Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #800 Gepost op: 12 januari 2014, 12:57:10 »
Ik vind de balans zoeken trouwens wel eens lastig.

Als er ergens gegeten wordt, is het duidelijk dat ik vantevoren moet aangeven dat ik veel dingen niet eet, anders heb ik geen eten.
Maar bij borrels doe ik het meestal niet, want ik vind het dan meestal niet onoverkomelijk als er niets is voor mij. Maar ik vraag me af of al het eten weigeren op een bepaalde manier niet ondankbaar/onprofessioneel staat.

En bij meetings met lunch vind ik het vaak ook overdreven om het door te geven. Ik heb altijd toch een eigen broodje mee en er is ook altijd fruit, dan red ik me prima.

Hoe doen jullie dit? Er is volgens mij wel altijd vega (tenzij je geen dierlijk stremsel eet), dus het gaat bij mij echt om de allergenen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #801 Gepost op: 12 januari 2014, 13:43:31 »
Als veganist is er vaak bij borrels of lunches niet zoveel. Meestal vind ik het net als jij niet de moeite om het door te geven, tenzij de lunch in een mooie horecagelegenheid is. Volgens mij staat dat helemaal niet onprofessioneel. Je hoeft heus niet overal te vertellen dat je alergiën hebt, je kunt best op een beleefde manier eten weigeren zonder dat dat raar overkomt.

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #802 Gepost op: 13 januari 2014, 09:09:21 »
Ja een allergie hebben is toch nog iets anders dan vegetarisch zijn, het uitganspunt is anders..
De voedingsverandering is een keuze bij de vegetarier, en bij een allergie is de voedingskeuze een must.
Maar het kan best zijn dat je vegetarjer bent omwille van de allergie dat weet ik wel, maar dan nog is het een gevolg van de allergie en inet van het bewustzijn dat je geen dieren meer wil eten..
Ik vermoed, maar dat weet ik natuurlijk niet echt... dat bij een allergie je soms echt voelt dat je een beperking hebt, en dat je vanalles wordt verboden om te eten omwille van die allergie..
En bij wie het ideaal leeft van vegetarisch te zijn zich niet maalt om wat die niet meer mag eten, maar zich verheugd om wat die wel allemaal mag eten..
sorry, is misschien een ander topic. Maar ik schreef wel in functie van het etentje.. mensen zijn misschien wat meer begaan met de mensen die een allergie hebben.. het kan een gesprekstof zijn waarin je kan worden getroost en begrepen..
terwijl ik als vegetarier echt met lugubere taferelen van geslachte hondjes of katten in china moet vertellen, om te zien dat ineens een aantal mensen het begrijpen..

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #803 Gepost op: 13 januari 2014, 09:45:50 »
Ik voel de behoefte helemaal niet zo om iemand te laten begrijpen waarom ik geen vlees en vis eet. Het is mijn keuze en ik ga daar geen verantwoording over afleggen. Als iemand echt geïnteresseerd is vertel ik mijn redenen, maar dan nog ga ik het niet over gruwelijkheden hebben.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #804 Gepost op: 13 januari 2014, 11:24:36 »
Ik mag met mijn allergiën wel de meeste dode dieren eten, maar dat wil ik niet. Maar in de praktijk eet ik vegan vanwege mijn allergiën.

Ik kom gewoon best vaak op plekken waar mensen speciaal eten hebben gemaakt of gekocht voor die gelegenheid en dan voelt het lullig om het niet te eten. Maar ik geef het idd alleen door bij restaurants, ik hoef niet 24/7 te snaaien.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #805 Gepost op: 25 januari 2014, 18:31:10 »
Van de week voor het eerst van mijn leven gesteengrilled bij een werketentje. Voor de vegetariers hadden ze pannetjes die je dus tussen het vlees moest zetten. Ik vond dat nog steeds een heel smerig idee en heb dus gevraagd of er voor mij en een mede-vegetarier een extra steen geregeld kon worden. Geen enkel probleem gelukkig. Er was behalve een minieme saladebar niets aan groenten, dus ik was wel blij met de schaal vleesvervangers die ik normaal zou laten liggen.

Verder vind ik het een idiote manier van eten, net als BBQ, iedereen laadt zijn bord helemaal vol met vlees, vlees en nogeens vlees. Ik zou het zelf nooit kiezen, maar was wel blij dat er voor vegetariers iets toch wel goed geregeld kon worden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Martina

  • **
  • 16
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #806 Gepost op: 27 januari 2014, 11:47:15 »
Nog gekker worden mensen als je ze vertelt dat je ook geen alcohol drinkt en niet rookt haha. Ze denken dan dat we een zeeer  saai leven hebben, ze zeggen dat er dan niets meer overblijft van datgene waarvan kan genoten worden als mens haha! Echt grappig..
Deze gedachtes van mensen komen ook het meest naar boven tijdes etentjes, omdat ze dan in feite eigenlijk met zichzelf worden geconfronteert, omdat ze ervanuit gaan dat ze dan iets missen..en dus een oersaai leven zouden leiden!  :D  :D

Het tegendeel is waar, en ik kan het weten want ik heb ooit een leven gehad  van roken, alcohol drinken en vlees eten, en ik mag je zeggen dat ik niets nodig heb om gelukkig te zijn, geluk komt van binnenuit...  :angel:
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2014, 11:50:46 door Martina »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.332
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #807 Gepost op: 04 september 2014, 01:22:46 »
Vanavond conferentiediner in Santiago de Chile. En zojuist gehoord dat van de ca. 85 deelnemers er minstens 20 vegetarisch willen eten. Bijna een kwart dus!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #808 Gepost op: 04 september 2014, 10:57:35 »
Goed zeg! Dan komt er vast iets leuks op tafel voor vegetariers. Ik zie Santiago de Chili nu niet als vegetarisch eldorado, maar dit moet lukken!

Ik was deze week in London met collega's in een restaurant met vlees, vlees, vlees en vlees. Op de hele kaart stond 1 regeltje "vegetarian", met de prijs erachter, zonder zelfs maar een beschrijving. Het was informeel, al laat en iedereen had redelijk wat gedronken (Londen, logisch  :)) dus ik ben er tussenuit geknepen, ik had gewoon geen zin in het gedoe van vragen wat het vegetarische gerecht was, iets moeten eten waar ik misschien geen trek in had, discussies met mensen die hert en zwijn zitten te eten over vegetarier zijn etc. Meestal heb ik er geen problemen mee maar dit keer gewoon even niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #809 Gepost op: 04 september 2014, 11:57:40 »
En nu kan dat restaurant met succes blijven volhouden dat er toch nooit vegetarisch gevraagd wordt?  :P
(Sorry, moest even, ik snap het best)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #810 Gepost op: 04 september 2014, 13:53:49 »
Yep, en collega's kunnen ook zeggen dat die vegetariers zo ongezellig zijn  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.332
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #811 Gepost op: 07 september 2014, 20:49:56 »
Na een wandeling met ca. 30-40 kooikerhondjes met baasjes in de Lüneburger Heide werd er gezamenlijk gegeten in een uitspanning. De organisatoren hadden ons al gewaarschuwd dat het buffet vooral veel vlees zal zijn, maar dat er ook salade zal zijn. 24 euro voor wat salade vonden we een beetje veel, dus we hadden afgesproken dat we, als we dat wilden, à la carte konden bestellen.

Dat bleek een goede keus te zijn, want zelfs het brood op het buffet bevatte ui en ham. Vegetarische opties op de kaart: wortelsoep en patat als voor- en kindergerecht. Het hoofdgerecht was aardappelschijfjes met ui, champignon, paprika en een klodder kwark à 13,90 (hoe liefdeloos kan een gerecht zijn, en 13,90 is zeker voor Duitse begrippen erg duur). Kristof nam een bordje patat (die nog best een paar minuutjes in de friteuse hadden gekund) en ik de wortelsoep (klonterig, volgens mij opgewarmd in de magnetron, slagroom uit bus, en met een stuk brood van gisteren).

De niet-vegetariërs waren ook niet te spreken over het buffet. Te droog, te taai, te laf, koud. Sommige drankjes kwamen overduidelijk uit een iets te lang geopende fles.

En na afloop vloog de serveerster me bijna aan toen ik zei dat wij, zoals afgesproken, niets van het buffet hadden genomen en er dus ook niet voor hoeven te betalen.

Voor de rest was het erg gezellig, en we eten 's middags sowieso niet veel. Ik geloof wel dat de uitspanning nu een groep mogelijk vaste klanten kwijt is  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #812 Gepost op: 21 september 2014, 22:16:48 »
De Van Dobben stands op de RAI in Amsterdam hebben inmiddels allemaal de groentekroket op het menu. Toch wel erg makkelijk als je temidden van collegas ook lekker mee kan dorn met de vette bek.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #813 Gepost op: 22 september 2014, 07:21:09 »
Was laatst op een prachtige zomerdag in de Efteling met een handjevol ambtenaren. De lunch moesten we afhalen bij een speciale balie. Broodjes kaas, appeltje, wat te drinken. Niks bijzonders, maar wel ok.

Bij het avondeten konden we mee-eten met het buffet werd gezegd. Dat vond ik nogal tegenvallen, alleen brood en salade. Helaas hoorde ik de volgende morgen pas dat er ook nog een vega-tafel was. Die had ik gemist. Ach ja.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #814 Gepost op: 22 september 2014, 10:19:56 »
Bij het avondeten konden we mee-eten met het buffet werd gezegd. Dat vond ik nogal tegenvallen, alleen brood en salade. Helaas hoorde ik de volgende morgen pas dat er ook nog een vega-tafel was. Die had ik gemist. Ach ja.

Maar je wilde niet de zeurende vegetarier uithangen?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #815 Gepost op: 22 september 2014, 10:44:24 »
Bij het avondeten konden we mee-eten met het buffet werd gezegd. Dat vond ik nogal tegenvallen, alleen brood en salade. Helaas hoorde ik de volgende morgen pas dat er ook nog een vega-tafel was. Die had ik gemist. Ach ja.

Maar je wilde niet de zeurende vegetarier uithangen?

Ik wilde gaan zeuren, maar toen bleek dat ik zelf niet goed uit mijn doppen had gekeken. Op het moment zelf vond ik het eten ondergeschikt aan het lekker buiten zitten.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #816 Gepost op: 23 september 2014, 18:16:45 »
Ik was vorige maand bij het Web Intelligence Congress in Warschau. Bij de aanmelding kon je aangeven of je vegetarisch at. Dat stemde me hoopvol.
En (in dit geval) helemaal terecht!
Bij de lunch, alle koffiepauzes, en alle keren dat er 's avonds eten werd verzorgd: Veel keus! Lekker eten! Iedere keer ook echt weer ander eten; andere aardappel- en deeggerechten, nu eens couscous, dan weer een risotto ofzo, steeds andere groenten, andere desserts. Echt, alles was supergoed verzorgd.
Het enige vage was dat er op een bepaald moment pierogi (een soort ravioli) waren met vega- en met vleesvulling, maar dat er niet werd aangegeven welke bak nu welke was. ;D
En ik heb een keer per ongeluk balletjes opgeschept waar vlees in bleek te zitten (ze leken voor de onoplettende burger wel erg op aardappelballetjes) en die ik helaas niet bij mijn collega's kon dumpen omdat ze kennelijk niet zo lekker waren.
Afgezien daarvan was ik echt heel erg enthousiast over de catering. Volgens m'n collega's is het vaak echt lang zo goed niet als het nu was, dus dat was voor mij dan mooi meegenomen. :D
« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 18:22:10 door kalispera »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.332
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #817 Gepost op: 24 september 2014, 14:56:46 »
Een tweedaagse interne workshop in Quedlinburg, een mooi vakwerkhuisstadje in de Harz.

Twee dagen lunchbuffet in het hotel, met meer dan genoeg niet-vleesdingen: naast verschillende salades kon men vandaag kiezen uit aardappelkroketjes, gnocchi, polenta met groente, aardappel-broccoli-ovenschotel, broodjes en kaas. De 'vegetarische groentesoep' gisteren bleek toch verdachte balletjes te hebben (schoonheidsfoutje, zullen we maar zeggen), de pastinaaksoep van vandaag was vegetarisch en erg lekker.

's Avonds in een Brauhaus (een brouwerij dus) gegeten, waar de enige serieuze optie tortellini waren. Dat bleken gelukkig niet van die supermarktgevallen te zijn, maar echt smakelijke (zelfgemaakte?) pasta met vulling. Wel jammer dat men altijd schijnt te denken dat vegetariërs dan verder niets hoeven te hebben (we zijn tenslotte asceten, nietwaar). Een paar kerstomaatjes of tomatensaus, een paar blaadjes basilicum en wat Parmezaanse kaas, en misschien zelfs een paar schijven stokbrood met boter, en je hebt met weinig extra moeite en kosten ineens wél een échte afwisselende maaltijd. Nou ja, voor een Brauhaus vond ik dit al heel behoorlijk.

Ondertussen ben ik niet meer de enige vegetariër op het werk - drie leuke nieuwe Indiase collega's zijn ook vegetariër, en een daarvan een behoorlijke foodie. Binnenkort dus een kookafspraak!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #818 Gepost op: 17 december 2014, 09:23:00 »
Twee kerstetentjes de afgelopen weken, eentje in de UK en eentje in NL.

Het kerstetentje in de UK was perfect, op tijd, lekker (zulke lekkere vegetarische opties dat niet alleen de vegetariers ze kozen), goed op temperatuur ondanks de grote groep. Dan voel je je helemaal geen uitzondering als vegetarier.

In Nederland was het weer ouderwets huilen met de pet op en de klep scheef. Het was een buffet met zes warmhoudbakken vlees, daarbij een vleessalade en een vissalade. Een kleine schaal groene sla met nauwelijks dressing en droog brood was alles op het buffet waar geen vlees in zat. Gevraagd naar de vegetarische opties: na drie kwartier, toen iedereen al klaar was, kwam er een voor de vegetariers elk een bordje lauwwarme pasta zonder saus, met een zompige gepaneerde groentespies en een rondje weke lasagna. Als vegetarier voel je je dan echt een buitenbeentje: iedereen komt even bezorgd vragen waar jouw eten is, als je er na drie happen mee stopt wil iedereen weten of het niet lekker is etc.

Op weg naar huis ben ik bij de snackbar broodjes vegetarische kroket gaan eten. Dat krijg je er van als je op een locatie gaat eten waar ze het eten er een beetje bij doen, in plaats van in een echt restaurant. Leuke setting, gezellig, maar je moet geen honger hebben.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #819 Gepost op: 17 december 2014, 10:13:12 »
Oh bah Sam, wat treurig weer. Gelukkig maakt een troostend broodje vegakroket dan weer wat goed, maar leuk is anders.