Vegatopia Forum

BMI berekening klinkklare onzin?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2007, 13:39:59 »
 :schater: :schater:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2007, 13:45:02 »
Maar even serieus: mijn opa en oma waren mensen die niet veel snoepten etc. (hongerwinter nog meegemaakt he). Toch woog mijn oma tegen de 100 kilo. At ze teveel? Nee. Bewegen? Tot in de zeventig gevolksdanst en ook toen ze jonger was met kleine kinderen was ze groot/stevig. BMI weet ik niet maar ze was rond de 1,75m dus reken maar uit.
Ze is nu altijd gelukkig geweest, maar in de huidige dieetwaan zou ze haar hele leven hebben moeten diëten en ongelukkig moeten wezen.

Ik denk dat ik ook voor J@n spreek als ik zeg dat er weliswaar ook te dikke mensen bestaan, maar dat dat in heel veel gevallen ook niet direct eigen schuld is en niet per definitie te voorkomen door minder/gezonder te eten en meer te bewegen. Het uitgangspunt moet niet je BMI zijn maar je levensstijl. Is je levensstijl in principe gezond dan is je BMI niet relevant. Nu wordt er alleen naar BMI gekeken terwijl sommige mensen met een 'goed'  BMI zeer regelmatig snackbarren en niet bewegen....
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2007, 16:47:58 »
Ben het met je eens dat er teveel gefocust wordt op het BMI.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2007, 18:08:06 »
Maar even serieus: mijn opa en oma waren mensen die niet veel snoepten etc. (hongerwinter nog meegemaakt he). Toch woog mijn oma tegen de 100 kilo. At ze teveel? Nee. Bewegen? Tot in de zeventig gevolksdanst en ook toen ze jonger was met kleine kinderen was ze groot/stevig. BMI weet ik niet maar ze was rond de 1,75m dus reken maar uit.
Ze is nu altijd gelukkig geweest, maar in de huidige dieetwaan zou ze haar hele leven hebben moeten diëten en ongelukkig moeten wezen.

Ik denk dat ik ook voor J@n spreek als ik zeg dat er weliswaar ook te dikke mensen bestaan, maar dat dat in heel veel gevallen ook niet direct eigen schuld is en niet per definitie te voorkomen door minder/gezonder te eten en meer te bewegen. Het uitgangspunt moet niet je BMI zijn maar je levensstijl. Is je levensstijl in principe gezond dan is je BMI niet relevant. Nu wordt er alleen naar BMI gekeken terwijl sommige mensen met een 'goed'  BMI zeer regelmatig snackbarren en niet bewegen....

mijn levensstijl is echt wel goed, mijn BMI ook nog wel, maar ik vind echt wel dat aankomen een slechte zaak zou zijn. En dat komt niet omdat het mij aangepraat is.
Met 5 kilo minder zou ik makkelijker een trap oprennen bijvoorbeeld.

Wel heb ik inderdaad een wat zware bouw, bij BMI 20 zou dat echt licht zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2007, 10:54:30 »
Ik weet niet goed hoe het met overgewicht zit, van ondergewicht heb ik meer verstand (heb ik zelf mee te maken), ik ben nl. in behandeling voor een eetstoornis en daar zeggen ze dat het inderdaad zo is dat je bmi moet relateren aan ras om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, zo heeft een blanke, euraziatische vrouw een bmi van 19/20 nodig om te kunnen menstrueren (de meesten, althans) maar menstrueert een aziatische vrouw al bij 18 en de meeste negroide vrouwen pas bij 22. Dus het lijkt me opzich logisch dat het met overgewicht ook zo zou zijn, dat factoren zoals ras en dus ook lichaamsbouw hierbij een rol spelen.
Toch denk ik dat bmi an sich een goede meetmethode is.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2007, 10:58:24 »
Maar mijn punt is: als je gezond eet en je beweegt regelmatig en je hebt een te hoog BMI, is dat dan niet gewoon je bouw? Er zijn zat mensen die nooit maatje 38 zullen passen omdat je van die heupen nou eenmaal niet een stukje kunt afzagen. Life sucks, maar oke, jammer dan. Ik ben 10 jaar bezig geweest om aan te komen en ik weet zeker dat als ik weer regelmatig ga sporten (nee, 100x per dag een paar etages op en neer schijnt niet te tellen  ::), of een heuvel opzeulen met kinderwagen en boodschappen) dat ik weer zo een paar kilo kwijt ben en dan heb ik weer ondergewicht. Dan ga ik me ook niet volstoppen met allemaal troep om te zorgen dat mijn BMI 'normaal'  wordt. Ik kan er nou eenmaal niets aan doen. BMI is maar een cijfertje. Voel je je te zwaar omdat je BMI te hoog wordt of denk je, mijn kleren zitten wel erg strak. En traplopen is een kwestie van vaak genoeg doen (kijk maar naar mij  ;D)

(en mijn bouw is overigens niet die van een te mager persoon, want mijn heupen passen vaak niet in minder dan 40 om over mijn schouders nog maar te zwijgen en voor mijn lengte heb ik ook vaak L nodig)

« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 11:00:11 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2007, 11:06:01 »
Maar mijn punt is: als je gezond eet en je beweegt regelmatig en je hebt een te hoog BMI, is dat dan niet gewoon je bouw?

Tuurlijk!

Maar de mensen waar ik het over had in deze draad, stoppen zich wel vol en leven wel ongezond. Die hebben dan ook zo'n hoog gewicht dat afvallen gezondheidwinst betekent. Voor de rest maakt het me echt niet uit of iemand een BMI van 19, 20, 26 of 22 en heupen en geen tieten heeft (heb ik zelf ook). En dan kun je zeggen wat je wil over cijfertjes, maar als mensen pijn hebben bij het lopen of dingen niet kunnen doen omdat ze te dik zijn, zijn ze niet ongelukkig om dat cijfertje maar of omdat ik dat zeg, maar omdat het pijn doet zoals Bambi ook al zei.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 11:10:57 door LL de Ling »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:BMI berekening klinkklare onzin?
« Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2007, 11:32:52 »
Het gaat volgens mij om de conditie en vetpercentage. BMI is slechts een aanwijzing of je grenzen gepasseerd hebt. Sumo worstelaars hebben een gigantisch overgewicht, maar een optimale conditie.
Als ik naar mijzelf kijk dan heb ik licht overgewicht, 26 namelijk, maar mijn conditie is beter dan die van jongere mensen. Althans dat zegt de meetapparatuur in het fitnesscentrum. Ook mijn vetpercentage is vergelijkbaar met iemand die 10 jaar jonger is. Dat kan ik meten sinds ik zo'n weegschaal met die mogelijkheid erop.
Blijf die BMI zien als indicatie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken