Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Eerder dood door afvallen?
nicky_too:
Enige tijd geleden (en onlangs weer op nu.nl) hoorde/las ik over een onderzoek wat gedaan is. De uitkomst was dat mensen met overgewicht die gaan afvallen de kans lopen eerder dood te gaan dan mensen met overgewicht die dat niet doen.
Iemand dat ook gehoord/gelezen?
Anyway, ik geloof er geen ruk van.
Mijn idee is dat dat niet komt door het afvallen an sich, maar de manier waarop.
Om mij heen heb ik al heel wat mensen zien afvallen en veel doen dat verkeerd of te fanatiek.
Mijn moeder bijv. blijft al jaren op gewicht, maar ze eet nog niet één maaltijd per dag, alles opgeteld (geen ontbijt, 1 of 2 boterhammen, 1 stuk fruit, 1 aardappel, 1 schepje groenten, 50 gram vlees en da's dan al veel).
Ernstig ongezond. Ze heeft dan ook heftige bloedarmoede. Raar toch.
Een buurmeisje van me (enkele jaren geleden) ging na jaren te zwaar te zijn afvallen en ging daarin zo ver dat ze nu een uitgedroogde kop heeft. Ze is echt TE slank geworden. Lijkt me ook niet gezond.
En zo kan ik dus nog wel even doorgaan.
Maar wat denken jullie van dit onderzoek en de conclusie?
Let wel: ik heb het uit de media, dus het kan heel goed dat ze niet de hele conclusie hebben gepubliceerd.
Aiko:
Ik kan mij voorstellen dat zij die afvallen beweging gebruiken om de wijzer naar links gedraaid te krijgen, om bij het streefgewicht te stoppen met beweging en desgewenst het lichaam op gewicht houden door een streng(er) dieet.
Ik heb het hier al eerder gezegd en ik blijf het zeggen; de grootste kans op langer vitaliteit en vitaliteit op de oude dag ligt puur in een levenlang in beweging blijven. Volgens mij zit het gewoon puur in het wel of niet bewegen. Je kunt nog zo forslijvend zijn, als je beweegt heb je per definitie een gezonder leefpatroon dan een persoon zonder overgewicht die niet regelmatig beweegt (of iemand die weliswaar beweegt, maar zich overgeeft aan de meest vieze en egoistische gewoonte van de mens; roken, maar dat is een ander verhaal...).
Het tekort aan eten opzichzelf is volgens mij - naar wat ik ooit heb opgevangen - niet van belang mits op redelijke wijze aan wat benodigde vezels en vitaminen en mineralen en dat soort, wordt voldaan. Een tekort aan voedsel opzichzelf heeft weer een gunstige werking wat betreft het vrijkomen van radicalen, dat (mede?) ontstaat bij de spijsvertering. Of dat laatste gerelateerd was aan een onderzoek met muizen weet ik niet. Bij het onderzoek kwam in ieder geval als resultaat naar voren dat bij een groep muizen die voor hun functioneren iets te weinig voedsel kregen wel langer leefden (of het ook gezonder of prettiger is, weet ik niets over te zeggen) dan de groep die voldoende voedsel tot zich konden nemen.
Christiaan:
--- Citaat van: Aiko op 05 juli 2005, 12:42:00 ---de sleutel tot een leven met vitaliteit
--- Einde van citaat ---
Ha! Betrapt! Jij kijkt stiekum naar Tell-Sell reclames!
Piek:
--- Citaat van: Christiaan op 05 juli 2005, 12:44:52 ---
--- Citaat van: Aiko op 05 juli 2005, 12:42:00 ---de sleutel tot een leven met vitaliteit
--- Einde van citaat ---
Ha! Betrapt! Jij kijkt stiekum naar Tell-Sell reclames!
--- Einde van citaat ---
Jij dus ook! :P
Christiaan:
Brutaaltje.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie