Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Door soja onvruchtbaar?
uzi:
http://www.cnn.com/2005/HEALTH/06/22/fertility.soya.reut/index.html
J@n:
Voor wie 't niet allemaal wil lezen twee belangrijke punten:
Although it is very preliminary research, Fraser speculated that the findings could have an impact on women trying to conceive.
en
Professor Richard Sharpe, of Edinburgh University in Scotland (..) added that oriental societies that traditionally eat a soya-rich diet show no signs of reduced fertility that he is aware of.
willem:
Gelukkig is het een onderzoek met allelei mitsen en maren en wetenschappelijke armslagen: laboratoriumonderzoek hoeft niet direct iets te betekenen voor 'real life' en bij de traditioneel soja-etende volkeren kon geen mindere vruchtbaarheid geconstateerd worden. De gebezigde taal lijkt op die van de zuivelstudies uit Canada en de States. Sommigen op dit forum trekken uit die zuivelonderzoeken conclusies. Als je datzelfde met dit onderzoek zou doen, krijg je vast de stellige uitspraak van hen dat je geen soja meer mag eten. Ik zal kijken of dat inderdaad gebeurt.
Monica:
Vrouwen in de overgang wordt aangeraden om veel sojaprodukten te eten, vanwege de isoflavonen die er in zitten. Deze stof lijkt op een vrouwelijk hormoon en die kan daardoor overgangsklachten verminderen.
Het lijkt mij daarom dat problemen met vruchtbaarheid door soja eerder bij mannen kunnen voorkomen dan bij vrouwen. ???
willem:
--- Citaat van: Monica op 23 juni 2005, 19:21:05 ---Het lijkt mij daarom dat problemen met vruchtbaarheid door soja eerder bij mannen kunnen voorkomen dan bij vrouwen. ???
--- Einde van citaat ---
het onderzoek gaf juist aan dat de combinatie van sojaetende vrouw en ontvangend zaad ook niet zo goed uitpakte. Maar met dezelfde mitsen en maren.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie