Juli 25, 2014, 08:48:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Gespot: vegetarische salami

Koken Compote van kersen, nectarines, pruimen en peren - 4 x courgette van Annabel Langbein - Peruaanse aardappelsalade met pittige kaassaus
Producten De Foodeliciousbox - Food & Fun - Gespot: de nieuwste smaken van Tony Chocolonely
Actueel Puddingbroodjes voor Sander - Juni 2014: de zesde smaak, auto's van ketchup en een watermeloentap - Een Vegatopia kookboek
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spinazie opwarmen  (gelezen 70068 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nick
Gevorderde forumgebruiker

« Gepost op: Juni 08, 2007, 14:04:07 »

Mag het of mag het niet?
Je hoort/leest er tegenstrijdige berichten over.
En ik heb nog veel pasta met spinaziesaus over van deze middag...
« Laatste verandering: Juni 08, 2007, 23:54:38 door Sander » Gelogd

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Poek
Forumkenner 2006, 2009 en 2011
Mega-forummer

Geslacht: Man

poekie
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 08, 2007, 14:20:41 »

Wikipedia zegt erover:

Spinazie bevat nitraten. Het grootste gedeelte van het in het lichaam opgenomen nitraat wordt uitgescheiden. Een kleine fractie wordt door bacteriŽn omgezet in nitriet. Er zijn twee bezorgdheden met betrekking tot nitrieten in het lichaam. Enerzijds kunnen ze bij zuigelingen aanleiding geven tot een verstoord zuurstoftransport en cyanose (of blauwzucht). Anderzijds bevorderen ze de vorming van N-nitrosoverbindingen zoals nitrosaminen (bijvoorbeeld wanneer spinazie gecombineerd wordt met vis). Volgens sommige onderzoeken zouden nitrosaminen kankerverwekkend zijn maar andere onderzoeken spreken dat tegen.

De bacteriŽn die nitraten omzetten in nitrieten gedijen het beste in een lauwwarme omgeving. Vroeger werd vaak aangeraden om eenmaal gekookte spinazie niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond is. Dit advies dateert echter uit de tijd dat koelkasten en vriezers nog geen gemeengoed waren. Met de huidige koeltechnieken kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen. Het advies om spinazie niet opnieuw op te warmen is dan ook niet meer terug te vinden op de meeste spinazieverpakkingen. Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouden van dagen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is.

Nick

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 08, 2007, 14:38:31 »

Bedankt!

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 08, 2007, 15:32:11 »

Het Voedingscentrum is er van terug gekomen en zegt dat het wel mag.

"Vroeger was het advies nitraatrijke groente niet meer op te warmen. Inmiddels is duidelijk geworden dat opwarmen geen probleem is als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer. "

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/veiligheidsnormen/vragen+over+veiligheid/nitraatrijke+groente.htm

,,,,فلافل
Nick

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 08, 2007, 15:36:07 »

En nog maar eens: bedankt!  Wink

-- Bradley
Lovelocker
Geitenwollen Sock
Mega-forummer

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 08, 2007, 22:36:46 »

Hoorde er gisteren over op de radio n.a.v. een boek over de chemie van het koken. Het is een kwestie van de spinaze razendsnel weer afkoelen en dan is er niets aan het handje. Dus zo gauw mogelijk de koelkast in.
Geen dank!  Tongue

de tuin: dat ben ik
willem
Super-forummer

« Antwoord #6 Gepost op: Juni 11, 2007, 17:19:55 »

Hoorde er gisteren over op de radio n.a.v. een boek over de chemie van het koken. Het is een kwestie van de spinaze razendsnel weer afkoelen en dan is er niets aan het handje. Dus zo gauw mogelijk de koelkast in.
Geen dank!  Tongue
Dat heb ik ook gehoord. Interessant. Meer dingen die ook voor ons belangrijk kunnen zijn. Voorbeeld: aubergine niet met zout bestrooien maar met een niet hogere temperatuur bakken dan 90 graden. Dan blijft het vocht in de vrucht en wordt het niet zo vet, maar wel erg lekker. Eťn van de dingen die ze zeiden was dan ook: koop een goede thermometer.
Kent iemand het boek wat hierover gaat?

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken
Harry
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 11, 2007, 20:07:41 »

Klikkerdeklik.
willem
Super-forummer

« Antwoord #8 Gepost op: Juni 11, 2007, 22:01:53 »

Dank,
maaaaaaar, heeft iemand dit boek al ingezien, of sterker nog, gebruikt!

willem
Super-forummer

« Antwoord #9 Gepost op: Juni 11, 2007, 22:12:59 »

met even wat doorklikken kwam ik op het boek uit waarvan ik een en ander had gehoord op de radio

Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #10 Gepost op: Juni 11, 2007, 22:56:25 »

Hier ook nog een recensie op Koken en Zo over de chemie van het koken

,,,,فلافل
Eelco
Administrator
Mega-forummer

eelcoherder
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 12, 2007, 01:06:55 »

Dan is nog altijd de vraag: diepvriesspinazie of verse spinazie? Boze tongen beweren dat diepvries gezonder is dan vers, omdat spinazie op de reis naar ons bord nogal inboet aan voedingswaarde. Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee. Wie kan me genezen?

En wat betreft smaak: 'a la blub' (in Duitsland helaas standaard, je krijgt bijna niets anders) is uit den boze.

If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.
Lona

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #12 Gepost op: Juni 12, 2007, 10:36:29 »

Dan is nog altijd de vraag: diepvriesspinazie of verse spinazie? Boze tongen beweren dat diepvries gezonder is dan vers, omdat spinazie op de reis naar ons bord nogal inboet aan voedingswaarde. Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee. Wie kan me genezen?

En wat betreft smaak: 'a la blub' (in Duitsland helaas standaard, je krijgt bijna niets anders) is uit den boze.

ik gebruik liever uit pot, omdat je die uit kan knijpen voordat je het bijvoorbeeld in bladerdeeg verwerkt.

"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. Vliegende heks
Nevyn
Super-forummer

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #13 Gepost op: Juni 12, 2007, 11:54:31 »

en die vind ik weer vies. Tenminste, ik heb 1 keer spinazie uit pot geprobeerd en die vond ik echt niet lekker. Ik gebruik meestal diepvries. En als ik dan een keer vers wil halen, is het er niet of ziet het er zo verlept uit dat ik dan toch maar weer voor diepvries ga. Of het gezonder is, geen idee, wel makkelijker.
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #14 Gepost op: Juni 12, 2007, 14:45:37 »

Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee.

Ja ik ook.

Het Voedingscentrum zegt dat je in het winter diepvriesspinazie moet kopen omdat er in verse dan meer nitraat zit. Maar kweenie, vind spinazie sowieso niet echt een wintergroente, en bovendien koop ik dan wel bio, daar zit sowieso minder nitraat in.

,,,,فلافل
Harry
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: Juni 12, 2007, 15:09:32 »

Weet je dat wel zeker?
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #16 Gepost op: Juni 12, 2007, 15:25:56 »

ja vrij zeker. Normaal worden natuurlijk altijd allerlei wonderdingen aan bioproducten toegeschreven  Roll Eyes maar dat er minder nitraat in zit schijnt echt waar te zijn.
« Laatste verandering: Juni 12, 2007, 15:26:30 door Selly » Gelogd

,,,,فلافل
Harry
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Juni 12, 2007, 15:28:59 »

Er staat me namelijk iets bij van een onderzoek van de Consumentenbond van een jaar of wat geleden, dat er ook wel eens biologische groentes met meer nitraten uit de test kwamen. Maar in het algemeen is het wel zo dat de nitraatgehaltes wat lager zijn dan in gangbaar geteelde groentes.
Nick

« Antwoord #18 Gepost op: Juni 13, 2007, 12:43:40 »

Geen dank!  Tongue

Ok: geen dank!  Wink

-- Bradley
willem
Super-forummer

« Antwoord #19 Gepost op: Juni 18, 2007, 09:38:26 »

Ik heb het intussen in huis en zal jullie erover berichten als ik mij dingen uit dit boek heb eigen gemaakt.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: