Vegatopia Forum

Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Gepost op: 18 september 2009, 20:00:14 »
Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer toetjes gelatine gaan bevatten. Volgens mij waren dat vroeger vooral de glibberige stijve en goedkopere verpakkingen. Tegenwoordig zie je ook in yoghurt met een smaakje in een halfliterbeker al gelatine zitten. Het lijkt een beetje een goedkope manier om waterige yoghurt dikker te maken en daarmee roniger, luxer te doen lijken. Het AH-huismerk heeft b.v. voor 0,10 cent minder dan de lekkere Almhof yoghurt dergelijke varianten.
Wat is jullie ervaring? Wat zijn nu echt lekkere kant-en-klare toetjes zonder gelatine? (natuurlijk, zelf maken kan, maar helaas is daarvoor niet elke dag tijd)

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2009, 22:06:22 »
Heel vreselijk ja.. nadat ik vegetarisch ben gaan eten heb ik heel wat chocolademousse gegeten, wist ik veel..
Maar nu koop ik ze (bijna) niet meer, als ik ze heb voor bezoek of gezin, eet ik lekker yoghurt, dat is ook lekker met muesli...
Ik vind het echt onzinnig... >:(

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2009, 23:32:15 »
In het buitenland hebben ze dat allemaal. Zo ranzig. Denk je een lekker veilig yoghurtje te hebben gekocht, is ie niet te eten en staat ie stijf (letterlijk) van de gelatine.
Brrr. En ik ben al zo'n held met eten als ik de etiketten niet kan lezen.

yvon

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2009, 13:51:21 »
Wij hebben eigenlijk hetzelfde 'probleem'. Dochter van 15 is al een flink aantal jaren vegetarier, weigert consequent alles waar ook maar gelatine of bepaalde E-nummers in zitten. Zoonlief was gek op vlees, dus daar kocht ik dan biologisch vlees voor, zelf at ik de ene keer met hem mee, de andere keer zonder vlees. In de loop van de tijd ben ik steeds minder vlees gaan eten en werd het ook makkelijker om vlees/vis te laten staan. Zoon van 13 is sinds begin dit jaar ook geen vlees-eter meer, maar de gelatine vindt ie niet zo'n probleem.
Vlees en vis komen hier niet meer in huis, en toetjes al enige jaren niet meer (dat vonden we zielig voor dochter als ze niet kan mee-eten). Het blijft bij fruit, pure yoghurt en zo. Maar soms willen we wel eens iets anders, met verjaardagen of feestdagen iets extra lekkers, en dat is inderdaad heel erg lastig.
Feestelijke dagen lossen we dan op met fruit in chocolade-fondue, maar soms wil je ook wel eens iets anders.... (wij wel!)

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2009, 14:12:15 »
Ik pureer regelmatig fruit en doe dat dan door de yoghurt als toetje, makkelijk en heel lekker!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Weimin

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2009, 17:37:46 »
Goed onderwerp. Ik zoek me ook vaak rot naar gewone toetjes.
Maar kom dan toch uit op griesmeelpudding van Mona - dat is zo'n beetje de enige dacht ik.
En gewoon yoghurt met vers fruit of fruit uit blik er in pureren.
De Aldi heeft eenvoudige yoghurt met perzik en aardbei waar geen gelatine of 'roodstof' inzit. Is nog mager ook nog.

yvon

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2009, 18:33:22 »
Inderdaad, de griesmeel van Mona. Op alle Mona toetjes staat dat er gelatine in zit, behalve de griesmeel. Stiekum heb ik altijd het wantrouwige idee dat ze het daarop vergeten zijn te melden....
Ik heb trouwens wel eens agaragar in huis gehaald, maar weet eigenlijk niet zo goed wat ermee te doen. Kan ook best over datum zijn nu, zo lang ligt het er al.....
hebben jullie daar ervaring mee. Recepten?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2009, 07:05:16 »
Ik heb een tijd lang heel vaak vanillevla gemaakt, gewoon van ei, vanille, suiker, melk. Is erg lekker, met of zonder vers fruit. Ik denk dat het de zekerste oplossing is: zelf maken. Maar ja, je wilt ook wel eens lekker makkelijk. Volgens mij is ijs wat dat betreft i.h.a. ook wel veilig.

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2009, 10:13:42 »
De Boer'n yoghurt en vla (in zo'n leuk emmertje) bevat volgens mij ook geen gelatine.
Bestaat in allerlei lekker smaken!

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2009, 18:12:16 »
yoghurt met smaakjes is er wel in meerdere merken, dat is vooral heel erg zoeken en opletten. Als feestelijk toetje kan ijs natuurlijk ook (biologisch chocoladeroomijs AH bijvoorbeeld). Wat ik vooral mis zijn de wat feestelijker toetjes zoals chocolademousse. Je kan natuurlijk zelf hemelse modder maken of tiramisu maar hoe moeilijk kan het nu zijn om dit kant-en-klaar zonder gelatine te verkopen?

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2009, 22:08:16 »
Ik vind het wel meevallen! Griesmeel inderdaad, en dat lijkt me geen drukfout want de zetmeel zorgt ervoor dat het ruim voldoende opstijft... rijsttoetjes zijn ook meestal zonder gelatine. De tiramisu van de Aldi, de panna cotta van de Aldi (tot nu toe alleen gespot in Maastricht), de meeste soorten vla in pak, bij de AH to go alle toetjes in 'luxe' verpakking. Ja, ik houd van toetjes :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2009, 23:06:29 »
En een vlaflip is ook zo gemaakt, vla + yoghurt + diksap.

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2009, 10:32:55 »
bedankt voor de tiramisu-aldi-tip. de panna-cotta is in hengelo helaas niet verkrijgbaar. ik heb inmiddels wel van dat choco-mousse instantpoeder bij de aldi gekocht.

Tru

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2009, 19:17:56 »
van wikipedia:

Panna cotta is een Italiaans nagerecht wat letterlijk gekookte room betekent. Het komt van oorsprong uit de Noord-Italiaanse regio Piëmont. De basisingrediënten zijn room, melk, suiker en gelatine. Panna cotta wordt vaak geserveerd met bessen, karamel of chocoladesaus.

ik heb die aldi-versie niet gezien, maar de "wikipedia-echte" bevat dus wel gelatine :(

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2009, 22:52:47 »
Sja... ik zie Aldi er op zich wel voor aan om zich van dat soort puristische onzin niks aan te trekken ;)
Naar mijn beste weten was het zonder, als ik dit weekend in de Aldi kom zal ik eens kijken.

manzana

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2009, 05:54:48 »
Een tip: in België in de supermarkt Delhaize hebben ze heel lekkere "verse" chocolademousse, zonder gelatine.
Er is pure, met melkchocolade en ik denk zelfs witte chocolademousse. Het is niet goedkoop, maar smaakt bijna net zo goed als zelfgemaakte, en stukken beter dan de gelatinechocomousse.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2009, 09:22:44 »
Sja... ik zie Aldi er op zich wel voor aan om zich van dat soort puristische onzin niks aan te trekken ;)
Naar mijn beste weten was het zonder, als ik dit weekend in de Aldi kom zal ik eens kijken.

Geweest, gekeken, zonder gelatine. Verder ook nog eenpersoons pudding/vla dingen gespot zonder gelatine: vier bakjes in vanille/chocolade en vanille/caramel. De laatste meteen meegenomen en hij was lekker (zij het wat erg zoet).

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #17 Gepost op: 05 oktober 2009, 13:15:13 »
Nou zit ik net vanille kwark te eten van Melkan, zo'n halve liter bak, valt mijn oog ineens op de ingredienten: varkengelatine  :bigeyes:
Gadverdamme, nou dat heb ik dus opgegeten.
Ik lette nooit zo op gelatine, maar nu ik er meer op let hoef ik het ook echt niet meer. Wel een beetje onhandig soms hoor!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

berkman

Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #18 Gepost op: 08 oktober 2009, 00:09:23 »
Kwam vorige week tot de wonderbaarlijke ontdekking dat de goedkoopste tiramisu-toetjes van de de Jumbo ( 0,86 cent per 2) zonder gelatine zijn!
Heb ze al opgegeten en de verpakkingen inmiddels al lang en breed gerecycled maar zal binnenkort het merk e.d. even opzoeken. Heb ze bij de Jumbo in Enschede gekocht.
Er zit dus geen gelatine of andere producten gemaakt van dode dieren in, echter werd ik niet echt vrolijk van de gigantische waslijst aan andere ingrediënten...

Voor een beetje verantwoorder genieten zou ik dan ook een ieder aanraden het tiramisu-toetje van Rachello te kopen die bij de betere bio-winkel te krijgen is. Wel twee keer zo duur per toetje maar wel fair-trade én geheel biologisch. (en verdomd lekker)

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes, yoghurt en kwark met/zonder gelatine
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2009, 02:34:53 »
Ik kwam er onlangs ook achter dat er gelatine zat in die lekkere chocoladetoetjes met caramelsaus van Mona - het was echt niet in me opgekomen dat er gelatine in chocolademousse zou zitten, maar het blijkt dus vrij normaal te zijn.

Ik heb zojuist gewoon een klacht gestuurd naar Mona. Misschien kunnen jullie dat ook doen, gewoon via het contactformulier op de site, als signaal dat niet iedereen daarop zit te wachten. Je weet maar nooit of het helpt.

Een tijdje geleden heb ik ook een klacht gestuurd over het gebruik van palmolie naar Lu/Liga, maar daar kreeg ik een onzinnig antwoord op (ze zijn heel dier- en milieuvriendelijk want ze gebruiken scharreleieren - ja ja, die kippen hebben het zo goed) en over de palmolie niets, en toen ik daar op reageerde kreeg ik gewoon geen antwoord meer. Kortom, ik koop geen koekjes meer van Liga/Lu.