Vegatopia Forum

Speklap vervangen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boeddha

Speklap vervangen
« Gepost op: 07 november 2007, 18:30:20 »
Ik durf het bijna niet te vragen en ik schaam me er ook wel voor maar ik mis af en toe een speklap of vetspek door de zuurkool. :-[ :-[Weet iemand een alternatief hiervoor? Ik ben bekend met de vegetarische rookworst maar ik ben gek op het zoute van de spek. Wie o wie. Sorry :-[
« Laatst bewerkt op: 07 november 2007, 21:23:56 door Hizikigrrrl »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Speklap vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2007, 23:43:35 »
Beetje tricky, maar oefening baart kunst: Stukjes knoflook in olijfolie bakken tot een goudbruin kleurtje met wat zeezout. Te bruin maakt ze bitter en keihard, maar als je op het goede moment stopt heb je kleine knapperige, zoute stukjes.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Speklap vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2007, 23:59:49 »
Beetje tricky, maar oefening baart kunst: Stukjes knoflook in olijfolie bakken tot een goudbruin kleurtje met wat zeezout. Te bruin maakt ze bitter en keihard, maar als je op het goede moment stopt heb je kleine knapperige, zoute stukjes.
Van mijn moeder geleerd dat je knoflook sowieso altijd pas op het eind mee moet fruiten in gerechten, omdat het anders bitter wordt.
Forumkenner 2007 8)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speklap vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2007, 10:08:58 »
Meestal bak ik tofureepjes (van Alpro Soja, je hebt tenminste 2 varianten, ik neem altijd de gekruide) bij de stamppot. Die reepjes kun je net als spekblokjes uitbakken, het duurt wel vrij lang, kost aardig wat olie en spettert enorm maar is wel lekker.
Er is hier ook een draad over met andere tips.  :)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speklap vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2007, 11:39:27 »
Ik gebruik altijd rooktofu dat ik heel lang opbak zodat het een beetje knapperig wordt.

boeddha

Re:Speklap vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2007, 12:50:39 »
Ik ga het meteen de volgende keer proberen. Zowel de knoflook als de tofuvariant klinken lekker. Bedankt :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Speklap vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2007, 22:18:13 »
ik heb ooit eens tempeh bacon gekocht bij de toko. dat waren eigenlijk heel dunne plakjes tempeh en door ze hard en lang te bakken waren ze lekker knapperig, zoals speklapjes.

vegadragon

Re:Speklap vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2007, 16:20:11 »
ik vind gerookte tofoe ook heel lekker. Vooral door stampot andijvie mjamm  :hungry:

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Speklap vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2007, 19:22:29 »
Ik durf het bijna niet te vragen en ik schaam me er ook wel voor maar ik mis af en toe een speklap of vetspek door de zuurkool. :-[ :-[Weet iemand een alternatief hiervoor? Ik ben bekend met de vegetarische rookworst maar ik ben gek op het zoute van de spek. Wie o wie. Sorry :-[

ik hield ook erg van spek, vind het ook nog steeds lekker ruiken  :-[
 een echte vervanger heb ik nooit gevonden maar ik gebruik of goed uitgebakken tofureepjes of dunne reepjes tempeh.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

@nnette

Re:Speklap vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2007, 19:47:57 »
Hallo allemaal,

wij hebben Shiitake als speklaps "vervanger" heerlijk! ook lekker door de andijvie.

goed knapperig bakken en klaar is je "shiitakelap"

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Speklap vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2007, 16:45:57 »
Ik heb wel eens gehoord dat zongedroogde tomaten als spekvervanger kunnen worden gebruikt. Het lijkt me nogal vreemd, maar ik kan het niet controleren, omdat ik de smaak van spek vergeten ben. Wellicht dat het meer slaat op het zoute van de tomaten?
Succes!

Jippia

Re:Speklap vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2008, 18:04:06 »
Ik denk dat het aan het zoute van de tomaat ligt en aan het feit dat het gedroogd is. Daar wordt de smaak ook sterker van. Grappig, ik zat laatst ook aan spek te denken, omdat ik dat als kind zo lekker vond, vooral knapperig gebakken. De tofublokjes van Alpro/Albert Heijn knapperig bakken vind ik zelf een goed alternatief, vooral als je ze eerst in hebt gevroren. Ik vries al mijn tofu en tempé in, de naturel blokken snijd ik in porties. Ik vind de structuur en de smaak er beter van worden.

Mirjam

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Speklap vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2008, 18:37:24 »
Ik doe wel eens zongedroogde tomaat door de stamppot, maar niet expres om spek te vervangen. Dat heb ik namelijk nog nooit gehad door de stamppot, dus dat mis ik niet.

Maar het is wel lekker dus.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Speklap vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2008, 20:07:52 »
Misschien blokjes rookkaas erdoor? Zelf nooit geprobeerd, vleesvervang nooit iets: ik kook.
de tuin: dat ben ik

Jippia

Re:Speklap vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 08 januari 2008, 11:12:03 »
Citaat
vleesvervang nooit iets: ik kook.


Wat bedoel je daar precies mee?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Speklap vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 08 januari 2008, 12:15:06 »
Nooit anders gekookt dan vegetarisch. En daarom nooit bezig vlees te vervangen. Het is voor mij gewoon om geen vlees te gebruiken. Als ik wel iets met vlees zou moeten maken, zou ik advies moeten zoeken of vragen, hoe dat moet.
Ik koop ook maar zelden kant-en-klare vleesvervangers. Het zit gewoon niet in mijn systeem. Is het nu duidelijk, wat ik bedoel?
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2008, 12:17:21 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Speklap vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 08 januari 2008, 19:23:38 »
Nooit anders gekookt dan vegetarisch. En daarom nooit bezig vlees te vervangen. Het is voor mij gewoon om geen vlees te gebruiken. Als ik wel iets met vlees zou moeten maken, zou ik advies moeten zoeken of vragen, hoe dat moet.
Ik koop ook maar zelden kant-en-klare vleesvervangers. Het zit gewoon niet in mijn systeem. Is het nu duidelijk, wat ik bedoel?


Ik ben het geheel met je eens.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Helen

Re:Speklap vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2008, 21:03:45 »
Hai, ik ben ook op zoek geweest naar vervanging van de spekjes door de hutspot (in andere stamppotten mis ik het niet zo).

Het uitbakken van de knoflook lukte mij helaas niet, maar is ook niet zo'n leuk alternatief voor mijn vriend die wel de spekjes eet (en dus niet de knoflook....)

Nu heb ik recentelijk in onze C1000 de (ge)bakafdeling herontdekt en daar vind ik allemaal gedroogde (lees: gedroogd en gesuikerde) vruchtjes, waaronder ook de cranberries. Die zijn al een beetje crispy en dat is heel lekker door de stamppot. Had eerst geëxperimenteerd met het enigszins opbakken van de cranberries, maar toen werden ze heel bitter. (Ook keihard trouwens). Weet iemand misschien hoe het kan dat de smaak veranderde?
Ben verder benieuwd wat jullie van de suggestie vinden als je 't hebt uitgeprobeerd.

O ja, waar vind ik rooktofu?

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Speklap vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2008, 21:25:09 »
in de sun wah (antwerpse chinese supermarkt) hebben ze nepspek, dat je kunt bakken en heeeeerlijk zout en vol smaak (hey, lang leve de smaakversterkers!) zit... het is niet écht spek, maar het heeft wel dat vettige, zoutige...
als je het kort bakt, smaakt het naar het zwoerdje, maar als je het knapperig en dun bakt, is het heeeerlijk.
hebben andere toko's dat ook? je kan altijd eens een kijkje nemen!

en anders is halloumi-kaas natuurlijk een aanrader.
dat is van die bakkaas uit griekenland die ze in grotere supermarkten soms wel hebben (lang leve onze delhaize)
die smaakt erg zout, en is, zoals alle goede kaas boordevol vet. en er komt een knapperig korstje aan, want hij smelt niet.

het is nog eens lang geleden dat ik spek onder mijn eitjes heb gedraaid... moet dringend nog eens langs antwerpen.
hmmmmmm, nepspek met eitjes...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Speklap vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2008, 21:35:20 »
Nu heb ik recentelijk in onze C1000 de (ge)bakafdeling herontdekt en daar vind ik allemaal gedroogde (lees: gedroogd en gesuikerde) vruchtjes, waaronder ook de cranberries. Die zijn al een beetje crispy en dat is heel lekker door de stamppot.

he, dat klinkt best geinig
 
Citaat
O ja, waar vind ik rooktofu?

Natuurwinkels.
,,,,فلافل