Vegatopia Forum

Denemarken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mel723

Denemarken
« Gepost op: 17 maart 2005, 17:14:59 »
Hoe is het gesteld met de mogelijkheden tot vegetarisch/vegan eten in Denemarken? Zowel in de horeca als in de supermarkten. Zweden ziet er (gezien het topic) veelbelovend uit, geldt hetzelfde ongeveer voor Denemarken?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2005, 17:15:25 door mel723 »

NNXIII

Re:Denemarken
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2005, 00:30:48 »
Ik ben vorig jaar juni op een conferentie in Denemarken geweest en daar hadden ze heerlijk vegetarisch en veganistisch eten. Er was wel speciale catering voor (allemaal deense vrijwilligers die hard aan het koken waren). Ik had toen wel vernomen dat Denemarken niet zo veggie-vriendelijk was als op die conferentie. Mocht je het echt heel nodig willen weten, dan kan ik misschien wat Deense kennissen om meer info vragen. Stuur dan even een PM (want ik kom hier nog maar zeer zelden de foro doorkijken).

Mloes

Re:Denemarken
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2006, 14:17:29 »
ik ga eind deze week naar Denemarken...
Wat zijn de ervaringen met vegetarisch eten daar?

Toen ik er de vorige keer was toen at ik nog gewoon vlees, dus heb ik er niet echt op gelet...

Mloes

Re:Denemarken
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2006, 14:38:17 »
ik heb inmiddels maar een hoop woorden vertaald naar het deens zoals vlees vis kip en groenten .... :)

Ik ga het wel merken hoe het loopt...
Ik zal mijn bevindingen wel posten , dan hebben anderen er ook wat aan !

Nou , tabee ,ik ben op vakantie

Mloes

Re:Denemarken
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2006, 10:34:42 »
ik ben terug uit denemarken... echt een vleesland...
het is ook moeilijk om er iets zonder vlees te krijgen (broodjes bijvoorbeeld, allemaal belegd met vlees)

maar we hebben ook zelf gekookt en ze hadden in een grotere stad(dorp) ook veggie burgers... bij de Kvickly supermarkt.

Tofu was daar erg duur en ook alleen echt biologische te krijgen (in het biologische vak) en 5 euro voor een klein potje tofu.

Maar langs de weg bij een boer een grote courgette gekocht en daar konden we flink van eten... veel groente en aardappeltjes.

Zelf koken ging goed, met de burgers en falafelballetjes (!) en groenten kom je een heel eind.

Ze hebben in DK veel pizzaria's... je zou bijna denken dat zij het uitgevonden hebben. Daar is meestal wel een vegetarisch alternatief te krijgen. Bij de Pizzaria bij het centrum waar wij zaten hadden ze er 2 (vegatariana en margeritha). Ik heb nie t gevraagd of ze andere gerechten zonder vlees konden bereiden.

Als je ergens heengaat houd er dan rekening mee dat er qua hartige etenswaren en broodjes weinig keuze is. Wij wilden een broodje, wat goed vulde... bij de bakker hebben ze dan wat broodjes liggen maar allemaal met vlees en broodjes maken (zoals bij Bakker Bart bijv) kennen ze niet. Wel weer veel zoetigheid. (EzelOre is errugg lekker!!)

Maar al met al , als je zelf boodschappen doet en bij restaurants van te voren even de kaart bestudeerd kom je een heel eind :)

Wij hebben iig een goede vakantie gehad!

brenda_lelie

Re:Denemarken
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2006, 12:11:03 »
Ook net terug uit Scandinavie maar wel met een andere ervaring, mij is het zoooo meegevallen. Ik moet wel zeggen dat ik van Denemarken alleen Kopenhagen en Arhus heb bezocht. Super vega-restaurant in Arhus (Under Engle) en een bio-winkel. In Kopenhagen ook goed vega uit eten geweest bij een normaal restaurant, maar er zijn ook geheel vega-restaurants. En heerlijke belegde broodjes gegeten, óók veel vega-keuze naar mijn idee hoor! En ook bio-winkels. Maar Arhus en Kopenhagen is geen goede afspiegeling van heel denemarken. In de supermarkten (in heel scandinavie, ook in kleine dorpjes, heel vreemd, in Zweden is in elk klein dorp altijd een ICA én een Konsum, meestal in dezelfde straat, vaak naast/tegenover elkaar, altijd groot en tot 9 uur savonds open, en ook op zondag open, zonder uitzondering) hebben ze veel en mooie groente is mij opgevallen, erg fijn als je zelf kookt. Vleesvervangers eten wij nooit echt dus daar heb ik niet op gelet. Wat mij wel opviel (vooral in Finland) erg veel producten zonder lactose, daar zijn veel mensen alergisch voor, dus tofu, sojamelk, sojatoetjes etc. En wat mij nog veel meer opviel: het is allemaal helemaal niet zo duur als altijd wordt beweerd, dat is me nog wel het meeste meegevallen.

Oja bij veel restaurants kun je smiddags heel uitgebreid en vaak erg goedkoop lunchen en eigenlijk is er altijd wel een vega-optie.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2006, 12:12:56 door brenda_lelie »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Denemarken
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2009, 17:16:24 »
Afgelopen week was ik in Denemarken en ik vond het toch wel lastiger dan gedacht qua vega eten. We gingen kamperen en waren aangewezen op lokale supermarkten voor de boodschappen en daar was geen vegaburger te krijgen, hooguit tofu in pot. We zijn twee keer uit eten geweest, een keer pizza en een keer bij een leuk filmhuis in Haderslev, Nicolai Biograf og Cafe waar ze geen vega op de kaart hadden maar wel op verzoek een pasta konden maken die wel ok was.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Denemarken
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2009, 09:26:31 »
Vorige week was ik een dagje in Kopenhagen. Als je snel even wat zoekt, is het ook wel lastig om iets leuks te vinden om te eten, vond ik. De menu's waren toch echt wel op vlees gericht. Uiteindelijk zijn we bij een thai terecht gekomen, die ook maar 2 vegagerechten op de grote kaart hadden. Maar het was wel lekker en niet zo duur.

Hetzelfde verhaal op de luchthaven. Het enige vegetarische broodje dat er verkocht werd, was bijna 8 euro.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Denemarken
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2009, 17:25:27 »
Ik kon ook nauwelijks vega broodjes voor lunch vinden, overal zat wel iets van vleeswaar of vis in verwerkt. De keren dat ik voor lunch een belegd broodje haalde heb ik het ter plekke laten klaarmaken zodat duidelijk was dat ik 'no meats' en nee, dus ook geen bacon, garnalen of iets anders op mijn broodje wilde.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Denemarken
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2009, 18:55:24 »
Toen ik in Kopenhagen was had ik een hele lijst (zie ook: http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_reizen.php?subaction=showfull&id=1172510547&archive=&start_from=&ucat=46&) als je zo maar rond loopt kan het inderdaad moeilijk zijn iets te vinden! Op het vliegveld heb ik geloof ik een bord pasta gegeten.
,,,,فلافل

Offline myrsky

  • ***
  • 137
  • Geslacht: Man
Re:Denemarken
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2010, 22:15:04 »
DK is nog stees moeilijk voor Veggies, maar tenminste in de Supermarkten word het een beetje beter, meer Quorn in meer markten verkrijgbaar ezv. - In Henne Strand, Westjytland lekker Risotto in het Strandcafe gegeten ... anders nog steeds vaak niet EEN vegetarisches gerecht op de kaart ...

Offline yvon

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re:Denemarken
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2014, 15:28:29 »
Er is al een aardige tijd geen bericht in dit topic Denemarken geplaatst, ik ben benieuwd of jullie weten hoe het er voor staat vwb vegetarisch eten.
Volgende week ga ik een paar dagen naar Denemarken, om precies te zijn, ik heb een B&B geboekt op het eiland Funen.
Ik eet al jaren vegetarisch, de laatste tijd ook zuivel en ei mijdend. Dat is geen halszaak voor me, ik denk dat ik al blij mag zijn als ik vega kan eten in Denemarken ;)
Ik was van plan om die paar dagen uit eten te gaan, ik weet niet of ik in dat b&b gelegenheid tot koken heb.
Eerder dit jaar was ik een paar weken in Noorwegen, daar heb ik voornamelijk in hutten langs de weg overnacht, dus bijna steeds zelf gekookt. Uit eten gaan was wel lastiger daar, ik heb het idee dat Denemarken daar niet veel in verschilt.

Kan iemand me een vega-adresje aanraden op Funen? Ik ben heel benieuwd...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Denemarken
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2014, 01:19:41 »
Ik was in juni in Denemarken, in Aalborg (ca. 100.000 inwoners, geloof ik) voor een conferentie. In het conferentiehotel werd tijdens de koffiepauzes groente met dip geserveerd. De lunch was, behalve brood en kaas, voornamelijk gebaseerd op vl33s en v1s. Het heeft een beetje moeite gekost om het personeel ervan te overtuigen dat die groente met dip voor de vegetariërs toch echt een aanvulling op de lunch was. De dag erna had men de boodschap overigens wel begrepen.

In 'gewone' restaurants is het begrip 'vegetarisch' wel bekend. Maar je moet er wel even naar vragen. Uiteindelijk kreeg ik op een restaurantschip (een Nederlandse vissersboot) een zeer acceptabele vegetarische maaltijd, en de kok van het Griekse restaurant (waar mijn collega's persé wilden eten) vond het beneden zijn stand om mij als hoofdgerecht slechts een Griekse salade te serveren. Ik kreeg dus een volledig gepersonaliseerd bord met allerlei (lekkere!) Griekse liflafjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline yvon

  • *
  • 4
  • Geslacht: Vrouw
Re:Denemarken
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2014, 11:28:14 »
Dank je wel Eelco, voor je reactie.
Eerder was ik op doorreis in Denemarken, en ik herinner me dat het toen niet meteen van een leien dakje ging.
Een hypermodern tentje met veel jongeren, een buffet met heel veel hapjes, waaronder genoeg te vinden voor mij, maar het bleek de bedoeling om een vleesgerecht te bestellen en nog wat aan te vullen vanaf het buffet.
Het kostte even wat moeite om ze ervan te overtuigen dat ik echt, echt geen vlees wilde, maar mijn bordje zou vullen van het buffet. Als geste kwamen ze met wat extra aardappelgerechtjes aanzetten ;)

Ik ga nu echter alleen op reis, zie er best tegen op om alleen uit eten te gaan, vandaar dat ik me van te voren al aan het orienteren was. Vind het sowieso al lastig om daar in mijn eentje te gaan zitten, laat staan allerlei gedoe rond al dan niet vegetarisch eten....
De uitdaging voor mij is om dit keer alleen te reizen (en daar hoort uit eten gaan ook bij) dus ik wil niet met een broodje kaas in mijn b&b gaan zitten ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Denemarken
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2014, 11:55:01 »
Op Happy Cow staan 5 adresjes, waarvan 1 restaurant en 1 vegetarische club, dus je zou denken dat vegetarisch eten niet geheel onmogelijk is.
In ieder geval heel veel plezier toegewenst en benieuwd naar je ervaringen daar!
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2014, 14:40:56 door LL de Ling »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Denemarken
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2014, 23:01:37 »
Ik ga begin december naar Kopenhagen. Volgens mij is het in Kopenhagen niet bijzonder moeilijk om er iets vegetarisch te vinden. Wanneer je alleen gaat is het soms gemakkelijker om iets vegetarisch te vinden omdat je niet nog met de voorkeuren of beslissingen van iemand anders hoeft rekening te houden en ook omdat je sneller de menukaart van verschillende plaatsen kan bekijken. Ik heb in ieder geval al geboekt in de vegetarische hostel Woodah.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 23:04:48 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Denemarken
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2017, 21:10:26 »
Ik zit nu in kopenhagen, er is best wat te vinden hoor! In de supermarkt kan je vleesvervangers kopen, en bij de meeste eetplekken hebben ze meestal wel wat vegetarisch. De biologische hotdogstand (is blijkbaar een keten, meerdere van gezien) had zelfs vega hotdogs, die even duur waren. We hebben ook al een keertje zelf pasta gemaakt, met tomatensaus en veel groentes.

Morgen kijken of we bij een restaurantje in Christiana gaan eten, is geloof ik wel goed, maar je kan er alleen cash betalen (en pinnen is wel handig als je niet veel Kronen over wil houden).

Wat ons trouwens wel opviel, was dat er in de supermarkt weinig kant-en-klaars te vinden was, in ieder geval niet in de wat sjiekere waar we nog even geweest waren. Dus dan maar falafal gehaald  ;)