Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8880 Gepost op: 29 september 2014, 20:48:37 »
Vrijdag een pizza bij mijn moeder, zaterdag eigenlijk niks, en gisteren een wokafhaalbakje. Vandaag een paar snacks bij de Surinamer waar we 2 keer per jaar borrelen op het werk.

Ehm, morgen beter.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8881 Gepost op: 29 september 2014, 23:22:22 »
appel
:eh:

Maakt poffen iets onschadelijk?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8882 Gepost op: 29 september 2014, 23:28:20 »
Het is santana-appelseizoen!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8883 Gepost op: 29 september 2014, 23:36:57 »
Ah, even vergeten dat er ook sphynx-appels bestaan. :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8884 Gepost op: 29 september 2014, 23:46:10 »
Jaarlijks terugkerende herfstpret: ik heb wat tamme kastanjes gesnoept. Nu alvast wat rauw. Morgen de rest lekker koken.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8885 Gepost op: 30 september 2014, 07:41:18 »
Bloemkoolsalade met zongedroogde tomaatjes, pijnboompitten, feta, bosui, koriander en munt.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8886 Gepost op: 30 september 2014, 20:36:17 »
Käsespätzle - lekker met salie, pepertje en knoflook. Erbij een salade van rucola, radijs, koolrabi en kidneybonen met een balsamicodressing.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8887 Gepost op: 30 september 2014, 21:27:52 »
Oooh, Ethiopisch! Als je nog eens receptjes kwijt wil... :D
Dat vind ik serieus een van de lekkerste keukens. Klinkt lekker!

Erg lekker ja, al moet ik weer even oefenen want dit was wel lekker, maar niet optimaal. Te lang niet gegeten, laat staan zelf gekookt en geimproviseerd met een nieuwe berbere. We hebben geen huisleverancier meer die het uit Ethiopië voor ons mee nam :'( Nu geprobeerd met die van Het Blauwe Huis en dat is toch anders. Goed excuses om weer eens uit eten te gaan en verder te experimenteren ;D
Wordt vervolgd in november, dan heb ik mijn ene kookboek weer terug als het goed is en dan ga ik zelf proberen om o.a. berbere, nit'r kibeh en injera te maken en fatsoenlijk als recepten uit te schrijven.

We aten treccepasta met Marcella Hazan's befaamde tomaten-ui-botersaus (met stiekem wel knoflook erin) met 3 verschillende tomatensoorten en parmezaan erover. Toe rabarber-aardbeiensojayoghurt.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8888 Gepost op: 02 oktober 2014, 10:29:47 »
Al lang niet op de lijn geweest. Het betekent niet dat we niet koken. Er is volop te rapen. Kastanjes die we schillen, koken en dan braden in wat olie, zout erbij, combinatie met gebakken spitskool, spruiten etc. Vaak pompoensoep met paprika, ui, knoflook en bloemkool. Gerst koken we ook vaak. Prima, je kunt er ook gebakken gerst van maken gerst goreng. En er is nog een vracht aan diepgevroren kastanjeboleten. Allemaal oogst van Nuenens dreven. Bij de buurman hangen de mispels, maar eerst moet het nog vriezen voordat die consumabel zijn. Maar buur plukt ze nu al. Die heeft geen idee. Hij lokt er eethoorns mee, zonder dat hij het weet.
O ja, er is lang geen Bonne Louise te koop geweest hier, een super-peer. Maar nu de Russen onze peren niet meer afnemen, is er opeens weer Bonne Louise te koop, bij AH.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 19:37:19 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8889 Gepost op: 02 oktober 2014, 14:36:39 »
De oudste dochter begon gisteren met de VeganChallenge en ze maakte deze lekkere paprika-pasta

Vanavond de eiercurry met broccoli en pasta maar dan zonder de eieren voor haar (ik doe maar voor de helft mee met de challenge, kan mijn kaas en eieren niet missen :-\)
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2014, 15:19:24 door Joske »

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8890 Gepost op: 02 oktober 2014, 16:59:13 »
 
Op de Vegatopia site lees ik dat men een receptenschrijver vraagt. Leuk. Maar dan bedenk ik dat ik een atypische receptenschrijver ben. Zo ziet een recept van mij eruit:

Kala en andere frituursels
•   Kala, pakoora (oo=oe), somosa, tempura, oliebollen, beignets…allemaal een pot nat. Steeds is het een zetmeelhoudende drager, al dan niet stukjes omhullend, gefrituurd. Men kan als zetmeel tarwemeel gebruiken, rijstemeel, maïsmeel of meel van de een of andere peulvrucht. Het meel kan men rauw of gekookt verwerken. Indiërs, Maleisiërs en Antillianen gebruiken graag meel van kikkererwten of van een andere peulvrucht. Naar wens kan men er ei in mengen of wat agar agar. Kala vindt men onder meer op de Antillen; pakoora en somosa in India, Afghanistan en Maleisië. Oliebollen (Duits: Pfannkuchen) eet men in Nederland en Duitsland, tempura in Japan. De frites zijn naar mijn opvatting een oervorm van dit alles. De beste frites vindt men in Vlaanderen. Zodra men ze patat gaat noemen, daalt de kwaliteit.

Basisgedachte bij de bereiding: Kala is een zacht, al dan scherp gemaakt, borrelhapje van geweekte, gekookte, fijngemaakte witte of bruine bonen of een van de vele soorten soyabonen. De gekookte bonenpuree wordt met ingrediënten naar wens op smaak gebracht en dan gefrituurd.
Mogelijke benodigdheden: Bonen, ui, knoflook, kerrie, rode peper, dragon, marjolein, basilicum, ei, volkorenmeel, agar agar, zout, soyasaus, frituurolie… 

Professor Piet Verkade was de bekende, beruchte, hoogleraar organische chemie in Delft.
Als hij op de prakticumzaal kwam, waar wij zwoegden om een ingewikkelde stof te synthetiseren, en hij zag dat we met de receptuur naar de balans liepen, stoffen afwogen, en zo meer, dan smaalde hij: zeker recept van Mientje de zuinige keukenmeid. “Vertel eens, wat gaat u maken en hoe gaat u dat doen? Hoeveel tussentrappen gaat u gebruiken. Kan het ook slimmer?”
Tja, dat blijft je dan bij. En dan kom je aan een ander soort van receptuur.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8891 Gepost op: 02 oktober 2014, 17:31:24 »
Daar u, Heer Niewied, tot de (chemische) essentie der dingen doordringt, zou u goed kunnen meewerken aan het "Kookboek dat alle Kookboeken overbodig maakt".
Het is boeiend en merkwaardig om te zien hoe vele eetculturen altijd wel basiskookmethoden hebben die uiteindelijk nogal op mekaar lijken. Ingrediënten en kruiden verschillen wat, vandaar dat zovele kookboeken gemaakt worden, maar kooktechnieken zijn toch te herleiden tot hoogstens een zestal hoofdstukken, ruw geschat. De rest is franje en fantasie.
Natuurlijk zou de uitvoering van dit plan niet goed zijn voor de uitgeverswereld.
Dank voor het compliment aan de Vlaamse frites, overigens.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8892 Gepost op: 02 oktober 2014, 18:52:23 »
Vandaag een snelle hap, dus pasta-spinazie-bie; jawel en dat op donderdag. De gedroogde algen eroverheen vond ik niet zo denderend.
Gisteren om 21 uur besloten dat ik huis niet meer haalde zonder eten, dus friet op Rotterdam CS gehaald. Mede door de honger en de kou smaakte het goddelijk.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8893 Gepost op: 02 oktober 2014, 18:53:15 »
Al lang niet op de lijn geweest. Het betekent niet dat we niet koken. Er is volop te rapen. Kastanjes die we schillen, koken en dan barden in wat olie, zout erbij, combinatie met gebakken spitskool, spruiten etc. Vaak pompoensoep met paprika, ui, knoflook en bloemkool. Gerst koken we ook vaak. Prima, je kunt er ook gebakken gerst van maken gerst goreng. En er is nog een vracht aan diepgevroren kastanjeboleten. Allemaal oogst van Nuenens dreven. Bij de buurman hangen de mispels, maar eerst moet het nog vriezen ...


Echt? Die bij mijn schoonmoeder waren toch lekker hoor, als een soort van appelmoes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8894 Gepost op: 02 oktober 2014, 19:33:31 »
Tussen de middag een snelle groentesoep (restje prei, bloemkool, wortel, linzen, bouillon) en vanavond een snelle salade (rucola, radijs, koolrabi, kidneybonen). Vanavond 'ter compensatie' waarschijnlijk toast met lekkere dingetjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8895 Gepost op: 02 oktober 2014, 22:34:54 »
roerbak van prei/rode paprika/tomaat/ei en sojasaus etc. Rijst erbij. En sambal
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8896 Gepost op: 04 oktober 2014, 01:43:39 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino (en salie). Erbij een salade van gekiemd fenegriekzaad, rucola, bospeen, paprika en komkommer met een mosterd-citroendressing.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8897 Gepost op: 04 oktober 2014, 19:54:46 »
Al lang niet op de lijn geweest. Het betekent niet dat we niet koken. Er is volop te rapen. Kastanjes die we schillen, koken en dan barden in wat olie, zout erbij, combinatie met gebakken spitskool, spruiten etc. Vaak pompoensoep met paprika, ui, knoflook en bloemkool. Gerst koken we ook vaak. Prima, je kunt er ook gebakken gerst van maken gerst goreng. En er is nog een vracht aan diepgevroren kastanjeboleten. Allemaal oogst van Nuenens dreven. Bij de buurman hangen de mispels, maar eerst moet het nog vriezen ...


Echt? Die bij mijn schoonmoeder waren toch lekker hoor, als een soort van appelmoes.

Tja, die mispels worden appelmoesachtig als de vrieskou erover is gegaan. Nu zijn ze nog veel te hard, althans die bij de buurman. "Zo rot als een mispel", betekent niks anders dan dat de mispel verappelmoest is. Maar, als je ze lang genoeg laat hangen worden ze ook wel zacht, maar dat duurt langer dan met wat kou.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8898 Gepost op: 04 oktober 2014, 19:58:57 »
Groentebouillon met wat soepgroente, een salade van sla-tomaat-komkommer-ui-walnoot-poederkaas en een bak kwark met wat noten en zaden.

Hartstikke braaf in calorisch opzicht, en hartstikke ter compensatie van die Bossche Bol die me eerder vandaag onverwacht werd aangeboden en die ik niet kon afslaan ;D

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8899 Gepost op: 04 oktober 2014, 20:15:00 »
Nasi.