Vegatopia Forum

Melk en eieren: biologisch of niet?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:15:55 »
Door iets anders te kopen biologische melk of sojamelk zijn er boeren die iets anders produceren
als je stopt met dat te kopen zou in het ergste geval die boer gewone melk moeten gaan produceren.
Maar die boeren produceren de gewone melk dus sowieso  ::). Dat is het hem dus net.

dat snap ik niet een biologische boer produceert geen gewone melk alleen biologische
als boeren biologisch zijn zijn dat dus een paar gewone boeren minder


Als ik het goed heb, correct me if I'm wrong, heeft het te maken met landbouwsubsidies. Een boer krijgt subsidiegeld om zoveel liter melk te leveren, ook al is er vanuit de consument geen vraag naar.

Die subsidies zijn niet zo 1 2 3 aan te passen. Stel dat heel Nederland deze oktober ineens geen zuivel meer drinkt. Dan blijft de boer die subsidies houden, hij verliest alleen de opbrengst van de melk.

Zie die subsidie als een soort van uitkering: ook al werk je niet, dat nog krijg je geld. Ook al is er geen vraag naar je melk, dan nog krijg je geld.



Ik denk dat biologische boeren ook subsidie krijgen
en elke biologische boer is een gewone boer minder


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:36:55 »

en elke biologische boer is een gewone boer minder



Dat is dus waar Eelco over twijfelt. Die gewone boer blijft (volgens Eelco, toch?) óók bestaan, alleen wordt zijn melk niet meer afgenomen en dus gooit hij het weg. Hij krijgt nog gewoon subsidie en heeft dus een inkomen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:42:30 »
Dat is dus waar Eelco over twijfelt. Die gewone boer blijft (volgens Eelco, toch?) óók bestaan, alleen wordt zijn melk niet meer afgenomen en dus gooit hij het weg. Hij krijgt nog gewoon subsidie en heeft dus een inkomen.
Dat is in ieder geval wat de nieuwsberichten me doen geloven. De beruchte boterberg en de melkplas bestaan en groeien blijkbaar nog. En in die context is biologisch toch minder logisch. Maar met officiële documenten of feiten kan ik dit ook niet onderbouwen, ik ben ook maar een eenvoudige consument.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:06:04 »
En ja, ik weet dat dit heel simplistisch gedacht is. En ja, ik weet ook wat de andere, consequentere oplossing zou zijn. Maar ook dan zou dat litertje melk worden weggegoten, terwijl ik heel dapper pannenkoeken met sojamelk en no-egg zou bakken.

Ff tussen twee haakjes, ik ben heus niet zo'n kookheld als jij en ik kan dat ook. Dusseh, 'dapper'?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 05 oktober 2014, 14:53:28 »
Ik kon het niet hebben dat we met z'n allen niet ff boven water konden krijgen hoe dat nu werkt met subsidies in de landbouw. Bovendien staat er een hele grote, hele vieze afwas  :angel:. Dus ik ben maar wat gaan googelen.

Een korte samenvatting:
  • Vanaf begin EU (toen nog EEG): garantieprijzen.
    Een minimumprijs voor elk product. Lagen de marktprijzen onder de garantieprijs dan vulde de EU aan.
  • Vanaf jaren '80: Melkplas, boterberg, wijnzee, etc. .
    Garantieprijzen werkte fantastisch! De productie steeg enorm. De kosten ook.
    De EU ging producten uit de handel nemen in de hoop dat de marktprijzen zouden stijgen. Gevolg de bekende melkplas, etc. Deze melk werd, als melkpoeder, elders op de wereldmarkt gedumpt
  • Vanaf jaren ' 90: quota.
    Ook de kosten van de melkplas liepen uit de hand. Dus werden er productiequota ingesteld. Ieder land kreeg een maximum productie toegewezen en mocht dit naar eigen inzicht verdelen onder boeren of industrie. Bij "overproductie" volgde een boete.  Zo verdween de melkplas grotendeels.
    Ik dacht dat de garantieprijzen bleven bestaan, maar alleen voor wat binnen een quotum werd geproduceerd.
  • Vanaf ca. 2003: toeslagen.
    Ook quota werkte niet naar behoren. Vanaf nu kreeg iedere boer jaarlijks een vast bedrag, onafhankelijk van  de marktprijzen. Maar dat bedrag was nog steeds (op een ingewikkelde manier gebaseerd op de productie van het bedrijf.
  • Vanaf ca. 2009: andere toeslagen.
    Nog steeds onevenredig hoge uitgaven voor de landbouw. De grondslag voor de toeslagen werd veranderd: deze werd nu niet meer gebaseerd op productie, maar  op het oppervlak  van het bedrijf (op een ingewikkelde manier).
  • 1 april 2015: einde quota
    De quota worden afgeschaft. Afgelopen jaren zijn de quota al langzaam, stapje voor stapje, vergroot.
    De gevolgen? Niemand weet het.
  • Vanaf ca. 2015: vereenvoudiging.
    Het toeslagensysteem werd te ingewikkeld gevonden. Er komt een vaste toeslag per ha. grond. Voor iedere boer gelijk. Alleen bij natuurbeheer (bijv. weidevogelbeheer) is er een hogere toeslag.
  • Wordt ongetwijfeld vervolgd.

De jaartallen zijn wat grof omdat er meestal allerlei overgangstermijnen waren en die heb ik iet uitgezocht.

Pfff
Maar ik snap nu wel waarom ik het niet snapte.

Nog twee linkjes om verder te lezen:
http://www.europa-nu.nl/id/vg9pir5eze8o/landbouwbeleid
http://www.toekomstglb.nl/aanleiding-10.html

Edit: 1 regeltje toegevoegd: "april 2015: einde quota ..."
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 16:20:13 door RvO »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:03:03 »
Dank voor het overzicht! Dus momenteel is de subsidie niet afhankelijk van de productie, maar van het oppervlak van het bedrijf (en misschien ook nog de grootte van de veestapel of zo)? En er zijn dus nog steeds quota, maar voor de boeren zijn de boetes blijkbaar aantrekkelijker dan minder produceren? En is er enige hoop dat dit na de vereenvoudiging van 2015 gaat veranderen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:06:47 »
Dat is dus waar Eelco over twijfelt. Die gewone boer blijft (volgens Eelco, toch?) óók bestaan, alleen wordt zijn melk niet meer afgenomen en dus gooit hij het weg. Hij krijgt nog gewoon subsidie en heeft dus een inkomen.
Dat is in ieder geval wat de nieuwsberichten me doen geloven. De beruchte boterberg en de melkplas bestaan en groeien blijkbaar nog. En in die context is biologisch toch minder logisch. Maar met officiële documenten of feiten kan ik dit ook niet onderbouwen, ik ben ook maar een eenvoudige consument.
Simpel gezegd heeft iemand die boer wordt 2 keuzes biologisch of niet
Kiest hij voor biologisch dan is dat dus een gewone boer minder

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #27 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:41:40 »
Ik vond het leuk om te doen, maar heb het nu wel even gehad met het GLB.
Dus momenteel is de subsidie niet afhankelijk van de productie, maar van het oppervlak van het bedrijf (en misschien ook nog de grootte van de veestapel of zo)?
Nee. Niet van de veestapel. Wel van een heleboel andere dingen. Zo uit mijn hoofd: o.a. milieuvriendelijk werken, natuurbeheer, bio-landbouw, ....... Maar dat gaat in 2015 dus veranderen.

En er zijn dus nog steeds quota, maar voor de boeren zijn de boetes blijkbaar aantrekkelijker dan minder produceren? En is er enige hoop dat dit na de vereenvoudiging van 2015 gaat veranderen?
De quota zullen april 2015 verdwijnen.
Het stond niet in het overzichtje; ik voeg het nog even toe.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 16:21:30 door RvO »

Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #28 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:53:06 »
Ik geloof wel dat er ook een quotum is voor het aantal dieren dat een boer op zijn grond mag hebben rondlopen. Maar dat kan ook lokale wetgeving zijn. In ieder geval is het voor ons nogal moeilijk om toestemming van een boer te krijgen om ons paard op z'n grond rond te laten lopen, ook al ligt die grond verder braak, waarbij men aangeeft nogal de sjaak te zijn als er een inspectie komt.

Ik zal bij gelegenheid eens een min of meer bevriende (koeien)boer hier vragen hoe eea in elkaar steekt.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 15:55:09 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:16:40 »
Ik geloof wel dat er ook een quotum is voor het aantal dieren dat een boer op zijn grond mag hebben rondlopen. Maar dat kan ook lokale wetgeving zijn. In ieder geval is het voor ons nogal moeilijk om toestemming van een boer te krijgen om ons paard op z'n grond rond te laten lopen, ook al ligt die grond verder braak, waarbij men aangeeft nogal de sjaak te zijn als er een inspectie komt.

Ik zal bij gelegenheid eens een min of meer bevriende (koeien)boer hier vragen hoe eea in elkaar steekt.
De quota waar ik op doel zijn productiequota.
Maar verder zijn er nog veel, heel veel regeltjes, die je ook quota zou kunnen noemen.
Bijv. m.b.t. bemesting, ammoniakuitstoot, gewasbeschermingsmiddelen, omvang stallen, ruimte per dier, veevoer, hygiene, ........
Dat kunnen gemeentelijke, regionale,provinciale, nationale of europeese  regels zijn.

Over koeien of paarden is mij niks bekend, maar het zou heel goed kunnen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #30 Gepost op: 05 oktober 2014, 19:33:39 »
Hier iets vergelijkends:

http://nos.nl/artikel/706554-5-miljard-schade-door-windmolens.html
Citaat
"Hoeveel windmolens je hier ook neerzet, het heeft geen effect op de CO2-uitstoot", zegt Annemiek Verrips van het CPB. Dat komt doordat we in Europa werken met een CO2-handelssysteem: als je broeikasgassen uitstoot moet je daarvoor rechten kopen, met die rechten mag worden gehandeld. Er is een bepaald aantal rechten daarvoor uitgegeven, "dat niet minder wordt als je hier heel veel windmolens neerzet."

Offline Edda

  • ***
  • 159
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2014, 22:25:16 »
Ik vond het leuk om te doen, maar heb het nu wel even gehad met het GLB.
Dus momenteel is de subsidie niet afhankelijk van de productie, maar van het oppervlak van het bedrijf (en misschien ook nog de grootte van de veestapel of zo)?
Nee. Niet van de veestapel. Wel van een heleboel andere dingen. Zo uit mijn hoofd: o.a. milieuvriendelijk werken, natuurbeheer, bio-landbouw, ....... Maar dat gaat in 2015 dus veranderen.

En er zijn dus nog steeds quota, maar voor de boeren zijn de boetes blijkbaar aantrekkelijker dan minder produceren? En is er enige hoop dat dit na de vereenvoudiging van 2015 gaat veranderen?
De quota zullen april 2015 verdwijnen.
Het stond niet in het overzichtje; ik voeg het nog even toe.


En een groeiende overproductie in  bijvoorbeeld 2014 komt dus grotendeels door het afschaffen van de quota.
Boeren moeten om mee te kunnen blijven draaien flink groeien, dat doe je niet "overnight" daar gaat een jaar of twee a drie overheen waarin je meer dieren aankoopt en fokt om op het moment van quota afschaffing een voldoende grote melk gevende kudde hebt.
waardoor je in de aanloop naar 2015 dus een grotere overproductie opbouwt