Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

zubroza

Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Gepost op: 04 november 2006, 21:49:59 »
Dag beste mede-vego's,

Eerste berichtje hier en gelijk een vraag: heeft iemand een tip voor een veganistisch supplement van vitamine D? Bij Nederlandse drogisten is naar mijn ervaring alleen vitamine D3 (cholicalciferol) verkrijgbaar. Deze wordt gewonnen uit vislever of lanoline (wolvet) en is dus niet vegetarisch/veganistisch. Vitamine D2 (ergocalciferol) is dat wel, maar die heb ik nog nergens kunnen vinden (ook niet bij online vega-shops).

Heeft iemand een tip?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 21:50:40 door zubroza »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2006, 21:53:40 »
Bij de NVV kun je een potje pillen kopen van de Britse Vegan Society waar (helaas onder andere) D2 in zit. Ik ben ook op zoek naar 'losse' D2-pillen, maar die heb ik ook nog niet kunnen vinden...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2006, 21:58:59 »
Ja, veganistische multivitamines zijn inderdaad de enige producten waarin D2 te vinden is. Maar daar gaat het slechts om 100% van de ADH. Omdat ik dagelijks zonnecrème draag en in Nederland woon (waar zo ongeveer iedereen een vitamine D tekort heeft) slik ik zo'n 25 mcg per dag (5 x ADH). Omdat D2 minder goed wordt opgenomen dan D3 is een nog hogere dosis nodig. Dus een multivitamine is jammer genoeg geen optie. Maar bedankt voor de tip. Ik ben sowieso nog op zoek naar een veganistische multivitamine (slik nu nog lekker goedkoop kruidvat...).

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2006, 22:00:50 »
Maar het is geen multivitamine, want niet alle vitamines zitten er in. Dit zit er wel in:

# Vitamin B2
# Vitamin B6
# Vitamin B12
# Vitamin D
# Folic Acid
# Iodine
# Selenium

Maar er staat op de site van de Vegan Society niet bij hoeveel er van alles inzit.

Edit: O, wacht, dit staat erbij: 'this supplement provides EU recommended daily allowances (RDAs)'. Ik neem aan dat ze wel rekening hebben gehouden met de opname.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 22:02:12 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2006, 22:07:31 »
Klopt, deze 'multi' is ook via www.vega-life.nl verkrijgbaar. Het probleem blijft dat als ik vijf keer de ADH van D wil binnenkrijgen, ik dus ook vijf keer de ADH van deze B vitamines, foliumzuur etc binnenkrijg. Voor B12 is dat geen probleem, maar de andere vitamines en mineralen krijg ik al ruimschoots via mijn dieet binnen. Ik vrees dat ik maar moet gaan proberen vanuit het buitenland te bestellen, ofzo... :(

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2006, 22:24:25 »
... Omdat ik dagelijks zonnecrème draag en in Nederland woon (waar zo ongeveer iedereen een vitamine D tekort heeft) ...

Zonnebrandcreme ook in de winter, mag ik nieuwsgierig zijn waarom?
En waarin zit vitamine D2 (ik ben meteen bezorgd,  ::), stom he)...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2006, 22:28:02 »
In vis. :P En in mindere mate in zuivel en eieren. (Dan is het trouwens D3.) Het wordt toegevoegd aan margarine (en je maakt het dus zelf aan onder invloed van de zon).
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 22:36:42 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2006, 22:34:38 »
In vis. ;p En in mindere mate in zuivel en eieren. (Dan is het trouwens D3.) Het wordt toegevoegd aan margarine (en je maakt het dus zelf aan onder invloed van de zon).

Dus met wat blueband en buitenlucht komt het op zich ook goed?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2006, 22:36:21 »
Zonnebrandcreme ook in de winter, mag ik nieuwsgierig zijn waarom?

Puur uit ijdelheid. Het grootste deel van voortijdige huidveroudering wordt veroorzaakt door UVA-stralen (zowel UVA als B). Daarnaast helpt zonnecrème natuurlijk te beschermen tegen huidkanker.

Vitamine D heeft ons lichaam nodig om calcium 'vast te zetten' in onze botten. Ook is het belangrijk voor ons humeur (vitamine D tekort wordt gelinkt aan depressies) en waarschijnlijk ook ter voorkoming van bepaalde vormen van kanker.

