Vegatopia Forum

Plenty van Yotam Ottolenghiy

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Gepost op: 06 augustus 2011, 18:46:22 »
Heeft iemand het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi? Is het een aanrader?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2011, 18:48:28 »
Heeft iemand het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi? Is het een aanrader?

Tadaaaa: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11370-plenty-yotam-ottolenghi

Ik lees er veel enthousiaste verhalen over!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2011, 19:02:06 »
Ah, lekker opgelet... Bedankt!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2011, 21:12:03 »
Ik heb 'm en ik ben er héén blij mee. Ik wil er van de week weer wat uit maken. Ik heb al eens de knoflooktaart gemaakt, die Maartje ook al eens at, en de yoghurt flatbreads with barley and mushrooms, allebei èrg lekker.  :)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2012, 00:27:06 »
Ik/wij heb(ben) de Duitse vertaling van Plenty gekregen van vrienden van de hondenschool. Tot nog toe vooral erdoor gebladerd en inspiratie opgedaan. De indeling naar het soort ingrediënt (wortelgroenten, kool, bladgroente, etcetera) vind ik erg prettig. De recepten zijn erg duidelijk en origineel, maar toch heel 'bodenständig' (een mooi Duits woord dat ik met 'zonder pretenties' of 'zonder poespas' zou vertalen). Morgen ga ik zijn gecaramelliseerde en gegratineerde witlof nakoken, en ook de 'pizza' met spinazie, ei en zaätar (ik heb nog zaätar van Selly in mijn keukenkastje) staat op mijn lijstje.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2012, 00:23:50 »
Wordt er veel zuivel gebruikt of is het ook wel goed te gebruiken door veganisten? Ik las er zulke enthousiaste dingen over dat ik nu ook wel benieuwd ben.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2012, 20:45:22 »
Wordt er veel zuivel gebruikt of is het ook wel goed te gebruiken door veganisten? Ik las er zulke enthousiaste dingen over dat ik nu ook wel benieuwd ben.
Ja, in veel recepten wordt zuivel en/of ei gebruikt. Regelmatig yoghurt of kwark. En geitenkaas of een ander luxe kaasje - dat je ook prima weg kan laten. Er staan ook wat vegan recepten in het boek. Misschien kun je het eens lenen ipv zelf kopen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2012, 21:53:16 »
Bieb!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:19:52 »
En via Google vind je hier en daar ook wel wat recepten uit het boek.. Op Amazon staan soms zelfs hele inhoudsopgaven, waarnaar je per recept kun gaan Google-en.. en dan kom je ook veel ander leuks tegen. Of je koopt toch gewoon het boek. Staat nog mooi in de kast ook!
Groetjes, Antje

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2012, 23:58:00 »
Mijn kookboekenkast staat al helemaal vol dus zo voor de heb ga ik het niet kopen  :) Ik zal eens bij de bieb kijken inderdaad, alhoewel het ongetwijfeld heel vaak uitgeleend zal zijn als ze hem al hebben.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2012, 17:53:21 »
Mijn kookboekenkast staat al helemaal vol dus zo voor de heb ga ik het niet kopen  :) Ik zal eens bij de bieb kijken inderdaad, alhoewel het ongetwijfeld heel vaak uitgeleend zal zijn als ze hem al hebben.

Hier staan erg veel recepten van hem http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/series/thenewvegetarian?INTCMP=SRCH
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2013, 12:08:40 »
Gekregen ter ere van mijn promotie.

Ben benieuwd :)

Ook Veg! Is daar al een draadje over? Ook nog veel andere leuke kookboeken. Hoef me niet te vervelen nu.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2013, 12:11:43 door LL de Ling »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2013, 17:42:04 »
Ook Veg! Is daar al een draadje over? Ook nog veel andere leuke kookboeken. Hoef me niet te vervelen nu.


Nope, maar maak het vooral, zo´n leuk boek!
Welke andere kookboeken heb je nog gekregen?
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2013, 11:35:22 »
Ook Veg! Is daar al een draadje over? Ook nog veel andere leuke kookboeken. Hoef me niet te vervelen nu.


Nope, maar maak het vooral, zo´n leuk boek!
Welke andere kookboeken heb je nog gekregen?

Dat ga ik dan zeker nog doen. :)

Moet de exacte titels nog eens zoeken, maar eentje voor de moestuin (Zelf Geboerd, ziet er leuk uit!), een met jams (heet gewoon Jam), en eentje met recepten waar je blij van wordt (Food for the Soul) :)

Heb ook een slaapplek in Londen gekregen, want 1 van mijn bevriende collega's kon het niet aanzien dat ik alleen maar wilde moestuinieren en koken. ;)
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2013, 17:44:37 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2013, 09:42:14 »
Ik heb hem vorige maand gekregen, en vrijdag voor het eerst uitgebreid uit gekookt.

Ik heb de knoflooktaart gemaakt, die echt heel erg geweldig lekker was. Ik had ook wel heel erg lekkere geitenkaasjes voor erin, een hele zachte bettine blanc en hele pittige rauwmelkse geitenkaas die in kleine bolletjes verkocht worden, maar waar ik de naam niet van genoteerd heb. De knoflook wordt echt heel zacht en aromatisch, zonder knoflookwalm.

Daarnaast de salade van glasnoedels met edamame boontjes. Ik vond hem ook erg lekker, maar doe er volgende keer wat minder limoensap in en iets meer soja. Het restant heb ik met wat ketjap en sambal gisteren in fillodeeg gerold, tadaa: vegetarische vietnamese loempiaatjes!

Erbij had ik nog een tomatensalade met granaatappel gemaakt, en als toetje fillodeeg sigaren met een notenvulling, ook allebei van Ottolenghi maar niet uit dit kookboek. Ook vreselijk lekker!

De recepten hebben flink wat ingredienten maar zijn goed te volgen en niet moeilijk, en de smaak is echt heel goed. Ik ben fan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #15 Gepost op: 02 augustus 2013, 12:27:21 »
Vanavond de warme glasnoedelsalade van Ottolenghi, met erbij roergebakken Shanghai Paksoi en knapperige tahoeblokjes.
Ik had dit keer de hoeveelheid noedels en het limoensap door twee gedeeld, maar alle andere ingredienten op volle sterkte gelaten. Ik vond het nu nog lekkerder dan de vorige keer. Ben ik de enige die vindt dat Ottolenghi best conservatief is met de hoeveelheid kruiden, of heeft hij gewoon grotere lepels dan ik heb?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #16 Gepost op: 02 augustus 2013, 12:29:15 »
Een internationale theelepel is groter dan een Nederlandse.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2013, 16:47:50 »
Ik heb internationale theelepels, kan twee keer zo veel in als in de nederlandse :-)

Ik heb vorige weekend de groene couscous salade uit Plenty gemaakt, met de volgende wijzigingen: Citroensap toegevoegd aan de dressing met olijfolie, zelf geroosterde cashewnoten in plaats van pistachenootjes, een een komkommer zonder pitjes in kleine blokjes toegevoegd. Erg lekker geworden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2013, 12:45:40 »
Ik maakte gisteren twee recepten uit Plenty:
De salade met basilicum, courgette en hazelnoten. Erg lekker, maar kon nog wat peper gebruiken vond ik. Ik maakte het met wat rucola erbij en de paarse basilicum uit het recept was bij mij alleen groene. Paarse heb ik niet kunnen vinden.

De knoflooktaart. Lekker! Het hangt wel erg af van welke kaas je gebruikt, en ik vond de kaas uiteindelijk sterker smaken dan de knoflook. Aangezien het een knoflooktaart is, ga ik het volgende keer met wat milder smakende kaas maken.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Plenty van Yotam Ottolenghiy
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2013, 18:39:15 »
Ben het eens dat de knoflook een beetje wegvalt. De knoflook heeft sowieso niet zoveel smaak meer na het caramelliseren vind ik, ik zat er over te denken om hem iets korter te laten koken/bakken zodat er wat meer knoflooksmaak over blijft.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light