Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Nitraatrijke groente

(1/2) > >>

Selly:

--- Citaat van: sireylithy op 18 juli 2005, 16:31:54 ---nee natuurlijk niet maar ze zeiden wel hoe vaak eet je het? en mijn moeder stond erbij en nu eten we elke dag bleekselderij...

--- Einde van citaat ---

nou dat lijkt me erg onverstandig aangezien bleekselderij 1 van de nitraatrijke groenten is, en door het voedingscentrum wordt aanbevolen maar 2x per week nitraatrijke groenten te eten. zie ook hier

Twilightje:

--- Citaat van: Selly op 18 juli 2005, 16:45:20 ---nou dat lijkt me erg onverstandig aangezien bleekselderij 1 van de nitraatrijke groenten is, en door het voedingscentrum wordt aanbevolen maar 2x per week nitraatrijke groenten te eten. zie ook hier

--- Einde van citaat ---

Oei. Dit is het lijstje nitraatrijke groenten:
Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.

Laten de vetgedrukte nu net groenten zijn die ik de laatste tijd vaker eet. Door mijn sapcentrifuge vooral. Wel een eng idee dat groenten ook ongezond kunnen zijn. ???

Selly:
Ja ik ben ook niet zo blij met dat nitraatverhaal. Ben bv dol op sla, maar zorg tegenwoordig dat ik dus als 'sla' vooral dingen als tomaat, wortel, witlof etc. eet. Er staat wel ook bij dat als je het als 'side dish' eet, het dan vier x per week kan, ik neem aan dat de hoeveelheden in je sapcentrifuge niet megaporties zijn?

Twilightje:

--- Citaat van: Selly op 24 juli 2005, 20:11:57 ---ik neem aan dat de hoeveelheden in je sapcentrifuge niet megaporties zijn?

--- Einde van citaat ---

Goh, je moet er toch genoeg in doen om voldoende sap te hebben he. Per keer toch een halve venkel, of twee stengels selder, één rode biet.. :( Dacht dat ik zo gezond bezig was met die sapjes.

Marietje:

--- Citaat van: Selly op 24 juli 2005, 20:11:57 ---Er staat wel ook bij dat als je het als 'side dish' eet, het dan vier x per week kan,

--- Einde van citaat ---

Volgens mij staat er dat 4x per week als side dish geldt als 1x nitraatrijke groenten eten, dus met vier keer een schaaltje salade zit je op de helt van de toegestane hoeveelheid. Tenminste, dat is zoals ik het lees.  

Door niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te eten, is het gezondheidsrisico van nitraatrijke groenten beperkt. Vier keer per week een schaaltje salade als bijgerecht of een kom soep van nitraatrijke groenten telt daarbij mee als één keer.

Dus dan valt het op zich nog wel mee toch?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie