Vegatopia Forum

Spinazie opwarmen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Spinazie opwarmen
« Gepost op: 08 juni 2007, 14:04:07 »
Mag het of mag het niet?
Je hoort/leest er tegenstrijdige berichten over.
En ik heb nog veel pasta met spinaziesaus over van deze middag...
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2007, 23:54:38 door Sander »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2007, 14:20:41 »
Wikipedia zegt erover:

Spinazie bevat nitraten. Het grootste gedeelte van het in het lichaam opgenomen nitraat wordt uitgescheiden. Een kleine fractie wordt door bacteriën omgezet in nitriet. Er zijn twee bezorgdheden met betrekking tot nitrieten in het lichaam. Enerzijds kunnen ze bij zuigelingen aanleiding geven tot een verstoord zuurstoftransport en cyanose (of blauwzucht). Anderzijds bevorderen ze de vorming van N-nitrosoverbindingen zoals nitrosaminen (bijvoorbeeld wanneer spinazie gecombineerd wordt met vis). Volgens sommige onderzoeken zouden nitrosaminen kankerverwekkend zijn maar andere onderzoeken spreken dat tegen.

De bacteriën die nitraten omzetten in nitrieten gedijen het beste in een lauwwarme omgeving. Vroeger werd vaak aangeraden om eenmaal gekookte spinazie niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond is. Dit advies dateert echter uit de tijd dat koelkasten en vriezers nog geen gemeengoed waren. Met de huidige koeltechnieken kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen. Het advies om spinazie niet opnieuw op te warmen is dan ook niet meer terug te vinden op de meeste spinazieverpakkingen. Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouden van dagen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2007, 14:38:31 »
Bedankt!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2007, 15:32:11 »
Het Voedingscentrum is er van terug gekomen en zegt dat het wel mag.

"Vroeger was het advies nitraatrijke groente niet meer op te warmen. Inmiddels is duidelijk geworden dat opwarmen geen probleem is als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer. "

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/veiligheidsnormen/vragen+over+veiligheid/nitraatrijke+groente.htm
,,,,فلافل

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2007, 15:36:07 »
En nog maar eens: bedankt!  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2007, 22:36:46 »
Hoorde er gisteren over op de radio n.a.v. een boek over de chemie van het koken. Het is een kwestie van de spinaze razendsnel weer afkoelen en dan is er niets aan het handje. Dus zo gauw mogelijk de koelkast in.
Geen dank!  :P
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2007, 17:19:55 »
Hoorde er gisteren over op de radio n.a.v. een boek over de chemie van het koken. Het is een kwestie van de spinaze razendsnel weer afkoelen en dan is er niets aan het handje. Dus zo gauw mogelijk de koelkast in.
Geen dank!  :P
Dat heb ik ook gehoord. Interessant. Meer dingen die ook voor ons belangrijk kunnen zijn. Voorbeeld: aubergine niet met zout bestrooien maar met een niet hogere temperatuur bakken dan 90 graden. Dan blijft het vocht in de vrucht en wordt het niet zo vet, maar wel erg lekker. Eén van de dingen die ze zeiden was dan ook: koop een goede thermometer.
Kent iemand het boek wat hierover gaat?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Harry

Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2007, 20:07:41 »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2007, 22:01:53 »
Klikkerdeklik.
Dank,
maaaaaaar, heeft iemand dit boek al ingezien, of sterker nog, gebruikt!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2007, 22:56:25 »
Hier ook nog een recensie op Koken en Zo over de chemie van het koken
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2007, 01:06:55 »
Dan is nog altijd de vraag: diepvriesspinazie of verse spinazie? Boze tongen beweren dat diepvries gezonder is dan vers, omdat spinazie op de reis naar ons bord nogal inboet aan voedingswaarde. Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee. Wie kan me genezen?

En wat betreft smaak: 'a la blub' (in Duitsland helaas standaard, je krijgt bijna niets anders) is uit den boze.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2007, 10:36:29 »
Dan is nog altijd de vraag: diepvriesspinazie of verse spinazie? Boze tongen beweren dat diepvries gezonder is dan vers, omdat spinazie op de reis naar ons bord nogal inboet aan voedingswaarde. Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee. Wie kan me genezen?

En wat betreft smaak: 'a la blub' (in Duitsland helaas standaard, je krijgt bijna niets anders) is uit den boze.

ik gebruik liever uit pot, omdat je die uit kan knijpen voordat je het bijvoorbeeld in bladerdeeg verwerkt.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2007, 11:54:31 »
en die vind ik weer vies. Tenminste, ik heb 1 keer spinazie uit pot geprobeerd en die vond ik echt niet lekker. Ik gebruik meestal diepvries. En als ik dan een keer vers wil halen, is het er niet of ziet het er zo verlept uit dat ik dan toch maar weer voor diepvries ga. Of het gezonder is, geen idee, wel makkelijker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2007, 14:45:37 »
Ik ben zelf welhaast ziekelijk verslaafd aan verse groenten, spul uit een potje of diepvries tel ik eigenlijk niet mee.

Ja ik ook.

Het Voedingscentrum zegt dat je in het winter diepvriesspinazie moet kopen omdat er in verse dan meer nitraat zit. Maar kweenie, vind spinazie sowieso niet echt een wintergroente, en bovendien koop ik dan wel bio, daar zit sowieso minder nitraat in.
,,,,فلافل

Harry

Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2007, 15:09:32 »
Weet je dat wel zeker?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2007, 15:25:56 »
ja vrij zeker. Normaal worden natuurlijk altijd allerlei wonderdingen aan bioproducten toegeschreven  ::) maar dat er minder nitraat in zit schijnt echt waar te zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2007, 15:26:30 door Selly »
,,,,فلافل

Harry

Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2007, 15:28:59 »
Er staat me namelijk iets bij van een onderzoek van de Consumentenbond van een jaar of wat geleden, dat er ook wel eens biologische groentes met meer nitraten uit de test kwamen. Maar in het algemeen is het wel zo dat de nitraatgehaltes wat lager zijn dan in gangbaar geteelde groentes.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:spinazie opwarmen
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2007, 12:43:40 »
Hoorde er gisteren over op de radio n.a.v. een boek over de chemie van het koken. Het is een kwestie van de spinaze razendsnel weer afkoelen en dan is er niets aan het handje. Dus zo gauw mogelijk de koelkast in.
Geen dank!  :P
 

Ok: geen dank!  ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Spinazie opwarmen
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2007, 09:38:26 »
met even wat doorklikken kwam ik op het boek uit waarvan ik een en ander had gehoord op de radio
Ik heb het intussen in huis en zal jullie erover berichten als ik mij dingen uit dit boek heb eigen gemaakt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken