Vegatopia Forum

Brussel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #80 Gepost op: 02 maart 2011, 17:52:02 »
Kokob - Rue des Grands Carmes, 10 - 1000 Bruxelles.

Etiopisch Restaurant. Goed food - het beste etiopische eten, dat ik tot heden buiten Etiopie had. Injera, niets voor iedereen, misschien, maar niet te vreemd. En veel keuze voor Vegetariers. Mooie tent, leuke mensen in de bediening. Top! Ik denk dat reserveeren angeraaden is, het was (open een dinsdag) echt vroeg echt vol.

www.kokob.be

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #81 Gepost op: 12 mei 2011, 14:17:05 »
We aten erg prettig bij La Piazzetta op het Sint-Katelijneplein in Brussel.
Is een Italiaanse traiteur maar geeft non-stop tussen 11 en 19 uur ook ter plaatse te degusteren gerechten. Meestal één bord voor de onmiddellijke honger.
We moesten vroeg eten omwille van een voorstelling en hadden weinig tijd.
Het is een eerlijke, authentieke, lekkere keuken, geweldige meevaller, op een tiental minuten wandelen van de toeristenvallen rond de Grote Markt. (Overigens gezellige buurt hier ook, Dansaertstraat, Goriksplein, Graanmarkt, Vismarkt...)
Het bord antipasti was gevuld met vele verse gegrilleerde groenten, er was een mooie keuze aan pastagerechten en pizza's zijn er ook.
Voor wie meer tijd heeft en nog wat stijlvoller wil dineren is er grote broer I Latini ernaast met een gelijkaardige keuken.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 17:37:02 door karl »

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #82 Gepost op: 03 september 2011, 09:46:23 »
We wilden, na lange tijd, weer eens de onovertrefbare falafel degusteren van Libanees Al Barmaki, niet ver van de Grote Markt.
Die blijft onvergelijkbaar met andere, bros en luchtig, zonder de zwaarte die hij soms elders heeft.
We hadden ons nu voorgenomen zelf de mezze te kiezen, omdat men bij Libanezen graag een menu aanraadt, maar dan krijg je soms dingen op tafel die je liever niet eet (altijd hummus, maar die eten we thuis ook).
Dus kozen we nu zorgvuldig zelf: Fatouche (de frisse salade met brood), Foul (bonen met citroen en olijfolie), bladerdeeggebakjes met kaas en spinazie, gefrituurde aubergines en bloemkool. Erbij een smakelijke, volle, Libanese Chardonnay.
Alles was vers, eerlijk en lekker en de falafel met sesampasta super.
We werden vriendelijk in het Nederlands bediend (niet altijd het geval in Brussel), de mooie zaak wordt drukbezocht. Op hun site geven ze terecht aan vele vegetarische mezze te hebben: er is duidelijk een publiek voor.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #83 Gepost op: 04 december 2011, 10:14:51 »
We gingen naar Zerda! in de Emile Jacqmainlaan. We ervaarden het als een authentieke en bijzondere zaak. In de inrichting en de keuken is gevoel voor de Marokkaanse traditie en tegelijk is het een modern concept met afhaalmogelijkheid, non-stop openingsuren, flashy teksten op de ramen en vooral ook een zeer aantrekkelijk buffetmenu. Er waren in het koud buffet smeuïge en verse groentepurees van aubergine, wortel en jonge erwten en nog meer vegetarisch lekkers op grote schalen. De vriendelijke uitbaatster offreerde ons in het all-in buffet een mooie groentecouscous omdat er niets vegetarisch warms in de bakken lag. Aangenaam en apart gegeten voor 12 euro! Het is "comme chez vous " (zoals thuis), wat dan moet slaan op de islamitische bezoekers, want uit zin voor traditie schenkt men wel geen druppel alcohol (wel thee, fruitsappen en frisdranken.)

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #84 Gepost op: 12 februari 2013, 14:50:00 »
Bij Exki (http://www.exki.be/) vaak wisselnd aanbod, bijna altijd lekkere veganistische kleine salades, vegetarische keuze groter. Nij Le Pain Quotidien (http://www.lepainquotidien.com/) veganistisch ontbeten (keuze tussen twee muffins en een prima granola), helaas geen sojamelk voor in de koffie ?! Ook lekker gegeten bij Slurps (http://www.slurps.be/), ayurvedisch-vegetarisch, maar heel veel ook veganistisch verkrijgbaar. Kokob (www.kokob.be)nog steeds een aanrader.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Brussel
« Reactie #85 Gepost op: 23 februari 2013, 17:49:50 »
Gisteren gaan eten in Het Goudblommeke in Papier, een authentieke taverne in het centrum van Brussel. Het leuke is dat ze vegetarische versies aanbieden van Belgische gerechten. Met vegetarische pasta's heb ik het wel zowat gehad. Ik nam een 'stoemp veggieburger' (13€). 'Stoemp' is Brussels dialect voor stamppot, deze keer met broccolli en bloemkool. De veggieburger kwam als 4 kleine krokante burgertjes. Aanrader.

Zaak waar ik ook graag kom als ik in Brussel ben. Al die kunstenaarsmemorabilia tegen de muur maken het authentiek (hoewel het na een faillissement duchtig gerestaureerd is door de man die de stem van hond Samson was). Hugo Claus heeft er nog zijn eerste huwelijk gevierd. Vele goede bieren zijn er ook te krijgen.
Ja, sympathiek vegetarische versies van Belgische gerechten.
 

Wat leuk zeg, aan hun site is dat helemaal niet af te zien. Ik ga daar volgende keer dat ik in Brussel ben ook eens heen.
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #86 Gepost op: 23 januari 2014, 18:47:22 »
Ik lunchte gisteren in pizzeria Pallino in de winkelstraat van Meise. Een prettige, kleine zaak met vriendelijke, Italiaanse bediening, niet voor zeer uitgebreid eten, maar voor een goede pizza (ze zagen er dun, groot en goed uit) of een pasta. Ik nam rigatoni vegetariani en in geen tijd stond een groot bord voor me met deegwaren in een lekkere tomatensaus met onder andere courgette, champignons, sperzieboontjes, artisjok (12 euro). Ook een suggestiebord, altijd een bewijs van creativiteit. Heel sympathiek zaakje, dan ook goed bezocht.
Op de hoek van de straat is ook een Italiaan geopend, Maniz, die denk ik een iets hoger gastronomisch niveau beoogt en ook zeker een bezoek lijkt waard te zijn.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Brussel
« Reactie #87 Gepost op: 14 april 2014, 19:32:24 »
Ik was een weekendje in Brussel. Wat een fijne stad toch. Omdat je daar niet op de bonnefooi mag rondlopen  ;) had ik van te voren bedacht waar te eten. Vrijdagavond bij Libanees Al Bamarki, hier al eerder aangeraden door Karl, op een steenworp afstand van de Grote Markt. Erg lekker en aardige bediening. Je kunt online reserveren (makkelijk), wat nodig was ook. Achter ons zat een groepje oudere Libanese mannen, wat sfeerverhogend werkte. De bediening was erg aardig, en Franstalig.

Op de kaart stond dat je minimaal 3 mezze pp moest afnemen (als je voor mezze ging). We namen er met z'n 2'en 7 mezze, maar dat was iets te veel (we hadden ook vrij machtige genomen), wel erg lekker: krokante falafel (zonder tahin erbij, dat was wel jammer, maar niet onoverkomelijk), gefrituurde aubergine en bloemkool (de aubergine ietsje vet), mega lekkere foul medames (tuinbonen), labne, feta met tijm, erg lekkere gebakken kaasrolletjes, artisjokkenharten. Allemaal erg lekker, alleen de artisjokkenharten waren wat saai. Vooraf kregen we gratis een lekkere olijvenmix. De Libanese wijn was alleen per fles en wij wilden een halve fles, dus we namen iets Fransig. Gek is dat ze geen glazen wijn hebben (maar wellicht wel als je het vraagt).
Echt duur is het niet en de jonge bediening was heel aardig. Er zaten hier allerlei soorten mensen ook.

Zaterdags lunchten we bij Kif Kif, een Marokkaan waar je bij lekker weer leuk buiten kan zitten. We hadden vega tajine, en vega kleine Marokkaanse hapjes, onder andere een heerlijke tahin. Allemaal heel lekker, alleen was de mevrouw die bediende echt niet aardig tegen ons (wel tegen andere mensen  ???). Jammer, want het eten was heerlijk.

Zaterdagavond met Karl en zijn vrouw gaan eten bij Rouge Tomate. Een sjiek restaurant dat ook in New York zit en met veel groenten kookt en ook een voedingskundige in dienst heeft. De ober legde uit welke gerechten vega waren, niet heel veel, maar dat gaf niet, hij nam duidelijk de moeite een en ander uit te leggen en sprak ook Nederlands. Wel gek was dat daarna de amuse niet vega was, maar bij voor- en hoofd ging het prima met vega: vooraf een erg lekkere kruidensalade met bloemen en als hoofdgerecht een bord met van alles erop: veel soorten paddenstoelen, krokant brood, een gepocheerd ei (maar anders dan anders), erg lekkere truffeldingen die niet te overheersend waren, wat sauzen. Ik vond het wel bijzonder, en het was ook allemaal niet te zwaar, dus dat was wellicht de invloed van de voedingskundige. Erbij een belachelijk lekkere, door Karl uitgezochte, witte Loirewijn.

Daarna had ik geen plek meer voor een dessert (maar Karl wel dus die kan daar nog wellicht commentaar op geven), maar ze hadden Marriage Frères-thee, lekker, en daarbij kwamen friandises: ananas, en chocolademintdinges.
Lekker, maar wel een heel erg duur restaurant, het is me niet helemaal duidelijk waarom het nu zo duur was. Maar leuk om er een keer, in goed gezelschap ook nog, te eten, stond al een tijdje op mijn lijstje.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2014, 19:36:13 door Selly »
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Brussel
« Reactie #88 Gepost op: 15 april 2014, 11:19:44 »
Het dessert was een Parfait, redelijk machtig lekker ijs met room en eidooier. Ik eet eigenlijk heel zelden dessert, dit was een uitzondering. Ik vond het ook wat gênant voor H. dat hij alleen dessert had moeten eten omdat het toch een beetje een zoete zonde is die minder erg is als ze met anderen wordt begaan,vind ik. Hoewel het natuurlijk ook geen zuiver medemenselijke opoffering was van mijn kant. Coulis en framboosjes erbij maakten het ook frisser en wat minder machtig.
Ja, het is er inderdaad behoorlijk duur. De wijnen ook vooral, daar worden toch grote winsten op genomen. Het was lekkere wijn, een Quincy. Loirewijnen hebben aangename zuurtoetsen. Ik denk dat de prijzigheid door de sjieke buurt kan verklaard worden voor een stuk: Louisalaan is nu eenmaal een rijke, prestigieuze (winkel)buurt met hoge huurprijzen.
Verder is het ook een soort positionering van hen, denk ik: bon chic-bon genre, voedingsdeskundige, groene sfeer en sjiek hip interieur, daardoor mooi volk aanlokken dat eco-trendy wil zijn en er genoeg voor wil betalen. Ik vond het ook leuk om er eens geweest te zijn, vooral in goed gezelschap dan.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2014, 13:46:15 door karl »