Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Me CrAzY yOu SaNe

Brood
« Gepost op: 01 juli 2003, 17:38:32 »
Ja, ik weet het, al verschillende keren aan bod geweest, maar ik vind er niets meer over terug!  Alleen iets kort over stokbrood...  En ik heb gezocht, echt waar, op de site van de NVV o.a., maar ik ben daar blijkbaar alles behalve goed in...  Gelieve mij toch te helpen...   :) :-*

Hier mijn vraagje: ik dacht dat brood vegan was, behalve dat sommige bakkers er broodverbeteraar in deden.  Maar nu zei de lieve meneer van de natuurvoedingswinkel dat ZEKER in elk brood van de gewone bakker varkensvet zit.  Echt??  
Snik, snik, tot nu  toe trok ik mij niets van die broodverbeteraar aan (heel inconsequent, ik weet het, maar mijn moeder wil niet altijd bio-brood kopen, want te duur; en ik troostte mij met de gedachte dat er waarschijnlijk maar een beetje broodverbeteraar in zit...  En trouwens, veel brood eet ik niet  :) )

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Brood
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2003, 17:58:17 »
Snik, snik, tot nu  toe trok ik mij niets van die broodverbeteraar aan (heel inconsequent, ik weet het, maar mijn moeder wil niet altijd bio-brood kopen, want te duur

Ik weet niet het antwoord op je vraag, voordat ik een broodbakmachine had kocht ik altijd biobrood, maar kun je niet je moeder ervan proberen te overtuigen dat biobrood misschien wel meer geld kost, maar dat je er ook langer mee doet, omdat het veel voedzamer is zodat je er minder van eet dan normaal brood dus dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt. Of biobrood van Albert Heijn kopen als dat wel goed is, of is dat net zo duur? Of desnoods zelf het verschil in prijs bijdragen?
,,,,فلافل

willem1940

Re:Brood
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2003, 19:37:54 »
Er kunnen inderdaad dierlijke vetten in brood zijn gebruikt, hoewel het plantaardig ook goed schijnt te kunnen.

Er staat wat info op

http://www.molendearend.nl/molenwinkel/product.php3

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Brood
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2003, 13:41:27 »
Vegan brood:

Oerspelt (let op: op elke zak Oerbrood staat ter promotie 'spelt', maar alleen het brood 'spelt bo' en het pompoenbrood is vegan)

Biologisch brood van de AH. En de Allisson van de AH (bio en niet bio).

Stokbrood: biologisch van de AH en het party-stobrood van de Super de Boer.

Turks brood is ook bijna altijd vegan.

Elsbeth

Re:Brood
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2003, 19:20:22 »
Maar...

als er varkensvet in zit, dan is het niet eens vegetarisch?! Laat staan vegan? Help? Hoe kan je dit checken?

willem1940

Re:Brood
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2003, 19:59:58 »
Ik denk dat nutteloze dier-toevoegingen in recepten toch ooit liefst verboden of minstens zwaar aanduidings-plichtig zullen worden.

Maar het zal moeilijk gaan èn in Europees verband moeten geschieden; per slot van rekening had een Mevrouw Minister het enige jaren geleden voor Nederland voor geneesmiddelen (talk/tag, gelatine) als per onmiddellijk verboden op Radio-1 aangekondigd maar zij werd zo stilletjes mogelijk teruggefloten, het verbod werd "opgeschort" en sindsdien heerst stilzwijgen hierover.

Natuurlijk zijn de opbrengsten voor "voedsel-kwaliteit" en nog meer "medicinale kwaliteit" voor deze tonnages stukken interessanter dan de bulk-tarieven "technisch".

"Zuivering" van het brood zou een aardig begin zijn en heeft waarschijnlijk redelijke eerste kans omdat er in enige Europese landen vermoedelijk geen dierproducten in het brood gaan.

Maar een knoeiboel is het.

Elsbeth

Re:Brood
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2003, 20:22:49 »
Je hebt hier gelijk in, maar concreet gezien heb ik er momenteel niets aan..  :'(

femke

Re:Brood
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2003, 20:47:44 »
Ik heb een mailtje gestuurd naar dat voorlichtingsbureau voor brood (of zoiets) en de AH.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2003, 20:55:16 door femke »

Elsbeth

Re:Brood
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2003, 04:11:08 »
Ik hoop dat je snel een reactie krijgt. Tof hoor dat je dat hebt gedaan. Overigens lijkt het idee dat in elk brood varkensvet zit mij ook een beetje kul. Misschien de taktiek vd de meneer vd natuurwinkel om jou zijn brood te laten kopen? Waar the fuck zou varkensvet nodig voor zijn? Ik ben geen bakker, maar het lijkt me nou 1-2-3 niet echt nodig?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2003, 09:47:01 »
Ik heb ook de AH weleens gemailt over hun brood en toen gaven ze me als antwoord dat dat per AH kon verschillen omdat ze van verschillende bakkers gebruik maken. Ze konden dus niet in een keer antwoorden of die e-nummers in het brood vegan waren.

Volgens mij is het onzin dat in elk brood varkensvet zit (overigens gaat het om varkensharen niet om varkensvet, jakkieeeeee). Ik denk dat je bij een ambachtelijke bakker ook nog wel ok brood kan krijgen zowieso.

femke

Re:Brood
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2003, 11:19:09 »
Vandaag een mail gekregen van het Voorlichtingsbureau Brood (waar we overigens niet echt veel aan hebben):

Ter verbetering van de kwaliteit van brood wordt gebruik gemaakt van broodverbetermiddelen.
Broodverbetermiddel kan bestaan uit melkbestanddelen, tarwegluten, sojameel, moutmeel, suikers, oliën en vetten, emulgatoren, meelverbetermiddelen en enzymen.

Vrijwel alle in Nederland gebakken broden bevatten broodverbetermiddel. Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces en verbeteren de eigenschappen van het eindproduct brood: bijv. malshouding (o.a. door vetten), volume, korstkleur en kruimstructuur.

In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%) . Dat is dan meestal rundvet. Wij hebben nergens in onze dossiers kunnen terugvinden dat er ook varkensvet gebruikt wordt.

Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet).

U kunt dus het beste bij uw bakker navragen of hij broodverbetermiddel gebruikt en voor welke broden en of hij wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische levenswijze.

 Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 
Met vriendelijke groet,
[naam verwijderd]
Voorlichtingsbureau Brood
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2004, 20:13:25 door Christiaan »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Brood
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2003, 11:45:46 »
Vandaag een mail gekregen van het Voorlichtingsbureau Brood (waar we overigens niet echt veel aan hebben):

Waar komt dan toch dat verhaal over varkensharen vandaan? Ik heb dat zoooo vaak gehoord van verschillende mensen, zou dat nou echt een broodje aap (what's in a name) verhaal zijn, of zou dat vroeger zo geweest zijn..?
,,,,فلافل

Re:Brood
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2003, 11:57:42 »
http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g48/g48_p16.htm:
Citaat
Het haar van Europese varkens is lange tijd onder andere gebruikt voor de vervaardiging van een additief voor deeg, een broodverbeteraar genaamd L-cysteïne1. Voor zover bekend is deze stof inmiddels eerst vervangen door een ‘verbeteraar’ die was gemaakt van visolie, maar toen dit ruime aandacht kreeg en er veel protesten rezen, werd deze gedeeltelijk weer vervangen door L-cysteïne en soms door synthetische stoffen

Meer kan ik er trouwens niet over vinden.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2003, 11:58:06 door An Teater »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2003, 13:06:59 »
Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet).

U kunt dus het beste bij uw bakker navragen of hij broodverbetermiddel gebruikt en voor welke broden en of hij wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische levenswijze.

Dat is wel ok. Dan wordt het info opvragen bij fabrikanten wat gemakkelijker denk ik.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

femke

Re:Brood
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2003, 16:44:06 »
Nu ook antwoord van Albert Heijn, schrik niet:

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben voor u navraag gedaan in de
organisatie en kunnen u melden dat wij geen brood voor vegetariers en /of
veganisten hebben omdat er dierlijke vetten in de emulgatoren  kunnen
zitten.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

[naam verwijderd]


Ze stottert er helemaal van ;D En ze zegt dat er dierlijke vetten in het brood kunnen zitten. Het lijkt erop dat ze gewoon geen zin hebben om uit te zoeken welk brood wel en niet.  Hoe zit het met het allisonbrood waar geen toevoegingen in zitten? En met het brood van AH biologisch? Ik heb haar dus maar weer een mailtje terug gestuurd.

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2004, 12:50:29 door Christiaan »

ellen

Re:Brood
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2003, 17:32:54 »
Ik overweeg alleseter te worden. Doe het nu toch al.

Jezus!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Brood
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2003, 18:20:23 »
Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben voor u navraag gedaan in de
organisatie en kunnen u melden dat wij geen brood voor vegetariers en /of
veganisten hebben omdat er dierlijke vetten in de emulgatoren  kunnen
zitten.

 ??? Dit zou echt bizar zijn.
Maar hoe kan het dat jij wel antwoord krijgt op je vraag? ik wacht nu al meer dan een maand op antwoord op mijn vraag over vruchtensappen (heb ondertussen al een keer gerappelleerd) en ik hoor niets?
,,,,فلافل

willem1940

Re:Brood
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2003, 19:35:37 »
Het zal voorlopig wel wazig gehouden worden: de dierlijke vetten leveren als "voedselkwaliteit" veel meer op dan bij verwerking voor technische doeleinden, bijvoorbeeld omzetting naar (superieure)  diesel-brandstof middels ver-estering, waarbij het totaal niet van belang is of oliën/vetten van plantaardige of van dierlijke oorsprong zijn.

Dus handhaaft men die "ruimte" zo lang mogelijk in regelgeving.

femke

Re:Brood
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2003, 07:50:31 »
Dit bericht had ik dus na het vorige antwoord naar ze toegestuurd:

Beste mevrouw [...],

Bedankt voor uw reactie. Helaas is het niet het
antwoord waarop ik had gehoopt. Ik had verwacht dat AH, die zich tot mijn groot genoegen erg bezig houdt met biologisch en vegetarisch eten, toch wel
één of twee vega broden zou hebben. Weet u zeker dat er in het brood van AH biologisch of bijv. het Allisonbrood (waar geen toevoegingen inzitten) ook dierlijke vetten zitten?

Met vriendelijke groet.


Dit was het antwoord:

 Geachte mevrouw,

Het antwoord op de vraag die u bij ons gesteld heeft betreffende vegetarisch brood hebben wij op dit moment niet meteen voor handen. De vraag is binnen de Albert Heijn organisatie uitgezet. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk bericht.

Uw vraag is bij ons bekend onder reactienummer: 1373072

NB. Reply's op deze mail kunnen niet in behandeling worden genomen.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

[naam verwijderd].



Waarom was die andere vrouw dan zo zeker van haar zaak? Ik dacht het wel, ze had gewoon geen zin om het uit te zoeken. Wie weet is er toch wel een brood vega: er is nog hoop :)
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2004, 20:14:10 door Christiaan »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Brood
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2003, 07:53:48 »
Op de ingredientenlijst van het Allinsonbrood (dat ik altijd eet) staan alleen meel, water, gist en zout toch? Dat moet wel vegetarisch zijn... Of mogen ze er stiekum toch meer in gooien?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.