Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Eerder dood door afvallen?

<< < (3/5) > >>

Kiwi:
Daarom moet je ook niet te snel (willen) afvallen.

Aiko:

--- Citaat van: Kiwi op 05 juli 2005, 13:56:17 ---Maar om voor die extra reserves nu jarenlang meer gewicht meesjouwen lijkt me ook niet goed voor je. O.a. je gewrichten hebben het zwaarder te verduren, en vooral je hart moet veel harder werken voor hetzelfde resultaat.

--- Einde van citaat ---

Er zat dacht ik een soort van limiet op het aantal hartslagen dat een hart in een levensduur verwerken kan. Een grove aanwijzing is hoe groter een dier (als soort, niet persé als individu binnen de soort), hoe lager het hartslag en hoe gemiddeld ouder het dier wordt. Een muis heeft een hogere frequentie van het hart en leeft veel korter dan een olifant.

Hoe het zit met een groot individu in een grote soort (wat de mens onbeduidend is), dat weet ik niet. Maar goed, ik ben zelf ook zeker niet licht en klein, en ik heb een verdomd lage hartfrequentie, in rust meestal ergens 45 tot 50 slagen (nu 48, heb ik net geteld). Dat zal zeer, zeer waarschijnlijk voornamelijk komen door het vele bewegen dat ik doe en al jarenlang, zodat mijn lichaam (door het sporthart) zich daar op berekend heeft. Ben je ongetraind of beweeg je zeer onregelmatig, dan lijkt mij dat niet erg voordelig.

willem:

--- Citaat van: Kiwi op 05 juli 2005, 13:56:17 ---
--- Citaat van: willem op 05 juli 2005, 13:52:14 ---Bij iets hoger gewicht heb je ook meer weerstand als je ineens ziek wordt.  
--- Einde van citaat ---

Maar om voor die extra reserves nu jarenlang meer gewicht meesjouwen lijkt me ook niet goed voor je. O.a. je gewrichten hebben het zwaarder te verduren, en vooral je hart moet veel harder werken voor hetzelfde resultaat.

--- Einde van citaat ---
Dan heb je het over extra extra reserves. Ik heb het over de BMI van dichter bij de 25 dan bij de 18,5. Enkele maanden geleden had ik een stevige ontsteking en viel toen ook gelijk 3 kilo af. Als je dan iets dichter bij de 25 zit kun je dat ook beter hebben.

Kiwi:

--- Citaat van: willem op 05 juli 2005, 14:55:17 ---Dan heb je het over extra extra reserves. Ik heb het over de BMI van dichter bij de 25 dan bij de 18,5.
--- Einde van citaat ---

Ik had het over een BMI > 25, extra extra reserves inderdaad. :-\

Lovelocker:
Ik las onlangs ook een kort berichtje daarover. Maar het was nogal algemeen gesteld. Ik kan mij voorstellen dat het om drastisch afvallen in korte tijd gaat (bijv. na inbrengen ballon) en om het jojo-en. Tja...denk ook dat resultaten al gauw vervuild worden. Mensen die het tot een behoorlijk overgewicht hebben laten komen, zullen gemiddeld ook vaker andere slechte leefgewoonten hebben. Je wordt in ieder geval niet snel dik van veel groenten eten. En hoe hangt dat dan weer samen met afvallen...?
Dan was het een Amerikaans onderzoek, mogelijk toch afwijkend van wat men in Nld zou vinden.
Dan is er nog de kwestie: kwaliteit en kwantiteit van levensjaren. Daar werd in het artikeltje wat ik las ook niets over gemeld. Ik heb een dikke broer, kreeg op zijn 48ste een flinke hartinfarct...is na 3 jaar nog steeds niet of nauwelijks afgevallen. Het deel van het hart wat nog intact is, moet wel dat grote lijf bedienen...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie