Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2006, 14:58:14 »
De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D.

Dit klopt in principe, maar hoe lager de zon staat, hoe langer je de huid moet blootstellen. Ook moet er wel überhaupt direct zonlicht zijn, en dat is in Nederland in het merendeel van het jaar geen vanzelfsprekendheid. Het is een algemeen geaccepteerd feit dat in landen op een hoge altitude, de aanmaak van vitamine D via zonlicht in veel maanden moeilijk tot onmogelijk is. Zie bijv. dit Noorse onderzoek:

"Vitamin D production in human skin occurs only when incident UV radiation exceeds a certain threshold. From simulations of UV irradiances worldwide and throughout the year, we have studied the dependency of the extent and duration of cutaneous vitamin D production in terms of latitude, time, total ozone, clouds, aerosols, surface reflectivity and altitude. For clear atmospheric conditions, no cutaneous vitamin D production occurs at 51 degrees latitude and higher during some periods of the year. At 70 degrees latitude, vitamin D synthesis can be absent for 5 months. Clouds, aerosols and thick ozone events reduce the duration of vitamin D synthesis considerably, and can suppress vitamin D synthesis completely even at the equator."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16354110&query_hl=13&itool=pubmed_docsum

Er zijn daarom in Noorderlijke regio's van Europa veel campagnes geweest om vitamine D via voeding aan te moedigen (toevoegen aan zuivelproducten, e.d.), zie bijv.:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16549494&query_hl=15&itool=pubmed_docsum

Veel huisartsen baseren hun adviezen voor voldoende vitamine D synthese op verouderde feiten ('gewoon daglicht is voldoende voor voldoende aanmaak'). Zie www.vitamindcouncil.com voor een reeks aan recente onderzoeken en samenvattingen over dit onderwerp. Ook het Amerikaans instituut voor voedingssupplementen (ODS) sluit zich aan bij de nieuwste bevindingen (in tegenstelling tot het hopeloos conservatieve Nederlandse Voedingscentrum):

"Season, geographic latitude, time of day, cloud cover, smog, and sunscreen affect UV ray exposure and vitamin D synthesis [14]. For example, sunlight exposure from November through February in Boston is insufficient to produce significant vitamin D synthesis in the skin. Complete cloud cover halves the energy of UV rays, and shade reduces it by 60%. Industrial pollution, which increases shade, also decreases sun exposure and may contribute to the development of rickets in individuals with insufficient dietary intake of vitamin D [15]. Sunscreens with a sun protection factor (SPF) of 8 or greater will block UV rays that produce vitamin D, but it is still important to routinely use sunscreen to help prevent skin cancer and other negative consequences of excessive sun exposure."

http://dietary-supplements.info.nih.gov/factsheets/vitamind.asp

Naar mijn mening is het beter om via voeding of supplementen te zorgen voor een constante inname van vitamine D, in plaats van te hopen op genoeg aanmaak in die paar dagjes op het terras of het strand. Vooral vegetariërs en veganisten doen er goed aan zich hierover in te lichten. De gemiddelde carnivoor krijgt door (vette) vis tenminste eens in de zoveel tijd vitamine D via voeding binnen. Voor vegetariërs is die inname afwezig of miniem.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2006, 14:59:53 door zubroza »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #21 Gepost op: 07 november 2006, 15:31:32 »
Dat geldt alleen als de zon op zijn hoogst staat. De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D.
He? Maar dat is toch niet logisch? Of wel dus, maar hoe dan?
De logica zit niet in het ezelsbruggetje maar in de kracht van de zon. Vanaf globaal de 21e maart heeft de zon al weer zo veel kracht (en is het ook weer redelijk warm) dat je meer buiten bent. En een kwartiertje is al genoeg voor het aanmaken van heel veel D. Het ezelsbruggetje geeft aan dat bij de zonnestand rondom 21 maart om kwart voor één wintertijd en kwart voor twee zomertijd jouw schaduw even lang is als jijzelf. Ga je ezelsbruggetjes als uitgangspunt nemen dan is er gauw geen sprake meer van logica.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #22 Gepost op: 07 november 2006, 20:41:08 »
In lage concentraties is het te vinden in melk en boter, waar het aan toe wordt gevoegd. Het gaat in al deze gevallen om vitamine D3. Vitamine D2 komt in de natuur nauwelijks voor.
Aan voor veganisten geschikte margarines (bijvoorbeeld het in veel normale supermarkten verkrijgbare Wajang) is wel degelijk D2 toegevoegd.  Verder  kun je het grootste deel van je vitamine D2-behoefte uit zonlicht halen volgens mij. Dagelijks een half uur met ontbloot hoofd en ontblote handen buiten zijn (en liefst met zoveel mogelijk bloot vel, vooral in de winter!) zou al genoeg moeten zijn om in je D-behoefte te voorzien. Daarnaast wordt aangeraden om een gedeelte van de benodigde vitamine D uit je voeding te halen. Dit kan bereikt worden door dagelijks wat margarine te nemen waaraan vitamine D is toegevoegd, ook voor vegetariërs en veganisten dus.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #23 Gepost op: 08 november 2006, 00:37:17 »
en liefst met zoveel mogelijk bloot vel, vooral in de winter!
Er is een reden dat mensen in de winter jassen, handschoenen, mutsen en sjaals dragen; het is gewoon hartstikke koud.

Ik vind dat stukje tussen mijn ogen eigenlijk al zoveel mogelijk bloot vel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #24 Gepost op: 08 november 2006, 19:55:11 »
Aan voor veganisten geschikte margarines (bijvoorbeeld het in veel normale supermarkten verkrijgbare Wajang) is wel degelijk D2 toegevoegd.  Verder  kun je het grootste deel van je vitamine D2-behoefte uit zonlicht halen volgens mij.

Zoals gezegd vind ik zonlicht geen goede optie, en margarine is dat naar mijn mening evenmin. Ten eerste is de hoeveelheid margerine die we binnen krijgen erg laag en zijn de toegevoegde hoeveelheden vitamine D dat eveneens. Ook zijn de meeste margerines gevuld met ongezonde (vaak geharde) vetten.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #25 Gepost op: 08 november 2006, 21:33:38 »
Zoals gezegd vind ik zonlicht geen goede optie, en margarine is dat naar mijn mening evenmin. Ten eerste is de hoeveelheid margerine die we binnen krijgen erg laag en zijn de toegevoegde hoeveelheden vitamine D dat eveneens. Ook zijn de meeste margerines gevuld met ongezonde (vaak geharde) vetten.

Ik krijg genoeg vitamine D binnen. Zonlicht, margarine of andere producten waar d2 aan toegevoegd is. Ik maak me niet druk op vitamine D.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #26 Gepost op: 15 november 2006, 02:44:36 »
Ik heb me eigenlijk ook nog nooit echt druk gemaakt over of ik wel genoeg vitamine d binnenkrijg. Ik was op de hoogte van dat d3 niet geschikt is voor vega's en daarom kocht ik voorheen altijd boter met d2.

Hier in de V.S word vitamine d ook toegevoegd aan de sinaasappelsap (de echte sap dan, niet van concentraat). Het is mij onduidelijk welke vitamine D, het staat namelijk niet vermeld welke D variant het is...ik drink wel dagelijks een glas dus denk het voldoende binnen te krijgen!

duitse_veganiste

Had een tekort en ook: Vitamine D3 in planten gevonden!
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2006, 02:50:48 »
Hallo samen

Ik ben deze thread met interesse gevolgd en wilde (wou?) nog iets bijvoegen.

Ik ben een veganiste en let eigenlijk heel goed op mijn voeding (en integreer ook brav mijn B12), maar ik ben zelfs vergane zomer een vitamine D tekort opgelopen omdat ik niet veel buiten was. Omdat ik ook in de post- menopauze ben, heb ik deze herfst een bottenscan laten maken bij mijn huisarts, en daarmee is ook alles in order, maar uit mijn bloedonderzoek bleek dat vitamine D niet nawijsbaar was, dus zero. Hm. Natuurlijk ben ik erg geschrikt, omdat ik eigenlijk dacht dat ik voldoende buiten was, toeren met de fiets en zo, maar dat bleek echt maar iets over de 10 keer te zijn dat ik ook werkelijk de zon uitgezet was, en dat is natuurlijk niet voldoende. Mij is hier dan bewust geworden, dat wij in het westen eigenlijk van thuis tot werk, in het trein of auto tot 98 % in gesloten ruimte zijn. Men overschat het aantaal dagen zeer snel, dat men denkt "buiten" gewest te zijn. Dus ik eet nu veel paddelstoelen en ik ga twee keer in de maand na het solarium, je moet gewoon vragen of de machines daar UVB licht hebben, en dat hebben ze gewoon.  

Ik heb dan in het vervolg in het onlinewinkel greenvitamins.com (in Venlo) losse vitamine D2 gevonden, maar deze zijn nu op en nu is deze winkel niet meer bereikbaar. Dus ik ben ook op zoek naar een vegane, losse vitamine D2. Ik ben ook iets verbaasd dat het zo moeilijk lijkt dat te vinden, ook hier in Duitsland. Ik weet niet of het makkelijk is, D2 uit de VSA naar de EU te importeren. (Afgezien van de bank transferkosten buiten Europa.)

Maar, in verband met al dit gezoeke (ben dus ook toevallig hier geland) heb ik heel erg interessante nieuws gevonden. Er blijken planten te zijn, met name Goldhafer (Goudhaver?), Trisetum flavescens, die niet D2, maar D3 beinhouden. Zo veel zelfs, dat ze bij koeien een overdosering van vitamine D veroorzaken, daarom weet man van deze planten, ze worden in de literatuur ook als calcigene planten omschreven, omdat een gevolg van vitamine D overdosering een zo genoemde hypercalcämie is. (Vraag mij niet hoe ik dat moet vertalen, ik ben sowieso helemaal buiten oefening wat mijn Nederlands betreft. En zeg nou niet weer dat het goed is.)

Er zijn ook nog andere planten die veel vitamine D3 bevatten, dus de vorm van vitamine D die eigenlijk maar alleen in producten dierlijk afkomst vermoed wordt. Zo ook het solanum glaucophyllum, verwant met het patatplant en tomatenplant. Maar ik weet dus niet of latere giftig zijn, dat zijn de Nachschattengewächse gewoon. Maar de Goudhaver is dus niet giftig, en zou kunnen een natuurlijk bron van plantaardig vitamine D(3) daarstellen.

Dus ga maar lekker op zoek na meer en gedetailleerde informatie en ga dit dan verspreiden. Ik vind dit een heel groot nieuws voor ons.

Trouwens, werken deze voedingscentrums eigenlijk maar samen tegen veganisten? Wat ik zo lees over het VC in Nederland lijkt identiek met het DGE, de Deutsche Gesellschaft für Ernährung. Die zijn ook stiekem antiveganistisch, maar er is nu uitgevonden dat er heel openbaar verbindingen bestaan tussen het DGE en de "bio-industrie". (Bij ons betekent bio-industrie iets anders.)

Groetjes, Anna
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 03:20:51 door duitse_veganiste »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Had een tekort en ook: Vitamine D3 in planten gevonden!
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2006, 09:31:58 »
Trouwens, werken deze voedingscentrums eigenlijk maar samen tegen veganisten? Wat ik zo lees over het VC in Nederland lijkt identiek met het DGE, de Deutsche Gesellschaft für Ernährung. Die zijn ook stiekem antiveganistisch, maar er is nu uitgevonden dat er heel openbaar verbindingen bestaan tussen het DGE en de "bio-industrie". (Bij ons betekent bio-industrie iets anders.)

He dat is interessant. Heb je links naar artikelen daarover? Duitse links mag ook.

Ik ben ook onderzoek aan het doen over die verbindingen tussen voedingscentrum en de industrie.. en het is schokkend hoeveel connecties er zijn. Hard bewijs is lastig, maar genoeg info om grote twijfels te hebben bij voedingscentrum e.d.
Stem op de Partij voor de Dieren

duitse_veganiste


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2006, 11:56:57 »
Bedankt!
Stem op de Partij voor de Dieren

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2006, 12:15:41 »
Wow Anna, bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Jouw persoonlijke ervaring benadrukt volgens mij precies de situatie in Noord-Europa. Doordat we teveel binnen (achter glas) verblijven en onze voeding arm is aan vitamine D, is supplementatie noodzakelijk.

Ik heb wel vaker verhalen gehoord over vitamine D in plantaardig voedsel, maar het meeste daarvan is lariekoek. Zelfs de relatief hoge doses vitamine D2 in Shiitake paddestoelen is niet voldoende om een tekort op te heffen. Je zou daarvoor kilo's gedroogde shiitakes per week moeten eten.

We moeten ook niet vergeten dat vitamine D2 lang niet zo potent is als vitamine D3 en minder goed door het lichaam wordt opgenomen. Voor mensen die niet vaak buitenkomen en geen D via voeding binnenkrijgen, is vaak rond de 1000 IE/IU (internationale eenheden), oftewel 25 mcg vitamine D3 nodig. Voor vitamine D2 ligt dit getal nog hoger. Als je dan bedenkt dat het Nederlands Voedingscentrum nog steeds 5 mcg aanraadt, dan zegt dat genoeg.

Ik heb net een tip gekregen: in Amerika zijn op verschillende websites vitamine D2 pillen te koop. www.veganessentials.com verkoopt twee verschillende merken:
https://secure9.nexternal.com/shared/StoreFront/product_detail.asp?CS=vegane&RowID=1332&All=
https://secure9.nexternal.com/shared/StoreFront/product_detail.asp?CS=vegane&RowID=172&All=

Dit bedrijf verzendt ook naar Europa. De verzendkosten staan niet vast en worden naar gelang het gewicht berekend. Via e-mail kan een schatting worden aangevraagd.

Extra tip: Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en wordt het best door het lichaam opgenomen als het in combinatie met iets vettigs (notenpasta, avocado, olijfolie) wordt ingenomen. Eigenlijk zijn olie-oplossingen het beste, zoals de D3 oplossing van Davitamon, maar ik ben ook op internet nergens een vitamine D2 oplossing tegengekomen. Voor extra goede absorptie druk je de tabletjes fijn met een lepel en roer je het door iets vettigs, bijvoorbeeld je saladedressing.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2006, 12:17:21 door zubroza »

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #32 Gepost op: 28 november 2006, 12:32:49 »
Wie nog altijd sceptisch is over de hoge doses vitamine D die nodig zijn om een optimale vitamine D status te bereiken of gelooft dat een paar klontjes verrijkte margarine genoeg zijn, verwijs ik graag naar dit recente, wetenschappelijke review, uitgevoerd aan het Harvard Nutrition Department. Voor dit artikel werden alle resultaten uit belangrijke onderzoeken naar vitamine D van de afgelopen jaren met elkaar vergeleken:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/84/1/18

Het artikel is via de bovenstaande link gratis te lezen.

Conclusie: "On the basis of this review, we suggest that, for bone health in younger adults and all outcomes in older adults, including antifracture efficacy, lower-extremity strength, dental health, and colorectal cancer prevention, an increase in the current recommended intake of vitamin D may be warranted. To bring concentrations in 50% of the population up to 75 nmol vitamin D/L [de ideale vitamine D status in het lichaam], we recommend that intakes for adults should be 1000 IU vitamin D/d [dit komt neer op 25 mcg per dag] in all racial-ethnic groups. Given the low cost, the safety, and the demonstrated benefit of higher 25(OH)D concentrations, vitamin D supplementation should become a public health priority to combat these common and costly chronic diseases."

Wie geïnteresseerd is in vitamine D supplementatie voor stevige botten moet ook opletten genoeg calcium en magnesium binnen te krijgen. Dit kan voor vegetariërs en veganisten nog wel eens lastig zijn. Inderdaad kan een overdosis aan vitamine D zorgen voor hypercalcemie (het afzetten van kalk in de aderen en organen), zoals Anna hiervoor aangaf. Daarvoor moet je echter reusachtige hoeveelheden vitamine D slikken. Wie onder de 2000 IE (50 mcg) per dag blijft hoeft hiervoor niet bang te zijn. Ook het voedingscentrum erkent dit: "Als bovengrens voor een aanvaardbare (veilige) inneming wordt 50 mcg per dag aangehouden, voor kinderen tot één jaar is dat 25 mcg per dag."
« Laatst bewerkt op: 28 november 2006, 12:41:41 door zubroza »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #33 Gepost op: 28 november 2006, 13:56:48 »
Je ziet dat bij meer vitamines en mineralen, dat uit onderzoeken blijkt dat een hogere dosis dan de ADH veel beter zou zijn.

Van B12 wordt in sommige onderzoeken aangeraden dat je er zo'n 5 a 6 mcg per dag van neemt, dat is het dubbele van de aanbevelingen hier. De optimale vitamine C-dosis zou ook veel hoger liggen dan de ong. 75 mg die hier wordt aangeraden.

Dat betekent wel dat je wel degelijk supplementen moet gaan nemen, want de meeste mensen halen nu al niet eens de ADH. En dus moet er een complete omslag plaatsvinden bij instanties als het Voedingscentrum.

zubroza

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2006, 13:02:18 »
Ja, dat klopt helemaal. Het Voedingscentrum is een van de meest conservatieve en achterhaalde instellingen. Ze handelen volgens mij volgens de stelling 'laten we mensen maar stimuleren om het minst mogelijke te doen' in plaats van mensen te motiveren om zo gezond mogelijk te leven. De ADH van bijvoorbeeld vitamine C heeft niets te maken met een optimale inname. Het is het minimum dat je nodig hebt om scheurbuik te voorkomen. En erg genoeg zijn er nog altijd mensen die door die misinformatie geloven dat één geperst sinaasappeltje per dag gelijk staat aan een gezonde voeding. Het getut met 2 stuks fruit en 2 ons groente is hier inderdaad een goed voorbeeld van. Twee ons tot drab gekookte sperzieboontjes levert nauwelijks iets op.

De media is hier ook schuldig aan. We blijven maar horrorverhalen lezen over overdoses aan vitamines. Inderdaad moet je uitkijken met in vet oplosbare vitamines zoals A, D en E, maar we hebben het dan ook over reusachtige hoeveelheden. Ik ben zelf niet per se een voorstander van het willekeurig slikken van zwaar gedoseerde vitaminesupplementen, maar een paar gram vitamine C (in plaats van 60 mg) per dag is geen slecht idee, vooral wanneer je weerstand laag is. En voor vegetariërs zijn inderdaad flinke hoeveelheden B12 en D onmisbaar.

Natuurlijk moet je er naarstreven zoveel mogelijk voedingstoffen uit je dieet te halen, maar dan moeten instanties als het Voedingscentrum toch echt eens hun voedinsadviezen onder de loep nemen en mensen aanmoedigen om bij iedere maaltijd groente en fruit als belangrijkste onderdeel te kiezen, in plaats van grote porties vlees, zuivel en granen (al dan niet volkoren).

duitse_veganiste

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #35 Gepost op: 02 december 2006, 04:49:34 »
Hallo,

bedankt voor het tip van de links wegens D2. Ik heb nu ook uitgevonden dat het dus voor privé personen geen probleem is vitaminen in het V.S. te bestellen, ik dacht met het nieuwe wet is dat nu problematiek vitamines van buiten de EU importeren.

Ook de nieuws met de verhoogde noodzakelijk concentraties is goed te weten. Maar 50 mcg dat zijn dus 5 capsules die voor D2 nodig zijn, omdat D2 een andere "bioverfügbarkeit" heeft. Dat zit dus ook aan de grens en ik denk dat ik gewoon bij 30 mcg zou verzoeken en dat nog met solarium ga combineren. D3 komt voor mij als veganist niet in vraag, omdat het D3 wat er momenteel overal op de markt is gewoon nicht vegan is. Ik zou volgende zomer maar wel dagelijks naar buiten gaan en als het weer niet mooi is, solarium doet het ook hoor.

Wat vitamine C betreft, zo lig ik persoonlijk al bij 200% ADH, er is een leuke site waar je je voeding zelf kan analyseren www.nutritiondata.com , in het pantry kan je al de levensmiddel plaatsen die je zo eet, en dan het dag wat je gegeten heeft door laten rekenen. Het is wel een beetje werk, maar ik heb dat een week doorgetrokken en het was heel interessant.

Bij B12, een vitamine wat mij betreft gelijk is aan bakkers gist want het wordt gewoon op basis van bacteriën gefermenteerd, dus dat kan men gewoon integreren en ik voel mij ook niet medicamenteerd omdat ik B12 in pure vorm opneem. De resorptie van B12 is echter zeer complex en daroom niet echt vergelijkbaar met vitamine C of D, er zijn hier drie mogelijkheiden om de opname van voldoende B12 te bereiken: Drie keer per dag de opname van 1 mcg door bij voorbeeld aangereikt voeding (vind ik een beetje lastig), opname van 10 mcg een keer per dag in pure vorm, dus supplementie, of *een keer in de week* 2000 mcg, er zijn lozengees van b.v. Solgar waar een lozengees 1000 mcg bevat. 2000 mcg lijkt erg hoog, maar daarvan worden alleen maar 10-14 mcg resorbeert. Nalezen kunnen jullie dit in Stephen Walsh's boek Plant Based Nutrition and Health wat direct van de www.vegansociety.com shop verkrijgbaar is. Het is alleen maar in het Engels maar dat is voor jullie zeker geen probleem.  Laatste optie is wat ik doe, en mijn B12 serum is boven 500 en  homocysteine om 7, dus onder 10. Perfect dus.

Maar om nog iets over vitamine D te zeggen. Omdat D3 een betere "bioverfügbarkeit" heeft, zou ik dus ook wensen dat men het goudhaver als bron nuttigt.

Afsluitend nog iets anders. Ik gebruik Linux en Konqueror als browser, en bij mij ziet het ingaveveld van het bericht erg raar uit, heel smal en lang.

duitse_veganiste

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #36 Gepost op: 02 december 2006, 05:09:22 »
O, bijna vegeten: Deze zoekopdracht
http://www.google.de/search?hl=de&ie=ISO-8859-1&q=Trisetum+flavescens+Goldhafer+D3&btnG=Suche&meta=

 levert resultaten op waar men kan nalezen over het voorkomst van D3 in goudhaver. Maar let op, zommige resultaten kunnen ook onvegan zijn en van dierproeven afstammen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2006, 05:10:53 door duitse_veganiste »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #37 Gepost op: 02 december 2006, 22:01:22 »
Helft van niet-westerse allochtonen heeft tekort vitamine D

RIJSWIJK - De helft van de niet-westerse allochtonen in Nederland heeft een tekort aan vitamine D. Het tekort komt bij bijna evenveel mannen als vrouwen voor. Dit blijkt uit recent onderzoek van de GGD Den Haag en het VU Medisch Centrum onder 613 mensen tussen de 18 en 65 jaar.

Bij autochtone Nederlanders heeft 5,9 procent een vitamine D-tekort. Dat het percentage bij niet-westerse allochtonen zoveel hoger ligt, komt mogelijk door een afwijkend voedingspatroon.

Vitamine D zit in voeding als vette vis en margarine en wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een tekort kan leiden tot spierpijn, spierzwakte en botafwijkingen.


http://www.nu.nl/news/905253/83/Helft_van_niet-westerse_allochtonen_heeft_tekort_vitamine_D.html

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Had een tekort en ook: Vitamine D3 in planten gevonden!
« Reactie #38 Gepost op: 04 december 2006, 15:36:46 »
Vitamine D zit in voeding als vette vis en margarine en wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een tekort kan leiden tot spierpijn, spierzwakte en botafwijkingen.
Wist je dat in Japan een groot percentage van de bevolking last heeft van de spieren en botafwijkingen. Ook staan de Japanners erom bekend dat ze erg veel vis eten...

Ik ben ook onderzoek aan het doen over die verbindingen tussen voedingscentrum en de industrie.. en het is schokkend hoeveel connecties er zijn. Hard bewijs is lastig, maar genoeg info om grote twijfels te hebben bij voedingscentrum e.d.
Bestaan er nog onderzoeken die worden uitgevoerd, zonder dat er een belang bij de uitkomst is van de sponsor van dat onderzoek, opdat we minder aan de resultaten hoeven te twijfelen?
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat als men zegt dat iets gezond is en dat bewijst met een bepaald onderzoek, dat men een bepaald produkt wil verkopen en dat het 'onderzoek' als reclamemiddel dient.
Heeft iemand zich al eens afgevraagd hoeveel mensen in Noord Europa nu werkelijk meer spierziekten en botafwijkingen hebben dan in bijvoorbeeld Japan of Calcutta, waar ook heel veel vis wordt gegeten en waar veel zonlicht is? Ik ben erg benieuwd naar zo'n resultaat.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #39 Gepost op: 05 december 2006, 06:02:02 »
Bij mij kwamen allereerst de volgende vragen op:
Waarom heeft vette vis zoveel D2? Komt het van voedsel, wat eet of drinkt deze vis dan waardoor het D2 heeft (of wat eet of drinkt het niet?).
Indien een vis zelf D2 aanmaakt, hoe dan? Doen mensen dat dan ook op die manier?
Hoe zit het met andere dieren, zoals bijvoorbeeld een eland die in koude streken voorkomt, hebben die ook last van zwakke spieren en botafwijkingen?

In wiki wordt geschreven dat
Citaat
een tekort aan vitamine D tot rachitis leidt, een ziekte die ontstaat door een tekort aan vitamine D en calcium.

Is er misschien de aanname dat D2 nodig is om calcium op te nemen en daarom zou een calcium tekort (in)direct wijzen op een D2 tekort? Waarom wordt er in dat geval niet eerst onderzocht of er misschien meer calcium afbraak plaatsvindt dan dat er (mbv D2) wordt opgenomen?
Ondanks de campagnes van de melkindustrie (melk is goed voor elk), die vooral in de noordelijke landen geld maakt, klinken er bijv ook geluiden zoals van oa Prof. Colin Campbell, biochemicus aan de Cornell University. Hij is van mening dat door de eiwitten in de melk, een zuur wordt aan gemaakt die juist voor een afbraak van het bot zorgt.

Verder wordt er in Wiki geschreven:
Citaat
De actieve vorm van de vitamine D is calcitriol, dat in de nieren wordt gemaakt uit hetzij D2 of D3. Calcitriol bindt zich aan een eiwittranscriptiefactor die het tot uitdrukking van een gen reguleert. Het resultaat is het reguleren van de calcium- en fosforniveaus in botweefsel en bloed. Daarbij spelen ook een hormoon en calcitonine een rol.

Omdat het niveau van de fabricage van calcitriol in het lichaam afhangt van de blootstelling aan zonlicht, hebben mensen met een donkere huid die in een klimaat met weinig zonlicht leven, snel een tekort aan vitamine D. Het feit dat mensen met een lichte huid vooral in gebieden met weinig zonlicht wonen, zou een gevolg van de evolutie kunnen zijn, omdat mensen met een lichte huid in deze gebieden minder snel rachitis zullen krijgen dan mensen met een donkere huid.
Het hormoon Calcitonine wordt oa door het lichaam aangemaakt om osteoporose te bestrijden. Het hormoon wordt in de schildklier aangemaakt. Kan het misschien ook zo zijn dat een tekort aan vitamine D door het lichaam in balans wordt gebracht mbv Calcitonine (en dat andere hormoon) ? Heeft de schildklier van mensen met een lichte huidskleur zich evolutionair aangepast, waardoor mensen met een lichte huidskleur minder last hebben van een D2 tekort, dan mensen met een donkere huidskleur?
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)