Vegatopia Forum

Bijvoeding

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Bijvoeding
« Gepost op: 29 augustus 2014, 16:58:29 »
Hoihoi,

Ik dacht maak ff een nieuw topic aan, had wat vraagjes.
Mijn dochter is nu 5 maanden, 1 week en een paar dagen en zal binnenkort toch echt met bijvoeding moeten beginnen.
Ze heeft koemelkeiwit allergie hoogstwaarschijnlijk dus ze mag niet alles hebben. En wil ook met groente beginnen, daarnaast ook nog het schema van Stefan Kleintjes. En ze heeft maag en darmprobleempjes dus ik wil in het begin ook geen koolsoorten geven en licht verteerbare groente, en na 2 weken ongeveer ook met fruit beginnen. En dan ook nog eens zelf maken en geen potjes :P
Mij leek beginnen met avocado goed? Mogen ze dat hebben met 5,5 maanden? Wel gepureerd dan want anders te glibberig.
Zelf zou ik het liefste nog heel ff wachten tot 6 maanden maar om het allemaal nog ff wat makkelijker te maken heeft Daniëlla een slechte eetlust. Gisteren overlegd met het cb want ze kreeg 5 flessen per dag waarvan ze soms maar 20 ml drinkt, de hele fles leeg is ongeveer 1 tot 2 keer per dag dus soms een halve fles tussendoor nog. Ze krijgt Neocate wat smerig is al ervaren baby's dat nog niet zo maar lekker vindt ze het niet. Dus in overleg naar 4 flessen per dag en de laatste niet meer om 23:00 maar om 22:00, gisteren gedaan maar nog ging de fles om 08:00 maar half leeg. Maar deze 4 flessen moeten dan wel leeg gaan, om kwart over 2 de fles gegeven en met moeite ging die leeg. En tussendoor vond ze het beste om dan wel met beetje groente te beginnen inmiddels.
Ze groeit wel goed, ze zit met haar lengte perfect en met gewicht ver boven gemiddeld (met bijna 5 maanden 64 cm en 7230 gram) maar haar eetlust is zo pas kort daarvoor begonnen.
Maar goed, lang verhaal geworden maar iemand nog tips en is avocado een goed idee? Wil graag dat ze het lekker gaat vinden want het is zo gezond en ook handig als een gezond broodbeleg.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Bijvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2014, 21:16:30 »
Avocado mag, maar i.v.m. glibberen beter niet als stukken. Gepureerd kan, alleen kook je het niet, dus dan zit je wel met het gevoelige maagje.
En zoetzure appels en peren als moes?
Pompoen, peen. Gekookt.

Brood zou ik nog even mee wachten.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2014, 06:59:42 »
Ik ben met broccoli begonnen, kunnen ze makkelijk vasthouden en is ook niet eng glibberig.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2014, 19:30:08 »
Avocado mag, maar i.v.m. glibberen beter niet als stukken. Gepureerd kan, alleen kook je het niet, dus dan zit je wel met het gevoelige maagje.
En zoetzure appels en peren als moes?
Pompoen, peen. Gekookt.

Brood zou ik nog even mee wachten.

Wilde het idd pureren, en dan later ook rapley erbij maar dan niet met avocado, en brood idd later pas. Is rauwe avocado dan niet goed voor een gevoelige maag? Het leek mij juist licht verteerbaar en niet zuur?
Wilde liever niet met iets zoets beginnen maar is pompoen niet gasvormend?

Had nog ff gewacht omdat ze zich niet echt lekker leek te voelen en idd, gisteren koorts gekregen, ze bleek vandaag een blaasontsteking te hebben :( En grotendeels van de dag nog altijd vrolijk en gezellig :D Dapper mupke. Oke, ze slaapt wel onrustig en is vaak opeens huilerig, denk dat ze dan moet plassen :( Wel ff overlegd met de huisartsassistente en zij had ook zoiets van wacht maar tot ze helemaal opgeknapt is met voeding. Leek mij ook al niet het goede moment om te beginnen.

Broccoli wil ik gaan geven als ze gewend is aan vast voedsel. Maar dan moet ik natuurlijk wel met iets beginnen. Wat worden ze toch snel groot :(

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2014, 00:09:36 »
Ik heb zelf helemaal geen dingen geprakt of gepureerd, meteen alles in stukken aangeboden. Het scheelde denk ik wel dat L. al een paar tandjes had, hoewel ik dat soms juist ook eng vond omdat ze dan soms grote stukken afbeet in plaats van dat ze er een beetje op sabbelde.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2014, 08:51:56 »
Ja ik wilde beide doen, dingen als avocado pureren en wat ze zo kan eten gewoon zo doen. Daniëlla heeft nog geen tandjes maar vind dat ook wel wat eng dat stukken geven, zou dat met de reflux geen problemen geven? Dacht ik zo want als ze eet dan ben ik er bij maar stel ze bijt wat af wat wel past en het komt opnieuw omhoog. Valt vast onder de risico's van het leven :(

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2014, 09:00:38 »
Met reflux zou je het probleem kunnen hebben dat als ze gaan kokhalzen (wat er heel eng uitziet maar juist een reactie is om te zorgen dat het eten niet in hun keel schiet) er ook meteen een melkvoeding naar buiten komt. Dat verschilt erg per kindje, je kan er alleen achter komen door het een keer uit te proberen. In ieder geval zorgen dat je na een melkvoeding niet meteen vaste voeding gaat aanbieden want dan gaat het sneller mis.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2014, 11:44:05 »
Ja kokhalzen doet ze ook wel es nu, alleen soms dan ligt ze en dan blijft de voeding in haar mondje staan en zakt het niet :S Geen idee hoe lang dat duurt want dan ademt ze niet meer dus als ik dat zie dan laat ik haar zitten of draai haar op de buik.
Als ze beter is toch maar es aan beginnen.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijvoeding
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2014, 11:53:56 »
Prakken en rapley is helaas nog geen optie. Had wortel gekookt en haar een stuk gegeven, nou, gegeven, ze wilde het niet hebben :P Op wortel bijten of kauwen doet ze ook niet, ze gebruikt stukken groente meer als speen, en owee er een sliertje los raakt, dan kijkt ze naar me van ieuw. Ook als ik een mini stukje groente geef wat ze zo kan afslikken, vies gezicht trekken en uitspugen. Gisteren avocado puree, ze wilde haar mond niet dicht doen. En toen kwam haar voeding omhoog en liep het er vanzelf uit. Aardappelpuree vond ze nog het lekkerst maar ook geen daverend succes. Aubergine, ach de smaak vond ze interessant en dat wilde ze zelfs vasthouden en het water eruit zuigen, wortel vond ze de eerste keek niet lekker en daarna mwah. De lepel blijft het leukst. Ze snapt ook al redelijk goed hoe je die moet gebruiken :P