Juli 30, 2010, 07:33:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 18   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Omega-3 vetzuren  (gelezen 58120 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Fabian
Gast
« Gepost op: Maart 19, 2003, 20:19:01 »

Hoewel weinig, is er wel eens over omega 3 vetzuren geschreven op het forum. In tegenstelling tot B12, ijzer en eiwitten wordt hier nauwelijks over gesproken terwijl dit misschien wel de meeste beperkende voedingsstof is voor vega's. Vandaar toch maar even een aparte topic.

Brenda Davis, een veganistische canadese dietist, sprak daar ook o.a. over op de EVA beurs.

Hieronder een artikel:
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Omega154.html
« Laatste verandering: Maart 19, 2003, 23:08:22 door J@n » Gelogd
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 19, 2003, 21:42:26 »

Nog meer links:

EVA
Mollie Katzen/Harvard Roundtable
VNDPG/ADA - B. Davis
VNDPG/ADA - V. Messina
New Century Nutrition
Voedsel.net
Messina
Nutrition Focus/Solgar
Boek Andrew L., Md. Stoll

Op deze site kun je de voedingswaarden van (o.a.) verschillende olieen vergelijken:
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

Goede olieen zijn bijvoorbeeld lijnzaadolie (flaxseed), teunisbloemolie (evening primrose), borage-olie en tarwekiem-olie.

« Laatste verandering: Maart 19, 2003, 21:55:49 door Machteld » Gelogd
Marcello
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 20, 2003, 09:59:12 »

Een tijd geleden hebben we op LP hier vragen over gekregen:

www.lekkerplantaardig.net/reacties.htm#omega3

.
iammars
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 25, 2003, 21:25:25 »

Vertaald in het Nederlands van de pcrm.org website: Essentiële vetzuren

Stukje eruit gequote: " Al zijn supplementen en toevoegingen van olie niet typisch nodig in het vegetarisch dieet, een goede bron van omega-3 vetten zou elke dag moeten ingenomen worden. Alfa-linoleic acid (ALA), een vaak voorkomend omega-3 vetzuur, wordt aangetroffen in veel soorten groenten, bonen en fruit. Meer geconcentreede bronnen kunnen gevonden worden in oliën als canola, lijnzaad, sojaboon, walnoot en tarwekiemen. Maïs, saffloer, zonnebloem en cottonseed olieën zijn over het algemeen laag in ALA.
Omega-6 vetzuren, zoals gamma-linolenic acid, kunnen gevonden worden in meer zeldezame oliën waaronder black currant [zwarte bessen], bernagie, evening pimrose [Teunisbloem] en hennep oliën.3

Visolie werd gepopularizeerd as een hulp tegen alles wat met hartprobelemen en arthritis te maken heeft. Het slechte nieuws over visolieën is dat omega-3's in visolie zeer onstabiele moleculen zijn die de neiging hebben te decomposeren gedurende dit proces gevaarlijke vrije radicalen loslaten. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3's in een meer stabiele vorm aangetroffen worden in groenten, fruit, en bonen.6,7 "

Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #4 Gepost op: April 30, 2003, 11:17:28 »

ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen maar ik durf het eigenlijk niet te openen, omdat het snel op moet en het behoorlijk vies schijnt te zijn. heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?

Chuck Norris is the only man to ever defeat a brick wall in a game of tennis.
Nick
Gevorderde forumgebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: April 30, 2003, 11:19:48 »

Ik vind het niet vies. Als ik geen slaatje of zo eet , neem ik gewoon een soeplepel puur. 'tIs te doen.

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Sil
Godswonder

« Antwoord #6 Gepost op: April 30, 2003, 11:57:36 »

Waarom is het eigenlijk nodig om extra lijnzaadolie te nemen? De vetzuren zitten toch ook in je voedsel?

Volgens Maud kun je het beste zo een lepel olie nemen, want als je het over je eten doet smaakt het helemaal naar die olie.

Hmmm, koffie!
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #7 Gepost op: April 30, 2003, 12:01:30 »

Waarom is het eigenlijk nodig om extra lijnzaadolie te nemen? De vetzuren zitten toch ook in je voedsel?
lijnzaadolie bestaat voor iets van 60% uit die vetzuren. en je hebt er twee van die je binnen zou moeten krijgen waarvan er één (ALA) kennelijk te weinig in andere producten voorkomt...

Sil
Godswonder

« Antwoord #8 Gepost op: April 30, 2003, 12:14:06 »

lijnzaadolie bestaat voor iets van 60% uit die vetzuren. en je hebt er twee van die je binnen zou moeten krijgen waarvan er één (ALA) kennelijk te weinig in andere producten voorkomt...
En als je nou altijd meergranenbrood eet (met zaden erop enzo) en vaak walnoten eet (mijn favo noot), dan heb je het toch niet nodig, of wel?

Hmmm, koffie!
femke
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: April 30, 2003, 13:37:57 »

ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen. Heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
Ik heb zelf wel een manier gevonden om lijnzaadolie binnen te krijgen zonder dat je de smaak ervan proeft: d.m.v. een vruchtenshake als ontbijt.

Men neme: 2/ 3 uitgeperste sinaasappels, wat (soja)yoghurt of melk of een combinatie daarvan, 2 el. lijnzaadolie en 2 el lechitinegranulaat (gewonnen uit soja, te koop bij natuurvoedingswinkels/ drogisten, dit bindt zich aan de olie), 1 banaan, evt. ander fruit zoals appel/ aardbei/ peer.

Alles in blender/ keukenmachine en mixen maar. Je hebt dan 2 hele grote glazen vol.

Als je die yofu met een smaakje gebruikt hoeft er veel minder fruit in. Je kunt het nog lekkerder maken door er kaneel/ vanille/ scheutje diksap door te doen.
« Laatste verandering: April 30, 2003, 13:39:08 door femke » Gelogd
femke
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: April 30, 2003, 13:41:33 »

Een andere tip is omega § more olie uit de natuurvoedingswinkel, dat een mix is van verschillende gezonde olien zoals lijnzaad-, tarwekiem- en teunisbloemolie (is dus eigenlijk beter dan lijnzaadolie). Dit smaakt neutraal, maar is wel erg
prijzig.
Nick

« Antwoord #11 Gepost op: April 30, 2003, 16:55:23 »

Ik heb juist ontdekt dat het vlaszaadolie is wat ik gebruik.
Is dat het zelfde?

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley
Nick

« Antwoord #12 Gepost op: April 30, 2003, 17:08:08 »

Lijnolie wordt alleszins uit vlaszaad gewonnen.
En vlaszaadolie is héél gezond.
 Undecided  ik googel nog even verder.

-- Bradley
Nick

« Antwoord #13 Gepost op: April 30, 2003, 17:17:33 »

De ene keer staat er lijnzaadolie(vlaszaadolie) en de andere keer: lijnzaadolie en vlaszaadolie.   Huh?

-- Bradley
Suus
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: April 30, 2003, 17:27:30 »

ik heb maandag een flesje lijnzaadolie gekregen maar ik durf het eigenlijk niet te openen, omdat het snel op moet en het behoorlijk vies schijnt te zijn. heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
Van een vriendin heb ik een slasausje van olijf- en lijnzaadolie afgekeken, volgens mij lijkt het dan een beetje op notenolie. Smaken kunnen verschillen, maar wie weet lust je het.

Voor de omega-6-vetzuren slik ik vegetarische () capsules Teunisbloemolie, te koop bij elke natuurvoedingswinkel. Het is erg prijzig, er is geen ander merk met vegetarische capsules. Ik doe met een potje a 9 euro 25 slechts 15 dagen.

Nick

« Antwoord #15 Gepost op: April 30, 2003, 17:40:28 »

Waarom omega-6-vetzuren bijnemen?
In de westerse voeding is er een groot overgewicht aan  omega-6 vetzuren. Daardoor gebeurt de omzetting van omega-3-vetzuren onvoldoende.

-- Bradley
maud
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #16 Gepost op: Mei 01, 2003, 14:03:38 »

Aha! Ik eet het zonder iets, gewoon 1 a 2 eetlepels ervan doorslikken, net als een hoestdrankje!  Tongue
De ranzigheid valt best mee, zo zijn maar enkele seconden dat je last hebt van die vieze smaak.
Zorg dat je een glas water bij de hand hebt om het weg te spoelen!

Trouwens, ik las ergens dat het belangrijk was dat je omega-3 en omega-6 in een verhouding 1:1 binnenkreeg ofzoiets, maar waar haal ik die omega-6 dan vandaan? Zit die ook in lijnzaadolie?
« Laatste verandering: Mei 01, 2003, 14:06:50 door Maud » Gelogd
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #17 Gepost op: Mei 01, 2003, 16:07:25 »

volgens mij zat omega-6 juist zo ongeveer overal in en is het probleem dat je niet genoeg omega-3 binnenkrijgt (of omgekeerd)

cake
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: Mei 01, 2003, 17:46:00 »

heeft iemand suggesties om die twee eetlepels per dag die ze aanbevelen met zo min mogelijk ongemak naar binnen te krijgen?
In je (linzen)soep doen?  Smiley
Christiaan
Mega-forummer

« Antwoord #19 Gepost op: Mei 01, 2003, 18:08:17 »

In je (linzen)soep doen?  Smiley
je mag het niet verhitten.

en da's dan hoogstens één dag in de week Grin

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 18   Omhoog
  Print  

Ga naar: