Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Prikkelbare darm

(1/27) > >>

Neva:
Ik heb al jaren last van mijn darmen, volgens de huisarts heb ik last van het 'prikkelbare darm syndroom'. Symptomen zijn een opgezwollen buik (die van mij wordt hard als steen en staat hardstikke bol, ik lijk wel zwanger dan!) en krampen. Niet echt prettig dus. Vaak is er wel een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld een bepaald soort voedsel of stress waardoor het komt, maar mijn probleem is dus dat ik geen oorzaak kan vinden. Ik heb een poosje een eetdagboek bijgehouden om te kijken wanneer ik er last van had, maar het lijkt niet na een bepaald product/productgroep op te komen en is ook volstrekt willekeurig. Stress lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, want ik heb er ook last van op momenten dat ik niet gestressed ben (ben sowieso niet echt een stresserig persoon). Erg lastig dus, vooral omdat ik eigenlijk wél wil weten wat het veroorzaakt, en vooral hoe ik er vanaf kom.

Gezond eten doe ik aan: veel vezels, bruin brood, volkorenproducten, verse groenten en fruit. Ook drink ik genoeg dus volgens mij ligt het daar ook niet aan...
Hebben jullie nog suggesties waardoor het eventueel kan komen, dingen die ik kan uitproberen ?

Alvast bedankt :)

willem:
Kan het ook met gluten te maken hebben? Of ben je daar al op getest.

Neva:

--- Citaat van: willem op 16 augustus 2005, 14:14:43 ---Kan het ook met gluten te maken hebben? Of ben je daar al op getest.

--- Einde van citaat ---

Ik ben helemaal nergens op getest, volgens de huisarts 'was er niet iets aan te doen' maar ik laat het daar niet bij zitten, omdat het toch érgens vandaan moet komen en veel mensen er wél iets aan kunnen doen. K zal eens even kijken of ik iets kan vinden wat betreft gluten-darm. Dankje :)

Hizikigrrrl:
Ik heb ook een poos last van ongeveer zoiets. Toentertijd kon ik helemaal niet meer tegen kaas.

Je laten testen op allergieen is misschien verstandig. Je kan eventueel ook een eliminatiedieet volgen, i.s.m. een dietist. Je mag dan in het begin maar heel weinig voedingsmiddelen eten en langzamerhand komen er steeds wat voedingsmiddelen bij. Als je er weer last van krijgt, weet je dat dat voedingsmiddel een probleem geeft.

Weet je echt zeker dat je genoeg vezels binnenkrijgt?

Lovelocker:
Een tijdje had ik er last van. Maar dat kwam omdat ik een drankje dronk op basis van thee, met een bepaalde zwam erin, dat zou gezond zijn. Maar op een gegeven moment bleek dat ergens bij het doorgeven iets fout was gegaan. I.p.v. de zwam zat de Moeder van Azijn erin  ;)  (Sander.....is dit dan weer sockerig genoeg?)
Maar daarbuiten: moet ik ook uitkijken met vla. Weet-ik-veel wat daar in zit, maar daar moet ik gewoon niet teveel van eten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie