Vegatopia Forum

Eetstoornissen & veg*isme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toeps

Eetstoornissen & veg*isme
« Gepost op: 08 september 2004, 14:12:13 »
Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat een eetstoornis een vega/vegan zijn vaak samen gaat. Niet zo heel vreemd natuurlijk, als je door een eetstoornis veel met eten bezig bent, is de kans ook groter dat je te weten komt hoe slecht vlees is.
Ik heb zelf boulimia, en laatst op therapie hadden we een les over orthorexia: het ziekelijk bezig zijn met gezond eten. Dat is dat je bijvoorbeeld niet meer bij vrienden wil gaan eten, omdat ze misschien wel iets gebruiken met conserveermiddelen of E-nummers. Of per dag 3 uur over eten nadenken. Of met een ontzettend schuldgevoel lopen als je een patatje hebt gegeten.

Nou vroeg ik me af: Zijn hier mensen die eet eetstoornis hebben of gehad hebben? Wat vinden jullie van orthorexia? Vanaf waar is het ongezond?
« Laatst bewerkt op: 08 september 2004, 14:53:01 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2004, 14:20:17 »
Het gaat idd vaak samen, maar de oorzaak ligt iets anders:
meisjes die graag willen afslanken, laten vaak vlees als eerste staan omdat ze denken dat ze daar dik van worden.
Omdat het niet geaccepteerd is om dat op deze manier te doen, zeggen ze dus dat ze vegetarier zijn, dat geeft minder problemen en zo worden er dus geen vervelende vragen gesteld (nou ja...  ::)).

Ze vinden dus niet dat vlees slecht voor je is, want iemand met een eetstoornis let volgens mij er niet echt op of ze wel alle vitamines etc. binnenkrijgen, het gaat dan puur om het afslanken.


Als je vaak met een schuldgevoel rondloopt of er extreem veel mee bezig bent, dan lijkt het mij ongezond worden. Je moet immers wel van het leven genieten. Das ook heel gezond namelijk :D!
« Laatst bewerkt op: 08 september 2004, 14:25:38 door Hizikigrrrl »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2004, 14:21:08 »
Ik heb geen eetstoornis en nooit gehad. Een psychiater heeft mij op mijn 15e wel verteld dat ik een schoolvoorbeeld was van een meisje op het randje van anorexia (ontzettende controlfreak die overal de controle over aan het verliezen was), maar ik ben het randje nooit overgegaan.
Ik ben vega geworden (op mijn 18e) omdat ik vlees niet lekker vond en omdat ik het niet kon verkroppen wat er met varkens en koeien gebeurd voordat ze een speklapje of biefstukje worden. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt met wat je zegt hoewel ik mijn twijfels hebt bij wat je zegt over dat het vaak samen lijkt te gaan. Misschien willen veel anorectici (noem je dat zo?) vega(n) worden, maar ik denk niet dat er zoveel vega(n)s anorexia of een andere eetstoornis ontwikkelen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Toeps

Re:Eetstoornissen
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2004, 14:26:46 »
Kan inderdaad ook zijn, dat ze vlees niet durven eten en daarom zeggen dat ze vega zijn.

Ik ben zelf wel een echte vega, maar ik ben het wel geworden in een zwaar anorectische periode. Dat kwam omdat ik heel erg met eten bezig was toen, en me zo ook enorm schuldig voelde over de beestjes. Het was ook wel iets waar ik controle over kon hebben. Een tijd geleden ging ik ook heel strikt op alle dierlijke spullen en toevoegingen letten. Het werd bijna obsessief. Nu kan dat niet meer, omdat ik in therapie zit, waar ik verplicht na het warme eten vla moet.  :-\

Het ironische is trouwens wel dat wij vega's vaak nog veel vetter eten krijgen dan de vleeseters. Laatst hadden zij gebakken vis, en wij vega's een kaassoufflé.  ;D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2004, 14:40:15 »
Een kaassoufflee is ook veel lekkerder! Gaat het goed met je therapie? 't Lijkt me toch wel heel moeilijk dat je zo gedwongen wordt om dingen te eten.

Wat je vroeg over orthorexia: op momenten dat je eten je gedachten overheerst op de momenten dat je niet bezig bent met koken, eten of plannen voor beiden en je er negatief mee bezig bent (op de calorie af tellen, precies uitpluizen hoeveel gram van alles voor de juiste voedingsstoffen en zo zullen er nog wel meer dingen zijn) en je niet meer uit de band kunt springen met een stukje chocolade bij het eten of een handje chips en een glaasje fris of alcohol, dan ben je verkeerd bezig. Obsessief ergens mee bezig zijn is namelijk altijd verkeerd.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Toeps

Re:Eetstoornissen
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2004, 14:43:01 »
Het  gaat over het algemeen erg goed met de therapie, alleen vandaag ff wat minder.  :-[
Maar goed, ik ben ook pas een maandje bezig, 3 dagen per week.

Toeps

Re:Eetstoornissen
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2004, 14:45:42 »
En gedwongen... Ik kies er natuurlijk zelf voor om in behandeling te gaan. Maar goed, als er dan ineens gefrituurde aardappeldingen met in vet drijvende worteltjes, een gefrituurde kaassoufflé en een mayo-achtige saus op tafel komt, terwijl je ook al soep en appelmoes op hebt, en er daarna nog vla in moet, en dit alles op een doodnormale maandag, dan ga je toch even een beetje flippen. Maar goed, alles moet je leren natuurlijk. En we eten niet elke dag zo vet. Gelukkig...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2004, 14:48:46 »
Moeten jullie express zo overdreven veel vet eten? Dit klinkt namelijk ook niet gezond.


Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2004, 14:49:44 »
Vandaag gaat het niet zo goed? Dan krijg je van mij een hele grote
SUCCES
toegestuurt!
« Laatst bewerkt op: 08 september 2004, 14:50:07 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2004, 14:52:31 »
Ik doe ook mee

En vergeet niet dat je nog wel meer dagen zal hebben waarop het niet zo goed gaat. Onthoud dat je je door die dag moet heen worstelen en dan is er weer een nieuwe dag waarop het weer beter gaat.


Toeps

Re:Eetstoornissen
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2004, 15:00:42 »
Moeten jullie express zo overdreven veel vet eten? Dit klinkt namelijk ook niet gezond.



Niet altijd zo veel, soms is het ook wel aardappels met groente en een vleesvervanger. Maar altijd wel jus, en ook altijd soep en vla. En de groente zit meestal ook iets van saus over. Maar dat is normaal, zegt men. 4 opscheplepels aardappel en 4 opscheplepels groente.
Het is volgens mij wel veel, maar ik volg die lijst, en ik eet niet 's avonds nog chips, of een gebakje tussendoor of zo.

Bedankt voor de succeswensen trouwens, da's lief van jullie.  :-*

Ayla

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2004, 15:28:58 »
Nou vroeg ik me af: Zijn hier mensen die eet eetstoornis hebben of gehad hebben? Wat vinden jullie van orthorexia? Vanaf waar is het ongezond?

Ik denk dat orthorexia nervosa zowiezo ongezond is, de 'nervosa' duidt immers aan dat het om iets psychisch gaat.  En dat het net als bij andere eetstoornissen een manier is om te dealen met andere problematiek waarmee je te kampen hebt.  Een eetstoornis gaat immers niet echt om het eten en het afvallen, maar om de afleiding van het werkelijke probleem.. heel overdreven en bijna obsessief gezond gaan eten is denk ik net als bij anorexia (het afvallen, bewegen, kcal tellen blabla), boulimia (eten, braken, eten, braken) en andere eetstoornissen uiteraard (nao, bed) een soort van 'tijdvulling' om niet aan andere dingen te hoeven denken.

Ik heb ook een eetstoornis, stopte aanvankelijk inderdaad met vlees omdat het iets 'makkelijks' om te ontwijken was.  Daar hoefde ik me in ieder geval niet meer druk om te maken.  Als je geen vlees eet, is dat niet zo raar.. als je geen friet wil, zijn er wel s mensen die dat raar vinden ik zeg dat ik het niet lekker vind.  Maar goed, daar ging het niet om ;).
Ik ben nu wel overtuigd vegetariër, ben niet van plan ooit nog vlees/vis oid te eten; ook niet als ik beter ben.

Toeps

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2004, 15:40:55 »
Hee Ayla, goed uitgelegd allemaal.  :)
Wat heb jij? An? En ben je in behandeling?

Ayla

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2004, 16:01:47 »
Ik heb nao, herken mezelf het meest in an maar ik voldoe niet aan alle criteria (gewicht = ok).  Volgens mij had ik vroeger wel meer bn maar ik weet het allemaal niet zo goed.. ik wist toen ook niet dat ik een eetstoornis had.
Ik start heel snel met ambulante therapie als het goed is.  En ik heb vorig jaar groepstherapie gehad (2 uurtjes per week maar hoor).  Ik wil heel graag beter worden :).

Toeps

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2004, 16:29:00 »
Nou succes met de therapie dan!
Bij mij in de groep zit ook een meisje met AN zonder ondergewicht. Blijkbaar gaan sommige lichamen heel moeilijk onder een bepaalde grens door. Maar dat maakt het niet minder erg natuurlijk.

Corrupted

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2004, 16:34:57 »
Hmm, eetstoornissen komen bijna niet bij mannen voor toch? Of die zijn niet zo bekend misschien.

Ik denk bijna nooit aan eten, misschien wel te weinig, want als ik college heb ofzo dan eet ik maar maximaal twee keer op een dag (wel heel veel). Ik kan of wil op heel veel plaatsen (waaronder de universiteit dus, daar hebben ze helemaal niks wat vegan is) niet eten. Dan moet ik ergens een gaatje vinden dat ik naar de Maoz kan gaan, en als dat niet kan dan eet ik niks. Maar daar sta ik ook niet echt bij stil eigenlijk.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2004, 16:34:59 »
Ik ben zelf ook in een deeltijdgroep behandeld voor een eetstoornis. Ik had gróte moeite met de middagmaaltijd daar. Ik ben van huis uit opgegroeid met het "natuurwinkelprincipe", ook nog eens vanaf m'n 15e in een refromhuis gewerkt, en toen moest ik opeens "gewoon"brood gaan eten. En "gewoon"kaas. Terwijl ik, als ik at, zuurdesemboterhammetjes met tartex at, of een boterham met bio kaas en een tomaatje. Ook moest ik becel op brood, terwijl ik alleen roomboter luste(daar waren ze wel weer blij mee)
De dietiste in zo'n instelling heeft vaak wel een hele zwart-wit kijk op gezonde voeding (bv de jus en de vla). Maar aan de andere kant zit je in zo'n groep om een structuur op te bouwen qua eten, en als ze dan voor iedereen een uitzondering moeten gaan maken schiet het vast ook niet op.
Om antwoord te geven op jouw orthorexia vraag: ik denk dat dit heel vaak voor komt na een zogenaamde afgesloten eetstoornis periode. Ik maak me vaak ook druk als ik op een verjaardag taart voorgezet krijg "wat daar allemaal niet voor troep in moet zitten!"
Aan de andere kant heeft het misschien ook een beetje met je leefstijl te maken of je daar ontvankelijker voor bent.
Suc6 met je bahandeling!

Groetjes, Laura
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2004, 16:36:21 »
Wat zijn nao en bn??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2004, 16:41:14 »
Ik snap dat orthorexia een ziekte is, maar ik vind het wel ergerlijk dat mensen die bijvoorbeeld geen E-nummers willen eten of alleen maar biologisch, meteen als gezondheidsfreaks worden bestempeld.
Tegen mensen die veel junkfood eten wordt minder negatief aangekeken.


Ayla

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2004, 16:42:23 »
NAO = Niet Anderzins Omschreven.. alle tussenvormen dus zeg maar. Bijvoorbeeld anorexia zonder ondergewicht..dan heb je volgens de officiële regels geen anorexia.

BN = Boulimia Nervosa

AN = Anorexia Nervosa

BED = Binge Eating Desorder


Trouwens, Toeps, dankjewel en jij ook heel veel sterkte!  Dapper hoor, dat je die behandeling doet :)