit is gehaald.  Het eten van veel vlees en weinig vezels is daarom een bijzonder ongezonde combinatie maar ik vermoed dat ook het eten van veel plantaardig maar vezelarm voedsel tot problemen kan leiden (verstopping).

Traditioneel levende Inuits (die dus bijna volledig op dierlijk voedsel leven) moeten denk ik helemaal niet vaak naar het toilet en hebben weinig harde en donkere ontlasting (waar de sledehonden dol op zijn).
Op plantaardige voeding levende diersoorten hebben algemeen veel meer ontlasting dan carnivoren, o.a. omdat ze veel meer moeten eten en veel meer 'waardeloos' (qua voedingswaarde) volume binnen krijgen.

Kiwi

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2005, 14:43:25 »
hmm, ik dacht dus altijd dat herbivoren veeeeel langere darmen hadden dan carnivoren en dus dat vlees sneller verteerd dan plantaardig voedsel

Alleen bewerken wij over het algemeen slecht verteerbaar plantaardig voedsel, zodat het toch sneller onze darmen passeert. Door het koken van groenten bijvoorbeeld worden ze makkelijker verteerbaar.

Miezemiez

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #46 Gepost op: 16 juni 2005, 14:55:06 »
eep! nou ja, ik had nml gehoord dat als je veganist werd ofzo dat je darmen moesten wennen aan een puur plantaardig voedsel. Aka, alles  ging er razendsnel uit (en ze voedingsstoffen werden er ook niet echt uitgehaald) en na een tijdje went je lichaam en gaat t langzamer.
(Kunnen darmen denken?)
Ik weet wel dat ik nu supervaak honger heb!

Kiwi

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #47 Gepost op: 16 juni 2005, 14:57:39 »
Ik weet wel dat ik nu supervaak honger heb!

Dat klopt, omdat vlees relatief langer in je maag blijft heb je langer een vol gevoel van vlees.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #48 Gepost op: 16 juni 2005, 15:01:35 »
Ik weet wel dat ik nu supervaak honger heb!
Dat klopt, omdat vlees relatief langer in je maag blijft heb je langer een vol gevoel van vlees.

Geldt ook voor kaas.

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #49 Gepost op: 16 juni 2005, 15:03:17 »
Geldt dat niet voor alle voedingsmiddelen waar eiwitten inzitten dan? Volgens mij is daar het Atkinsdieet (o.a.) op gebaseerd.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #50 Gepost op: 16 juni 2005, 15:28:30 »
Geldt dat niet voor alle voedingsmiddelen waar eiwitten inzitten dan?

Vooral voor voedingsmiddelen met veel dierlijke eiwitten, daar is ons maagzuur niet zo geschikt voor dus blijft het langer in de maag zitten. Het maagzuur van carnivoren is zo'n 20 keer sterker dan dat van mensen.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #51 Gepost op: 16 juni 2005, 15:29:51 »
Overigens, de caseine in zuivel kan ervoor zorgen dat je plakkerige meuk in je darmen krijgt, wat de doorvoer (en belangrijker, de opname van voedingsstoffen) ook niet bepaald ten goede kan komen.

“it's strange how life makes sense in time...”

Tamara

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #52 Gepost op: 16 juni 2005, 20:08:48 »
Ik ga 1 keer per dag naar het toilet, soms 2 keer.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #53 Gepost op: 18 juni 2005, 14:01:26 »
Ik ga 1 keer per dag naar het toilet, soms 2 keer.

wow!
ik plas alleen al een keer of 10 (misschien wel meer) per dag
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #54 Gepost op: 18 juni 2005, 18:14:38 »
Ik ga 1 keer per dag naar het toilet, soms 2 keer.

wow!
ik plas alleen al een keer of 10 (misschien wel meer) per dag

Het gaat hier toch alleen over de grote boodschap?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2005, 20:28:57 »
zegt ze niet  ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #56 Gepost op: 19 juni 2005, 16:17:15 »
Poepen gebruiken we hier nooit in de betekenis van naar het toilet gaan.
Wat gebruikt de gemiddelde Belg dan wel voor woord?

Elsbeth

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #57 Gepost op: 19 juni 2005, 16:43:05 »
Ik moet echt onwijs vaak, ook heel direct. Het ene moment zit ik nog vrolijk te kletsen en dan moet ik opeens rénnen!  :eh: Da's wel héél privé, maar goed..
Overigens ben ik er bijna 100% van overtuigd dat ik een prikkelbare darm heb.

Tamara

Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #58 Gepost op: 19 juni 2005, 22:48:22 »
Ik ga 1 keer per dag naar het toilet, soms 2 keer.




Citaat
Het gaat hier toch alleen over de grote boodschap?

Ja, ik bedoelde eigenlijk mijn ontlasting ja. :papier:
Plassen doe ik veel vaker, maar hoevaak weet ik niet precies, dat ligt eraan wat ik drink.
Als ik water drink dan ben ik niet meer te stoppen en met alcohol al helemaal niet. :drink:
En van koffie moet je ook vaak plassen. :nosmile:

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe vaak poep jij?
« Reactie #59 Gepost op: 19 juni 2005, 23:01:18 »
IK vind de benaming "transit" wel clean.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"