Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Jodium

(1/7) > >>

Selly:
Ik las laatst dat bio-dynamische bakkers geen jodiumhoudend zout in hun brood doen. Ik heb net getracht mijn vaste bakker te mailen maar dat werkt niet dus ik ga eens in de winkel navragen of er hun brood wel of niet jodiumzout zit. Want als dat niet zo is, hoe krijg je dan genoeg jodium binnen? Iemand die dat weet? Ik vrees dat het antwoord is naar een andere bakker op zoek gaan maar hij maakt zo lekker brood..
ik kan ook weer zelf brood gaan bakken natuurlijk.

renske:
In keukenzout zit ook Jodium toegevoegd. Jozo (jodium zout)

Het voedingscentrum zegt:

--- Citaat ---In Nederland is de jodiumvoorziening via de voeding aan de krappe kant. Sinds vele jaren wordt het daarom toegevoegd aan keukenzout (Jozo) en dieetzout met een laag natriumgehalte. Het wordt ook toegevoegd aan bakkerszout voor het bakken van brood. Sinds 1999 mag jodium ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. De toevoeging aan keuken- of tafelzout is echter niet meer verplicht. Op de verpakking van zout staat of jodium is toegevoegd. Zeezout bevat nauwelijks jodium.

--- Einde van citaat ---

Dus als je verder niet jozoutloos eet zit je naar mij idee goed!

Selly:
ja maar ik heb zo'n mooie peugotmolen en volgens mij kan je jodium houdend zout niet grof kopen (maar zal daar es naar zoeken) maar zoveel zout gebruik ik verder niet. Maar de voedingscentrum zegt ook dat brood de belangrijkste bron is van jodium en dat mensen die minder dan 3 boterhammen per dag eten al een tekort kunnen oplopen

Draek:
Wat zijn de symptomen? :)

"Is jodium belangrijk?"
Jodium is een sporenelement dat belangrijk is voor een gezonde stofwisseling. Een jodiumtekort kan leiden tot afwijkingen aan de schildklier. Jodium komt voor in zee en zit o.m. in zeezout, -vis en -wier. Wie gevarieerd eet, hoeft zich over een jodiumtekort geen zorgen te maken. Gewoon brood bevat ook jodium, omdat de meeste bakkers gejodeerd broodzout gebruiken. Bijna al het biologische brood wordt met zeezout of bergkristalzout gebakken, dat van nature jodium bevat. Overigens hebben mensen die aan de kust wonen nooit last van een jodiumtekort. Ze krijgen al voldoende jodium binnen door het inademenen van de zilte zeelucht!

Van www.platformbiologica.nl :

Stel dat de mens niet aan zee woont en geen vis, zout en wier zou eten... waar zou de mens zonder de moderne wereld dan jodium vandaan halen?

Kiwi:
Zie ook hier.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie