Oktober 02, 2014, 12:25:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Gespot: Tony's limited editions 2014

Koken Een Caribische cake voor kerst (!) - Witlofsalade - Taartjes met nectarine, appel en kastanjepuree
Producten Plenty More - Yotam Ottolenghi - Chickslovefood - Het 5 or less-kookboek - Gespot - Mangisana spelt als rijst
Actueel September 2014: geurvorken, frietverslaafden, bananenspinnen en bijenmanie - Win een FoodWeLove box - Augustus 2014: dronken astronauten, champagne uit de borst en de koelkast de deur uit
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aardappels poffen voor op de bbq..  (gelezen 18603 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Charlotte
Gast
« Gepost op: Juni 23, 2006, 15:18:39 »

Ik zou graag aardappels poffen voor op de bbq, met een knoflookachtig creme fraiche sausje erbij. Kan iemand mij op een zo Debieliaans mogelijke wijze stap voor stap uitleggen wat ik daarvoor moet doen (en verder nog in huis moet halen)?? Kan ik gewoon elke supermarktaardappel gebruiken?? Moet ik dan nog iets voorbewerken in de oven ofzo en alu-folie ingesmeerd met olie geloof ik, op de glimmende kant of juist niet??
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #1 Gepost op: Juni 24, 2006, 11:01:18 »

Neem redelijk kleine aardappelen. Nieuwe aardappelen zijn er nu, en die zijn erg smaakvol. Neem vastkokende. Niet schillen, wel even wassen, de schil kun je dadelijk gewoon opeten.
Pak ze individueel in alu-folie in, glimmende kant buiten, niet met olie insmeren voor zover ik weet. Leg op bbq, af en toe keren, en prik af en toe om te kijken of ze al gaar zijn, hoe groter de aardappel hoe langer het duurt.

Knoflooksaus
7-8 tenen knoflook, uitgeperst
6 el mayonaise
6 el volle yoghurt
1/2 tl suiker

Meng alle ingredienten goed en laat een tijdje, minstens een uur, maar een nacht lang kan ook, in de koelkast staan.

Je kunt ook de killerknoflooksaus van Sam proberen, die is ook erg lekker, maar wel voor de meer gevorderde knoflooksaus-eter:

Knoflooksaus-die-terugbijt, vegetarisch /of veganistisch

- 2 kleine bolletjes knoflook of 1 a 1,5 grote bol knoflook.
- 4 eetlepels mayonaise /of eivrije mayonaise
- 250 ml yoghurt /of Yofu naturel
- bieslook: 1 eetlepel gedroogd of 4  eetlepels vers
- peterselie: 1 grote theelepel gedroogd of 2 eetlepels vers
- Klein beetje peper en zout naar smaak

Pel de knoflook en doe de knoflookteentjes met de groene kruiden in een hoge mengbeker, doe er de mayonaise bij. Maak met de staafmixer hiervan in 1 minuut een gladde prut. Roer hier dan met een lepel de yoghurt/Yofu doorheen. Let op: niet meer staafmixen als de yoghurt/Yofu er bij zit, want dan wordt het een heel waterig sausje.

De hoeveelheid knoflook kan naar beneden bijgesteld worden indien gewenst (in het geval van de volgende dag moeten werken ofzo). 6 tot 8 middenmaat teentjes is echter het minimum. De hoeveelheid knoflook naar boven bijstellen raad ik niet aan Wink
« Laatste verandering: Juni 24, 2006, 11:04:14 door Selly » Gelogd

,,,,فلافل
Carla
Ervaren forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #2 Gepost op: Juni 24, 2006, 11:22:08 »

Ik denk dat het ook handig kan zijn de aardappellen van tevoren halfgaar te koken en dan pas in aluminuim te verpakken voor de barbeque. Dan duurt het wat minder lang voordat ze gaar zijn.
Selly
Redactie Vegatopia
Mega-forummer

« Antwoord #3 Gepost op: Juni 24, 2006, 11:29:23 »

Ja als ze groot zijn is dat wel handig, maar ik vind het zelf ook iets minder lekker, dus vandaar dat ik kleine aardappels neem, dan duurt het niet zo lang om ze op de bbq in zijn geheel te garen.

,,,,فلافل
linz
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: Juni 25, 2006, 14:11:20 »

Mmm, dat wil ik ook gaan proberen!

Ik heb ook wel eens gehoord dat je ze in aluminiumfolie tussen de houtskool kunt garen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

En ik begrijp dat het van de maat pieper afhangt, maar heeft iemand een indicatie van de bereidingstijd? Langer dan bij koken?

Stiekem toch een banaan!
Gabs
Gevorderde forumgebruiker

Geslacht: Vrouw

« Antwoord #5 Gepost op: Juni 25, 2006, 17:57:54 »

de aardappel insnijden, dan gaart hij volgens mij sneller en je hebt meteen een opening waar je de saus in kunt gieten en kunt beginnen met uitlepelen. oh ja, de ingepakte aardappels kun je het beste tussen de kolen leggen. hoe lang weet ik niet, maar in de oven duurt het ongeveer een uur, dus op de bbq vast ook zoiets...

saus: kwark of bulgaarse yoghurt met verse kruiden en veel knoflook is erg lekker! eventueel met wat geraspte komkommer voor iets wat op tzatziki lijkt.
« Laatste verandering: Juni 25, 2006, 17:58:59 door Gabs » Gelogd
Charlotte
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 25, 2006, 21:55:27 »

WauW! Wat een te gekke reacties, hartelijk dank!! Met Debieliaans bedoel ik stap voor stap goed uitgelegd, ik kan best leuk koken maar heb het liefste een duidelijk recept. Velen op deze forum hebben aan een half woord genoeg en weten dan wat ze moeten doen en/of toevoegen, ik helaas niet... Ook met experimenteren ben ik niet zo'n durfal. Allen bedankt!!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: