Vegatopia Forum

Ei en cholestorol

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tayotoshi

Ei en cholestorol
« Gepost op: 22 september 2004, 19:49:23 »
Los van het feit of kippen elkaar al dan niet dood pikken of op de tenen trappen gaan we even terug naar het onderwerp: zijn veel eieren ongezond?

In eieren zit inderdaad een hoge hoeveelheid cholesterol, maar die bevindt zich voornamelijk in de dooier. Ik eet ook veel eieren, maar gooi de dooier altijd weg.
Je mag maximaal 3 eieren mét dooier per week hebben om het gezond te houden.
Het vervelende is dat een ei z'n smaak een beetje verliest zonder de dooier, en er blijft natuurlijk ook niet veel van je ei over...

Ik maak bijvoorbeeld een omelet van 3 eieren, maar slechts met 1 dooier, de andere 2 gooi ik weg.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2004, 14:54:31 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2004, 20:25:07 »
weggooien? wat zonde...
in Canada heb je wel pakjes met de inhoud van eieren, en dan in verhouding wat minder dooiers. Ongeveer zo groot als een pak melk van een halve liter
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2004, 22:14:31 »
Je kan, als je niet aan diabetes lijdt of een te hoog cholesterol hebt, dagelijks zonder zorgen een eitje nemen, inclusief eigeel, want daar zitten juist alle gezonde dingen in.

Eigeel bevat veel meer ijzer, foliumzuur, calcium en vit. A, D, B1-6-12 dan eiwit.

Wil je perse geen eigeel eten, dan kun je ook in NL bij o.a. de AH bakjes kopen met eiwit (staat in de koeling).



http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fats.html :

Dietary Cholesterol and Eggs

While it is well known that high blood cholesterol levels are associated with an increased risk for heart disease, scientific studies have shown that there is only a weak relationship between the amount of cholesterol a person consumes and their blood cholesterol levels or risk for heart disease. In a study of over 80,000 female nurses, Harvard researchers actually found that increasing cholesterol intake by 200 mg for every 1000 calories in the diet (about an egg a day) did not appreciably increase the risk for heart disease.

Eggs

Long vilified by well-meaning doctors and scientists for their high cholesterol content, eggs are now making a bit of a comeback. Recent research by Harvard investigators has shown that moderate egg consumption--up to one a day--does not increase heart disease risk in healthy individuals. While it's true that egg yolks have a lot of cholesterol--and, therefore may slightly affect blood cholesterol levels--eggs also contain nutrients that may help lower the risk for heart disease, including protein, vitamins B12 and D, riboflavin, and folate.

So, when eaten in moderation, eggs can be part of a healthy diet. People with diabetes, though, should probably limit themselves to no more than two or three eggs a week, as the Nurses' Health Study found that for such individuals, an egg a day might increase the risk for heart disease. Similarly, people who have difficulty controlling their blood cholesterol may also want to be cautious about eating egg yolks and choose foods made with egg whites instead.



Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2005, 20:46:21 »
Ik krijg op de mail berichten van Je echte leeftijd.nl Had deze keer iets over eieren.
Van eieren wordt vaak gezegd dat ze niet gezond zijn. Maar zijn ze echt zo slecht? Dat valt best wel mee. Het vet dat in de eidooier voorkomt is voor meer dan de helft onverzadigd vet. En onverzadigd vet is een goed soort vet, dat juist cholesterolverlagend werkt. Bovendien blijkt het cholesterol dat in eieren voorkomt minder invloed te hebben op het verhogen van het cholesterolgehalte in het lichaam, dan verzadigd vet dit doet. Eieren leveren waardevolle vitamines van het B-complex en vitamine A, D en E. Met die vitamines kun je Je Echte Leeftijd vele jaren verlagen. Uiteraard moet je niet overdrijven, maar je kunt gerust 2 á 3 eieren per week eten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2005, 20:52:02 »
Die 2 a 3 eieren zijn dan ook nog wat een vleeseter mag. Een vegetarier mocht toch wel een eitje per dag?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2005, 20:53:38 »
Die 2 a 3 eieren zijn dan ook nog wat een vleeseter mag. Een vegetarier mocht toch wel een eitje per dag?
volgens mij ook, nu je het zegt!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2005, 15:08:55 »
Trouwens een ander ei-vraagje:

Soms zit er in mijn (eko) ei zo'n heel klein roodbruin stukje, weet iemand wat dit is? Vroeger dachten we altijd dat dit het begin van een kuikenembryo was, maar is dat ook echt zo? Ik haal het er wel altijd uit, beetje eng...

Groetjes, Isa
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2005, 15:09:17 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Kiwi

Re:Ei en cholestorol
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2005, 15:12:27 »
Volgens mij is het een kloddertje bloed, wat inderdaad als het ei bevrucht zou zijn het begin van de 'navelstreng' zou worden (als dat zo heet bij vogels, dat zal wel niet).

Edit: even gegoogled:
Bij het produceren van een ei kan er een klein bloedvaatje in de eierstokken van de kip scheuren waardoor er wat bloed in het ei terecht kan komen. Het is een misverstand te denken dat een dergelijk ei bevrucht zou zijn. Mocht er een bloedstipje in het ei te zien zijn, dan kan dat met een natgemaakte lepel worden verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2005, 15:16:01 door Kiwi »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2005, 15:56:32 »
Dat eet ik gewoon op... Brrr... kippenbloed!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Danielle

Re:Ei en cholestorol
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2005, 21:42:20 »
Dat eet ik gewoon op... Brrr... kippenbloed!
Ik ook hoor, heb geen zin om mijn hele ei uit te pluizen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2005, 21:48:43 »
ik probeer het er altijd uit te halen
ik vind dat het vaker voorkomt bij goedkope eieren dan bij dure bioeieren
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2005, 23:15:37 »
ik probeer het er altijd uit te halen
ik vind dat het vaker voorkomt bij goedkope eieren dan bij dure bioeieren

Wij hebben altijd ekoeieren en eten die eigenlijk niet eens zo vaak. Toch kom ik het naar mijn idee wel vaak tegen...   :-\
'fish are friends, not food!'

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2005, 23:37:54 »
ik probeer het er altijd uit te halen
ik vind dat het vaker voorkomt bij goedkope eieren dan bij dure bioeieren

Wij hebben altijd ekoeieren en eten die eigenlijk niet eens zo vaak. Toch kom ik het naar mijn idee wel vaak tegen...   :-\
Ik las toch steeds e-koeieren in plaats van eko-eieren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Martijn Utrecht

Re:Ei en cholestorol
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2005, 16:31:20 »
Op de site van het voedingscentrum vond ik deze informatie:
(quote) In verband met cholesterol kunnen eieren niet dagelijks worden gebruikt. Bij een voeding zonder vlees zijn vier eieren per week geen probleem. (unquote)

Maar goed, zonder eieren is natuurlijk altijd lekkerder! (Dat is heel persoonlijk.) Martijn



IljahG

Re:Ei en cholestorol
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2005, 23:01:29 »
 ;D Ik ben 53jaar heb niet al te lang geleden mijn cholestorol laten checken al de waarden waren perfect, en ik eet doorgaans twee eiren (zacht gekookt) per dag. Het gaat hier juist om dat cholesterol waar je volgens mijn orthomolucolaire arts niet genoeg van kan krijgen,spring wel een uur per dag op mijn trampoline,aanleg zal er ook wel mee te maken hebben,ben 179
en weeg 93 kg en rook af en toe een sigaret zo ja wat is goed?
Denk dat je goed moet luisteren naar wat voor jou goed voelt.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:Ei en cholestorol
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2005, 10:54:35 »
weggooien? wat zonde...
in Canada heb je wel pakjes met de inhoud van eieren, en dan in verhouding wat minder dooiers. Ongeveer zo groot als een pak melk van een halve liter
Ja, klopt, de "egg beaters"... voor mij, ik zei, wanneer ik kan zachte tofu hier in Nederland vinden, dan is een ei onnodig...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.