Vitamine D is in voeding nauwelijks te vinden. In hoge concentraties zit het alleen in vette vis, zoals haring, paling en makreel. In lage concentraties is het te vinden in melk en boter, waar het aan toe wordt gevoegd. Het gaat in al deze gevallen om vitamine D3. Vitamine D2 komt in de natuur nauwelijks voor. In relevante hoeveelheden is het alleen in sommige paddenstoelen zoals shii take te vinden, maar dan zou je dagelijks zeer grote hoeveelheden moeten eten.

In onze Noordelijke landen is het vrijwel onmogelijk om genoeg vitamine D aan te maken via zonlicht op de huid. Alleen UVB-stralen zorgen voor deze productie, en die worden gefilterd door glas (in tegenstelling tot UVA), wolken, smog, etc. De gemiddelde Nederland maakt alleen in hartje zomer genoeg vitamine D aan. Vooral ook mensen met een donkere huidskleur zijn vatbaar voor een tekort. Veel medici raden tegenwoordig aan om vitamine D binnen te krijgen via voeding (vis, levertraan) of supplement. Nu dus alleen nog een supplement vinden dat niet van dierlijke oorsprong is  :)
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 22:37:39 door zubroza »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2006, 22:40:14 »
Zonnebrandcreme ook in de winter, mag ik nieuwsgierig zijn waarom?

Puur uit ijdelheid. Het grootste deel van voortijdige huidveroudering wordt veroorzaakt door UVA-stralen (zowel UVA als B). Daarnaast helpt zonnecrème natuurlijk te beschermen tegen huidkanker.

Vitamine D heeft ons lichaam nodig om calcium 'vast te zetten' in onze botten. Ook is het belangrijk voor ons humeur (vitamine D tekort wordt gelinkt aan depressies) en waarschijnlijk ook ter voorkoming van bepaalde vormen van kanker.

Vitamine D is in voeding nauwelijks te vinden. In hoge concentraties zit het alleen in vette vis, zoals haring, paling en makreel. In lage concentraties is het te vinden in melk en boter, waar het aan toe wordt gevoegd. Het gaat in al deze gevallen om vitamine D3. Vitamine D2 komt in de natuur nauwelijks voor. In relevante hoeveelheden is het alleen in sommige paddenstoelen zoals shii take te vinden, maar dan zou je dagelijks zeer grote hoeveelheden moeten eten.

In onze Noordelijke landen is het vrijwel onmogelijk om genoeg vitamine D aan te maken via zonlicht op de huid. Alleen UVB-stralen zorgen voor deze productie, en die worden gefilterd door glas (in tegenstelling tot UVA), wolken, smog, etc. De gemiddelde Nederland maakt alleen in hartje zomer genoeg vitamine D aan. Vooral ook mensen met een donkere huidskleur zijn vatbaar voor een tekort. Veel medici raden tegenwoordig aan om vitamine D binnen te krijgen via voeding (vis, levertraan) of supplement. Nu dus alleen nog een supplement vinden dat niet van dierlijke oorsprong is  :)

Aha. Ik heb even gekeken: HEMA dagcreme bevat ook UVfilters, dus ik blijf mooi, maar loop dan evt wel een tekort op.
Wel eet ik 1 a 2 keer per maand buiten de deur, en dan vaak wel vis, dus misschien komt het allemaal wel goed....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2006, 22:43:45 »
In vis. ;P En in mindere mate in zuivel en eieren. (Dan is het trouwens D3.) Het wordt toegevoegd aan margarine (en je maakt het dus zelf aan onder invloed van de zon).

Dus met wat blueband en buitenlucht komt het op zich ook goed?

Ik ben er nog niet over uit of het in de winter dan goed komt. Ik denk het eigenlijk niet, daarom ben ik ook op zoek naar een supplement. Volgens mij is de zon in Nederland in de winter niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Maar jij gebruikt toch ook zuivel en eieren?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2006, 22:44:56 »
Aha. Ik heb even gekeken: HEMA dagcreme bevat ook UVfilters, dus ik blijf mooi, maar loop dan evt wel een tekort op.

Het gaat vooral om je handen (naast je gezicht). Geen handschoenen dus...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2006, 22:46:39 »
Aha. Ik heb even gekeken: HEMA dagcreme bevat ook UVfilters, dus ik blijf mooi, maar loop dan evt wel een tekort op.

Het gaat vooral om je handen (naast je gezicht). Geen handschoenen dus...

Handen hebben idd een groot oppervlak, maar ik smeer ze altijd even mee met mijn dagcreme. Daarnaast: geen handschoenen? Brrrrrrr
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2006, 22:50:21 »
Ja, inderdaad, maar daarmee doelde ik dus op het feit dat het niet heel waarschijnlijk is dat je in de winter voldoende zonlicht krijgt om vitamine D aan te maken.

Ik heb geleerd dat als je schaduw langer is dan je zelf bent, dat het dan al te zwak is. Nu heb ik vorig jaar eens opgelet, en de keren dat mijn schaduw even lang of korter was dan ikzelf waren op een hand te tellen. (En dan was het nog meestal omdat ik mezelf graag iets langer inschat dan dat ik ben.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2006, 22:51:01 »
Ik heb erg veel over dit onderwerp gelezen en het is in de Nederlandse herfst/winter-maanden simpelweg niet mogelijk om genoeg vitamine D te synthetiseren. De meeste Nederlanders krijgen geen direct zonlicht op hun huid in het merendeel van het jaar (je gaat naar je werk als het donker is, zit tijdens de rit en op je werk achter glas en gaat naar huis als het weer donker is). Het lichaam kan wel een reserve aanleggen in de zomer, maar die is in Nederland niet genoeg om de vele donkere maanden te overbruggen. Het is veiliger om te zorgen dat je via voeding of supplementen genoeg binnenkrijgt. Voor wie dierlijke producten geen probleem vindt, zijn de vitamine D druppels van Davitamon perfect. 15-25 mcg per dag is voldoende. Voor een teveel hoef je niet bang te zijn. De bovengrens ligt bij 50 mcg. Voor vrouwen (vooral tijdens/na de overgang) is vitamine D trouwens extra belangrijk. Er zijn veel aanwijzingen dat om osteoperose te voorkomen het slikken van calcium alleen niet genoeg is, als niet tegelijkertijd een flinke dosis D aanwezig is.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 22:53:08 door zubroza »

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2006, 22:54:45 »
Nog een kleine aanvulling: vitamine D is een in vet oplosbare vitamine (net als vitamine E). Het wordt daarom het best opgenomen als je het in olie-vorm neemt, zoals de olie van Davitamon. Als je pilletjes of aquosum neemt, zorg dan dat je het neemt tijdens een maaltijd die vet bevat. Zo wordt het het best opgenomen door je lichaam. om sterke botten te garanderen is het belangrijk om naast D ook genoeg calcium, magnesium en vitamine K binnen te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 22:55:50 door zubroza »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2006, 22:58:40 »
Voor vrouwen (vooral tijdens/na de overgang) is vitamine D trouwens extra belangrijk. Er zijn veel aanwijzingen dat om osteoperose te voorkomen het slikken van calcium alleen niet genoeg is, als niet tegelijkertijd een flinke dosis D aanwezig is.
Maar dat schijnt ook al weer achterhaald te zijn.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2006, 23:10:42 »
Over osteoperose is veel te zeggen, maar het is een feit dat calcium, magnesium, vitamine D, K, fosfor en andere voedingstoffen belangrijk zijn voor de botten. Daarnaast zijn er ontelbare andere factoren die een rol spelen bij botontkalking, zoals hormonen, lichaamsbeweging (gewichtstraining is belangrijk), andere voedingstoffen zoals polyfenolen (uit bijvoorbeeld soja). Ook is belangrijk welke vorm van calcium als eventueel supplement wordt genomen. Uit huidige onderzoek blijkt calcium citraat de best absorbeerbare vorm te zijn, maar dit is niet de vorm die we in de meeste supplementen terug vinden.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 23:11:38 door zubroza »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2006, 23:49:06 »

Ik heb geleerd dat als je schaduw langer is dan je zelf bent, dat het dan al te zwak is. Nu heb ik vorig jaar eens opgelet, en de keren dat mijn schaduw even lang of korter was dan ikzelf waren op een hand te tellen. (En dan was het nog meestal omdat ik mezelf graag iets langer inschat dan dat ik ben.)
Dat geldt alleen als de zon op zijn hoogst staat. De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D. Het doet zich voor vanaf ongeveer 10 maart tot 1 oktober. Op 21 maart en 21 sept is het ongeveer 52 graden = de noorderbreedte van je woonplaats.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2006, 00:00:54 »
Dat geldt alleen als de zon op zijn hoogst staat. De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D.
He? Maar dat is toch niet logisch? Of wel dus, maar hoe dan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call